شناسهٔ خبر: 52454012 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/ بررسی «همشهری» درباره آثار حمایت قانونگذار از بی‌کیفیتی خودروهای داخلی/ ريشه یابی قتل‌هاي ناموسي در گفتگوی «آرمان ملی» با یک جامعه شناس/ روایت «جام جم» از وضعیت نگران کننده بیمارستان های مخصوص کودکان و افزایش کودکان مبتلا به کرونا

صاحب‌خبر -

شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

 

 

به گزارش شفقنا رسانه، «جریمه خودروسازان از جیب مردم» تیتر روزنامه همشهری است که در گزارشی به بررسی آثار حمایت قانونگذار از بی‌کیفیتی خودروهای داخلی پرداخت. این روزنامه نوشت: «مالیات و عوارض بستن بر خودروهایی که رتبه انرژی پایینی دارند و به‌تبع آن میزان مصرف سوخت و ایجاد آلودگی آنها بالاست، یک ابزار شناخته شده در اقتصادهای توسعه‌یافته و رقابتی، برای تنبیه سازندگان و مصرف‌کنندگان این خودروها و البته ترغیب تولیدکننده به ارتقای کیفیت و تشویق مصرف‌کننده به خرید محصولات باکیفیت‌تر است؛ اما وقتی در ایران با صنعت و بازار خودروی انحصاری و غیررقابتی، قانونگذار چنین تنبهی علیه آلایندگی و بی‌کیفیتی خودروها وضع می‌کند، ثمره آن چیزی نیست جز فشار بیشتر به مصرف‌کننده‌ای که هیچ گریزی ندارد. به‌عنوان‌مثال، در یک کشور اروپایی، خرید یک خودروی آلاینده و پرمصرف، تبعات و هزینه‌هایی برای مصرف‌کننده دارد که او را ترغیب می‌کند خودروهای باکیفیت‌تری انتخاب کند؛ اما در بازار ایران، به‌واسطه نبود رقابت و انحصار تمام و کمال صنعت خودرو، مصرف‌کننده ناچار است برای بی‌کیفیتی و آلایندگی معدود خودروهایی که در بازار عرضه می‌شود، پول بیشتری بپردازد، بدون اینکه این جریمه دردی از بی‌کیفیتی صنعت خودرو دوا کند یا به کاهش آلودگی هوا منجر شود.»

 

«ريشه قتل‌هاي ناموسي تعصبات است نه مشكلات اقتصادي»، تیتر روزنامه آرمان ملی است که در گفتگو با دکتر امان ا… قرایی مقدم به بررسی ابعاد مختلف قتل های ناموسی و دلایل خشونت علیه زنان پرداخت. این جامعه شناس به آرمان ملی گفت: « قتل‌های ناموسی درگذشته بیشتر بوده و امروزه کمتر شده است، اما به خاطر گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، این قبیل اتفاقات بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. سنت‌های غلط باعث می‌شود مردان فکر کنند صاحب زنان هستند. بسیاری از مردان خشونت‌های مختلفی علیه زنان را به اسم غیرت روا می‌دارند که در شهر‌های کوچک این پدیده بیشتر است. در اتفاق اخیر اهواز متأسفانه اصل موضوع به حاشیه رفته و مسئولان به دنبال برخورد با انتشار دهنده این فیلم بودند.»

 

«سایه سنگین اومیکرون بر سر کودکان» تیتر روزنامه جام جم است که در گزارشی از وضعیت ۳ بیمارستان مخصوص کودکان در تهران نوشت و به روند افزایش ابتلای نوزادان و خردسالان به کرونا در روزهای اخیر اشاره کرد. این روزنامه نوشت: «چند روز پیش بود که وزیر بهداشت ‌گفت در موج ششم، ابتلای کودکان به کرونا افزایش پیدا کرده است. او البته تاکید کرد که ابتلا در کودکان زیر دو سال بیشتر شده‌ است و قول داد که تا دو هفته آینده و بعد از بررسی نتایج واکسن‎های کودکان ۹ تا ۱۲ سال، واکسیناسیون کودکان کمتر از ۹ سال هم شروع شود. تلخی حرف وزیر بهداشت و درمان از افزایش ابتلای کودکان و نوزادان به بیماری کرونا اما زمانی بیشتر می‎شود که از شرایط بیمارستان‌‎های کودکان آگاه شوید. اورژانس بیمارستان‎ها پر از پدر و مادرهای نگرانی است که‌ کودکان‌شان بی‌قراری می‌کنند. کودکانی که‌ تب دارند، سرفه می‏کنند یا دچار اسهال و استفراغ شده‌اند. تخت‎های اورژانس و بخش‌ها در بیمارستان‌های طبی کودکان، مفید و علی‏اصغر (ع)‌ پر است و تعداد زیادی از والدین هم دل‌نگران حال فرزندان‌شان به بیمارستان مراجعه می‏کنند. شاید به همین دلیل است که حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرده که بخش‎های مراقبت‏های ویژه کودکان و نوزادان تقویت شوند و متخصصان کودکان و نوزادان هم تحت آموزش لازم برای درمان کرونای کودکان قرار گیرند. شرایط این بیمارستان‌ها نسبت به حدود یک ماه پیش که خبرنگار جام‌جم از آنها بازدید کرد نگران‌کننده‌تر شده است،‌زیرا مراجعات بیشتر شده ‌‌و نبود تخت خالی به مشکل جدی‌تری بدل شده است. نگران‌کننده‌تر این‌که تعداد نوزادانی که نشانه‌های ابتلا به کرونا را دارند نیز بیشتر شده است‌.»

 

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید….

نظر شما