شناسهٔ خبر: 52174678 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

تامین ۴۴ میلیارد دلار ارز در ۱۰ ماه گذشته

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در ۱۰ ماه گذشته نزدیک به ۴۴ میلیارد دلار تامین ارز داشتیم و با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود این روند رو به رشد مثبت تداوم داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: «علی صالح آبادی» در پایان جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تامین ارز انجام شده خوب بوده است و با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌کنیم روند رو به رشد مثبت تداوم داشته باشد. 

وی بیان‌داشت: یکی از محورهای جلسه امروز تحولات بازار ارز بود که براساس گزارش‌ها پیش‌بینی‌های مثبتی در خصوص این بازار وجود دارد. 

صالح‌آبادی گفت: در این جلسه گزارشی از اجرای قانون سامانه‌های فروشگاهی به اعضای کمیسیون ارائه شد. در ماه‌های اخیر روند اجرای قانون سرعت خوبی داشت و مقرر شد تا پایان امسال عمده کار به پایان برسد، پایانه‌های فروشگاهی ساماندهی شود و پرونده‌های مالیاتی آنها در سازمان امور مالیاتی تشکیل شود. 

رئیس کل بانک مرکزی ادامه‌داد: مطابق قانون بانک مرکزی مقدمات کار فراهم شده و تا پایان امسال کلیات و مواد آن در کمیسیون اقتصادی به جمع‌بندی می‌رسد و از سال آینده در صحن علنی با هماهنگی دولت و مجلس شورای اسلامی به نتیجه خواهد رسید.

وی در توضیح حذف سود جریمه دیرکرد از تسهیلات بانکی نیز گفت: براساس شرع اسلام از جریمه نمی‌توان سود دریافت کرد، همچنین از جریمه نمی‌توان جریمه اخذ کرد، بنابراین مقرر شد که از طریق سیستم بانکی پیگیری و نرم افزارهای مربوطه در سیستم بانکی اصلاح شود. 

این مقام مسوول در ادامه درباره اعتبارسنجی پرداخت تسهیلات، خاطرنشان‌کرد: براساس دستور رییس جمهوری باید شمولات مالی را گسترش دهیم و دسترسی آحاد جامعه را به سیستم بانکی تسهیل کنیمٰ. 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تسهیل دسترسی‌ها، بخشی مربوط به تسهیلات و بخشی مربوط به خدمات بانکی است و این جزو برنامه‌های جدی ما است تا در بحث تسهیلات، وام‌های خرد با شرایط سهل‌تری مشروط به اعتبارسنجی فرد بتواند از تسهیلات لازم از سیستم بانکی برخوردار شود. 

وی افزود: مقررات در این زمینه در حال بازنگری است و تا پایان سال به سیستم بانکی ابلاغ می‌شود. 

صالح آبادی در پاسخ به سوالی درباره ناظران شرعی برای کنترل عملیاتی بانکی، اظهار داشت: در بانک‌های مختلف کمیته رعایت قوانین و مقررات وجود دارد، یکی از اعضای کمیته رعایت قوانین و مقررات افرادی هستند که از دانش لازم در حوزه‌های بانکداری اسلامی برخوردار هستند و تلاش می‌کنند آموزش‌های لازم را به کارمندان ارائه کنند. 

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه‌داد: اجرای مصوبات شورای فقهی در بانک‌ها در قالب کمیته رعایت قوانین و مقررات دنبال می ‌شود.

راه‌اندازی رمز پول ملی از اوایل سال ۱۴۰۱

وی درباره رمز ارزها گفت: رمز ارز یا رمز پول ملی در شورای پول و اعتبار تصویب شد و مقدمات راه‌اندازی آن در حال انجام است و اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود. 

صالح آبادی افزود: درباره رمز دارایی‌های موجود نیز حوزه معاونت اقتصادی رییس‌جمهوری موضوع را دنبال می‌کند و بخشی از رمزدارایی‌هایی که برای واردات کشور است، بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت جلسات کارشناسی را برگزار کرده است.

وی اضافه‌کرد: به زودی جمع‌بندی جلسات کارشناسی به دولت ارائه می‌شود تا افرادی که مجوز استخراج در گذشته دریافت کردند در سامانه‌ای عرضه کنند و واردکنندگان با ثبت سفارش از این رمز دارایی‌هایی استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره برنامه بانک مرکزی برای کنترل پایه پولی نیز گفت: ترکیب پایه پولی تغییراتی داشته است، به این صورت که در دی ماه حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان سپرده‌های بخش دولتی در بانک مرکزی افزایش داشته است.

وی بیان‌داشت: بنابراین در ترکیب پایه پولی مشاهده می‌کنیم که در بخش سایر اقلام که اوراق ریپو است افزایش داشته، اما از سوی دیگر بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش داشته و آن نیز به این دلیل است که سپرده‌های بخش دولتی در بانک مرکزی افزایش یافته است.

برچسب‌ها:

نظر شما