شناسهٔ خبر: 52489097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کره شمالی آمریکا را تهدید به اقدام موشکی کرد/ شناسایی پایگاه موشکی کره شمالی در مرز چین

صاحب‌خبر -
کره شمالی آمریکا را تهدید به اقدام موشکی کرد/ شناسایی پایگاه موشکی کره شمالی در مرز چین
خبرگزاری آریا-کره شمالی خود را تنها کشور در این کره خاکی دانست که می‌تواند با شلیک موشکی به سرزمین اصلی آمریکا، جهان را تکان دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا  به نقل از هیل، وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در جهان امروز که بسیاری از کشورها زمانشان را با تعامل با آمریکا و تبعیت کورکورانه و تسلیم و اطاعت از آن هدر می‌دهند، تنها کشور ما در این کره خاکی است که می‌تواند با شلیک موشکی که می‌تواند به سرزمین اصلی آمریکا برسد، جهان را تکان دهد.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: بیش از 200 کشور در جهان هستند اما تنها تعداد معدودی بمب‌های هیدروژنی، موشک‌های بالستیک قاره پیما و موشک‌های فراصوت دارند.
خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که تنش‌ها بین کره شمالی و آمریکا از زمان آزمایش تعدادی موشک از سوی پیونگ یانگ در ژانویه 2022 شدت گرفته است.
این بیانیه از سوی وزارت خارجه کره شمالی پس از آن منتشر شد که سازمان ملل اخیرا متوجه شده که این کشور ظرفیت‌های موشکی خود را افزایش داده و میلیون‌ها دلار هم از طریق حملات سایبری به جیب زده است.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، موشکهای کره شمالی با هدف بازدارندگی جنگ هستند و بیانگر دستاوردهای عظیم و قابل ملاحظه برای کشوری هستند که با بسیاری از مسائل داخلی از جمله کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کند.

آمریکا از شناسایی پایگاه موشکی کره شمالی در مرز چین خبر داد
 اتاق فکر واشنگتن از شناسایی پایگاه نظامی در نزدیکی مرز کره شمالی با چین که احتمالا به عنوان ایستگاه موشک های قاره پیمای بالستیک می باشد، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی برپایه گزارش تصاویر ماهواره ای  21 ژانویه، پایگاه «هو ایی جونگ نی» واقع در استان «چاگانگ » کره شمالی در 25 کیلومتری مرز با چین و 280 کیلومتری «پیونگ یانگ» را شناسایی کرد. 
در این گزارش آمده است: « براساس اطلاعات منابع آگاه، پایگاه عملیات موشکی «هو ایی جونگ نی» احتمالا واحدی مجهز با موشک های بالستیک قاره پیما می باشد. ممکن است موشک های قاره پیمای بالستیک در آینده نزدیک در دسترس نباشند اما احتمالا موشک های میان-بُرد بالستیک از این پایگاه قابل پرتاب خواهد بود.» همچنین در ادامه این گزارش می افزاید کره شمالی ماه گذشته آزمایش پرتاب موشک بالستیک میان بُرد  «هواسونگ 12» را از استان چاگانگ انجام داد.
بر پایه این گزارش «هو ایی جونگ نی» یکی از 20 پایگاه موشک های بالستیک است که از سوی کره شمالی هرگز اعلام نشده و ساخت و ساز آن از 20 سال پیش آغاز شده و یکی از آخرین پایگاه هایی است که تکمیل شده است.
تحلیل گران معتقدند قرار گرفتن این پایگاه نزدیک مرز چین هرگونه حمله پیشگیرانه را به خاطر نزدیک بودن به قلمرو چین دشوار می کند.
این گزارش کمی پس از آخرین آزمایش های موشکی کره شمالی منتشر شد که موجب افزایش نگرانی ها به خاطر از سرگیری آزمایش های موشکی کره شمالی می باشد. کره شمالی گفته است می تواند چنین آزمایش هایی را که از سال 2017 تعلیق کرده بود تا به آمریکا نشان دهد سیاست خصمانه اش را کنار گذاشته، بار دیگر از سر بگیرد.
«مارتی مینرز» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این گزارش با استناد به سری بودن این مسئله اظهارنظری نکرده است. وی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: « به هرحال ما از تهدید برنامه موشکی کره شمالی آگاه هستیم و به تعهدات خود در برابر دفاع از کره جنوبی، ژاپن و آمریکا برای حفظ ثبات و صلح منطقه ای پایبندیم.» 
روز شنبه خبرگزاری رویترز اسنادی محرمانه از گزارش سازمان ملل متحد دریافت کرد که نشان می دهد کره شمالی به توسعه برنامه های موشکی و هسته ای خود در سالهای گذشته ادامه داده و حملات سایبری یکی از مهم ترین منابع تامین مالی برای «پیونگ یانگ» در برابر تحریم های بین المللی برای پیشبرد اهداف ذکر شده بوده است. 

نماینده ویژه آمریکا با مقام های کره‌جنوبی و ژاپن درباره پیونگ‌یانگ دیدار می‌کند
 وزارت امور خارجه آمریکا بدنبال دور جدیدی از آزمایش‌های موشک‌های بالستیک توسط کره‌ شمالی اعلام کرد که نماینده ویژه این کشور با مقام های کره‌جنوبی و ژاپن در این خصوص دیدار خواهد کرد.
به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «سونگ کیم» نماینده ویژه آمریکا در کره شمالی در روزهای دهم تا پانزدهم فوریه (21 تا 26 بهمن) به هانولولو سفر خواهد کرد تا میزبان نشستی سه جانبه با هدف ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در شبه جزیره کره باشد.
براساس قطعنامه‌های شورای امنیت، کره‌شمالی از آزمایش‌های بمب هسته‌ای و موشک‌های بالستیک منع شده اما آمریکا و دیگر کشورها می‌گویند پیونگ‌یانگ در ماه ژانویه (دهم دی تا یازدهم بهمن‌ماه) 9 موشک بالستیک را آزمایش کرده است. این تعداد آزمایش بیشترین تعداد آزمایش این موشک‌ها در یک ماه در تاریخ کره‌شمالی بوده است.
خبرگزاری رویترز نوشته است که به یک گزارش محرمانه سازمان ملل دسترسی یافته که براساس آن کره‌شمالی همچنان به توسعه برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود در سال گذشته ادامه داده و علاوه بر آن حملاتی سایبری را علیه مبادله‌های رمزارزها انجام داده است.
این نشست سه جانبه با حضور سونگ کیم نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، فوناکوشی تاکی‌هیرو مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ژاپن و «نو کیو داک» نماینده ویژه کره‌جنوبی برای صلح و امنیت در شبه جزیره کره برگزار خواهد شد.
وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده که این کشور متعهد به برقراری امنیت منطقه‌ای و صلح پایدار در شبه جزیره کره است.

 تلاش آمریکا و 8 کشور دیگر برای محکومیت کره شمالی برغم ناکامی در نشست شورای امنیت
 آمریکا و 8 کشور دیگر پس از ناکامی در جلسه غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد، بار دیگر از این سازمان خواستند تا آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی را محکوم کند.
به گزارش  خبرگزاری «یونهاپ»، پس از مشخص شدن نتیجه جلسه غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی و شکست برای اقدامی عینی و ملموس در برابر «پیونگ یانگ»،آمریکا به همراه 8 کشور دیگر از شورای امنیت خواستند تا اقدامات کره شمالی را محکوم کند. 
جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد، دومین تلاش آمریکا و دیگر کشورهای همسو با آن طی دو هفته گذشته بود تا کره شمالی را از سلسله پرتاب های موشکی اخیرش بازدارد. 
کره شمالی هفتمین و آخرین دور از آزمایش های موشکی خود را یکشنبه گذشته انجام داد. روز 30 ژانویه کره شمالی با پرتاب موشک میان-بُرد بالستیک که مغایر با چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و خلع سلاح منطقه در سالهای اخیر انجام شد، آخرین دور فعلی آزمایش های موشکی خود را پایان داد. 
به گزارش یونهاپ، «لیندا تامس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه مشترکی اعلام کرد ما به شدت این اقدام غیرقانونی را محکوم می کنیم و معتقدیم که سکوت در برابر اقدامات کره شمالی هزینه سنگینی خواهد داشت. 
گرینفیلد در عین حال خاطرنشان کرد که دیدار میان «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی ممکن خواهد بود اگر شرایط فراهم باشد. اما ما در حال حاضر در شرایطی قرار نداریم که بتوانیم کره شمالی را از راه های دیپلماتیک برای هرگونه گفت و گویی به میز مذاکره بازگردانیم. با این حال وی بار دیگر تصدیق کرد آمریکا بدون پیش شرط حاضر به گفت و گو می باشد. 
پیش از جلسه روز گذشته شورای امنیت، نماینده چین در سازمان ملل متحد گفته بود آمریکا باید برای از سرگیری مذاکرات با کره شمالی سازگاری بیشتری نشان دهد. 
این بیانیه به امضای نمایندگان 8 کشور سازمان ملل متحد که عضو شورای امنیت این سازمان می باشند یعنی آلبانی، برزیل، انگلستان، فرانسه، ایرلند، ژاپن، نروژ و امارات متحده عربی رسیده است. دیپلمات های شورای امنیت سازمان ملل همچنین از کره شمالی خواسته اند تا فعالیت های به گفته آنها بی ثبات کننده در منطقه را متوقف کرده و به مذاکرات بازگردد. 

 رسانه ژاپنی: هدف از آزمایشات موشکی کره‌شمالی، مذاکره با آمریکاست
خبرگزاری کیودو ژاپن در تحلیلی در خصوص آزمایش اخیر موشکی کره شمالی نوشت که این اقدام پیونگ یانگ احتمالا با هدف از سرگیری مذاکرات با آمریکا بر سر برداشتن تحریم‌های اقتصادی است، اما این احتمال هم وجود دارد آزمایش های موشکی جدید باعث عصبانیت چین به عنوان مهمترین حامی اقتصادی آن نیز بشود.
به گزارش این رسانه ژاپنی، کره شمالی در ماه‌های اخیر نسبت به از سرگیری آزمایش‌های موشک‌های بالستیک هسته‌ای و قاره‌پیما اقدام کرده تا فشار بیشتری بر دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده وارد کند، زیرا بعید است که واشنگتن به راحتی در مورد خواسته‌های خود برای خلع سلاح هسته‌ای و اقدامات تحریمی اعمال شده علیه پیونگ یانگ امتیازی بدهد.
با این حال در صورتی که کره‌شمالی در آزمایشات جدید خود زیاده‌روی کند، احتمال دارد حمایت چین از خود در خصوص لغو تحریم‌های اعمال شده علیه پیونگ‌یانک توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور تعلیق آزمایشات موشکی و هسته‌ای را نیز از دست بدهد.
این خبرگزاری ژاپنی از قول کارشناسان روابط خارجی نوشته است: رهبران چین در زمان ریاست جمهوری «شی جین پینگ» آزمایش های هسته ای جدید کره شمالی را تحمل نمی‌کنند، زیرا پکن مدت‌هاست نگران آلودگی احتمالی رادیواکتیو از سوی این کشور همسایه است.
این کارشناسان همچنین می‌گویند که چین بدنبال میزبانی موفقیت‌آمیز از بازی‌های المپیک زمستانی 2022 است که از روز جمعه آغاز شده تا پرستیژ بین‌المللی خود را افزایش دهد ولی آزمایشات اخیر موشکی کره‌شمالی بر این موضوع سایه انداخته است.
کره‌شمالی در طول 2 سال گذشته و برای جلوگیری از ابتلای شهروندان خود به ویروس کووید-19 مرزهای خود را به شدت کنترل کرده و مدعی است که هیچ فرد مبتلایی در این کشور به کرونا وجود ندارد.
در حالی که حرکت قطارهای باری بین این 2 کشور از روز هفدهم ژانویه (27 دی‌ماه) از سر گرفته شد اما محدودیت در تردد زمینی، تجارت کره شمالی با چین را به شدت کاهش داده و ضربه مهلکی به اقتصاد این کشور وارد کرده است.
این خبرگزاری احتمال داده است که به دلیل تجارت محدود کره شمالی، کاهش تولید محصولات کشاورزی ناشی از وقوع طوفان و سیل، شهروندان این کشور با بحران غذایی و عدم دریافت غذای مورد نیاز روزانه روبه‌رو هستند.
«جونیو نیشینو» استاد دانشگاه کی‌او ژاپن در این خصوص به خبرگزاری کیودو گفته است: پیونگ یانگ با تاکید بر تعمیق روابط اقتصادی با چین، بدنبال غلبه کردن به چالش‌های اقتصادی خود است. تقویت «ظرفیت‌های دفاع ملی» به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی این امکان را می‌دهد تا قدرت خود را تقویت کند.
پیونگ یانگ از ابتدای سال جاری تنش ها را با شلیک چندین موشک افزایش داده و این درحالی است که واشنگتن فشار تحریم ها را با به بن بست رسیدن مذاکرات طولانی هسته ای بین دو کشور بیشتر کرده است.

سازمان ملل خواستار راه حل دیپلماتیک در قبال کره شمالی شد
دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به آزمایش موشکی جدید کره شمالی از همه طرف‌ها خواست در پی راه حلی دیپلماتیک باشند.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه وقت محلی، پرتاب یک موشک بالستیک میان برد توسط کره شمالی را محکوم کرد و افزود کره شمالی در سال 2018 اعلام کرده بود که چنین پرتاب هایی را متوقف می کند و پرتاب 30 ژانویه نقض این اعلام و نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت است.
گوترش اعلام کرد کره شمالی دوباره هیچ توجهی به پروازهای بین المللی یا ایمنی حمل و نقل دریایی نکرده و این امر نگران کننده است.
دبیرکل از کره شمالی می‌خواهد که از انجام هرگونه اقدام غیر سازنده  خودداری کند و از همه طرف‌ها می خواهد به دنبال راه حل دیپلماتیک مسالمت آمیزی باشند.
کره شمالی آزمایش موشکی میان‌برد بالستیک موسوم به هواسونگ- 12 خود را تایید و اعلام کرد هدف از این پرتاب، تایید سلامت سیستم تسلیحاتی این موشک بوده است.
خبرگزاری مرکزی کره شمالی (کی سی ان‌ای) اعلام کرد: هدف از شلیک آزمایشی، ارزیابی موشک در حال تولید و استقرار و تأیید سلامت کلی سیستم تسلیحاتی آن بود.
این خبرگزاری افزود: این پرتاب آزمایشی، دقت، امنیت و اثربخشی عملکرد سیستم تسلیحاتی موشک نوع هواسونگ-12 را که در حال تولید است، تأیید کرد.
در همین حال، خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی از قول یک منبع نظامی نوشت که تخمین زده می‌شود سرعت موشک میان‌برد بالستیکی که صبح یکشنبه توسط پیونگ‌یانگ مورد آزمایش قرار گرفت،  «16 ماخ» یا 16 برابر سرعت صوت بوده است.
به گزارش اسپوتنیک،  این موشک دارای بالاترین برد در میان موشک‌های آزمایش شده از سوی پیونگ یانگ از سال 2017 تاکنون است.
پیونگ یانگ در یک ماه اخیر چهار آزمایش دیگر از جمله شلیک موشک‌های مافوق صوت در 5 و 11 (15 و 21 دی ماه) ژانویه را انجام داد.
کره شمالی معتقد است تهدیدها و دشمنی واشنگتن به جای خطرناکی رسیده است و با اشاره به رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی و استقرار سلاح‌های استراتژیک در منطقه و اعمال تحریم‌های مستقل در کنار تحریم‌های سازمان ملل متحد باید برای مقابله طولانی مدت با امپریالیسم آمریکا آمادگی بیشتری داشته باشد.

 کره شمالی: آمریکا سیاست خصمانه علیه پیونگ‌یانگ را کنار بگذارد
 کره شمالی  بار دیگر از دولت آمریکا خواست تا «سیاست خصمانه» خود علیه پیونگ‌یانگ را کنار بگذارد.
به گزارش  خبرگزاری یونهاپ، وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای به زبان انگلیسی تصریح کرد: «این یک دانش جهانی است که شکست اوضاع در شبه جزیره کره ریشه در طوفان شن تشدید شده ناشی از سیاست خصمانه آمریکا دارد.»
پیونگ‌یانگ همچنین در این بیانیه، «مانورهای جنگی مشترک» (با کره‌جنوبی) را محکوم کرد و آن را «تهدیدی جدی برای امنیت» کره‌شمالی خواند.
این بیانیه می افزاید: به آمریکا توصیه می‌شود تا تهدید نظامی خود علیه کشورمان را متوقف کند. آمریکا بهتر است قبل از آنکه هر اتفاقی رخ دهد، به جای به اصطلاح «راه حل دیپلماتیک» و «گفت‌وگو»  سیاست خصمانه خود علیه پیونگ‌یانگ را کنار بگذارد.»
کره شمالی روز پنجشنبه آنچه را که موشک‌های هدایت‌شونده تاکتیکی سطح به سطح خواند، تنها دو روز پس از آزمایش یک موشک کروز دور برد شلیک کرد.
این کشور واقع در شرق قاره کهن در این ماه چهار آزمایش دیگر از جمله شلیک موشک های مافوق صوت در 5 و 11 (15 و 21 دی ماه) ژانویه را انجام داد.
آزمایش های موشکی کره شمالی در حالی انجام شده است که این کشور به دنبال افزایش وحدت داخلی در بحبوحه مبارزه با همه‌گیری کووید-19 و مشکلات اقتصادی مداوم ناشی از تحریم‌ها به سر می برد.
کره شمالی در آوریل 2018 و 2 ماه قبل از اولین اجلاس سران آمریکا و کره شمالی، به طور رسمی اعلام کرد که آزمایش‌های هسته‌ای و شلیک موشک‌های قاره پیما را متوقف خواهد کرد.

 
 

نظر شما