شناسهٔ خبر: 52375694 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

نماینده مجلس: به دنبال ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید هستیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مجلس به دنبال افزایش مالیات نبوده و قصد دارد پایه‌های مالیاتی جدیدی را بنا نهد.

صاحب‌خبر -

مهرداد گودرزوند  درباره سازوکار مالیات بر خانه‌ و ماشین‌های لوکس در لایحه بودجه 1401 اظهار داشت: هدف قانون‌گذار از مالیات بر خانه‌های خالی در لایحه‌ بودجه 1400 این بود که این خانه‌ها خالی نمانده و بازار مسکن به تعادل برسد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه 1401 نیز مالیات بر خانه و ماشین‌های لوکس را اعمال کرد گفت: با توجه به تورم موجود در کشور مجلس معیاری که دولت برای لوکس بودن خانه و ماشین‌ها تعیین‌ کرده بود را تغییر داد.

گودرزوند با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق عدد جدیدی برای مشمولان مالیات بر خانه‌ و ماشین‌های لوکس تعریف شد عنوان کرد: برای خانه‌های لوکس این مبلغ به حدود 30 میلیارد تومان تغییر یافت همچنین این میزان برای ماشین‌های لوکس هم تعییر پیدا کرد اما هنوز در صحن نیامده است.

وی افزود: بنا بود با این اقدام از فرار مالیاتی افرادی که در حوزه خودرو سرمایه‌گذاری‌های کلان کردند جلوگیری شود و مجلس به دنبال این است که پایه‌های جدید مالیاتی را بنا نهد لذا به دنبال افزایش مالیات از آنچه اکنون مشمول مالیات است، نیست.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس ادامه داد: دولت در لایحه بودجه 1401 حدود 150 هزار میلیارد تومان مالیات را نسبت به سال گذشته افزایش داده است اما مجلس به دنبال پایه‌های جدید مالیاتی برای گروهی که مالیات پرداخت نمی‌کنند است که این مسئله  را سال گذشته نیز مطرح کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امسال هم مجلس شورای اسلامی اهتمام دارد تا لایحه بودجه سال 1401 به گونه‌ای تنظیم شود تا شرایطی که فشار بر جامعه را مضاعف می‌کند به حداقل برسد.

گودرزوند درباره راهکار دولت برای جایگزینی حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی اظهار داشت: مجلس تاکنون با دلایل دولت برای حذف ارز ترجیحی از کالاها قانع نشده است و نمایندگان به دنبال این هستند که دولت راهکاری را برای جایگزینی ارز 4 هزار و 200 تومانی ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید تشریح کند که چگونه می‌خواهد این فشار را از روی دوش مردم بردارد افزود: این مسئله برای همه اقتصاددانان نیز روشن است که ارز ترجیحی به دست مردم نمی‌رسید و رانت خواران و دلالان از ارز ترجیحی بهره بیشتری نسبت به مردم می‌برند.

نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: ارز ترجیحی فسادآور است اما از طرفی ما مخالف حذف ارز بدون جایگزینی آن هستیم از این رو اکنون دو راهکار از سوی صاحب‌نظران مطرح بوده و مجلس در حال بررسی آن است.

گودرزوند گفت: یک راهکار این است که دولت کاربرگ ارائه کند البته کاربرگ باید به روش جدید ارائه شود و دولت مبالغی را در نظر گرفته به تولیدکنندگان یا مردم دهد تا کالا با قیمت واقعی به دست مردم برسد؛ راهکار بعدی پرداخت نقدی است که مخالفان زیادی دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: مخالفان این راهکار معتقدند که این مبالغ نیز به دست مردم نخواهد رسید و باید به شکل کارت الکترونیکی مستقیم به دست مردم برسد اما مجلس تاکنون قانع نشده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید جایگزین ارز را به گونه‌ای ارائه کند که در زندگی مردم آثار تورمی نداشته باشد اذعان کرد: مجلس در این موضوع تأمل بیشتری خواهد داشت تا آثار حدف ارز ترجیحی در زندگی و اقتصاد مردم کمتر باشد./ تسنیم

نظر شما