شناسهٔ خبر: 52154313 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

فوتبال تهاجمی لورکوزن دلیل اصلی انتخاب مهاجم ایرانی؟

آزمون رقیب دومین گلزن بوندس‌لیگا

سرانجام تکلیف آینده سردار آزمون مشخص شد و این ستاره گلزن ایرانی قرار است در انتهای فصل با بیش از 9 سال حضور در فوتبال روسیه بالاخره این کشور را ترک کرده و چالش جدیدی را در بوندس‌لیگا آغاز کند.

صاحب‌خبر -
آزمون رقیب دومین گلزن بوندس‌لیگا

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: شنبه شب سرانجام تکلیف آینده سردار آزمون مشخص شد و این ستاره گلزن ایرانی قرار است در انتهای فصل با بیش از 9 سال حضور در فوتبال روسیه بالاخره این کشور را ترک کرده و چالش جدیدی را در بوندس‌لیگا آغاز کند. در سال‌های اخیر و به‌خصوص پس از درخشش او در رقابت‌های اروپایی در هر پنجره نقل‌وانتقالاتی شایعات مختلفی درباره تیم‌هایی که خواهان خرید این ملی‌پوش ایرانی بودند، شنیده می‌شد. با این حال هر بار درنهایت او در تیمش ماندنی می‌شد. این اتفاقات تا جایی پیش رفت که دیگر این اخبار و پیشنهادها چندان جدی گرفته نمی‌شد و به نظر می‌رسید او تصمیمی برای ترک روسیه ندارد. از طرف دیگر عملکرد درخشانش پس از پیوستن به زنیت باعث شد تا احساس کند که در این کشور راحت‌تر از سایر لیگ‌ها می‌تواند توانایی و استعدادش را نشان دهد. نزدیک شدن به ماه‌های پایانی قراردادش با زنیت و همچنین پرونده‌ای که در دادگاه علیه او بابت زنی که ادعا می‌کند دختر او را به دنیا آورده است باعث شد تا درنهایت تصمیم به ترک روسیه بگیرد و این بایرلورکوزن بود که در رقابت با غول‌هایی همچون یوونتوس، نیوکاسل، لیون و میلان موفق شد این مهاجم 27 ساله را به خدمت بگیرد.

چرخش از فرانسه به آلمان

هم در تابستان و هم پیش از آغاز نقل‌وانتقالات ژانویه اخبار مختلفی از روند مذاکرات آزمون با باشگاه‌های مختلف به‌خصوص لیون منتشر شد و البته هر روز تیم جدیدی به جمع مشتریان او اضافه می‌شد. لورکوزن از همان تابستان مذاکراتی را با زنیت برای خرید او در پیش گرفت اما این مذاکرات درنهایت به نتیجه نرسید و به نظر می‌رسد این تیم آلمانی تصمیم گرفت یک سال دیگر هم صبر کند تا بدون پرداخت هیچ پولی و به‌عنوان بازیکن آزاد او را به خدمت بگیرد.

لیون یکی از باشگاه‌هایی بود که به صورت جدی برای خرید آزمون تلاش می‌کرد و پیتر باس، سرمربی هلندی این تیم که پیش از این در لورکوزن حضور داشت هم علاقه زیادی به بازی او داشت. به همین دلیل یکی از اهداف اصلی این تیم فرانسوی در ژانویه خرید این بازیکن ایرانی برای تقویت خط حمله خود بود. رسانه‌های فرانسوی هر روز خبر جدیدی از مذاکرات لیون با مدیربرنامه‌های او و همچنین زنیت منتشر می‌کردند و معتقد بودند کار تقریبا تمام شده است. روزنامه اکیپ البته پس از انتظار خبر قطعی شدن حضور آزمون در لورکوزن نوشت که مهاجم زنیت در اواخر سال 2021 در یک ویدئوکنفرانس به طور شفاهی پذیرفته بود که به لیون برود و حتی تا روز جمعه گذشته نیز این انتقال از طرف تیم فرانسوی قطعی به نظر می‌رسد اما او در چرخشی ناگهانی روز شنبه اعلام کرد که به لورکوزن خواهد رفت و مذاکرات تمام شده است. به این ترتیب آزمون قرار است همان‌گونه که سرگئی سماک در نشست خبری چند روز پیش خود اعلام کرد تا انتهای فصل در زنیت بماند و در تابستان به‌عنوان بازیکن آزاد راهی لورکوزن شود تا پیراهن شماره 9 این تیم آلمانی را به تن کند. باشگاهی که در سال‌های نه‌چندان دور از فوتبال ایران سه بازیکن به خدمت گرفت که اگر چه کمتر فرصت بازی پیدا کردند اما جزء لژیونرهای این تیم محسوب می‌شوند.

سردار حالا با شرایط بهتری فصل را دنبال خواهد کرد؛ چراکه تکلیف آینده‌اش مشخص شده و قرار نیست دیگر بخشی از تمرکزش روی انتخاب تیم بعدی‌اش باشد. در این شرایط شاید دوباره بتواند خود را به جمع مدعیان آقای‌گلی لیگ برساند و از سوی دیگر با کسب یک عنوان قهرمانی دیگر در لیگ که با توجه به شرایط کنونی زنیت در جدول چندان دور از ذهن نیست با خاطره‌ای خوش فوتبال این کشور را به مقصد یکی از لیگ‌های معتبر اروپایی ترک کند.

همیشه نایب‌قهرمان

بایرلورکوزن در اوایل قرن جدید میلادی سه بازیکن ایرانی در ترکیب خود داشت که کمتر در این باشگاه فرصت بازی پیدا کردند. مهدی پاشازاده، مدافع ملی‌پوش ایرانی تنها در دو بازی جام حذفی و جام یوفا دقایقی برای این تیم به میدان رفت. داریوش یزدانی هم در جام حذفی 83 دقیقه بازی کرد اما در تیم دوم 4 بار به میدان رفت. علی موسوی هم اگرچه در تیم اصلی فرصت بازی پیدا نکرد اما در تیم دوم باشگاه 4 بازی انجام داد و سه گل هم زد. با این حال حضور این سه بازیکن در لورکوزن چندان موفقیت‌آمیز نبود و هر سه خیلی زود این باشگاه را ترک کردند. مسلما این بار شرایط برای آزمون متفاوت خواهد بود. او به‌عنوان یکی از مهاجمان شناخته شده فوتبال اروپا قرار است از فصل بعد پیراهن شماره 9 این تیم را به تن کند و یکی از نفرات اصلی تیم خواهد بود.

لورکوزن که در سال 1904 تاسیس شده و بیش از 117 سال قدمت دارد متعلق به کمپانی داروسازی بایر آلمان است که در زمینه دارو و همچنین تحقیقات برای سلامتی افراد فعال است. کارگران این شرکت در سال 1904 تصمیم گرفتند تیم فوتبال خود را تاسیس کنند که بعدها به یکی از قدرت‌های فوتبال آلمان تبدیل شد. این تیم رکوردی جالب در فوتبال آلمان دارد و آن هم کسب 5 عنوان نایب‌قهرمانی در بوندس‌لیگا است درحالی که این باشگاه هیچ‌گاه فاتح این رقابت‌ها نشده و هیچ تیمی تا این اندازه به قهرمانی نزدیک نشده است که در حسرت آن بماند.

این اتفاقات در کنار نایب‌قهرمانی این تیم در فصل 2002-2001 لیگ قهرمانان سبب شده تا این باشگاه را به‌عنوان تیم همیشه نایب‌قهرمان(یا به شوخی نایب‌کوزن) نام ببرند. البته لورکوزنی‌ها در ویترین افتخارات خود فتح یک جام حذفی و یک جام یوفا را دارند اما در بوندس‌لیگا با وجود ستاره‌های پرتعدادی که در این سال‌ها داشته‌اند نتوانستند موفقیتی کسب کنند. یکی از بهترین دوران‌های این تیم در اواخر دهه 90 میلادی بود که رقابت نزدیکی با بایرن مونیخ برای قهرمانی در بوندس‌لیگا داشتند و با نفراتی چون میشائیل بالاک، امرسون، زی‌روبرتو، باشتورک، لوسیو و اولیور نوویل تیمی خوب را ساخته بودند. با این حال در کسب جام چندان موفق نبودند و نتوانستند از حضور این ستاره‌ها بهره لازم را ببرند.

لورکوزنی‌ها در سال‌های اخیر هم بازیکنان نامدار زیادی را در ترکیب خود داشتند که راهی تیم‌های بزرگ شدند که مشهورترین آنها لارس بندر، تونی کروس، برند لنو، آندره شورله و سون هیونگ‌مین بوده‌اند. سون کره‌ای که در چند فصل اخیر در تاتنهام به یکی از ستاره‌های گلزن فوتبال جزیره تبدیل شده است یکی از بازیکنانی بود که توسط لورکوزن با قیمتی پایین از هامبورگ خریداری شد و تنها دو سال بعد با سود خوبی او را به تاتنهام فروختند. البته شرایط این ستاره کره‌ای با آزمون متفاوت است؛ چراکه سون درحالی که تنها 21 سال داشت راهی لورکوزن شد و در این باشگاه توانست نامی برای خود دست‌وپا کند. آزمون اما درحالی قرار است لباس این تیم آلمانی را به تن کند که سال‌ها در لیگ روسیه حضور داشته و حالا در 27 سالگی به‌عنوان مهاجمی گلزن و باتجربه راهی بوندس‌لیگا می‌شود.

سومین خط حمله آلمان

بهترین رتبه لورکوزن در سال‌های اخیر به فصل 2016-2015 برمی‌گردد که توانستند در رده سوم لیگ قرار گرفته و راهی لیگ قهرمانان اروپا شوند. این تیم فصل پیش با وجود شروع خوبی که در لیگ داشت درنهایت رتبه‌ای بهتر از ششمی کسب نکرد و راهی لیگ اروپا شد. در این تورنمنت هم با نمایش خوبی که در مرحله گروهی داشتند راهی دور حذفی شدند و حالا منتظرند تا حریف این تیم مشخص شود. لورکوزن درحال حاضر هم یکی از مدعیان اصلی کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد است؛ چراکه پشت سر بایرن مونیخ و دورتموند با 35 امتیاز در رده سوم قرار دارند. البته این تیم رقبای سرسختی در اطراف خود می‌بیند و فاصله امتیازی‌اش با تیم‌هایی چون یونیون برلین، فرایبورگ، هوفن‌هایم و کلن چندان زیاد نیست.

آنها در این فصل با 49 گل زده سومین خط حمله برتر لیگ را در اختیار دارند که بخش عمده‌ای از این عملکرد خوب را مدیون پاتریک شیک، مهاجم اهل چک خود هستند که گلش برای تیم ملی کشورش در یورو 2020 یکی از کاندیداهای کسب جایزه پوشکاش نیز بود که در رقابت با گل طارمی و اریک لاملا نتوانست به این عنوان برسد. شیک در تابستان سال قبل در ازای 30 میلیون یورو از رم راهی لورکوزن شد و در این مدت عملکرد خوبی در خط حمله این تیم داشته است. این مهاجم اهل جمهوری چک که تا تابستان 2025 با تیم آلمانی قرارداد دارد اما با توجه به اینکه عملکرد خوبش در این تیم مورد توجه باشگاه‌هایی همچون وستهام، نیوکاسل و حتی بارسلونا قرار گرفته است شاید در تابستان این تیم را ترک کند و به همین دلیل ژرمن‌ها به سراغ خرید آزمون برای تقویت خط حمله خود رفته‌اند.  شیک در این فصل در لیگ آماری فوق‌العاده داشته و در 17 بازی برای تیمش 18 گل و 3 پاس‌گل داده تا یکی از مدعیان کسب عنوان آقای‌گلی باشد که البته با توجه به حضور لواندوفسکی و ارلینگ هالند کار بسیار سختی برای رسیدن به این عنوان دارد. ستاره لهستانی بایرن تا اینجای فصل 23 گل زده و شیک فعلا رتبه دوم را بالاتر از هالند 16 گله در اختیار دارد. موسی دیابی نیز با 8 گل زده دومین گلزن برتر این تیم در فصل جاری بوده است. لورکوزن در خط حمله خود به جز پاتریک شیک، لوکاس آلاریو آرژانتینی را نیز دارد که عملکرد خوبی در این فصل نداشته و در 13 بازی تنها یک گل زده است. ایکر براوو و امرهان گدیکلی نیز دو مهاجم جوان لورکوزنی‌ها هستند که فقط براوو فرصت پیدا کرده تا یک بار برای این تیم به میدان برود.

لورکوزن که این هفته هم برد پرگل 5 بر یک برابر آگسبورگ را تجربه کرد آمار جالبی در این فصل داشته و این چهارمین مسابقه‌ای بوده که با اختلاف 4 گل یا بیشتر رقبایش را شکست داده است. این درحالی است که در دو فصل قبل در مجموع تنها دو بار موفق به انجام این کار شده بود و این موضوع نشان می‌دهد که جراردو سوانه، سرمربی جوان و 43 ساله این تیم که در ابتدای این فصل از یانگ بویز راهی لورکوزن شده با ایده‌هایی تهاجمی تیمش را در این فصل راهی زمین می‌کند. این مربی سوئیسی که بیشتر از سیستم‌های 2-4-4 و 1-4-1-4 استفاده می‌کند در این فصل توانسته دوباره لورکوزن را به روزهای خوبش برگرداند و روند نتیجه‌گیری بسیار خوبی در نخستین فصل حضورش در بوندس‌لیگا داشته است.

نظر شما