شناسهٔ خبر: 52549599 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چهارشنبه در اوکراین؛ جنگ، عقب نشینی یا افزایش تنش؟! / آخرین اخبار از بحران اوکراین و روسیه

صاحب‌خبر -

شفقنا- تحرکات نظامی اخیر روسیه و استقرار بیش از صد هزار سرباز روسی در نزدیکی مرزهای اوکراین نگرانی از وقوع جنگ را افزایش داده تا جایی که غربی ها می گویند مسکو تاریخ ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) را برای حمله مسکو به اوکراین مشخص کرده است. در آن سوی میدان، روسیه با تکذیب حمله به خاک اوکراین بر حق خود در جابجا کردن نیروهایش در داخل خاک خود تاکید کرده و می گوید ناتو و اوکراین آتش تنش ها را گسترده تر می کنند و این اوکراین است که خود را برای بازپس‌گیری مناطق شرقی که از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل هواداران روسیه هستند، آماده می‌کند. روسیه و اوکراین گفتند که در یک روز مذاکرات با مقامات فرانسوی و آلمانی با هدف پایان دادن به درگیری جدایی‌طلبان هشت ساله در شرق اوکراین، نتوانسته‌اند به پیشرفتی دست یابند.

چندی پیش روسیه در میانه افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین، در بلاروس اقدام به برگزاری رزمایش نظامی کرده است که انگلیس در واکنش به تحرکات نظامی روسیه در بلاروس و دریای سیاه، آن را خطرناک‌ترین لحظه برای اروپا دانسته است.  اتحادیه اروپا نیز روسیه را به تلاش برای تجزیه این اتحادیه متهم کرده است. از سوی دیگر، اولاف شولز صدراعظم آلمان نیز به روسیه هشدار داد اگر به اوکراین حمله کند با تبعات بسیار ناگواری روبرو خواهد شد.

همزمان، خبرها حاکی از آن است که آمریکا و شماری از متحدانش از شهروندان خود خواسته‌اند که خاک اوکراین را ترک کنند. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه احتمالاً دیپلمات‌های آمریکایی هم خاک اوکراین را ترک می‌کنند.

سفارت ایران در اوکراین هم از اتباع این کشور خواست ضمن ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراریِ احتمالی، ارتباط خود را با سفارت به منظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ نمایند.

وزارت امور خارجه ژاپن نیز از اتباع خود خواست فوری خاک اوکراین را ترک کنند، ژاپن توضیح داد که با توجه به تلاش های دیپلماتیک در جهت حل بحران، بهبود اوضاع همچنان غیرقابل پیش بینی است.

اسرائیل هم از اعضای خانواده کارکنان سفارت خود در کی یف خواسته تا از این کشور خارج شوند.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین تحولات درباره بحران اوکراین – روسیه را می خوانید:

بایدن در تماس تلفنی با پوتین: حمله به اوکراین، تاوان سنگین و فوری برای روسیه خواهد داشت

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس از کاخ سفید نقل کرد که تماس تلفنی بایدن و پوتین ۶۲ دقیقه به طول انجامیده و رئیس جمهور آمریکا به همتای روسی خود در این تماس تلفنی هشدار داده که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا با قاطعیت پاسخ خواهد داد و هزینه‌های سنگین و فوری را بر روسیه تحمیل خواهد کرد.

طبق بیانیه کاخ سفید، بایدن تاکید کرد: در حالی که آمریکا برای متوسل شدن به دیپلماسی با هماهنگی کامل با همپیمانان و شرکای خود آماده می‌ماند، اما ما در عین حال برای سناریوهای دیگر آماده هستیم.

از سوی دیگر، کرملین اعلام کرد که پوتین و بایدن درمورد ادامه گفتگوها توافق کردند.

در همین حال، یک مسئول برجسته آمریکایی اعلام کرد که تماس تلفنی میان بایدن و پوتین به «یک تغییر بنیادی» در مواضع درخصوص بحران اوکراین منجر نشد.

این مسئول که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه با خبرنگاران عنوان داشت که رایزنی‌ها، حرفه‌ای و عمیق بود و کمی بیش از یک ساعت به طول انجامید. تغییر بنیادی در تحولات ادامه یافته از چند هفته قبل صورت نگرفت.

کرملین: درخواست‌های امنیتی روسیه هنوز برآورده نشده است

مقامات روس می‌گویند درخواست‌های امنیتی این کشور همچنان روز میز هستند و از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی هنوز مورد اجابت قرار نگرفته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس۲۴؛ کرملین اعلام کرد: ایده‌هایی که ولادیمیر پوتین برای رسیدگی به خواسته‌های امنیتی مسکو در طی تماس تلفنی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روز شنبه به اشتراک گذاشت، همچنان روی میز هستند و هنوز اجابت نشده‌اند.

بایدن و پوتین در بحبوحه تنش های شدید بر سر استقرار نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین که به ترس از تهاجم قریب الوقوع دامن زده است.

یوری اوشاکوف، دستیار کرملین در یک نشست خبری با خبرنگاران، این تماس را تجاری توصیف کرد اما گفت که این تماس در پس زمینه نوعی اضطراب غلط در غرب درباره حمله قریب الوقوع روسیه -که به گفته او پوچ است- صورت گرفته است.

اوشاکوف گفت: ایده‌هایی در این تماس تلفنی مطرح شد اما نگرانی‌های امنیتی جدی روسیه هنوز وجود دارند و از طرف غرب اجابت نشده‌اند.

گفتنی است یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های امنیتی روسیه این است که ناتو به شرق گسترش نیابد.

بلینکن: خطر حمله روسیه به اوکراین به اندازه کافی جدی است که کارکنان خود را خارج کنیم

وزیر خارجه آمریکا خروج بخش زیادی از کارکنان سفارت این کشور در اوکراین را توجیه کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: خطر حمله نظامی روسیه در اوکراین به اندازه کافی زیاد و قریب الوقوع است که خروج بسیاری از کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف را توجیه کند.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی در هونولولو گفت: ما دستور خروج بیشتر آمریکایی‌هایی که هنوز در سفارت آمریکا در کی‌یف هستند را صادر کردیم. خطر حمله نظامی روسیه به اندازه کافی زیاد است و تهدید به اندازه کافی قریب الوقوع است و این کار عاقلانه به نظر می‌رسد.

بلینکن پس از دیدار با همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود تکرار کرد که راه حل دیپلماتیک همچنان ممکن است.

بلینکن گفت: مسیر دیپلماتیک همچنان باز است. راه مسکو برای نشان دادن اینکه می خواهد این مسیر را دنبال کند ساده است. باید تنش زدایی کند، نه تشدید.

فرمانده کل ارتش اوکراین: حتی یک تکه از خاک کشورمان را نخواهیم داد!

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین بیان کرد که ۴۲۰ هزار سرباز اوکراینی و هر فرمانده، بدون استثنا از قبل به چشمان مرگ نگاه کرده‌اند. ما حتی یک تکه از خاک اوکراین را نخواهیم داد!

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال «والری زالوژنی»، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین عنوان داشت: ۴۲۰ هزار سرباز اوکراینی و هر فرمانده، بدون استثنا از قبل به چشمان مرگ نگاه کرده‌اند. ما حتی یک تکه از خاک اوکراین را نخواهیم داد!

وی افزود: من اطمینان می‌دهم که نیروهای مسلح اوکراین آماده جنگ و سربازان اوکراینی آماده دیدار با دشمنان خود هستند؛ آن هم نه با دسته گل، بلکه با موشک‌های استینگر جاولین.

به گزارش ایسنا، اظهارات زالوژنی هم‌زمان با اینکه نگرانی از تهاجم قریب الوقوع روسیه به اوکراین افزایش یافته است، منتشر می‌شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه مدعی شد، روسیه اکنون نیروهای کافی برای انجام یک عملیات نظامی بزرگ علیه اوکراین دارد و حمله با هدف تصرف بخش‌های بزرگی از این کشور ممکن است هر لحظه آغاز شود.

مقام اوکراینی: بستن آسمان کشور هیچ فایده‌ای ندارد

یک مقام اوکراینی تلاش برای بسته نشان دادن حریم هوایی کشورش را رد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، چندین شرکت هواپیمایی غربی و یک شرکت انگلیسی که در کار بیمه خطوط هوایی است پیشنهاد بسته شدن فضای اوکراین را داده بودند.

بزرگ‌ترین شرکت بیمه انگلیس که شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را بیمه می‌کند روز شنبه در نامه‌ای رسمی به همه شرکت‌های هواپیمایی در جهان اعلام کرد که بیمه هواپیماهایی که در اوکراین هستند صرفا تا ۴۸ ساعت آینده را شامل خواهد شد و همه هواپیماها باید ظرف این مدت اوکراین را ترک کنند.

با این حال میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین گفت: مهمترین نکته این است که خود اوکراین هیچ فایده ای در بستن آسمان نمی بیند. این مزخرف است و به نظر من تا حدودی شبیه یک نوع محاصره جزئی است.

او به رویترز گفت: اگر شرکت‌های هواپیمایی خاصی تصمیم به تنظیم مجدد برنامه پروازی بگیرند، مطمئناً این موضوع هیچ ارتباطی با تصمیم‌ها یا سیاست‌های کشور ما ندارد.

شرکت هواپیمایی هلندی KLM روز شنبه اعلام کرد که پرواز خود به اوکراین را فورا متوقف می‌کند. آمریکا و برخی کشورهای دیگر نیز درحال خروج اتباع خود از اوکراین هستند.

وزیران خارجه آمریکا و روسیه پیرامون مسئله اوکراین گفتگو کردند

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت که وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش گفت: آمریکا و اتحادیه اروپا پیشنهادات روسیه در زمینه امنیت را نادیده گرفتند.

به گفته لاوروف، آمریکا دست به حمله پروپاگاندایی در زمینه حمله احتمالی روسیه زده و کمپین تبلیغاتی واشنگتن و هم‌پیمانانش درباره حمله احتمالی روسیه با اهداف تحریک آمیز انجام می‌گیرد.

لاوروف اشاره کرد: غرب، کی‌یف را به تخریب توافقات مینسک و تلاش‌ها برای حل مشکل دونباس با استفاده از زور ترغیب می‌کند.

براساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، لاوروف گفت: ما با نقض تعهدات در زمینه غیرقابل تجزیه بودن امنیت در اروپا و اقیانوس اطلس مخالفت کردیم.

در این باره آنتونی بلینکن اظهار کرد: راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین همچنان فراهم است و از مسکو خواستم تا تنش را کاهش دهد.

براساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن و لاوروف امروز در یک تماس تلفنی به بررسی نگرانی‌های شدید نسبت به احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین در روزهای آینده پرداختند.

بلینکن گفت، راه دیپلماسی همچنان باز است؛ اما از مسکو می‌خواهیم تا تنش را کاهش داده و وارد مذاکرات با حسن نیت شود.

او تاکید کرد: اگر روسیه شیوه خصمانه را دنبال کرده و به اوکراین حمله کند این مساله منجر به پاسخ قطعی و گسترده و یکپارچه خواهد شد.

وزیر دفاع اوکراین: هیچ طرحی برای حمله به روسیه نداریم

به گزارش اسپوتنیک، اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین اظهار کرد: بیانیه‌های بی‌شماری از مسکو شنیدیم که آنها اظهار کردند، اوکراین قصد حمله به روسیه را دارد، این اظهارات سخیفی است. ما هرگز به هیچ کشوری حمله نخواهیم کرد؛ اما نهایت تلاش خود را برای تقویت دفاع و دور کردن امکان تنش به کار می‌گیریم.

او افزود: ما به روند سیاسی و دیپلماسی پایبندیم.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین نیز گفت، کی‌یف هرگز کنترل خود بر جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را اعمال نخواهد کرد.

فرانسه: صحبت‌های پوتین هیچ نشانه ای از حمله به اوکراین نداشت

فرانسه: صحبت‌های پوتین هیچ نشانه ای از حمله به اوکراین نداشت

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام در ریاست جمهوری فرانسه گفت که پوتین در جریان مکالمه تلفنی با مکرون هیچ چیزی نگفت که نشان دهد وی آماده حمله به اوکراین می شود.

این مقام فرانسوی پس از این‌که روسای جمهوری فرانسه و روسیه روز شنبه به مدت نزدیک به ۹۰ دقیقه تلفنی صحبت کردند، تشریح کرد: ما هیچ نشانه‌ای از گفته های پوتین مبنی بر اینکه او قصد حمله دارد، نمی‌بینیم.

وی اضافه کرد: با این وجود ما به شدت مراقب مواضع (نظامی) روسیه هستیم تا از بدترین اتفاقات جلوگیری کنیم.

این مقام افزود، با این حال فرانسه توصیه می کند که اتباع فرانسوی از سفر به اوکراین خودداری کنند.

مکرون و پوتین امروز شنبه به مدت یک ساعت و ۴۰ دقیقه درباره بحران اوکراین گفت وگوی تلفنی داشتند. دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین از این گفتگوی تلفنی خبر داد و کاخ الیزه نیز اعلام کرده که مکرون به پوتین گفته مذاکرات صمیمانه با اوج گیری تنش ها بر سر اوکراین، هماهنگی ندارد.

مکرون چند روز پیش برای نخستین بار از هنگام آغاز بحران اوکراین در سال گذشته، در کاخ کرملین با پوتین دیدار و راه های پیشبرد اجرای توافقنامه مینسک و همچنین شرایط استقرار امنیت و ثبات در اروپا را بررسی کرد.

گاتیلوف: روسیه برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد

گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو روز پنج‌شنبه به اسپوتنیک گفت: مقامات و تحلیلگران غربی ممکن است در رمزگشایی بیانیه‌های واضح سران روس گیج شده باشند پس تکرار می‌کنم که روسیه برنامه‌ای برای حمله به اوکراین نداشته و ندارد؛ چراکه هیچ‌گونه انگیزه، هدف ژئواستراتژیک و دلیل منطقی برای این کار وجود ندارد.

وی تاکید کرد: روسیه همیشه خواهان روابط سودمند متقابل، برابر و بنیادین نه تنها با همسایگان بلکه با تمامی کشورها بوده است.

این مقام روس عنوان کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بارها گفته است که اگر قرار بود روسیه تصمیم گیرنده باشد، هیچ‌گونه جنگی رخ نمی‌داد.

گاتیلوف همچنین عنوان کرد که از نظر مسکو ایالات متحده و کشورهای غربی به تقابل جدی با روسیه نپردازند.

این مقام ارشد روسیه تصریح کرد که هدف غرب از استقاده تحریم‌ها، مانورهای نظامی و فشار سیاسی برای تاثیرگذاری بر مذاکرات با روسیه درخصوص تضمین‌های امنیتی است.

وی عنوان کرد که چنین روش‌هایی شناخته شده هستند و در طول تاریخ بارها از آن‌ها در روابط بین‌المللی استفاده شده است.

نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو در ادامه گفت: قصد ما مبنی بر مذاکره‌ با ایالات متحده بر سر امنیت اروپا و امنیت جهانی به تهدید تحریم‌ها از سوی واشنگتن ارتباطی نخواهد داشت. آنچه منتظرش هستیم جواب صریح از سوی آمریکا و ناتو درخصوص تضمین‌های امنیتی است.

وی عنوان کرد که اولویت اصلی روسیه عدم گسترش ناتو، عدم ارسال تسلیحات تهاجمی به کشورهای همسایه روسیه و بازگشت ناتو به مواضعی است که در سال ۱۹۹۷ اتخاذ کرد.

گاتیلوف گقت: همانطور که رئیس‌جمهوری ولادیمیر پوتین و وزیر خارجه سرگئی لاوروف گفته‌اند بدون در نظر گرفتن درست اولویت‌بندی‌ها، حرکت در جهت درنظر گرفتن منافع برای حل و فصل فوری مشکلات امنیتی اروپا بسیار سخت خواهد شد.

چاووش‌اوغلو به کشورهای غربی: اظهارات شما موجب وحشت در اوکراین می‌شود

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان ترکیه تاکید کرد: اگر روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد این کار هرگز اقدام درستی نخواهد بود، آنکارا آماده حل بحران اوکراین است و ما ترسی نداریم و کشورهای غربی باید در اظهارات‌شان تا زمانی که هیچ اشغالگری وجود ندارد، محتاط باشند.

او افزود: اظهارات غربی‌ها موجب ترس و وحشت در اوکراین می‌شود.

وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: ما درباره کمکی که می‌توانیم به شهروندان‌مان در اوکراین در صورت لزوم، داشته باشیم، صحبت می‌کنیم، ما همچنین از اینکه ۲۵ هزار شهروند ترکیه در اوکراین هستند و نحوه خروج آنها صحبت می‌کنیم.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: روسیه هرگز اقدام به جنگ نخواهد کرد؛ اما از جنبه دیگر آمریکا و کشورهای غربی اطلاعاتی را منتشر می‌کنند که روسیه ظرف دو سه روز آینده به اوکراین حمله خواهد کرد، آنچه برای ما مهم است ممانعت از جنگ است.

او افزود: ما در ترکیه طرفی در درگیری و جنگ و مشکل کنونی نیستیم؛ اما جنگ و درگیری و حتی جنگ سرد یا تنش تاثیری بر همه ما خواهد داشت یعنی بر اقتصاد، امنیت انرژی، گردشگری تاثیر خواهد گذاشت و این مساله از تمام نواحی مهم است.

چاووش‌اوغلو بار دیگر تاکید کرد، آنکارا آماده میزبانی از دو رئیس‌جمهوری روسیه و اوکراین است.

صدراعظم آلمان: اگر روسیه به اوکراین حمله کند با نتایج سختی روبرو خواهد شد

صدراعظم آلمان به روسیه درباره پیامدهای اقتصادی و سیاسی جدی در صورت تجاوز نظامی به اوکراین هشدار داد و افزود که آلمان و متحدانش آماده گفتگوی با مسکو و خواهان صلح هستند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، اولاف شولتز در نشستی با رهبران کشورهای بالتیک در برلین به خبرنگاران گفت: اکنون هیچ چیزی به اندازه تلاش برای جلوگیری از جنگ در اروپا مهم نیست؛ ما صلح می خواهیم.

وی افزود: تجاوز نظامی بیشتر روسیه به اوکراین پیامدهای سیاسی، اقتصادی و استراتژیک بسیار جدی برای روسیه خواهد داشت؛ در عین حال، ما آماده گفتگوهای جدی با روسیه و گفتگو در مورد مسائل امنیتی اروپا هستیم.

انگلیس: حمله روسیه به اوکراین بسیار محتمل است

وزیر دفاع انگلیس در تازه ترین اظهارات خود پیرامون بحران اوکراین، ضمن ابراز تردید در توفیق دیپلماسی، مدعی شد که احتمال حمله روسیه به اوکراین بسیار زیاد است.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در گفتگو با «ساندی تایمز» مدعی شد که به رغم ضمانت‌های مسکو مبنی بر عدم تهدید سایر کشورها، روسیه ممکن است هرلحظه به اوکراین حمله کند.

به ادعای این مقام انگلیسی، تهاجم روسیه به اوکراین بسیار محتمل است و هرلحظه بیم انجام چنین حمله‌ای وجود دارد.

والاس همچنین تهدید کرد که در صورت تحقق چنین احتمالی، تمرکز قوای ناتو در امتداد مرزهای روسیه بیشتر شده و اعضای این پیمان، بودجه‌های نظامی خود را افزایش می‌دهند.

روسیه: غرب ایده‌ای برای حل بحران اوکراین ارائه نمی‌کند

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ماریا زاخارووا در یک مصاحبه تلویزیونی افزود: غربی ها هیچ چیزی برای حل بحران در داخل اوکراین یا کمک به حل آن ارائه نمی دهند. آنها نمی توانند خط راهبردی را ایجاد کنند که از یک طرف منافع آنها از جمله منافع بلندمدت را تامین کند و از طرف دیگر با حفظ تعادل جهانی و در نظر گرفتن منافع دیگران باشد، چون دستیابی به آن دشوار است.

او توضیح داد که تاکتیک های غرب با ویژگی های چرخه انتخابات در آنجا مرتبط است و همین امر آنها را به اختراع و ابداع یک داستان فرضی جدید با نزدیک شدن به انتخابات قانونگذاری وادار می کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: این امر منافع لحظه ای کوتاه مدت در حال حاضر را برای آنها در اولویت قرار می دهد و بنابراین از هر وسیله ای برای تضمین دستیابی به آنها استفاده می شود.

به گفته زاخارووا، مقامات انگلیس از موضوع اوکراین برای منحرف کردن توجه مردمشان از بحران داخلی این کشور استفاده می کنند زیرا طی دو ماه گذشته، آن کشور شاهد یک بحران آشکار بود و خواستار استعفای نخست وزیر بوریس جانسون بودند.

بایدن در مورد عواقب حمله به اوکراین هشدار داد

به گزارش هیل، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا گفت: تنش‌ها بین روسیه و اوکراین ممکن است به سرعت افزایش یابد و به آمریکایی‌ها دوباره هشدار داد که خاک اوکراین را ترک کنند.

بایدن به خبرنگار ان‌بی‌سی نیوز گفت: اینطور نیست که ما با یک سازمان تروریستی سروکار داشته باشیم. ما با یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان روبرو هستیم. این وضعیت بسیار متفاوت است و همه چیز می‌تواند به سرعت تشدید شده و حتی از کنترل خارج شود.

رئیس جمهور آمریکا گفت: به کرملین هشدار داده که اگر شهروندان آمریکایی‌ها در اوکراین آسیب ببینند، ممکن است این موضوع عواقبی در پی داشته باشد.

او گفت: «امیدوارم اگر به اندازه کافی باهوش باشند، کاری را انجام ندهند که بر شهروندان آمریکایی تأثیر منفی بگذارد.»

وقتی از بایدن پرسیده شد که آیا تا به حال این موضوع را مستقیماً به پوتین گفته است یا خیر، بایدن گفت که در مورد این موضوع صریح بوده است.

بایدن گفت: «من مجبور نبودم این را به او بگویم، اما در مورد آن صحبت کرده ام. او این را می‌داند و شما هم می‌دانید. نگاه کنید، آنچه من خواسته ام این است که شهروندان آمریکایی باید اکنون خاک اوکراین را ترک کنند.»

وزیرخارجه اوکراین: از روسیه خواستیم تا در عرض ۴۸ ساعت درباره فعالیت‌های نظامی خود توضیح دهد

اوکراین از روسیه خواست تا در عرض ۴۸ ساعت درباره فعالیت‌های نظامی خود توضیح دهد وزیر خارجه این کشور گفت: ما به استفاده از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای تضمین امنیت اوکراین ادامه خواهیم داد.

به گزارش آناتولی، وزیر امور خارجه اوکراین روز جمعه گفت: اوکراین از روسیه خواسته است تا در ۴۸ ساعت آینده درباره فعالیت‌های نظامی خود در مرزهای اوکراین توضیح دهد.

«دیمیترو کولبا»، وزیرخارجه اوکراین گفت: «ما به طور رسمی مکانیسم کاهش خطر را مطابق بند سوم سند وین راه‌اندازی کرده‌ایم و از روسیه درخواست کردیم تا توضیحات مفصلی در مورد فعالیت‌های نظامی در مناطق مجاور خاک اوکراین و کریمه که موقتاً اشغال شده ارائه کند.»

در بیانیه وزیرخارجه اوکراین گفته شده: «بر اساس سند وین، روسیه باید در مورد اهداف، مکان دقیق و تاریخ اتمام فعالیت‌های نظامی خود و همچنین تعیین، تابعیت، تعداد و نوع تشکل‌ها و همچنین انواع تجهیزات درگیر توضیح مفصلی ارائه کند.»

وزیرخارجه اوکراین در ادامه بیانیه خود گفته است: «روسیه ۴۸ ساعت فرصت دارد تا پاسخ دهد. در صورت عدم پاسخ یا ناکافی بودن و بی ربط بودن پاسخ، اوکراین با روسیه و دیگر کشورهای شرکت کننده در سند وین تماس خواهد گرفت تا جلسه فوق العاده ای تشکیل دهد و روسیه باید توضیحاتی را ارائه کند. ما به استفاده از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای تضمین امنیت اوکراین ادامه خواهیم داد.»

آمریکا به اوکراین درباره «حمایت قاطع» واشنگتن در برابر مسکو وعده داد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با «دمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین تماس تلفنی برقرار کرد و در این تماس بار دیگر ادعاها درباره تدارک روسیه برای حمله به اوکراین را تکرار کرد.

همزمان با شدت گرفتن جنجال‌های رسانه‌های آمریکایی درباره ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، وزیر خارجه دولت جو بایدن با وزیر خارجه اوکراین به صورت تلفنی صحبت کرده و به او درباره حمایت واشنگتن از کی‌یف وعده داد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور یک بیانیه کوتاه درباره رایزنی تلفنی آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور با «دمیتری کولبا» همتای اوکراینی او توضیحاتی داده و روایت واشنگتن از این رایزنی تلفنی را منتشر کرد.

طبق بیانیه ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن تلفنی با دمیتری کولبا گفت‌وگو کرد تا «بر حمایت قاطع ایالات متحده از اوکراین در مواجهه با تهدید شدید فزاینده تجاوز احتمالی بیشتر روسیه تأکید کند».طبق روایت سخنگو، بلینکن به همتای اوکراینی خود گفته است که «هرگونه تجاوز روسیه به اوکراین با پیامدهای سریع، شدید و یکپارچه مواجه خواهد شد».

به گفته او، بلینکن «درباره تلاش‌های جهانی برای تشویق به کاهش تنش و تقویت اقدامات دفاعی و بازدارندگی در برابر استقرار بی‌دلیل و مستمر نیروها و تجهیزات روسیه در اوکراین و اطراف مرزهای این کشور توضیح داد. وی تاکید کرد که اوکراین همچنان از حمایت پایدار و ثابت ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی خود برخوردار است».

رایزنی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و اوکراین در شرایطی انجام شده که جنجال‌های رسانه‌های آمریکایی و اظهارات مقام‌های ارشد دولت جو بایدن درباره ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین ادامه دارد؛ موضوعی که باعث واکنش وزارت خارجه روسیه شده است.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه جمعه به تمامی شهروندان آمریکایی هشدار داد که ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده خاک اوکراین را ترک کنند. وی در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت: «اکنون خطر به اندازه کافی زیاد بوده و تهدید به اندازی کافی فوری است و این همان چیزی است که احتیاط می‌خواهد».

سالیوان افزود: «در شرایطی هستیم که اگر ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) هر زمانی که دستور دهد،‌ ممکن است تهاجم (علیه اوکراین) آغاز شود. این تهاجم ممکن است در جریان برگزاری المپیک (زمستانی چین) باشد. هیچ بعید نمی‌دانیم که روسیه حمله‌ای برق آسا علیه کی‌یف انجام دهد و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نظامی روسی در مرزهای اوکراین مستقر هستند».

همزمان با تنش اوکراین بمب‌افکن‌ های هسته ای آمریکا در اروپا مستقر شدند

به گزارش تلگراف، همزمان با هشدارهای مکرر «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین مبنی بر افزایش تنش‌ها در مرزهای شرقی این کشور، نیروی هوایی آمریکا چهار بمب افکن B-52 با قابلیت حمل بمب هسته‌ای را در انگلیس مستقر کرده است.

این بمب افکن‌های پیشرفته پیشتر در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ در بمباران بغداد مورد استفاده آمریکا قرار گرفته بودند.

در این گزارش گفته شده که دو فروند «بمب افکن B-52 استراتفورتس» روز پنجشنبه به همراه دو فروند دیگر وارد پایگاه نیروی هوایی سلطنتی انگلیس شدند. به گفته نیروی هوایی انگلیس، این بمب افکن ها با سایر جنگنده‌های نیروهای ناتو از جمله هواپیماهای انگلیسی تایفون و اف -۱۶ های پرتغالی در قالب یک واحد عملیات هوایی ادغام شده اند.

یک مقام سابق ارتش انگلیس گفته است که این بمب افکن ها، از پایگاه هوایی بریتانیا می‌توانند علیه طیف وسیعی از اهداف در جنوب روسیه و بلاروس، مسکو، سنت پترزبورگ و حتی پایگاه‌های دریایی در دریای سفید عملیات انجام دهند.

این بمب افکن ها که از پایگاه نیروی هوایی مینوت آمریکا در داکوتای شمالی اعزام شده اند، همچنین قادر به حمل سلاح‌های هدایت شونده دقیق و هسته‌ای هستند.

همزمان با ورود این بمب افکن ها به اروپا، مقامات آمریکایی طی دو روز گذشته خواستار خروج همه شهروندان این کشور از اوکراین شده و جو بایدن هم هشدار داده که اوضاع در شررق اروپا هرلحظه ممکن است از کنترل خارج شود.

مقامات روسی داشتن طرح‌هایی برای حمله به اوکراین را رد می‌کنند و از ایالات متحده خواسته اند که تضمین کند که اوکراین به ناتو نمی‌پیوندد و این ائتلاف برای خروج نیروهای خود از کشورهای اروپای شرقی، و همچنین سایر تضمین‌های امنیتی، همکاری می‌کند. ایالات متحده این خواسته‌ها را رد کرده است.

علاوه بر بمب افکن‌های B-52، ایالات متحده ۱۷۰۰ سرباز را در لهستان مستقر کرده، در حالی که همزمان «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس روز جمعه برای گفتگوهای دیپلماتیک وارد مسکو شده است.

همچنین «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه به خبرنگاران گفت که مذاکرات با غرب ادامه دارد و او در روزهای آینده با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای گفتگوهای دیپلماتیک بیشتر صحبت خواهد کرد.

روسیه: دیپلمات های روسی به فعالیت خود در اوکراین ادامه می دهند

سفارت روسیه در کی یف اعلام کرد که دیپلمات های روسیه در اوکراین به کار خود ادامه می دهند.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد که سفارت روسیه در اوکراین به فعالیت خود در این کشور ادامه می دهد.

وزارت خارجه روسیه در این باره اعلام کرد که با پیش بینی تحریکات احتمالی، تغییراتی در حضور دیپلماتیک خود در اوکراین انجام داده ایم.

پیشتر یک منبع آگاه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که دیپلمات‌ها و کارمندان کنسولگری‌های روسیه در اوکراین، روند ترک خاک این کشور را آغاز کرده اند.

منبع مذکور گفته بود که این تصمیم مسکو می‌تواند در پی انجام اقدام مشابه از سوی برخی کشورهای غربی اتخاذ شده باشد.

آمریکا و متحدان غربی اش در پی بالا گرفتن تنش ها با روسیه بر سر بحران اوکراین، به کارمندان سفارت خانه ها و شهروندان کشورهای خود اعلام کرده بودند که هر چه سریعتر خاک اوکراین را ترک نمایند.

اوکراین خواستار حفظ آرامش شهروندان خود شد

وزارت خارجه اوکراین از شهروندان این کشور خواست آرامش خود را حفظ کرده و در مواجهه با نگرانی‌های فزاینده از آنچه آمادگی روسیه برای حمله به این کشور عنوان می‌شود، دچار هراس نشوند.

در بیانیه‌ای که در همین ارتباط صادر شد، وزارت خارجه اوکراین، حفظ آرامش و انسجام درونی کشور را در راستای پرهیز از اقدامات بی ثبات کننده و آنهایی که مایه ایجاد رعب و وحشت هستند، بسیار حیاتی ارزیابی کرد.

اطلاعیه سفارت ایران در اوکراین: هموطنان آماده شرایط اضطراری احتمالی باشند

سفارت ایران در اوکراین از اتباع این کشور خواست ضمن ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراریِ احتمالی، ارتباط خود را با سفارت بمنظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ نمایند.

به گزارش شفقنا، سفارت ایران در کی یف اعلام کرد:

ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به هم وطنان گرامی مقیم اوکراین و آرزوی سلامتی برای آنان و سرافرازی ایران عزیز، به آگاهی می‌رساند، در پاسخ به پرسشهای مکرر آنان در خصوص احتمال تنش و درگیری در مرزهای شرقی اوکراین، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف، ضمن دعوت هم وطنان به حفظ آرامش، از آنان درخواست می‌نماید با ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراریِ احتمالی، ارتباط خود را با سفارت بمنظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ نمایند.

بدیهی است سفارت جمهوری اسلامی، تامین سلامتی و امنیت اتباع ایرانی را حائز اهمیت اساسی دانسته و این امر مهم را در اولویت وظایف خود قرار داده است.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد که سفارت روسیه در اوکراین به فعالیت خود در این کشور ادامه می دهد.

وزارت خارجه روسیه در این باره اعلام کرد که با پیش بینی تحریکات احتمالی، تغییراتی در حضور دیپلماتیک خود در اوکراین انجام داده ایم.

پیشتر یک منبع آگاه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که دیپلمات‌ها و کارمندان کنسولگری‌های روسیه در اوکراین، روند ترک خاک این کشور را آغاز کرده اند.

منبع مذکور گفته بود که این تصمیم مسکو می‌تواند در پی انجام اقدام مشابه از سوی برخی کشورهای غربی اتخاذ شده باشد.

آمریکا و متحدان غربی اش در پی بالا گرفتن تنش ها با روسیه بر سر بحران اوکراین، به کارمندان سفارت خانه ها و شهروندان کشورهای خود اعلام کرده بودند که هر چه سریعتر خاک اوکراین را ترک نمایند.

اوکراین خواستار حفظ آرامش شهروندان خود شد

وزارت خارجه اوکراین از شهروندان این کشور خواست آرامش خود را حفظ کرده و در مواجهه با نگرانی‌های فزاینده از آنچه آمادگی روسیه برای حمله به این کشور عنوان می‌شود، دچار هراس نشوند.

در بیانیه‌ای که در همین ارتباط صادر شد، وزارت خارجه اوکراین، حفظ آرامش و انسجام درونی کشور را در راستای پرهیز از اقدامات بی ثبات کننده و آنهایی که مایه ایجاد رعب و وحشت هستند، بسیار حیاتی ارزیابی کرد.

اطلاعیه سفارت ایران در اوکراین: هموطنان آماده شرایط اضطراری احتمالی باشند

سفارت ایران در اوکراین از اتباع این کشور خواست ضمن ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراریِ احتمالی، ارتباط خود را با سفارت بمنظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ نمایند.

به گزارش شفقنا، سفارت ایران در کی یف اعلام کرد:

ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به هم وطنان گرامی مقیم اوکراین و آرزوی سلامتی برای آنان و سرافرازی ایران عزیز، به آگاهی می‌رساند، در پاسخ به پرسشهای مکرر آنان در خصوص احتمال تنش و درگیری در مرزهای شرقی اوکراین، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف، ضمن دعوت هم وطنان به حفظ آرامش، از آنان درخواست می‌نماید با ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراریِ احتمالی، ارتباط خود را با سفارت بمنظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ نمایند.

بدیهی است سفارت جمهوری اسلامی، تامین سلامتی و امنیت اتباع ایرانی را حائز اهمیت اساسی دانسته و این امر مهم را در اولویت وظایف خود قرار داده است.

درخواست ژاپن از اتباع خود برای ترک فوری خاک اوکراین

به گزارش خبرگزاری تاس، طبق طبقه بندی وزارت امور خارجه ژاپن، سطح چهارم خطر حضور در قلمرو یک کشور نیازمند ترک فوری آن کشور و خودداری از هر گونه سفر به آنجا است.

وزارت امور خارجه ژاپن از این تصمیم با توجه به شدت گرفتن تنش در مرز اوکراین – روسیه خبر داد و تاکید کرد که با توجه به تلاش های دیپلماتیک در جهت حل بحران، بهبود اوضاع همچنان غیرقابل پیش بینی است.

وزارت امور خارجه ژاپن همچنین یادآور شد که در آینده پایان دادن به ترافیک هوایی تجاری بین ژاپن و اوکراین منتفی نیست و همه چیز به تحولات بستگی دارد.

وزارت خارجه ژاپن ضمن درخواست از شهروندان ژاپنی برای ترک خاک اوکراین در سریعترین زمان ممکن تاکید کرد: بسیاری از کشورها به شهروندان خود توصیه کرده اند خاک اوکراین را ترک کنند و این مساله می تواند به شرایط دشواری برای ترک این کشور با شرکت های هواپیمایی تجاری به واسطه نبود بلیط منجر شود.

استرالیا در حال تخلیه سفارت خود در کی یف است

هم‌زمان با وخیم‌تر شدن اوضاع و تنش‌ میان روسیه و اوکراین، استرالیا امروز (یکشنبه) اعلام کرد که در حال تخلیه سفارت کشورش در کی‌یف است.

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا و اروپا هشدارهای بیشتری درخصوص حمله قریب‌الوقوع روسیه داده‌اند، اما کرملین که برای نفوذ بیشتر در اروپای پسا-جنگ سرد رقابت می‌کند، پاسخ دیپلماتیک مشترک اتحادیه اروپا-ناتو جهت کاهش تنش‌ها را به عنوان نشانه‌ای از بی‌احترامی رد کرد.

در این میان ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا در بیانیه‌ای عنوان داشت که کارکنان سفارت استرالیا در کی‌یف به یک دفتر موقت در شهر «لویو»، شهری در غرب اوکراین که حدود ۷۰ کیلومتری مرز با لهستان قرار دارد، منتقل شدند.

وی افزود: ما همچنان به استرالیایی‌ها توصیه می‌کنیم که فورا از طریق راه‌های تجاری، اوکراین را ترک کنند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا نیز اظهار کرد که وضعیت کنونی در حال رسیدن به مرحله خطرناکی است و افزود که اقدامات یکجانبه و خودکامه روسیه و تهدید و قلدری این کشور علیه اوکراین کاملا غیرقابل قبول است.

فلسطین هم از اتباع خود خواست اوکراین را ترک کنند

وزارت خارجه فلسطین در بحبوحه تنش‌ها در مرز اوکراین از خانواده‌های دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت خود در کی‌یف خواست اوکراین را فوراً ترک کنند.

به گزارش شفقنا به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با اهتمام زیاد اوضاع اتباع خود، دانشجویان، سفارت فلسطین و کارکنان آن در اوکراین را به ویژه در سایه تحولات کنونی به صورت شبانه‌روزی دنبال می‌کنیم.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین دستورالعمل‌هایی را صادر کرده که بیانگر توجه به جان و سلامت اتباع و دانشجویان فلسطینی در اوکراین است.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، تمامی شهروندانی که هیچ کار ضروری در اوکراین ندارند باید این کشور را ترک کنند و وزیر خارجه نیز به شهروندان توصیه کرده که در این مدت به اوکراین نروند. ارتباط دائمی و شبانه روزی بین سفارت و وزارتخانه برقرار است‌.

وزارت خارجه فلسطین در بیانیه خود از خانواده دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت خواست تا اوکراین را فوراً ترک کنند و سفیر فلسطین و کارکنان سفارت در اوکراین بمانند و حضور آنها در سفارتخانه تا زمانی که شرایط اجازه بدهد ضروری است.

این وزارتخانه همچنین از اتباع خود و دانشجویانی که در اوکراین خواهند ماند، خواست تا تردد را کاهش دهند و تا حد امکان در منازل خود بمانند، هوشیار باشند و در صورت لزوم با سفارت تماس بگیرند.

در همین رابطه، احمد الدیک، سفیر فلسطین در کی‌یف تاکید کرد که این سفارتخانه در صفحه کاربری خود اطلاعیه‌ای را برای اتباع و دانشجویان حاضر در اوکراین منتشر کرده است که در آن خواستار لزوم ثبت اطلاعات تماس با آنها از طریق ایمیل، شماره موبایل و تلفن برای برقراری ارتباط با آنها در صورت لزوم شده است.

وی از کشورهای مختلفی که شهروندانشان در اوکراین زندگی می‌کنند خواست این کشور را فورا ترک کنند.

 

 

 

نظر شما