شناسهٔ خبر: 52570617 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

یادداشت «محمدحسین مهدویان» درباره آینده‌اش در جشنواره فیلم فجر

خداحافظی یا تغییر ذائقه؟

مرضیه کیان / محمدحسین مهدویان بعد از هفت دوره حضور پیاپی در جشنواره فجر متنی در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد که برخی آن را خداحافظی از جشنواره فجر تعبیر کردند.

صاحب‌خبر -

در یادداشتی که مهدویان شنبه‌شب در صفحه شخصی اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشته است: «جشنواره فیلم فجر برای من تمام شده است. از دوران حضورم در جشنواره یادگارهای زیادی دارم؛ بیشتر از دو سیمرغی که گرفته‌ام و خاطرات بدش را از خودم دور می‌کنم تا جشنواره را با خوشی‌هاش به یاد بیاورم و همیشه برایم زیبا باقی بماند. تا همین‌جا و همین‌‌قدر برایم کافی است. حالا دیگر سودایی در سر ندارم. فقط شوق سینماست که خالص‌تر از قبل وسوسه‌ام می‌کند.»
 
کارنامه مهدویان از سال1394
مهدویان در کارنامه حرفه‌ای خود کارگردانی فیلم‌های سینمایی ایستاده در غبار (سال1394)، ماجرای نیمروز (سال1395)، لاتاری (سال1396)، ماجرای نیمروز: ردخون (سال1397)، درخت گردو (سال1398)، شیشلیک (سال1399) و مرد بازنده را برای جشنواره فیلم فجر1400 دارد.
«ایستاده در غبار»؛ فیلم «ایستاده در غبار» در ژانر مستند درام و جنگی تولید و در تاریخ ۱۹خرداد۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد. این فیلم درباره زندگی احمد متوسلیان است؛ احمد متوسلیان که دوران نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده و اکنون بزرگ‌تر شده، فرمانده لشکری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند. اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دورتر از مرزهای ایران رقم می‌خورد. بازیگران این فیلم سینمایی هادی حجازی‌فر، امیرحسین هاشمی، سوده ازقندی، فرهاد فداکار و عماد محمدی است. مهدویان برای ساخت فیلم ایستاده در غبار مورد تحسین قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر۱۳۹۴ را نیز کسب کرد.
«ماجرای نیمروز» و «رد خون»؛ این فیلم در تاریخ ۲۵اسفند ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد. موضوع این فیلم به ترورهای سازمان مجاهدین خلق ایران در سال۱۳۶۰ و اتفاقات بعد از عزل ابوالحسن بنی‌صدر می‌پردازد. دنباله این فیلم با نام ماجرای نیمروز: رد خون در سال۱۳۹۸ اکران شد.
فیلم به ترورهای سال۱۳۶۰ به دست گروه مجاهدین می‌پردازد. این درگیری‌ها پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری ازسوی مجلس شورای اسلامی شدت می‌گیرند. پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر، گروه‌های ضدحکومت مانند گروه سازمان مجاهدین خلق ایران دست به ترورهای موفق مقامات ارشد حکومت می‌زنند. از سوی دیگر، سازمان اطلاعات کشور و اطلاعات سپاه با همکاری هم درصدد دستگیری اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق هستند.
بازیگران این فیلم مهرداد صدیقیان، احمد مهران‌فر، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، مهدی پاکدل، حسین مهری، مهدی زمین‌پرداز، لیندا کیانی و محیا دهقانی هستند. محمدحسین مهدویان برای فیلم ماجرای نیمروز برای دومین‌بار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر۱۳۹۵ را کسب کرد. او در هنگام کسب این جایزه (سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران)، این جایزه را مهم‌ترین جایزه جشنواره نامید.
مقام معظم رهبری در دیدار با عوامل فیلم ماجرای نیمروز گفتند: «فیلم‌تان عالی بود. خیلی خوب بود. نشستیم استفاده کردیم و لذت بردیم. کار شما روی آن سکوی جشنواره هم بسیار بسیار خوب بود. اولا کارگردانی عالی بود، بازی‌ها عالی بود، قصه عالی بود، فیلم خوش‌ساخت بود، خیلی خوب بود. آن روزی که این قضیه اتفاق افتاد من دفتر امام بودم، همان ظهر. این بچه‌ها از جمله این آقای سیف‌اللهی و این‌ها که بودند در قضیه، (محاصره منزل موسی خیابانی) آمدند گفتند که قضیه تمام شد. آمده بودند به امام گزارش بدهند. حالا ان‌شاءاللّه یک کاری برای آقای لاجوردی بکنید. لاجوردی از آن شخصیت‌هایی است که شایسته ‌است برایش کار بشود. لاجوردی کسی است که ما قبل از انقلاب توی دوستان مبارزی که عده‌ای از بازاری‌ها هم در میان آن‌ها بودند، به مرحوم لاجوردی می‌گفتیم «مرد پولادین»؛ آن روز، یعنی سال‌های ۵۲ و ۵۳. یعنی واقعا یک عنصر پولادین بود. گریم‌ها خیلی خوب بود. شهیدبهشتی را خیلی خوب از آب درآوردید.»
«درخت گردو»؛ این فیلم در ژانر درام تاریخی و تراژدی ساخته شد. داستان درخت گردو در سه بازه زمانی سال‌های ۱۳۶۶، ۱۳۸۴ و ۱۳۹۵ روایت می‌شود و براساس داستان واقعی تلخ زندگی فردی رنج‌کشیده اهل کردستان، به نام قادر مولان‌پور، کارگر بنایی در روستای مرزی از نزدیکی سردشت است که خانواده‌اش درگیر فاجعه بمباران شیمیایی سردشت بودند. پیمان معادی نقش فردی به نام قادر مولان‌‌پور را روایت می‌کند که در خلال بمباران شیمیایی سردشت خانواده‌اش گرفتار مشکلات شیمیایی می‌شوند. در سکانس‌های پایانی فیلم، قادر در جواب قاضی دادگاه لاهه که می‌پرسد: «چرا این‌قدر امیدواری؟»، جواب می‌دهد: «اگر ما کردها امیدوار نبودیم خیلی زودتر از بین رفته بودیم».
بازیگران این فیلم سینمایی پیمان معادی، مینا ساداتی، مینو شریفی، مهران مدیری و رضوان خدامی هستند. مهدویان همچنین موفق شد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم «درخت گردو» از جشنواره فیلم فجر1398 کسب کند. مهدویان این جایزه را به پدران داغدیده این سرزمین تقدیم کرد.
«شیشلیک»؛ فیلمساز میانسال سینمای ایران پس از تجربه فیلم تلخ «درخت گردو»، پشت دوربین یک فیلم کمدی قرار گرفت. «شیشلیک» با بازی عطاران و جمشیدی فضای کمدی سیاه داشت و مهدویان با آن، بازهم در جشنواره حضور پیدا کرد. فیلم جدید مهدویان اما حواشی بسیار زیادی داشت و تا به امروز به اکران عمومی درنیامده است. «شیشلیک» در جشنواره با سروصدای زیادی روبه‌رو نشد و نتوانست در جوایز جشنواره سهم زیادی داشته باشد.
«مرد بازنده»؛ این فیلم برای اولین‌بار در ۱۱بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین دوره جشنواره 
فیلم فجر به نمایش درآمد. خلاصه داستان این است که احمد خسروی، در گیرودار زندگی شخصی پرمساله‌اش، مسوول رسیدگی به پرونده‌ای رازآلود می‌شود؛ پرونده‌ای که روند کشف آن با شک‌ها و نگرانی‌های احمد درمی‌آمیزد و زندگی‌اش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. «مرد بازنده» که به چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر راه یافت، نتوانست در این دوره از جشنواره سیمرغ کسب کند.
 
میرکریمی، قبل از مهدویان
اما دقیقا یک روز قبل از یادداشت محمدحسین مهدویان، رضا میرکریمی از جشنواره خداحافظی کرده بود. میرکریمی که برای «نگهبان شب» جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره کسب کرده بود و البته خودش برای دریافت سیمرغ نیامد، یک روز پس از اختتامیه با یک متن کوتاه تا حدودی مبهم اعلام کرد که دیگر در رقابت جشنواره فجر حضور نخواهد داشت. این درحالی است که اتفاقا میرکریمی جزو فیلمسازانی است که با جشنواره فجر شناخته شده و از سوی دیگر، چند دوره دبیر جشنواره جهانی فجر بوده است. حالا باید دید که این خداحافظی‌ها یک اتفاق قطعی است یا ممکن است بنا بر تغییر احوال فیلمساز و دیگر مسائل سینمای ایران دچار تجدیدنظر شود. یا اصلا شاید بتوان متن مهدویان را جور دیگری تفسیر کرد. شاید او صراحتا منظورش خداحافظی از جشنواره نبوده و منظور اصلی‌اش در مسیر یادداشت میرکریمی تفسیر و تعبیر شده است.

شاید بتوان متن مهدویان را جور دیگری تفسیر کرد 

نظر شما