شناسهٔ خبر: 52171981 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

رابرت مالی: احیای برجام بدون آزادی زندانیان آمریکایی بعید است/ اولیانوف: مذاکرات احیای برجام نمی‌تواند ماه‌ها ادامه یابد

صاحب‌خبر -
رابرت مالی: احیای برجام بدون آزادی زندانیان آمریکایی بعید است/ اولیانوف: مذاکرات احیای برجام نمی‌تواند ماه‌ها ادامه یابد
خبرگزاری آریا-نشست ایران و گروه 1+4 با حضور مذاکره کنندگان ارشد و نمایندگان هیأت‌ها در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.
 به گزارش خبرگزاری آریا،رایزنی‌ها در وین در ادامه دور هشتم مذاکرات به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران روز (شنبه) سوم بهمن ماه نیز در فرمت‌ها و‌ سطوح مختلف در جریان است.
بر همین اساس، نشست ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با حضور مذاکره‌ کنندگان ارشد و نمایندگان همه هیأت‌ها در هتل کوبورگ شهر وین در حال برگزاری است.
پیش از این نشست نیز جلسه دوجانبه‌ای بین علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها برگزار شد.
 مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها در دولت سیزدهم هشتم آذر ماه آغاز و 12 آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره 18 آذر ماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از 18 آذر ماه آغاز و جمعه 26 آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند. دور هشتم مذاکرات نیز ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه 13 دی ماه از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است البته 24 دی ماه براساس توافق حاصله روسای هیأ‌ت‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کردند و دوشنبه 27 دی ماه دوباره مذاکرات از سرگرفته شد که در فرمت‌ها و سطوح مختلف کماکان در پایتخت اتریش جریان دارد.
روز جمعه نیز نشست دوجانبه‌ای بین علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات در هتل کوبورگ وین برگزار شد و پس از آن نیز باقری با میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات نشستی دوجانبه داشت.

دیپلمات ارشد روس: هنوز برخی مسائل در مذاکرات وین باقی مانده است
دیپلمات ارشد روس حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران از تداوم گفت‌وگوهای چند جانبه بین طرف‌های حاضر در وین خبر داد.
رئیس تیم مذاکره کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین  بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران از تداوم مذاکرات جهت نوشتن پیش نویس سند نهایی گفت‌وگوهای رفع تحریم‌های ایران خبر داد.
«میخائیل اولیانوف» در توییتی در این زمینه نوشت: «ایران، تروئیکای اروپا، روسیه و چین امروز به تهیه  بخش مهمی از پیش نویس سند پایانی مذاکرات وین ادامه دادند. این یک کار کم و بیش موفق بود، اگرچه برخی از مسائل باقیمانده  قابل توجه هنوز در بخش مربوط به تهیه یک سند نهایی باقی مانده است.»
وی یکشنبه نیز در توییتی نوشت: «عصر امروز ایران، تروئیکای اروپا، روسیه و چین در سطح روسای هیات‌ها با یکدیگر دیدار کردند. باهم به یکی از مهم ترین و پیچیده ترین موضوعات در دستور کار گفت‌وگوهای وین پرداختیم. بدون شک ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و فردا به بحث و تدوین پیش نویس ادامه خواهیم.»
این در حالی است که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه  در نشست هفتگی با خبرنگاران  در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و اختلاف‌ها و همچنین اظهارات «رابرت مالی» و تعیین پیش شرط برای احیای توافق وین گفت:‌ ‌آنچه امروز در وین شاهد آن هستیم پیشرفت‌ گفت‌وگوها در مسیر درست است. در هر چهار حوزه‌ای که اسناد برای گفت‌وگو داریم، پیشرفت‌های خوبی داشتیم البته در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بوده که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شدند از جمله در حوزه تضامین.
وی بیان کرد: «مهم این است که همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفتند که نباید آنچه در سال‌های گذشته با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام رخ داد، تکرار شود. اصل این‌که تضامینی باید اندیشیده شود مورد توافق همه بوده است. ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را در وین با واقع نگری ارائه کردیم و معتقدیم این ایده‌های ما امکان گفت‌وگو درباره تضامین را فراهم کرده است.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: «جمهوری اسلامی ایران در وین است برای یک توافق که دو ویژگی عمده داشته باشد پایدار و قابل اتکا و برای همین هم مسیر اخذ تضامین مسیر مهمی است.  جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته و طرح این موضوعات اگر برای مسائل داخلی و رسانه‌ای باشد از آن عبور می‌کند ولی معتقد است مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده آن را  پیچیده کرد.»

خطیب زاده: از هر زمان به توافق در وین نزدیکتریم
سخنگوی وزارت خارجه ایران: ما بر این باوریم اگر نکاتی که بر روی میز است به طور جدی تضمین شود و اراده لازم نشان داده شود گفتگو ها در زمان مناسب خود به نتیجه خواهد رسید.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
آنچه در وین امروز مشاهده می‌کنیم پیشرفت گفتگوها در مسیر درست است ما در هر چهار حوزه‌ ای که اسناد گفتگو و مذاکره ارائه کردیم پیشرفت های خوبی داشتیم و البته در برخی اسناد میزان اختلافات کمتر شده.
موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده هایی که جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده بود تبدیل به کلمات شده‌اند.
مهم این است که تمامی طرف‌های مذاکرات در وین پذیرفتند نباید آنچه در سال‌ های گذشته با خروج غیرقانونی ایالات متحده اتفاق افتاد تکرار شود لذا اصل اینکه تضمین هایی باید وجود داشته باشد مورد توافق همه بوده باید های کاملاً اجرایی و عملیاتی را در وین ارائه کردیم، من اطمینان می دهم جمهوری اسلامی ایران برای توافقی شامل دو ویژگی پایداری و قابل اتکا بودن در وین است و مسیر اخذ تضمین ها بسیار اهمیت دارد، جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش‌شرطی را از روز اول نپذیرفته، مذاکرات اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده آن را سخت تر کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ایران پیرامون آزادی زندانیان آمریکا در ایران اظهار داشت:
موضوع آزادی زندانیان آمریکایی در ایران به عنوان یک موضوع انسانی در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بوده و بر خلاف این که اتباع ما در ایالات متحده به بهانه واهی دور زدن تحریم ها در شرایط غیر انسانی نگهداری می‌شوند، زندانیان آمریکایی در ایران کاملا با جرایم مشخص در دادگاه صالحه زندانی شده اند و مرتکب جرم های واقعی شدند، تاکید می کنم مسیر آزاد سازی زندانیان با مسیر برجام کاملاً جدا است اگر طرف مقابل اراده لازم را داشته باشد، قابلیت دسترسی به توافقی مناسب وجود دارد.
وی افزود:موضع ما در رابطه با وین کاملا مشخص است، ما توافقی پایدار و قابل اتکا می خواهیم هیچ چیزی را کمتر از این نمی پذیریم و با قاطعیت اعلام می کنم آنچه برای ما و مذاکره کنندگان ما اصالت دارد کیفیت توافق است، نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر، آن چیزی که توافق می‌شود باید کیفیت یک توافق پایدار و قابل اتکا داشته باشد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده همچنین بیان کرد:تمامی مذاکره کنندگان در وین اظهارات خود را داشتند آنچه می توانیم تاکید کنیم این است که گفتگو ها در مسیر درست و موضوعات مشخص است و نقاط اختلافی روشن و همچنین روند کار دقیق در حال انجام است.
ما بر این باوریم اگر نکاتی که بر روی میز است به طور جدی تضمین شود و اراده لازم نشان داده شود گفتگو ها در زمان مناسب خود به نتیجه خواهد رسی

احیای برجام بدون آزادی زندانیان آمریکایی بعید است
رویترز نوشت: مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا روز یکشنبه گفت، بعید است که ایالات متحده برای نجات برجام به توافقی با تهران دست یابد، مگر اینکه تهران چهار شهروند آمریکایی را آزاد کند.
رویترز نوشت: مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا روز یکشنبه به رویترز گفت، بعید است که ایالات متحده برای نجات برجام به توافقی با تهران دست یابد، مگر اینکه تهران چهار شهروند آمریکایی را آزاد کند.
رابرت مالی البته موضع پیشین آمریکا را تکرار کرد که موضوع چهار نفری که در ایران زندانی هستند جدا از مذاکرات هسته‌ای است.
مالی گفت که «[بحث مذاکرات احیای برجام و آزادسازی زندانیان امریکایی در ایران] جدا هستند و ما در حال پیگیری هر دوی این مسائل هستیم. اما من می گویم در حالی که چهار آمریکایی بی گناه در گروگان ایران هستند، تصور بازگشت به توافق هسته ای برای ما بسیار سخت است ."
وی افزود: «بنابراین در حالی که ما به طور غیرمستقیم با ایران در مورد پرونده هسته‌ای مذاکره می‌کنیم، به طور غیرمستقیم با آنها داریم گفتگو می‌کنیم تا از آزادی گروگان‌هایمان اطمینان حاصل کنیم».
مالی در پاسخ به این سوال که آیا ایران و ایالات متحده ممکن است مستقیماً مذاکره کنند، گفت: "ما چیزی در این زمینه نشنیده ایم اما از آن استقبال می کنیم."
به نوشته رویترز، چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران شامل سیامک نمازی تاجر ایرانی-آمریکایی 50 ساله و پدرش باقر 85 ساله هستند.

اولیانوف: مذاکرات احیای برجام نمی‌تواند ماه‌ها ادامه یابد
اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه به خبرنگاران در وین گفت: ما نمی‌توانیم به خود اجازه دهیم ماه‌ها و ماه‌ها به مذاکرات ادامه دهیم. من معتقدم که باید گفتگو‌ها را در فوریه نهایی کنیم. البته اینکه آیا امکان نهایی شدن در اوایل فوریه وجود دارد یا نه را نمی‌دانم.
 میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه یکشنبه شب پس از پایان جلسه نمایندگان گروه 1+4 و ایران گفت که مذاکرات احیای برجام نمی‌تواند ماه‌ها ادامه یابد؛ باید در فوریه گفت‌وگوها را نهایی کنیم.
 اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه به خبرنگاران گفت: ما قدم به قدم جلو می رویم. گاهی اوقات بسیار دشوار است اما بدون هیچ شکی پیشرفت داشته ایم. ما روس‌ها مخالف ضرب‌الاجل‌های مصنوعی هستیم، اما درباره اینکه احساس فوریت وجود دارد، اشتراک نظر داریم.
اولیانوف به خبرنگاران در وین گفت: ما نمی توانیم به خود اجازه دهیم ماه ها و ماه ها به مذاکرات ادامه دهیم. من معتقدم که باید گفتگوها را در فوریه نهایی کنیم. البته اینکه آیا امکان نهایی شدن در اوایل فوریه وجود دارد یا نه را نمی دانم.

جلسه دوجانبه باقری و مورا در ادامه مذاکرات وین
در ادامه مذاکرات وین، جلسه دوجانبه علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها برگزار شد.
پیش از جلسه دوجانبه باقری و مورا هم رؤسا و نمایندگان هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+4 به منظور بررسی و بحث درباره متون پیش‌نویس، تشکیل جلسه دادند.
جلسه‌ رؤسا و نمایندگان هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+4 در هتل کوبورگ وین و در ادامه مباحث شب گذشته برگزار شده است.
همچنین جلسات کارشناسی نیز به موازات این نشست برگزار شد.
روز گذشته جلسه ایران و گروه 1+4 با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد یا نمایندگان همه هیأت‌ها در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

جلسه رؤسا و نمایندگان هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+4 در وین
رؤسا و نمایندگان هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+4 به منظور بررسی و بحث درباره متون پیش‌نویس، تشکیل جلسه دادند.
 جلسه‌ رؤسا و نمایندگان هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+4 در هتل کوبورگ وین و در ادامه مباحث شب گذشته برگزار شده است.
همچنین جلسات کارشناسی نیز به موازات این نشست برگزار شد.
روز گذشته جلسه ایران و گروه 1+4 با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد یا نمایندگان همه هیأت‌ها در هتل کوبورگ وین برگزار شد.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز یکشنبه در توییتی با اشاره به این دیدار نوشت: ما به اتفاق هم، به بررسی یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل در دستور کار مذاکرات وین پرداختیم.
اولیانوف بدون اشاره به اینکه موضوع مهم و پیچیده مورد نظر چه بوده است، تصریح کرد که "پیشرفت‌هایی حاصل کردیم."

نظر شما