شناسهٔ خبر: 52345413 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

دستور توقف رشد قیمت ها کارساز نشد!

گرانی کالاها در بازار حتی با دستورهای گاه و بیگاه دولتمردان هم متوقف نشد و بازار همچنان به راه خود ادامه می دهد٬ هر چند که روند سرعتی افزایش قیمتها اندکی کندتر شده است؛ اما به هر حال بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز سبد خانوار٬‌ بین ۱۴ تا ۷۵ درصد رشد را ظرف یکسال گذشته به ثبت رسانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، روند افزایش قیمتها در بازار ادامه دارد. هشدارها و دستورات گاه و بیگاه دولت هم روند گرانی ها را متوقف نکرده و آنگونه که آمارهای وزارت صنعت معدن و تجارت نشان می دهند قیمت بسیاری از اقلام در آذرماه امسال نسبت به آبان ماه با رشد مواجه شده است. 

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صمت ‌ درصد تغییرات قیمتی بسیاری از کالاها در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ‌ رشد چشمگیری را نشان می دهد و از میان ۸ قلم کالایی که آمارهای قیمتی آن از سوی این وزارتخانه منتشر می شود ‌ صرفا نرخ برنج تایلندی وارداتی با کاهش ۷.۲ درصدی مواجه بوده است و هفت قلم کالای دیگر با رشد چشمگیر قیمتی مواجه بوده اند. 

در عین حال از میان این هشت قلم کالا ‌ تنها نرخ برنج تایلندی و گوشت مرغ تازه در آذرماه امسال نسبت به آبان ماه کاهش را به ثبت رسانده است و در شش قلم کالای دیگر ‌ افزایش نرخ یکماهه بین ۰.۷ تا ۶.۷ درصد بوده است. 

بر اساس گزارش رسمی وزارت صمت ‌ قیمت برنج پاکستانی باسماتی درجه یک در آذرماه امسال نسبت به آبان ماه امسال ۱.۴ درصد برنج طارم اعلا ۶.۷ درصد ‌ برنج داخلی هاشمی درجه یک ۵.۹ درصد ‌شکر سفید ۱ درصد ‌ گوشت گوساله ۰.۷ درصد و گوشت گوسفندی ۰.۱ درصد رشد را در یکماهه به ثبت رسانده است. 

اما همین اقلام در یکسال اخیر با نوع دیگری از افزایش قیمتها مواجه بوده اند؛ به نحوی که برنج پاکستانی باسماتی درجه یک در یکساله منتهی به آذرماه ۱۴۰۰ با رشد ۱۴.۹ درصدی ‌ برنج طارم اعلا با رشد ۵۹.۹ درصدی ‌ برنج داخلی هاشمی درجه یک با رشد ۵۶.۶ درصدی ‌شکر سفید با رشد ۷۵.۹ درصدی‌ ‌ گوشت گوساله با رشد ۴۱ درصدی گوشت گوسفندی مخلوط با رشد ۱۹.۵ درصدی و مرغ با رشد ۲۴.۸ درصدی مواجه بوده است. 

بر اساس گزارش اقتصاد آنلاین ‌ قیمت برنج پاکستانی باسماتی درجه یک در آذرماه امسال به ۲۸ هزار و ۹۳ تومان ‌برنج تایلندی ۱۵ هزار و ۹۴۶ تومان ‌ برنج طارم اعلا ۵۳ هزار و ۳۶۳ تومان ‌ برنج داخلی هاشمی درجه یک ۵۱ هزار و ۴۹۷ تومان شکر سفید ۱۴ هزار و ۹۱۰ تومان ‌گوشت گوساله ۱۳۵ هزار و ۲۴۱ تومان ‌گوشت گوسفندی مخلوط ۱۳۲ هزار و ۱۵ تومان و گوشت مرغ تازه ۳۰ هزار و ۶۸۸ تومان رسیده است.  

در این میان خرید داخل کالاهای اساسی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز با کاهش جدی مواجه شده است؛ به نحوی که میزان خرید گندم در ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه سال ۹۹ با کاهش ۴۴.۸ درصد به لحاظ وزنی مواجه بوده؛ هر چند که به لحاظ ارزشی رشد ۱۰.۱ درصدی را تجربه کرده است. 

در عین حال ‌ میزان خرید دانه های روغنی نیز در این مدت با کاهش ۴۵.۱ درصدی به لحاظ وزنی و افزایش ۲.۴ درصدی به لحاظ ارزشی مواجه بوده است. 

نظر شما