شناسهٔ خبر: 52430772 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ائتلاف «حاکمیت» به رهبری الخنجر جلسه فردای پارلمان عراق را تحریم کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- ائتلاف حاکمیت از تحریم جلسه فردای پارلمان عراق برای انتخاب ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ائتلاف حاکمیت به رهبری «خمیس الخنجر» در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حمایت از تلاش‌های گروه‌های سیاسی برای انجام گفت‌وگو به منظور دستیابی به راهکارهایی مشترک و در توافق با شرکای‌مان در اکثریت ملی، تصمیم گرفتیم در جلسه فردای پارلمان عراق مورجه 7/2/2022 مشارکت نکنیم.

ائتلاف حاکمیت به رهبری الخنجر در پایان اظهار داشت: ما به ارتباط مستمر با همه گروه های ملی برای دستیابی به راهکارهایی که کشور را از بحران‌های بیشتر دور کند، ادامه خواهیم داد.

ائتلاف حاکمیت متشکل از ائتلاف عزم به رهبری خمیس الخنجر و ائتلاف تقدم به رهبری محمد الحلبوسی است و به همراه جریان صدر به رهبری مقتدی صدر و حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی به دنبال تشکیل دولت اکثریت سیاسی هستند.

در مقابل، هیات هماهنگی گروه های شیعی تصریح دارد یا همه گروه‌های سیاسی موجود در هیات هماهنگی در دولت آتی شرکت خواهند کرد یا گزینه اپوزیسیون پارلمانی را در پیش خواهند گرفت.

در این میان، جریان صدر که با کسب ۷۴ کرسی در انتخابات پارلمانی اخیر عراق بیشترین تعداد کرسی‌ها را به دست آورده است، مخالف مذاکره با ائتلاف دولت قانون درخصوص تشکیل دولت جدید بنا به اختلافات عمیق چندین ساله با این ائتلاف و رهبر آن یعنی المالکی است و تاکنون میانجیگری‌ها برای اقناع صدر به برداشتن وتو از المالکی ناکام مانده است.

اختلافات سیاسی بین مقتدی صدر و نوری المالکی در دوره اول نخست وزیری المالکی (۲۰۰۶ – ۲۰۱۰) آغاز شد وقتی که نخست وزیر وقت عراق در عملیات معروف به «صوله الفرسان» (حمله شجاعان)، درصدد سرکوب عناصر خارج از قانون در جنوب عراق بر آمد اما صدر در آن زمان مدعی شد که هدف این حمله سرکوب و مهار «جیش المهدی» (شاخه نظامی وقت جریان صدر) است.

انتخاب رئیس جمهوری و ادای سوگند قانون اساسی برخی نمایندگان در دستور کار فردای پارلمان عراق آمده است.

نظر شما