شناسهٔ خبر: 52454011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سناتورهای جمهوریخواه برای خنثی کردن توافق احتمالی با ایران متعهد شدند

صاحب‌خبر -

شفقنا- سناتورهای آمریکایی می‌گویند اگر اجازه بررسی توافق احتمالی هسته‌ای با ایران را نداشته باشند علیه آن اقدام قانونی خواهند کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، گروهی متشکل از 33 سناتور جمهوری‌خواه روز دوشنبه به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار دادند که اگر دولت وی به کنگره اجازه ندهد شرایط هرگونه توافق با ایران را بررسی کند و در مورد آن رای دهد، برای خنثی کردن اجرای هرگونه توافق هسته‌ای جدید ایران تلاش خواهند کرد.

رهبری حرکت جدید سناتورهای جمهوریخواه علیه توافق هسته‌ای ایران سناتور تد کروز است که از ابتدا مخالف برجام بود. آنها در نامه‌ای به تاریخ دوشنبه به بایدن گفتند که از تمام گزینه‌ها و اهرم‌های موجود استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که دولت وی در انجام هرگونه توافق جدید با ایران به قوانین ایالات متحده پایبند است.

تهدید سناتورهای جمهوریخواه علیه احیای توافق هسته‌ای درحالی است که امروز سه‌شنبه دور جدید گفتگوها میان ایران و کشورهای سهیم در توافق سال 2015 در وین آغاز خواهد شد.

کروز و دیگر سناتورهای ارشد جمهوری خواه به بایدن گفتند که اگر به تعهدات قانونی با هدف تضمین نظارت کنگره بر بازنگری‌ها یا تغییرات توافق هسته ای ایران در سال 2015 عمل نکند، اجرای هر توافق جدیدی -اگر به طور کلی و نهایی لغو هم نشود- آسیب جدید خواهد دید.

آنها هیچ جزئیاتی در مورد برنامه های خود ارائه نکردند، اما جمهوری خواهان از تاکتیک های مختلفی برای کاهش سرعت سایر قوانین یا اعمال محدودیت بر نامزدهای بایدن، از جمله بسیاری از پست‌های دیپلماتیک از جمله سفرا استفاده کرده اند.

سناتورها گفتند که هرگونه توافق هسته ای با ایران آنقدر برای امنیت ملی ایالات متحده مهم است که طبق قانون، یک معاهده مستلزم مشاوره و رضایت دو سوم سنا به شمار می‌رود.

سناتورها با پیش‌بینی پیروزی جمهوری‌خواهان در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ افزودند: هر توافقی که از معاهده‌ای که سنا تصویب کرده باشد، کوتاه‌تر باشد، «احتمالاً در روزهای آغازین دولت ریاست‌جمهوری بعدی از بین خواهد رفت».

علاوه بر این، آنها خاطرنشان کردند که قانون سال 2015 که قبل از تکمیل توافق اولیه هسته‌ای تصویب شد، مستلزم آن است که هرگونه «توافق» جدید مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برای یک دوره بازنگری 60 روزه به کنگره ارسال شود که طی آن کنگره می‌تواند قطعنامه مشترکی را تصویب کند. یا با آن مخالفت کند، مخالفتی که اساساً مانع از اجرایی شدن توافق می شود.

گفتنی است ترکیب سنا هم اکنون 50-50 در اختیار هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه است اما احتمال دارد در انتخابات آتی، جمهوریخواهان دوباره اکثریت سنا را مثل زمان ترامپ به دست گیرند و کار را برای بایدن و توافق هسته‌ای ایران دشوار کنند.

خبر اصلی را در رویترز ببینید

نظر شما