شناسهٔ خبر: 52200561 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

همکاری دفاعی سه کشور ایران، چین و روسیه، پیام روشنی برای ایالات‌متحده دارد

پیام به غرب

همکاری نظامی سه کشور قدرتمند ایران، روسیه و چین اگرچه در سال‌های گذشته توجه همگان را به خود جلب کرده اما در ماه‌های اخیر شکل تازه‌ای به خود گرفته است. رزمایش‌های مرکب از یک‌طرف و هم‌افزایی‌های فزاینده سیاسی و اقتصادی از طرف دیگر، باعث شده است تا آمریکایی‌ها نگاه ویژه‌ای به این همکاری‌ها داشته باشند.

صاحب‌خبر -

مانورهای نظامی سه کشور قدرتمند منطقه در ادامه رزمایش‌های دوجانبه و چندجانبه حالا باعث شده است تا رویای توسعه ناتو با چالش‌هایی مواجه باشد. از سوی دیگر، هم‌افزایی این کشورها مانعی قدرتمند در برابر تجاوزگری و مداخلات مداوم غرب و به‌ویژه آمریکا در منطقه است.در همین راستا، رزمایش مرکب امنیت دریایی2022 با برگزاری رژه یگان‌های شرکت‌کننده از مقابل ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران «دنا» در منطقه شمال اقیانوس هند یکم بهمن‌ماه پایان یافت. در این مراسم کلیه شناورهای شرکت‌کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از مقابل ناوشکن دنا رژه رفتند.
 
ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران در حوزه‌های مختلف دریایی
 امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش درخصوص این مانور گفت: برگزاری مقتدرانه این رزمایش با میزبانی و فرماندهی ما نشان می‌دهد نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران متشکل از ارتش و سپاه از توانمندی بسیار خوبی در برنامه‌های امنیت‌افزای مشترک با یکدیگر و مرکب با دیگر کشورها رسیده‌اند و می‌توانند کمربند امنیتی در شمال اقیانوس هند و دریای عمان را تقویت کنند.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی۲۰۲۲ که برای سومین‌بار درحال اجراست و در تقویم تمرینات نیروهای مسلح گنجانده شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت که نشانه توسعه عمق راهبردی و ارتقای جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف دریایی است.تنها چند روز بعدازاین مانور مشترک، وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه از برگزاری رزمایش دریایی این کشور با نیروی دریایی چین در دریای مکران خبر داد.براساس گزارش خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، رزمایش دریایی با عنوان «رزمایش دریایی2022 دریای صلح» با تمرکز بر آزادی کشتی‌های تجاری و جست‌وجو برای آن‌ها برگزار شده است. در طول این رزمایش کشتی‌های روسی با همکاری نیروی دریایی چین تمرینات تاکتیکی برای جست‌وجو و آزادی کشتی‌های توقیف‌شده یا دزدیده‌شده به‌صورت عملیاتی تمرین کردند.
 
ائتلاف ایران، روسیه و چین برای غرب
 دردناک است
 کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز روز دوشنبه در جریان سفر کاری خود به منطقه اوستیای شمالی در قفقاز شمالی روسیه به خبرنگاران گفت: ائتلاف احتمالی ایران، روسیه و چین برای غرب بسیار دردناک خواهد بود.وی افزود: طبیعتا ایالات‌متحده و به‌طورکلی غرب نگران ائتلاف‌های جدیدی هستند که درحال‌حاضر در عرصه بین‌المللی در حال ایجاد است و ائتلاف جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین نمونه چنین ائتلاف‌های استراتژیکی هستند.
پیش‌تر، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در فصل نوین مناسبات ایران و روسیه همکاری‌های ممتاز رقم خواهد خورد، افزود: رؤسای جمهور ایران و روسیه، او و همتایش را مکلف کرده‌اند تا نقشه راه بیست‌ساله همکاری دو کشور را تهیه کنند.روز چهارشنبه (۲۹دی‌ماه) سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران در پاسخ به دعوت ولادیمیر پوتین، همتای روس به‌منظور انجام سفری دوروزه، راهی مسکو شد. وی در این سفر ضمن دیدار با پوتین که بیش از سه ساعت به طول انجامید، در نشستی با فعالان اقتصادی روسیه شرکت و در دومای روسیه نیز حضور یافت و سخنرانی کرد.رئیسی در دیدار با پوتین گفت که ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با روسیه ندارد و پوتین هم از آیت‌الله رئیسی خواست که سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب را از طرف وی به ایشان منتقل کند و افزود که دستورکار وسیعی پیش روی
 دو کشور قرار دارد.
 
  سردار حقیقت‌پور: هم‌افزایی ایران، چین و روسیه برای آمریکا خوشایند نیست
 سردار منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درخصوص اهمیت رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین در روزهای گذشته و رزمایش روز گذشته چین و روسیه در شمال اقیانوس هند، اظهار داشت: هم‌افزایی سه قدرت دفاعی و نظامی بزرگ منطقه و جهان یعنی ایران، چین و روسیه که دارای دستاوردهای بلندی هستند، بسیار مهم و استراتژیک است.سردار حقیقت‌پور تاکید کرد: این سه کشور در سال‌های گذشته با گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی آژیر اخراج آمریکا از منطقه را به صدا درآورده‌اند و درصدد مدیریت منطقه ازسوی کشورهای منطقه هستند؛ امری که از دیرباز مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده است. وی افزود: ایران، چین و روسیه در سال‌های اخیر با تفاهماتی اصولی و برای مقاومت و همکاری و هم‌افزایی دست به اقداماتی زده‌اند که برای آمریکا و غرب خوشایند نیست و آن‌ها را از سکه خواهد انداخت.نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، افزود: آمریکا در گذشته هژمون‌های متعددی برای حاکم بودن بر دنیا داشته است که امروز آن‌ها را در اختیار ندارد و تنها هژمونی که از آن بهره می‌برد همین هژمونی نظامی است که آن هم درحال فروپاشی است.
 
مانور سه قدرت بزرگ نظامی پیام روشنی 
برای آمریکا دارد
  سردار حقیقت‌پور اذعان کرد: آمریکایی‌ها امروز هژمونی اقتصادی، امنیتی و سیاسی نداشته  و مانند گذشته جایگاهی در جهان ندارند و تنها قدرت آن‌ها که در عراق و افغانستان از آن بهره می‌بردند و  درنهایت آن را هم از دست دادند، همین هژمونی نظامی بود.
 وی تاکید کرد: وقتی سه قدرت بزرگ نظامی دنیا به تفاهماتی می‌رسند که با هم همکاری دفاعی و مانورهای مرکب داشته باشند که در نوع خود در دنیا کم‌نظیر است، پیام‌های روشنی برای آمریکا دارد.
سردار حقیقت‌پور یک پیام واضح و روشن مانورهای مرکب ایران، چین و روسیه آمریکایی‌ها را جلوگیری از گسترش هژمونی نظامی آمریکا عنوان کرد و افزود: پاسخ قدرتمند رزمایش مرکب ایران، چین و روسیه ایجاد خلل در هژمونی نظامی آمریکا و مقابله با توسعه ناتو است.وی خاطرنشان کرد: ناتو ابزاری سیاسی و نظامی است و اگر تفاهم این سه کشور گسترش پیدا کند و این همکاری‌ها تبدیل به دکترین شود معادلات دنیا را به هم خواهد ریخت و آمریکا دیگر نمی‌تواند در منطقه بماند.
 
برق موشک‌های ما دلهره در دل دشمن
 انداخته است
 نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم افزود: همکاری نظامی این سه کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند هندسه ژئوپولتیک منطقه را به هم بریزد و همچنین در ادامه این روند جهان مقاومت و کشورهای آزاد جهان را نیز به خود ملحق خواهند کرد.سردار حقیقت‌پور با اشاره به اینکه اگر این قضایا محقق شود، تجاوزگری آمریکا در جهان از بین خواهد رفت، گفت: در چنین شرایطی دیگر توسعه ناتو نیز از بین خواهد رفت و آمریکایی‌ها مجبورند به جغرافیای سیاسی خود برگردند.
وی افزود: مانور مرکب ایران، چین و روسیه برای استفاده آموزشی، تکنیکی، تاکتیکی و جنگ‌افزاری بسیار اهمیت داشت.نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، ادامه داد: توان ملی ما نیازمند قدرت سیاسی، اقتصادی و دفاعی است؛ در بعد سیاسی قابلیت خوبی داریم، هرچند در بحث اقتصادی وضعیت مناسب نیست.سردار حقیقت‌پور افزود: در بخش دفاعی نیز اراده خود را به دشمن تحمیل کرده‌ایم و رعب و وحشت در دل دشمن ایجاد کرده‌ایم. امروز برق موشک‌های ما دلهره در دل دشمن انداخته است و با آمادگی و قابلیت بیشتر می‌توانیم در آینده موفق‌تر نیز باشیم.

نظر شما