شناسهٔ خبر: 52385350 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

زیباری: ائتلاف سه‌گانه ما به دنبال ضربه زدن به الحشد الشعبی نیست/هیچ طرحی برای ایجاد اختلاف در بیت شیعی وجود ندارد

صاحب‌خبر -

شفقنا- «هوشیار زیباری»، نامزد حزب دموکرات برای تصدی منصب ریاست جمهوری عراق تضمین کامل داد که ائتلاف سه‌گانه (جریان صدر، حزب دموکرات و ائتلاف حاکمیت) لطمه‌ای به الحشد الشعبی نخواهد زد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، زیباری در گفت‌وگو با شبکه العراقیه گفت: ابتکار بارزانی پس از رابطه خوب حزب دموکرات با ائتلاف حاکمیت (ائتلاف تقدم به رهبری محمد الحلبوسی و ائتلاف عزم به رهبری خمیس الخنجر) و جریان صدر مطرح شد و هیچ گونه طرحی برای ایجاد اختلاف در بیت شیعی وجود ندارد.

وی افزود: سفر اخیر به نجف و دیدار با مقتدی صدر مثبت بود، ما به دنبال یافتن راهکاری برای بحران موجود میان جریان صدر و هیات هماهنگی گروه‌های شیعی هستیم، ما همچنین نگران اختلاف شیعی-شیعی هستیم.

نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری عراق تاکید کرد: به سود ما نیست که خلا دولتی و یا قانونی وجود داشته باشد، ما برای تسریع در تشکیل دولت با مشارکت گسترده گروه‌های ملی تلاش می کنیم.

وی اظهار داشت: انتخابات پارلمانی اخیر بسیاری از قواعد بازی سیاسی را دستخوش تغییر کرد و هم‌پیمانی ما با جریان صدر و ائتلاف حاکمیت قوی و منسجم است.

زیباری تاکید کرد: باید گروهی مشخص تصمیم‌گیری را عهده‌دار شود تا مسئول شکست و پیروزی باشد، ما برای اعمال قانون بر همگان به خصوص سلاح بی‌ضابطه تفاهم داریم، نگرش و دیدگاهی درباره ادغام گروه‌های مسلح و تقویت قدرت دولت وجود دارد.

این عضو ارشد حزب دموکرات کردستان ادامه داد: هیچ گونه تلاشی برای ضربه زدن به الحشد الشعبی وجود ندارد، من اینجا تضمین کامل می‌دهیم که ائتلاف سه‌گانه لطمه‌ای به الحشد الشعبی نخواهد زد.

وی درباره اختلاف با اتحادیه میهنی کردستان بر سر منصب ریاست جمهوری گفت: شراکت ما با اتحادیه میهنی چه ریاست جمهوری به یکیتی (اتحادیه میهنی) و یا پارتی(حزب دموکرات) برسد، پابرجا خواهد ماند اما ما بعد از درگذشت مام جلال شاهد کم‌رنگ شدن علمکرد رئیس جمهوری بودیم.

زیباری با بیان اینکه نامزدی من برای ریاست جمهوری قطعی است، اظهار داشت: در این رای گیری به آراء دو سوم نمایندگان پارلمان نیاز است و ما قدرت لازم برای کسب آراء کافی را در اختیار داریم.

نامزد حزب دموکرات با بیان اینکه اتحادیه میهنی طی 17 سال گذشته فرصت خود را برای ریاست جمهوری عراق اخذ کرده است، گفت: ما و اتحادیه میهنی شریک هستیم و درخصوص برخی مواضع، بزرگ‌نمایی و مبالغه می‌شود.

پیش از این، دستگاه قضایی عراق اعلام کرده بود که به اتهامات وارده به زیباری برای تصدی منصب ریاست جمهوری رسیدگی می کند.

رهبر جریان صدر هم از نمایندگان پارلمان خواسته است اگر زیباری نامزد حزب دموکرات و یا هر نامزد دیگری شرایط لازم را برای تصدی ریاست جمهوری عراق ندارند، به آنها رای ندهند؛ امری که می‌تواند بخت زیباری برای نشستن بر کسی ریاست جمهوری را کاهش دهد.

این خبر را در شفق نیوز ببینید.

نظر شما