شناسهٔ خبر: 52385923 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

قتل مأمور نیروی انتظامی و چند نکته

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام مجتبی لطفی، از شاگردان و مسئولان دفتر مرحوم آیت‌الله منتظری در کانال تلگرامی خود نوشت:

قتل مأمور نیروی انتظامی و چند نکته

دو شب پیش فیلمی منتشر شد که در یکی از شهرهای استان فارس‌، متأسفانه گلوی یک کادر نیروی انتظامی توسط فردی بریده شده که بر اساس گزارش ها پس از ۲۴ ساعت قاتل دستگیر شده است. فیلم دلخراش است ولی نشان می‌دهد مأمور نیروی انتظامی کاملا منفعلانه و ناشیانه، با پیشروی فرد چاقو به دست عقب‌نشینی می‌کند.

قطعا برخی به دنبال این هستند که جلوگیری از خشونت و استفاده از سلاح توسط پلیس را دلیل تجری قاتل بدانند و به دنبال وضع قوانین یا اعمال سخت‌گیرانه باشند. اما مشکل با استفاده از سلاح حل نمی‌شود و امکان سوء استفاده بسیاری از آن وجود دارد و به همین دلیل حجم گسترده‌ای از شکایات در سازمان قضایی مربوط به خشونت پلیس است. پس باید چه کرد؟

۱. در درجه اول باید اعتبار و محبویبت پلیس را در میان مردم بالا برد. گاه دیده می‌شود که پلیس با مجرم مشهودی در حال درگیری برای دستگیری است اما مردم صدا می‌زنند: ولش کن، ولش کن! وجود گشت ارشاد و حوادث اعتراضی، که پلیس به مردم شلیک کرد، این اعتبار را خدشه‌دار کرده است. در همین کانال از برخوردهای خشن و غیر‌شرعی و غیر‌قانونی پلیس اصفهان با خانمی نوشتم که در ماجرای تجمع آب دستگیر شده بود. به جز چند اظهار تأسف، تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای استیفای حق این خانم صورت نگرفت.

۲. ضعف گزينش و آموزش در نيروي انتظامي مشهود است. در همین فیلم منتشر شده مأمور نیروی انتظامی حتی نمی‌تواند از خود دفاع کند! در چنین مواقعی که مهاجم با سلاح سرد حمله می‌کند بدون نیاز به سلاح گرم می‌تواند او را خلع سلاح نماید. در این فیلم، مأمور نیروی انتظامی با اینکه مورد حمله واقع شده است اما تیرهوایی هم شلیک نمی‌کند! با اینکه کلیپی منتشر شده بود که فردی سوار بر اسب، خود را امام زمان می‌خواند و به یک مقام عالی مرگ می‌فرستاد که افراد پلیس چندین تیر هوایی شلیک کرده و وی را دستگیر می‌کنند. شاید مأمور بداند که در قبال توهین به رهبری حتی اگر تیر به طرف مقابل شلیک کند، تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد اما در دفاع از خود در برابر تهاحم فرد قمه به دست، حتی شلیک یک تیر هوایی مستوجب تعقیب قضایی است!

۳. حتما لازم نیست در جایی که پلیس مورد حمله مهاجم یا مهاجمانی قرار می‌گیرد از سلاح گرم استفاده کند بلکه از شوکر، سلاح ساچمه‌ای، گاز فلفل می‌تواند بهره برد همین‌ها که در برخورد با مردم تجمع کننده استفاده می‌شود. هم چنین برای ثبت ماوقع لازم است لباس پلیس به دوربین مجهز شود.

۴. در مقایسه با وضعیت مالی و امکانات، پلیس با سپاه قابل مقایسه نیست و نیروهای پلیس به لحاظ معیشتی در مضیقه هستند. تا آرامش روانی و اقتصادی نیروی حافظ امنیت تأمین نشود نمی‌توان انتظار داشت آنان امنیت را برقرار نمایند. وانگهی مولفه های تامین امنیت یکی دوتا نیست.

در پایان باید گفت باید خویشتن‌دار بود و در کنار این موضوعات و بیش از این، تجربه ثابت کرده که اگر اختیار بی حساب و کتاب در دست درجه دار یا افسرجوانی گذاشته شود به حقوق مردم آسیب می‌رسد همان‌گونه که ضابطینی از نهادهای […] بی‌حساب و کتاب اتهامات امنیتی و سیاسی زده و با درج در پرونده و نگهداری طولانی مدت در سلول انفرادی و بازجویی‌های سرسام‌آور حقوق مردم را زیر پا می‌گذارند.

انتهای پیام

نظر شما