شناسهٔ خبر: 52397062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

تحریم نشست پارلمانی انتخاب رئیس جمهور از سوی مقتدی صدر

«مقتدی صدر» رئیس جریان صدر از ائتلاف خود در پارلمان خواست، به «هوشیار زیباری» نامزد حزب دموکرات کردستان برای سمت ریاست جمهوری رای ندهند.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، مقتدی صدر، رئیس جریان صدر با انتشار مطلبی در توئیتر اظهار داشت: اگر «هوشیار زیباری» نامزد حزب دموکرات کردستان برای ریاست جمهوری، شروط اعلام شده را قبول نکند، از نمایندگان ائتلاف «سائرون» (ائتلاف اتحاد انقلابیون برای اصلاحات) می‌خواهم به او رای ندهند.

وی افزود: ما به دنبال قدرت و حکومت نیستیم بلکه خواهان اصلاحات هستیم.

توئیت مقتدی صدر که در آن سخنی از شروط اشاره شده، به میان نیامده است، چند روز بعد از آغاز بررسی رزومه 25 نامزد ریاست جمهوری از جمله زیباری، توسط  پارلمان عراق منتشر شده است.

«هوشیار زیباری» وزیر دارایی برکنار شده در دوره نخست‌وزیری «حیدر العبادی»، نامزد حزب دموکرات کردستان و «برهم صالح» رئیس جمهور کنونی عراق نامزد حزب میهنی کردستان عراق است.

در همین رابطه زیباری دیروز جمعه در مصاحبه‌ای که از تلویزیون رسمی عراق منتشر شد اعلام کرد که نامزدی او برای سمت ریاست‌جمهوری قطعی بود و او تا آخر می‌ماند.

وی افزود: رای گیری به حضور دو سوم اعضای پارلمان نیاز دارد و ما امکان دستیابی به تعداد کای از آرا را داریم.

نشست پارلمان جدید عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور روز دوشنبه « 18 بهمن ماه» برگزار شود.

در عرف سیاسی عراق، که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُردها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد.

 

 

نظر شما