شناسهٔ خبر: 52494936 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

مقام اسرائیلی نگران از مذاکرات وین به آمریکا رفت/ جان بولتون: دولت بایدن هر کاری می کند تا برجام احیا شود

صاحب‌خبر -
مقام اسرائیلی نگران از مذاکرات وین به آمریکا رفت/ جان بولتون: دولت بایدن هر کاری می کند تا برجام احیا شود
خبرگزاری آریا-نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین، از دیدار با هیئت‌ های ایرانی و آمریکایی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازاسپوتنیک، میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین، در صفحه توییتری خود از دیدار با رؤسای هیئت‌ های دیپلماتیک ایران و آمریکا در وین به صورت جداگانه خبر داد.
اولیانوف نوشت: بلافاصله پس از سرگیری مذاکرات وین در مورد برجام، با رئیس هیئت ایران جناب آقای باقری کنی دیدار کردم.
شایان ذکر است که علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران جهت شرکت در ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور برچیدن تحریم‌ های آمریکا بامداد سه شنبه راهی وین پایتخت اتریش شد.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد: آمریکا هم نمی‌ تواند هزینه تصمیمات مخرب و غلط خود از جمله خروج غیرقانونی از برجام را از جیب ملت ایران بپردازد، در بحث تضمین‌ ها توافقاتی حاصل شده ولی هیچ چیز توافق نمی‌ شود، مگر همه چیز توافق شود.

مقام ارشد رژیم صهیونیستی به آمریکا رفت
 روزنامه صهیونیستی هاآرتص خبر داده که ایال هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی برای دیدار با جِیک سالیوان همتای آمریکایی خود راهی واشنگتن شده است.
 باراک راوید خبرنگار تارنمای خبری آمریکایی آکسیوس توییت کرده بود که دیدار مذکور سه شنبه این هفته (19 بهمن) انجام خواهد شد، یا این حال هنوز خبری از این ملاقات منتشر نشده است.
به نوشته هاآرتص، هولاتا دوشنبه شب هفته جاری به وقت محلی و در آستانه از سرگیری دور هشتم مذاکرات رفع تحریم ها در وین، عازم آمریکا شد و در اظهاراتی با اشاره به تماس های مداوم با مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که روابط دوجانبه واشنگتن و تل آویو و به خصوص "مسئله ایران" در دستور کار طرفین خواهد بود.
هولاتا به خبرنگاران گفت: تاکید می کنم که در مورد تمامی موضوع ها با آمریکا توافق نداریم ولی هماهنگی دوجانبه ریشه دار، پر اهمیت و راهبردی بوده و روی آن کار می کنیم.
وی افزود: ما سالی آکنده از نقاط عطف را پیش بینی می کنیم. آمریکا به برجام بازگردد یا نه، سال 2022 سالی خواهد بود که ما را ملزم می سازد متفاوت از گذشته عمل کنیم. ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم. این مخاطره وجود دارد که آمریکا به برجام بازگشته و ابزارهایی را که قادرش می ساخت تا توافقی طولانی تر و قدرتمند تر را بر ایران تحمیل کند، از دست بدهد.
یک مقام دیپلماتیک اسرائیلی نیز به هاآرتص گفت که تاکنون تمرکز این رژیم بر برنامه هسته ای ایران بود و دولت جدید تل آویو به علت وجود نداشتن طرح جایگزین با خلأ عظیمی روبرو شد که صدها میلیون شکل صرف پر کردن اطلاعاتی و عملیاتی آن شده است.
هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی پیشتر و در تشریح سناریوهای این رژیم در قبال آینده مذاکرات وین، گفته بود: این احتمال می رود که یک توافق هسته‌ای جدید به دست آید که به نفع تل آویو نباشد.
هولاتا گفته بود که در صورت حصول توافق هسته ای جدید، اسرائیل برای اجرای یک سناریو در این خصوص آماده می شود.
به گفته این مقام صهیونیستی، اسرائیل همچنین برای یک سناریوی دیگر، که بر اساس آن هیچ توافقی به دست نیامده و برنامه هسته ای ایران بدون محدودیت ادامه پیدا کند، آماده می شود.
کاخ سفید 7 بهمن اعلام کرده بود که سالیوان و هولاتا در نشست مجازی گروه مشورتی راهبردی آمریکا و رژیم اسرائیل (SCG) شرکت کرده و درباره تحولات منطقه ای از جمله ایران با یکدیگر رایزنی کردند.
بر اساس این بیانیه، در این نشست که نمایندگان ارشد آژانس های  سیاست خارجی، دفاع و اطلاعات شرکت داشتند، دو طرف در خصوص رزمایش های نظامی آتی گفت و گو و از نظارت آمریکا بر یک رزمایش هوایی اخیر توسط ارتش رژیم صهیونیستی استقبال کردند.
سالیوان اعلام کرده بود که گر چه آمریکا همچنان به دیپلماسی به عنوان بهترین ابزار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد است، با هماهنگی شرکای خود در حال آماده سازی گزینه های جایگزین در صورت شکست دیپلماسی است.
مقامات آمریکا و اسرائیل همچنین توافق کردند در خصوص همه موضوعات مورد علاقه دوجانبه هماهنگی خود را حفظ کرده و در برابر همه تهدیدات علیه امنیت ملی خود متحد باقی بمانند.

 اولیانوف: بهتر است از پیش‌بینی تاریخ خاص برای توافق خودداری شود
میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسی و نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین ضمن تشریح روند مذاکرات تاکید کرد که بهتر است از پیش‌بینی تاریخ‌های خاص برای توافق خودداری شود.
 اولیانوف  در گفت و گو با روزنامه روسی کامرسانت گفت :انتظار می‌رود روز سه‌شنبه، مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای ایران در وین از سر گرفته شود.
وی در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین اکنون در چه مرحله ای است؟ آیا می توان آن را نهایی نامید؟ افزود: «فکر می کنم بله. مرحله فعلی را می توان مرحله نهایی نامید. روند مذاکرات قبلاً راه طولانی را طی کرده است. پیش نویس سند نهایی تهیه شده است. چندین نکته وجود دارد که نیاز به توضیح بیشتر دارد، اما توافق از قبل روی میز است.   این مبنایی است که بر اساس آن می توان مذاکرات را در زمان نسبتاً کوتاهی تکمیل کرد».
اولیانوف تصریح کرد: در مرحله پیشرفته کنونی مذاکرات ایجاد تنش غیرضروری و به خطر انداختن دستیابی به نتیجه مثبت مطلقاً غیرقابل قبول است. پنج دقیقه با خط پایان فاصله داریم و ما باید این بخش آخر را با عزت، سریع و کارآمد بگذرانیم.
وی در عین حال گفت:  تجربه انجام این مذاکرات حاکی از آن است که بهتر است از این گونه ارزیابی ها و همچنین از پیش بینی تاریخ های خاص خودداری شود. ما هنوز باید تعدادی از مسائل، از جمله مسائل نسبتاً اساسی را حل کنیم. در 9 روز گذشته وقفه ای در روند مذاکرات وجود داشته است، هیات ایرانی روز سه شنبه به وین باز می گردد و موضع خود را ارائه می کند. بسته به خواسته‌هایی که طرف ایرانی مطرح می‌کند، مشخص می‌شود که چقدر تا پایان روند مذاکرات باقی مانده است.

مقام آمریکایی: بایدن معتقد به رویکرد دو حزبی در قبال ایران است
 یک مقام وزارت خارجه آمریکا همزمان با از سرگیری دور جدید مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 و فشار جمهوریخواهان برای اعمال نظراتشان در هرگونه توافق احتمالی اعلام کرد جو بایدن معتقد به رویکرد دو حزبی در قبال ایران است.
"جالینا پورتر"معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این مطلب را در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگاران بیان کرد که معمولا درغیاب "ند پرایس" سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورش، هدایت نشست‌های خبری روزانه را برعهده دارد.
 خبرنگاری در نشست خبری عصر سه شنبه به وقت محلی به معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که مطرح شده معافیت های تحریمی برنامه هسته ای ایران که اخیرا آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور امضا کرده ، به مفاد قانون "اینارا" (INARA) نیازی ندارد یا مستلزم رعایت مفاد این قانون نیست زیرا یک توافق قبلی یا بخشی از یک توافق نیست.
این خبرنگار همچنین با اشاره به درخواست جمهوریخواهان برای سوالاتی از رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران درباره مذاکرات وین، نظر این مقام وزارت خارجه آمریکا را پرسید و گفت که احتمالا نامه 33 سناتور جمهوریخواه را دیده اید که می‌گوید در واقع این معافیت‌ها به این قانون( INARA) مربوط می شوند و همچنین، آنها با هر نوع توافق با ایران  که ابتدا به کنگره ارائه نشود، مخالفت خواهند کرد.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت که رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران که برای گفت‌وگوهای غیرمستقیم تهران - واشنگتن در وین به سر می‌برد، حتی از راه دور به ارائه گزارش‌های خود به اعضای کنگره ادامه می‌دهد.
پورتر تصریح کرد که دولت بایدن با دقت واقعیت‌ها و همچنین شرایط هرگونه بازگشت آمریکا به برجام را مدنظر خواهد داشت تا ابعاد و پیامدهای قانونی آن را که شامل اینارا می شود، بررسی کرده و بسنجد.
 معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت متعهد به رعایت آن قانون است، ادامه داد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که رویکرد دو حزبی ( رویکردی که مورد قبول دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا باشد) در قبال ایران قوی ترین راه برای تامین منافع آمریکا در دراز مدت است. 
وی اضافه کرد که مقامات دولت آمریکا در تمام سطوح با اعضای کنگره در تماس بوده تا درباره رویکرد ما در قبال ایران بحث و گفت‌وگو کنند.
این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود که رابرت مالی عمیقا متعهد به ادامه تعامل نزدیک با کنگره و هر دو حزب است.
33 سناتور جمهوریخواه در نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا خواهان لحاظ شدن نظرهای آنان در توافق احتمالی بازگشت این کشور به برجام و به رای گذاشتن مفاد آن شدند.
این سیاستمداران راست گرا تهدید کرده اند که در غیر اینصورت تلاش خواهند کرد تا در راه اجرای توافق احتمالی بازگشت آمریکا به برجام سنگ اندازی کنند.
پیش‌نویس این نامه را تد کروز سناتور ایالت تگزاس تهیه کرده و تاکنون 33 سناتور جمهوریخواه آن را امضا کرده‌اند.
به اعتقاد این سناتورها، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران آن چنان برای امنیت ملی آمریکا اهمیت دارد که یک معاهده به شمار رفته و مستلزم مشورت و موافقت سنا است.
براساس گزارش رویترز، در این نامه تهدید شده که در صورت پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024، توافقی که به تصویب سنا نرسیده باشد "در نخستین روزهای ریاست جمهوری پاره خواهد شد. "
به گفته سناتورهای مذکور، بر اساس یکی از مصوبات کنگره که پیش از امضای برجام به تصویب رسیده، هر توافق هسته ای مستلزم ارائه به کنگره برای 60 روز بررسی و سپس رای‌گیری است.
کنگره آمریکا، قانون بررسی توافق هسته ای با ایران یا «INARA» را در اواسط می 2015 تصویب و دولت را ملزم به ارائه هر توافقی با ایران به کنگره برای بررسی کرد.
به نوشته تارنمای راستگرای واشنگتن فری بیکن، رابرت مالی سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین قرار است  به اعضای کنگره آمریکا پشت درهای بسته گزارش دهد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه گزارش داد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه روز جمعه به وقت محلی چندین معافیت از تحریم ها را در ارتباط با فعالیت های هسته ای ایران امضا کرد و تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق این کشور را برای لغو آنها تغییر داد.

شمخانی: انسجام لازم در آمریکا برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در وین وجود ندارد
دبیر شورای عالی امنیت ملی صداهای متفاوت از هیأت حاکمه آمریکا را نشانگر عدم انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در وین خواند و تصریح کرد: واشنگتن نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق ملت ایران پرداخت کند.
 علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (چهارشنبه) در توئیتی نوشت: صداهایی که از هیأت حاکمه آمریکا شنیده می‌شود نشان می‌دهد که انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد.
وی تصریح کرد: دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند.
لازم به ذکر است در حالی که ادامه دور هشتم مذاکرات در وین در حال برگزاری است، گروهی متشکل از 33 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای خطاب به بایدن تهدید کردند در صورتی که به کنگره اجازه ندهد شرایط توافق با ایران را بررسی و درباره آن رای دهد، برای ممانعت از اجرای آن از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. (اینجا بخوانید)
 علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز (سه شنبه) و همزمان با ادامه دور هشتم مذاکرات در وین بین ایران و 1+4 برای رفع تحریم‌ها در توئیتی نوشت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و تکنولوژیک کشور دارای ساختار یکپارچه است و رفع تحریم‌ها با هر شناسه‌ای باید برای همه بخش‌ها ماهیت یکسان داشته باشد. تجربه قبلی ثابت کرد که بدون رفع جامع و موثر تحریم‌ها، انتفاع اقتصادی پایدار از ⁧‫برجام‬⁩ بیشتر شبیه یک سراب است.
 دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در توئیتی دیگر اعلام کرد: بدون خروج واشنگتن از توهمات کنونی، مسیر ⁧‫مذاکرات وین هموار نمی‌شود.
گفتنی است ادامه دور هشتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های آمریکا با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) از دیروز (سه‌شنبه) 19 بهمن ماه در شهر وین از سر گرفته شد.

یک منبع مطلع: خبر منتشره مبنی بر نامه امیرعبداللهیان به مقام معظم رهبری ساختگی است
یک منبع مطلع خبر منتشره مبنی بر نامه حسین امیرعبداللهیان به مقام معظم رهبری درباره مذاکرات وین و ادعاهای مطرح شده را ساختگی خواند و تکذیب کرد.
یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، انتشار خبر ارسال نامه‌ای از سوی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مقام معظم رهبری درباره مذاکرات وین و برخی ادعاهای دیگر را ساختگی خواند.
وی انتشار این مطالب را در راستای اختلاف افکنی و تلاش برای شکستن اجماع ملی در خصوص مذاکرات جاری در وین عنوان کرد.
لازم به ذکر است در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه امیرعبداللهیان در خصوص مذاکرات وین نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته و از برخی سنگ اندازی‌ها در روند این مذاکرات گلایه کرده است
 ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها از دیروز (سه‌شنبه) در شهر وین از سر گرفته شد. علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه دیروز بدین منظور وارد وین شدند. این دور از مذاکرات با رایزنی باقری و انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها آغاز شد و پس از آن هیأت‌های ایران و روسیه و سپس هیأت‌های ایران و چین به گفت‌وگوی دوجانبه پرداختند. باقری همچنین با مذاکره کنندگان سه کشور اروپایی به همراه مورا به گفت‌وگو نشست.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود ضمن اعلام آمادگی ایران برای رسیدن به توافق خوب در اسرع وقت، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه در پی یک توافق خوب و در چارچوب منافع و حقوق خود است، اما بدون واقع‌بینی طرف غربی و اقدامات ملموس و واقعی آنها، سرعت پیشرفت در مذاکرات حاصل نخواهد شد. 

بورل: روسیه نقش سازنده‌ای در مذاکرات هسته‌ای ایران ایفا می‌کند
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت که روسیه نقش سازنده‌ای را در مذاکرات هسته‌ای ایران ایفا می‌کند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اذعان کرد: «ایران پیش از خروج آمریکا از برجام، به این توافق پایبند بود».
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در سال 2018 به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌هایی را با هدف اعمال فشار علیه ایران وضع کرد و ایران را وادار کرد که پس از یکسال پایبندی به برجام بعد از خروج آمریکا، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات برجامی در چارچوب این توافق بردارد.
مقام‌های کشورهای غربی به ویژه آمریکا از زمان آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین همواره تلاش کرده‌اند در موضع‌گیری‌های رسانه‌ای اینطور وانمود کنند که پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در گرو اقدامات ایران است.
دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند. تا کنون 8 دور مذاکره در شهر وین میان ایران و اعضای گروه 1+4 از یک طرف و آمریکا و اعضای گروه 1+4 از طرف دیگر در این خصوص برگزار شده است.

جان بولتون: دولت بایدن هر کاری می کند تا برجام احیا شود
 جان بولتون گفت: اگر توافقی برای احیای برجام صورت بگیرد، تا حد زیادی به لطف اشتیاق دولت بایدن برای رسیدن به آن است.
به گزارش نیوزویک، جان بولتون در مصاحبه با این نشریه گفت بر این باور است که اگر توافقی برای احیای برجام صورت بگیرد، تا حد زیادی به لطف اشتیاق دولت بایدن برای رسیدن به این توافق است.جان بولتون: دولت بایدن مشتاق رسیدن به توافق است
پایگاه اینترنتی مجله نیوزویک در مصاحبه با جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا نوشت دولت بایدن تمرکز وسواس گونه‌ای برای احیای مجدد توافق دارد، بنابراین فکر می‌کنم از این منظر آن‌ها مایل اند تقریباً هر کاری برای احیای توافق انجام دهند.
بولتون افزود اشتیاق دولت بایدن برای موفقیت در این مسئله مشخص است. هفته گذشته، وزارت امور خارجه (آمریکا) از تحریم‌ها علیه صنعت غیرنظامی هسته‌ای ایران چشم پوشی کرد که یک گام فنی لازم برای بازگشت به برجام محسوب می‌شود.
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه که خواست نامش فاش نشود، به نیوزویک گفت انتقاد بولتون با توجه به «شکست فاحش» استراتژی ترامپ در قبال ایران صحیح است.
این مقام مسئول گفت در کل آنچه که استراتژی «فشار حداکثری» وعده داده شده بود و آنچه طراحان آن به مردم آمریکا وعده داده بودند، نه تنها عملی نشد، بلکه برعکس آن محقق شد. به ما گفتند فشار حداکثری برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند. اما در واقع فشار حداکثری ترمز‌ها را از برنامه هسته‌ای حذف و ایران را به جلو راند.

امیرعبداللهیان: غرب باید در حوزه لغو تحریم‌ها تصمیم جدی و موثر اتخاذ کند
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در رایزنی و تبادل نظر تلفنی با وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که غرب باید در حوزه لغو تحریم‌ها تصمیم جدی و موثر اتخاذ کند و فاصله معنادار خود را با سیاست‌های شکست خورده دولت قبلی آمریکا نشان دهد.
به گزارش  وزارت امور خارجه، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی درخصوص مناسبات دو جانبه، روند مذاکرات هسته‌ای وین و تحولات بین المللی تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه چین ضمن تقدیر و تشکر از حضور ایران در بازی‌های المپیک زمستانی پکن، اظهار کرد جهان شاهد رویدادی شگفت انگیز و امن خواهد بود و امیدواریم ورزشکاران ایرانی نیز در این بازی‌های بین المللی به نتایج خوبی دست پیدا کنند.
وانگ ای با اشاره به نامه دکتر رئیسی به شی جین پینگ در خصوص روابط پکن و تهران، اعلام آمادگی کرد روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها گسترش و تعمیق یافته و همکاری و هماهنگی دو کشور در مسائل منطقه ای و بین المللی بیش از پیش تقویت شود.
امیرعبداللهیان ضمن تشکر و قدردانی از موضع حمایتی دولت چین در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، ضمن تبیین سیاست های ایران، بر ضرورت واقع بینی طرف‌های غربی تاکید کرد.
وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که طرف غربی باید در حوزه لغو تحریم ها تصمیم جدی و موثر اتخاذ کند و فاصله معنادار خود را با سیاست‌های شکست خورده دولت قبلی آمریکا نشان دهد و این موضوع با لغو کلیه تحریم‌های مغایر با برجام و اقدام جدی در حوزه ارائه تضمین ممکن خواهد شد.
وزیر امور خارجه چین با توجه به این که خروج یکجانبه آمریکا موجب خسارات و تعدی به حقوق مشروع ایران شده است، تاکید کرد: همکاری و رایزنی ها در جریان مذاکرات وین و ارائه مطالبات منطقی و پیشنهادات اصلاحی طرف ایرانی مورد حمایت چین قرار دارد.
وانگ ای با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز دومین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران، از برگزاری سومین نشست در پکن به طور حضوری در اواخر ماه آینده میلادی خبر داد و از وزیر امور خارجه ایران برای حضور در این اجلاس دعوت کرد.
طرفین در این تبادل نظر تلفنی بر تداوم رایزنی و همفکری مستمر در خصوص مسائل مورد اهتمام مشترک تاکید کردند.

 
 

برچسب‌ها:

نظر شما