شناسهٔ خبر: 52461331 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

14 اصطلاحی مهم بازار سرمایه سال 2022 / 1401 که باید بشناسید!

موج نیوز

اصطلاحات زیادی وجود دارد که یک معامله‌گر بورس باید بداند، اما تعدادی از اصطلاحات بازار سهام هستند که در تمام بازارهای سرمایه مشترک هستند و استفاده می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، اصطلاحات زیادی وجود دارد که یک معامله‌گر بورس باید بداند، اما تعدادی از اصطلاحات بازار سهام هستند که در تمام بازارهای سرمایه مشترک هستند و استفاده می‌شوند. در این مقاله، فهرست دقیقی از اصطلاحات بازار سهام از سطح پایه تا پیشرفته را پوشش داده‌ایم.

صرف‌نظر از اینکه در هر بازار اصطلاحات تخصصی وجود دارد، اما چند اصطلاح اساسی وجود دارد که باید بدانید. در این مقاله ما به 14 اصطلاحی مهم بازار سرمایه که باید بشناسید نگاهی خواهیم کرد.

مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های متعلق به سرمایه‌گذار سبد نامیده می‌شود. یک سرمایه‌گذار ممکن است فقط یک سهام یا چندین اوراق بهادار در یک سبد داشته باشد. شامل طیف متنوعی از ابزارهای مالی مانند سهام، اوراق قرضه، قراردادهای آتی، اختیار معامله و غیره است.

2. شرکت کارگزاری

خریداران همیشه نمی‌دانند که فروشندگان چه کسانی هستند و کدام یک بهترین قیمت را ارائه می‌دهند. فروشندگان نیز در همین موقعیت قرار دارند. شرکت‌های کارگزاری وجود دارند تا به مشتریان خود کمک کنند تا با طرف دیگر معامله هماهنگ شوند. خریداران و فروشندگان را با بهترین قیمت ممکن برای هرکدام گرد هم می‌آورند و برای خدمات آنها کارمزد دریافت می‌کنند.

وظیفه اصلی یک شرکت کارگزاری عمل‌کردن به‌عنوان واسطه است که خریداران و فروشندگان را برای تسهیل معامله به یکدیگر متصل کند. پس از انجام موفقیت‌آمیز معامله کارمزد دریافت می‌کنند.

تفاوت‌های بسیار زیادی در نحوه عملکرد خدمات کارگزاری و صرافی وجود دارد. خدمات صرافی ارزهای دیجیتال و کارگزاری‌ها اغلب با هم اشتباه می‌شوند. درحالی‌که هر دو خریدوفروش را تسهیل می‌کنند اما صرافی‌ها مخصوص معامله ارزهای دیجیتال هستند. بهترین صرافی آنلاین معتبر ایرانی ارز دیجیتال را می‌توانید در لینک مطالعه کنید. تمایز اصلی صرافی و کارگزار در نحوه اجرای فرآیند معاملات است. اگر بخواهید بدانید عملکرد یک صرافی‌ مثل بایننس چیست، معامله در این صرافی به این معنی است که کاربران بدون هیچ واسطه‌ای با یکدیگر معامله می‌کنند و قیمت را خود معامله گران تعیین می‌کنند. کارمزدهای معاملاتی هم نسبتاً پایین است. اما کارگزار به‌عنوان یک واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می‌کند.

3. ابزار مشتقه

ابزار مشتقه ابزار مالی است که ارزش خود را از دارایی یا گروهی از دارایی‌های پایه به دست می‌آورد. قراردادهای آتی و اختیار معامله نمونه‌هایی از مشتقات هستند. معمولاً دارایی‌های اساسی شاخص‌های بازار، سهام، کالاها، ارزها و ... هستند.

4. بتا

بتا نوسانات قیمت سهام را در مقایسه با حرکت کلی بازار اندازه‌گیری می‌کند. اگر سهام دارای ارزش بتای 2 باشد، به این معنی است اگر بورس 1 واحد کاهش یابد، قیمت سهام 2 واحد کاهش می‌یابد و بالعکس. بتا اندازه‌گیری مهمی برای سنجش ریسکی است که سهام به پرتفوی اضافه می‌کند. سهام بتای بالا ریسک بالایی دارند زیرا نوسانات بازار را متزلزل‌تر می‌کنند. بااین‌حال، پتانسیل بازگشت بالاتری وجود دارد. به طور مشابه، سهام بتای پایین ریسک کمتری را نشان می‌دهد اما به همین ترتیب بازده کمتری نیز دارد.

 

5. میانگین متحرک

میانگین متحرک میانگین قیمت هر سهم برای یک دوره زمانی خاص است. برخی از تایم فریم‌های استاندارد 200 روز، 100 روز و میانگین متحرک 50 روز هستند.

6. واگرایی rsi

تحلیل گران در بازار سرمایه و به‌خصوص فارکس از شاخص قدرت نسبی (RSI) برای بررسی میزان تغییرات اخیر قیمت و ارزیابی قیمت و شرایط خرید یا فروش سهام، استفاده می‌کنند. RSI به‌عنوان یک نوسانگر (گراف خطی که بین دو حد حرکت می‌کند) نمایش داده می‌شود و می‌تواند از 0 تا 100 شود. دو نوع واگرایی rsi داریم: واگرایی مثبت و منفی.

در واگرایی rsi نزولی مقادیر 70 یا بالاتر نشان می‌دهد که یک اوراق بهادار بیش از حد خرید یا ارزش‌گذاری شده است. در واگرایی rsi صعودی RSI 30 یا کمتر نشان‌دهنده شرایط فروش بیش از حد یا کم‌ارزش است و ممکن است برای اصلاح قیمت یا تغییر روند آماده شود.

7. الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه‌ها یک‌شکل نمودار است که به‌عنوان یک خط پایه با سه قله متوالی ظاهر می‌شود. در تحلیل تکنیکال، یک الگوی سر و شانه، معکوس شدن روند صعودی به نزولی را پیش‌بینی می‌کند. اعتقاد بر این است که الگوی سر و شانه یکی از قابل‌اعتمادترین الگوهای تغییر روند است که نشان می‌دهد روند صعودی به پایان خود نزدیک می‌شود.

8. الگوی انگلفینگ

الگویی که وقتی شمعی، شمع دیگری را می‌بلعد، می‌توان آن را به‌عنوان الگوی انگلفینگ در نظر گرفت. در این الگو، رنگ شمعدان‌ها قابل‌توجه است. شمعی که شمع دیگر را می‌بلعد باید رنگ مخالف داشته باشد. الگوی انگلفینگ یک الگوی معکوس روند است که شمعدان اول با بدنه نسبتاً کوتاه و دومی یک شمعدان با بدنه بزرگ است که بدنه شمعدان اول را در بر می‌گیرد. بسته به موقعیت آن در نمودار قیمت می‌تواند نزولی یا صعودی باشد. به‌عبارت‌دیگر، اگر یک کندل صعودی باشد، کندل دیگر باید نزولی باشد و بالعکس.

دو نوع الگوی انگلفینگ وجود دارد: صعودی و نزولی.

9. نرم‌افزار استخراج

نرم‌افزار استخراج اساساً چیزی است که با ردیابی و ایمن‌سازی تراکنش‌هایی که به‌عنوان بلاک‌چین شناخته می‌شوند، کاربران را قادر به کسب ارز دیجیتال می‌کند، به‌جای اینکه مجبور باشند برای آنها ارز واقعی پرداخت کنند. این نرم‌افزار به سخت‌افزار یا اغلب به یک استخر استخراج متصل می‌شود تا مستقیماً بیت‌کوین استخراج کند.

 

10. Dapps

Dapps (برنامه‌های غیرمتمرکز) برنامه‌هایی هستند که روی بلاک‌چین اجرا می‌شوند. برنامه‌های دیجیتالی هستند که دارای کد منبع‌باز هستند. از طریق قراردادهای هوشمند، برای همه قابل‌دسترسی هستند و توزیع خود را در شبکه‌های P2P میزبانی می‌کنند. Dappها شبیه به یک برنامه اندروید یا یک اپلیکیشن هستند که اغلب در گوشی‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنیم. تنها تفاوت مهم بین اپلیکیشن و Dapp این است که برنامه‌ها به یک سیستم متمرکز نیاز دارند تا کل عملکرد خود را کنترل کنند.

 

11. قراردادهای هوشمند

قرارداد هوشمند ریز برنامه‌ای است که در داخل یک بلوک قرار دارد و به‌عنوان مکانیزم اجماع برای Dapps عمل می‌کند. آنها بخشی جدایی‌ناپذیر از بلاک‌چین هستند که هر تراکنش را روی پلتفرم ثبت می‌کند و در یک آدرس بلاک‌چین خاص که حاوی مجموعه‌ای از کدها و داده‌ها است، قرار دارند.

12. نرخ بازده داخلی

نرخ بازده داخلی نرخی است که در آن جریان‌های نقدی آتی تنزیل می‌شوند تا به ارزش فعلی خالص برسد. نرخ بازده داخلی فرض می‌کند که جریان‌های نقدی افزایش‌های دوره‌ای یک سرمایه‌گذاری هستند. این یک معیار مهم برای برآورد سودآوری سرمایه‌گذاری‌های بالقوه است.

13. سود سهام

سود سهام مبلغی است که بین سهامداران شرکت به نسبت سهامی که در اختیار دارند تقسیم می‌شود. سود سهام پاداشی است که سهامداران باتوجه‌به پتانسیل شرکت دریافت می‌کنند و اغلب از سود خالص یک شرکت سرچشمه می‌گیرد.

14. حاشیه (Margin)

حساب مارجین به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا برای خرید اوراق بهادار اضافی از کارگزار پول قرض کند. تفاوت بین ارزش کل اوراق بهادار در و وام اخذ شده از کارگزار را مارجین می‌گویند.

در پایان

هر معامله‌گر باید مسیر موفقیت و سودآوری خود را بپیماید. چه در مورد ابزارهایی که استفاده و چه تاکتیک‌هایی یا شاخص‌هایی که استفاده می‌کنید، همه آنها ترکیبات متنوعی از روش‌ها خواهند بود. برخی صرفاً بر اساس شاخص‌های فنی ترجیحی خود معامله می‌کنند. برای کسب سود و موفقیت در هر بازاری یادگیری اصطلاحات رایج آن بازار بسیار کلیدی و مهم است.

برچسب‌ها:

نظر شما