شناسهٔ خبر: 52529757 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

ریاست خوبان عالم به یک سال نرسید

عملیات نجات فوتبال در سئول جنوبی

28بهمن روز سرنوشت‌ساز هیات‌‌رییسه فعلی فدراسیون فوتبال است و نشست جنجالی که در مرکز ملی فوتبال احتمالا به‌ خوبی و خوشی تمام نخواهد شد. از انتخاب شهاب عزیزی‌خادم در 10اسفند هنوز یک سال نگذشته همانطورکه برخی گمانه‌‌زنی‌ها از پایان زودهنگام دوره این ریاست پیش از یک سال حکایت داشت و حالا نخستین اقدامات اجرایی در راستای برکناری رییس پرحاشیه فدراسیون فوتبال آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

عزیزی‌خادم را باید یکی از پرحاشیه‌ترین رؤسای تاریخ فوتبال ایران دانست که هیچ‌گاه از مقبولیت لازم در بین فوتبالی‌ها، رسانه‌ها و حتی مخاطبان فوتبال برخوردار نبود؛‌ رییسی که از مرحله تاییدصلاحیت تا بررسی سوابق، رزومه کاری و سازوکار انتخاب مورداعتماد اهالی فوتبال 
قرار نگرفت. سابقه قابل‌اتکایی برای رسیدن به این جایگاه در کارنامه او دیده نمی‌شد و انتخابش بیش از اینکه حاصل شایسته‌سالاری و بررسی سوابق، برنامه و رزومه باشد نتیجه لابی‌های عجیب و کم‌سابقه، تعصب‌های قومی منطقه‌ای و البته جنگ قدرت بود.جناح حاکم بر هیات‌ها و سازمان لیگ و شخص حیدر بهاروند که از ردصلاحیت خودش در انتخابات 10اسفند اطمینان داشت با گزینه جایگزین و آلترناتیو مناسب وارد صحنه شد و آرای رؤسای هیات‌ها را که بسیاری از آن‌ها منصوب به باند قدرت تاج و بهاروند بودند برای شریک استراتژیک خودش در انتخابات جمع کرد.حاصل این منفعت‌طلبی وضعیت نابسامان امروز فدراسیون فوتبال است. عزیزی خادم به‌دلیل ردصلاحیت بهاروند و مهرعلی که از ابتدا مشخص بود قادر به حضور و ثبت‌نام قانونی در انتخابات نیستند به‌تنهایی کرسی ریاست را با حمایت شرکا در اختیار گرفت اما جایگاه نواب دوم و سوم خالی ماند. بهاروند و مهرعلی با حکم سرپرستی به‌عنوان نایب‌رییس اول و دوم منصوب شدند اما هرگز برای دریافت رأی نتوانستند وارد مجمع شوند چراکه هر دو به‌خوبی می‌دانند باز هم قادر به دریافت مجوز حضور در انتخابات و دریافت رأی از مجمع نخواهند بود. در این شرایط هیات‌رییسه هم به دلایل متعدد علیه رییس پرحاشیه قیام کرده و با تکیه بر ظرفیت‌های قانونی اساسنامه یک هدف را دنبال می‌کند: عزل رییس فاقد صلاحیت!
 
دلایل عزل رییس فدراسیون فوتبال
 حامیان عزیزی‌خادم به واسطه نتیجه موفق تیم‌ملی او را رییس موفقی می‌دانند غافل از اینکه معیار بررسی عملکرد فدراسیون فوتبال تحقق اهداف، چشم‌انداز وعده‌ها و ارزیابی رویکرد مسوولان این فدراسیون است و نتایج درخشان تیم‌ملی با یکی از طلایی‌ترین نسل‌های تاریخ فوتبال ایران در یکی از آسان‌ترین گروه‌های تاریخ مرحله انتخاباتی جام جهانی نمی‌تواند کارنامه فاجعه بر 11ماه گذشته فدراسیون فوتبال را پنهان کند.
فهرست دلایل عزل عزیزی‌خادم در یک گزارش نمی‌گنجد. رفتارهای غیرصادقانه، ارتباطات مشکوک داخلی و خارجی، وعده‌های عمل‌نشده، ماجرای شرکت صهیونیستی و داستان ناتمام وی‌ای‌آر، انتصاب‌های عجیب، غیرقانونی و خارج از عرف، هزینه‌ها و پاداش‌های وسیع و گسترده بدون دریافت مجوز از هیات‌رییسه، داستان رمالی و جادوگری که آقای رییس حتی حاضر به تکذیب صریح و رسمی آن هم نشد و درنهایت حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا، اتفاقی که در آن نمی‌توان ردپای فدراسیون فوتبال را نادیده گرفت.پروسه صدور مجوز حرفه‌ای با وجود تمامی کاستی‌ها و مشکلات هر ساله به نتیجه می‌رسید، در این فصل هم تایید مجوز دو باشگاه با همراهی و حمایت فدراسیون فوتبال، تقویت نظارت و هدایت فعالیت‌های دو باشگاه و برخی از اقدامات ضروری دیگر امکان‌پذیر بود اما نشد و در نهایت قرمزها و آبی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند. فدراسیون فوتبال بیش از هر نهاد و سازمان دیگری از این حذف راضی و خشنود به نظر می‌رسید، آنچنان که یکی از متولیان امور رسانه‌ای در این فدراسیون ماموریت مخابره خبر حذف را برعهده گرفته و خودش به رسانه‌ها 
اطلاع می‌داد هرچه زودتر این خبر را به‌صورت قطعی منتشر کنید.به‌کارگیری چهره‌های مساله‌دار و فاقد صلاحیت که به‌عنوان مشاور و بدون طی مراحل لازم با دستمزدهای قابل‌توجه و پاداش‌های نجومی وارد فدراسیون شدند یا عدم پاسخگویی در برابر هیات‌رییسه و حتی مجمع و خودداری از برگزاری نشست اعضای مجمع به‌منظور حسابرسی، انتخاب نواب رییس و موارد متعدد و قانون‌شکنی‌های بی‌سابقه بالاخره کاسه صبر اعضای هیات‌رییسه را شکست و طرح عزل شهاب وارد مرحله اجرا شد. حتی برخی از اعضای هیات‌رییسه که عضو مجمع نیز بودند و در اسفندماه سال1399 به عزیزی‌خادم رأی دادند در این مدت به اشتباه خود پی برده و در صدر مخالفان وی زیر نامه درخواست عزل را امضا کرده‌اند؛ اتفاقی که درخصوص بسیاری دیگر از اعضای مجمع نیز روی داده و بدون تردید تعداد آرای رییس فعلی که در مرحله اول انتخابات قبلی 35رأی بوده به شدت کاهش یافته است.
 
پروسه برکناری بدون تعلیق و مداخله فیفا
 شهاب عزیزی‌خادم با تمامی مشکلات، کاستی‌ها و قانون‌شکنی‌ها تنها یک امتیاز ویژه در اختیار دارد و آن رأی مجمع فدراسیون فوتبال است.هرچند درخصوص همین رأی هم شائبه‌های زیادی مطرح شده اما فدراسیون جهانی فوتبال او را به رسمیت می‌شناسند.بر این اساس، برکناری یا عزل عزیزی‌خادم باید به‌صورت قانونی و منطبق با اساسنامه فدراسیون فوتبال 
صورت بگیرد تا مشکلات و پیامدی به همراه نداشته باشد. عزل رییس فدراسیون فوتبال ازجمله صلاحیت‌های اعضای هیات‌رییسه است و حالا تعدد دلایل لازم و کافی برای برکناری خوبان عالم این پروژه را به مرحله اجرا 
رسانده است.
هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال شامل 11عضو است؛ البته بهاروند و مهرعلی نواب اول و دوم به‌صورت غیرقانونی کرسی سرپرستی این دو جایگاه را در اختیار دارند و حق رأی نخواهند داشت. در بین 9عضو باقیمانده به‌جز خود عزیزی‌خادم و از بین هشت عضو قانونی دیگر که رأی مجمع را به دست آورده‌اند پنج عضو نامه درخواست عزل را امضا کرده‌اند و قرار است روز 28آبان جلسه اعضای هیات‌رییسه با دستورکار مشخص در مرکز ملی فوتبال برگزار شود. در صورت موافقت 6عضو با این درخواست دوره تاریک و سیاه مدیریت خوبان عالم در فدراسیون فوتبال پیش از رسیدن به سالگرد یکسالگی به نقطه پایان خواهد رسید.
 در این صورت عزیزی‌خادم دیگر حق اعمال نفوذ، مداخله یا حتی ورود به فدراسیون را ندارد و باید برای پاسخگویی در برابر اعضای مجمع حاضر باشد. در نشست آتی مجمع از خودش دفاع کند و امیدوار به دریافت دوباره رأی اعتماد باشد؛ اتفاقی که بسیار بعید به نظر می‌رسد.
 
ورود لابی قدرت با رهبری بهاروند
 حذف عزیزی‌خادم به حضور طولانی و غیرقانونی بهاروند هم در سازمان لیگ پایان می‌دهد. سرپرست نایب‌رییسی دوم که با ردصلاحیت در انتخابات حق حضور در این جایگاه را نداشته همچنان با قدرت روی صندلی خودش تکیه زده و لابی قدرت حامیانش را به نفع رییس وارد میدان کرده است.ابتدا رابطه نزدیک بهاروند و کمیته اخلاق موجب صدور یک حکم عجیب و در واقع تاسف‌برانگیز شد. سراجی، عضو هیات‌رییسه که در جایگاهی بالاتر از ارکان قضایی فدراسیون قرار دارد و با رأی مجمع از مشروعیت کافی برای اعتراض به عملکرد رییس برخوردار است با نظر رییس کمیته اخلاق و درواقع تحت فشار و اعمال نفوذ حامیان عزیزی‌خادم 6ماه از حضور در کلیه فعالیت‌های فوتبالی محروم شده است.این حکم البته نافذ و قانونی نبوده و از اهمیت چندانی برخوردار نیست اما میزان اضطراب و شرایط بحرانی آقای رییس را به‌خوبی نشان می‌دهد. آنچه مسلم است همه راه‌ها بر عزیزی‌خادم بسته شده که دست به دامان نایب‌رییس دوم غیرقانونی خودش با این بازی‌های عجیب برای فرار از عزل تلاش می‌کند اما به‌خوبی می‌داند با اینگونه اقدامات راه‌حلی برای نجات از این بحران نخواهد یافت.تا پایان بهمن‌ماه شرایط فدراسیون فوتبال مشخص خواهد شد. در صورت نهایی شدن عزل رییس، سرپرست موقت اداره فدراسیون را تا برگزاری مجمع در اختیار می‌گیرد که احتمالا در بهار سال آتی برگزار خواهد شد اما این اتفاق درنهایت منجر به پایان یافتن یکی از تلخ‌ترین و تاریک‌ترین ادوار تاریخ فوتبال ایران می‌شود.

تا پایان بهمن‌ماه شرایط فدراسیون فوتبال مشخص خواهد شد. در صورت نهایی شدن عزل رییس، سرپرست موقت، اداره فدراسیون را 
تا برگزاری مجمع در اختیار می‌گیرد

نظر شما