شناسهٔ خبر: 52224607 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بحران اوکراین؛ تهدید بلاروس و خواسته آمریکا برای «خروج فوری» اتباعش از کی یف/ حمله روسیه جدی است؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-

به گزارش شفقنا، به دنبال الحاق کریمه به روسیه، تنش میان اوکراین و مسکو شدت یافته است. غرب و بویژه آمریکا تاکنون به تهدید روسیه و کشورهای متحد با آن پرداخته اند.

به دنبال تنش در روابط میان روسیه و اوکراین، کشورهای فرانسه، امارات و آمریکا به اتباع خود برای خروج از اوکراین هشدار داده اند.

وانگ ئی: واشنگتن دغدغه های امنیتی مسکو را جدی بگیرد

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از روسیا الیوم، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور شب گذشته با «وانگ ئی» همتای چینی خود تلفنی گفتگو و درباره تحولات اوکراین رایزنی کرده است.

طرف آمریکایی در این تماس تلفنی ضمن ابراز نگرانی از مواضع روسیه علیه اوکراین، بار دیگر اتهامات سابق خود علیه مسکو را تکرار کرد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است: بلینکن در گفتگو با وانگ ئی درباره پیامدهای امنیتی و اقتصادی ناشی از مواضع روسیه علیه اوکراین هشدار داد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه چین هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وانگ ئی خطاب به همتای آمریکایی خود گفته است: نگرانی امنیتی و منطقی روسیه در قبال اوکراین باید برطرف شود. روز گذشته دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به تهدید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر احتمال تحریم ولادیمیر پوتین همتای روس در صورت حمله به اوکراین، گفت: این دردناک نیست اما به لحاظ سیاسی مخرب تلقی می‌شود.

پسکوف همچنین در واکنش به ادعاها مبنی بر لزوم بلوکه کردن دارایی‌های پوتین، افزود: رئیس جمهور روسیه پول‌هایش را در بانک روسیه (Rossiya Bank) نگهداری می‌کند که در حال حاضر هم تحت تحریم است.

آمریکا به بلاروس هشدار داد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم‌زمان با اوج گرفتن تنش‌ها در بحران اوکراین هشدار داد، اگر بلاروس اجازه حمله به اوکراین را از خاک خود بدهد، با پاسخ سریع و قاطع آمریکا و متحدانش مواجه خواهد شد.

پرایس گفت: «اگر تهاجمی از بلاروس انجام شود و اگر نیروهای روسی به طور دائم در خاک این کشور مستقر شوند، ناتو می‌تواند در استقرار نیروهای خود در کشورهای همسایه با بلاروس تجدید نظر کند».

انتقاد لهستان از آلمان

رویکرد آلمان به بحران اوکراین و تهدیدهای روسیه نیز از طرف لهستان و برخی دیگر از همسایه‌های آلمان مورد انتقاد قرار گرفته است.

معاون وزیر امور خارجه لهستان در جریان بازدید از برلین به خبرگزاری آلمان گفت در لهستان و دیگر کشورهای اروپای شرقی نسبت به رویکرد آلمان تردیدهایی وجود دارد.

او در مورد پرهیز آلمان از تحویل تسلیحات به اوکراین گفت: «ما در وضعیت خاصی هستیم و در شرایط خاص باید به ابزارهای ویژه متوسل شد و به همین دلیل است که ما از دولت آلمان انتظار موضع‌گیری و اقدامات قاطع داریم و حقایق را پنهان نمی‌کنیم».

نشست مشاوران رهبران فرمت نرماندی در برلین 

مشاوران رهبران فرمت نرماندی (روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین) در پاریس با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های خارجه این کشورها دیدار کردند.

مشاوران اظهار داشتند که توافقات مینسک اساس فرمت نرماندی را تشکیل می‌دهد و آتش‌بس باید بدون قید و شرط رعایت شود. آنها همچنین بر اهمیت تشدید فعالیت‌ها برای پیشرفت سریع در اجرای توافقات مینسک تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است که مشاوران موافقت کردند پس از ۲ هفته در خصوص بحران اوکراین در برلین پایتخت آلمان با یکدیگر دیدار کنند.

سفر وزیر دفاع انگلیس به مسکو

شبکه بی بی سی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بن والاس، وزیر دفاع انگلیس جهت دیدار با سرگئی شویگو، همتای روسش به مسکو سفر خواهد کرد.

اینترفاکس بیان کرده است: وزیر دفاع انگلیس به طور آشکار تایید کرده که تمامی احتمالات برای حصول ثبات و حل‌و فصل بحران اوکراین را بررسی می‌کند.

 

درخواست فوری آمریکا برای خروج اتباعش از کی یف

سفارت آمریکا در «کی‌یف» امروز چهارشنبه در ادامه فضاسازی‌های واشنگتن علیه مسکو با صدور بیانیه ای از شهروندان این کشور خواست تا «همین حالا» از اوکراین خارج شوند.

در بیانیه صادره از سوی سفارت آمریکا در کی‌یف در این خصوص آمده است: به دلیل نامشخص بودن اوضاع، از شهروندان آمریکایی می خواهیم تا فورا خاک اوکراین را ترک کنند.

نظر شما