شناسهٔ خبر: 52177701 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

امیرعبداللهیان مطرح کرد؛

احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا

صاحب‌خبر -

با وجود آنکه ایران در ماه‌های گذشته بارها درخواست مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرده بود، روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، گفت « اگر برای رسیدن به «توافق خوب با تضمین بالا» نیاز باشد «سطحی از گفت‌وگوها» بین ایران و آمریکا انجام شود، ایران آن را نادیده نمی‌گیرد.»امیرعبداللهیان که عصر روز دوشنبه، ۲ بهمن در یک همایش دیپلماتیک در تهران سخنرانی می‌کرد، گفت: «مذاکرات ما در وین به نقطه ای دارد نزدیک می شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم.» وزیرخارجه همچنین گفت: آمریکایی‌ها مکررا درخواست دارند برای مذاکره ولی ما هنوز به این نقطه در جمع بندی‌های خود نرسیدیم.
با توجه به شرایط شکل گرفته در مذاکرات وین، برخی از تحلیلگران معتقدند یکی از راه های  برون رفت از این وضعیت مذاکراتی، گفت وگوی مستقیم 
و رو در روی جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده آمریکاست؛چرا که این ایران و آمریکا هستند که دراین توافق باید تعهداتی بدهند. در مقابل گروه دیگر مذاکرات مستقیم را بی فایده می دانند.. ایران می گوید توافق احیای برجام در صورتی مورد قبول تهران قرار می‌گیرد که تمام تحریم‌هایی که در دوره ترامپ وضع شده، لغو شوند و همچنین خواستار تضمین درباره عدم خروج دوباره آمریکا از برجام، استفاده نکردن آمریکا از سازوکارهای برجام علیه برجام و تضمین بهره‌مند شدن ایران از رفع تحریم‌ها شده است. دولت آمریکا اما 
می گوید نمیتواند تضمینی به ایران بابت ماندگاری در برجام بدهد؛ چراکه نمی داند روسای جمهوری آینده آمریکا چه تصمیمی در قبال این توافق خواهند گرفت. از این رو مذاکره رودررو برای حل این مشکل کارگشاست. پیش از این روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز، به نقل از منابع آگاه ایرانی نوشته بود که «ایران تنها در صورتی با آمریکا {مستقیماً} مذاکره خواهد کرد که ما شاهد تغییر رویکرد واقعی باشیم.»
از سوی دیگر تا امروز طرف های غربی نیز نشان دادند اراده ای برای
 حل و فصل اختلافات ندارند و تاکنون شاهد اظهارات متناقض در مواضع در میان هیات تروئیکای اروپا و اختلافات داخلی میان آنان بودیم که این امر موجب پیچیده تر شدن مذاکرات می شود.البته تجربه برجام و خروج آمریکا از توافق هسته ای در دامن زدن به فضای بی اعتمادی ایران به این کشور موثر است. همین مسئله تا حدی سبب شده است که اکنون جمهوری اسلامی بسیار سخت بتواند از پوسته عدم مذاکره با آمریکا خارج شود و دوباره به واشنگتن اعتماد کند. اما به هرحال هدف غایی سیاست خارجی تحقق منافع ملی است و همان‌گونه که رهبر انقلاب تاکیده کرده اند «مذاکره و تعامل با دشمن به معنای تسلیم شدن نیست»، بلکه مذاکره ابزاری از دیپلماسی است که در برهه های مختلف و بر اساس اقتضائات زمانی و مکانی برای تحقق منافع ملی می توان از آن بهره برد.
 

نظر شما