شناسهٔ خبر: 52194498 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

نظر مثبت وزیر صمت با واردات خودرو

صاحب‌خبر -

 

گروه خودرو- سیدرضا فاطمی‌امین؛ وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به سؤالاتی، در حضور جمعی از نمایندگان، درخصوص علت کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و برنامه این وزارتخانه برای ارتقای کیفیت این خودروها، اظهار داشت: این مسأله قابل انکار نیست و همه می‌دانیم که کیفیت خودروهای تولیدی در کشورمان قابل قبول نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدرضا فاطمی‌امین؛ با اشاره به علت این مشکل، گفت: حدود 70 درصد این مشکل به قطعه‌ساز و 30 درصد به مرحله مونتاژ و در کارخانه مربوط می‌شود. به دلیل رابطه نادرست قطعه‌ساز و خودروساز و عدم پرداخت پول قطعه‌سازان در فرصت مناسب، در کیفیت قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم و خودروساز در خط تولید، قطعه بی‌کیفیت را به کار می‌گیرد. وی درباره راهکار این مشکل، با بیان اینکه دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت داریم، ادامه داد: در برنامه کوتاه‌مدت به دنبال آن هستیم که با سه اقدام مشکلات حوزه کیفیت را بهبود بدهیم. اقدام نخست شامل شفافیت جریان کالا از واردات مواداولیه تا ساخت قطعه و خدمات پس از فروش است که این کار بر مبنای سامانه جامع تجارت در حال انجام است. وی افزود: اقدام دوم تأمین مالی زنجیره تولید است که از دو ماه پیش این کار را شروع کرده‌ایم و اخیراً هم توافقنامه‌ای بین وزارت صمت و هفت بانک دولتی امضاء شده و مرحله آزمایشی آن در ایران‌خودرو و سایپا آغاز شده است. وزیر صمت، اضافه کرد: اقدام سوم نیز مربوط به حوزه نظارت است که بر این اساس یک سازوکار نظارتی ماهانه در حال طراحی است که از بهمن‌ماه مستقر خواهد شد تا علاوه بر کنترل کیفیت خودروها در داخل شرکت‌های خودروسازی، ما نیز به عنوان حاکمیت بر فرآیند و تولید آن نظارت کنیم. فاطمی‌امین؛ همچنین با بیان اینکه پنج اقدام در سطح قطعه‌سازان و خودروسازان باید انجام شود، گفت: از جمله این اقدامات اصلاح قراردادها، یکپارچگی ساماندهی مدیریت کیفیت و توسعه خدمات پس از فروش است. وی در بخش دیگری از توضیحات خود به برنامه‌های بلندمدت و اساسی این وزارتخانه برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی اشاره کرد و اظهار داشت: در این بخش دو برنامه در دست طراحی و اجراست که اولین آنها ایجاد رقابت میان قطعه‌ساز و خودروساز است که بخشی از این رقابت با واردات انجام می‌شود. ما نیز به عنوان دولت موافقیم که واردات تا حدودی که باعث حرکت وضعیت تولید در داخل شود صورت بگیرد. وی ادامه داد: برنامه دوم مربوط به اصلاح ساختار صنعت خودرو می‌شود. در حال‌حاضر در این بخش دو خودرو از ایران‌خودرو و سایپا تحت مطالعه قرار گرفته و چهار خودرو از تیرماه 1400 تحت اقدام قرار می‌گیرد و با اجرای این اقدامات مشکلات کیفیت خودرو به طور اساسی حل خواهد شد.

مسؤولیت کیفیت پایین خودرو را می‌پذیریم/ مشکل قابل حل است

وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، با تأکید بر اینکه مسؤولیت کیفیت پایین خودروها را می‌پذیریم، اظهار داشت: در این رابطه برنامه‌ای داریم که دراختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت. فاطمی‌امین؛ همچنین به مسأله بنگاه‌داری وزارتخانه‌ها اشاره کرد و گفت: ‌اخیراً در کمیسیون اقتصادی دولت پیشنهاد دادیم که لایحه‌ای تدوین شود و جلوی بنگاه‌داری وزارتخانه‌ها گرفته شود. وی درخصوص رابطه مالکیتی دولت با خودروسازها، گفت: 9 پروژه تحولی برای صنعت خودرو تعریف کردیم که یکی از آنها اصلاح ساختار سهامداری شرکت‌های خودروسازی است. در حال‌حاضر شرکت‌ها با مشکلاتی مانند اموال مازاد، شرکت‌های غیرمولد و خودسهامداری مواجهند که اصلاح این ساختار غلط در قالب پروژه تحولی دنبال خواهد شد. وی در پایان تأکید کرد: مسائل و مشکلات صنعت خودرو به حق است اما راه‌حل دارد و می‌توان با کمک مجلس و دولت و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صمت مشکل را حل کرد و برای آن برنامه طراحی کرده‌ایم.

 

نظر شما