شناسهٔ خبر: 52127678 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تداوم درگیری‌ها میان قسد و عناصر داعش در زندان حسکه؛ زندانیان داعشی گروگان‌گیری کرده‌اند

صاحب‌خبر -

شفقنا-علیرغم اظهارنظرهای مکرر نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) درخصوص تسلط و کنترل اوضاع در زندان الثانویه الصناعیه در منطقه غویران واقع در شهر حسکه در شمال شرق سوریه اما داده‌ها و اطلاعات میدانی حاکی از تداوم درگیری‌ها در اطراف زندان میان نیروهای قسد و عناصر فراری داعشی است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العربی الجدید، در این میان، منابع آگاه از عدم موفقیت قسد در تسلط بر ساختمان زندان و تداوم گروگان‌گیری زندانبانان و کارمندان زندان توسط عناصر داعشی خبر می‌دهند.

منابع محلی در گفت و گو با العربی الجدید تصریح کردند: درگیری‌ها امروز شنبه در اطراف زندان ادامه داشت و هواپیماهای ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده امریکا در ارتفاع پایین بر فراز منطقه غویران به پرواز درآمده اند و از روز گذشته چندین ساختمان از جمله مرکزی آموزشی را به بهانه پنهان شدن عناصر داعشی بمباران کرده‌اند.

پایگاه خبری الخابور تصریح کرد: قسد تاکنون نتواسته شمار زیادی از اجساد نیروهای خود در اطراف زندان را خارج کند و شورش عناصر داعشی در داخل زندان همچنان ادامه دارد و قسد چندین زندانی داعشی را به صورت میدانی اعدام کرده است.

130 زندانی فراری داعش بازداشت شدند

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، شمار زندانیان فراری داعش که تاکنون دستگیر شده‌اند 130 نفر است و هنوز ده‌ها زندانی داعشی فراری هستند و هیچکس شمار واقعی زندانیان فراری را نمی داند و شامگاه پنجشنبه و جمعه صدها تن از زندان فرار کرده اند و هنوز سرنوشت آنها نامعلوم است.

دیدبان حقوق بشر سوریه افزود: آمار کشته شدگان از زمان آغاز حمله به زندان در روز پنجشنبه تا کنون به 78 نفر رسیده است که 45 تن از اینها داعشی، 28 نفر از نیروهای آسایش، زندانبانان و نیروهای مبارزه با تروریسم وابسته قسد و 6 غیر نظامی است.

همچنین سرنوشت ده‌ها کارمند و زندانبان هنوز در سایه تداوم تسلط عناصر داعشی بر ساختمان‌های داخلی زندان نامعلوم است، این در حالی است که نیروهای قسد در حیاط داخلی زندان و دیوارهای خارجی آن مستقر هستند و عملیات تعقیب زندانیان فراری در منطقه غویران، الزهور و اطراف زندان ادامه دارد.

قسد روز گذشته از بازداشت حدود 110 زندانی فراری داعش خبر داده بود و خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرده بود که قسد 23 داعشی را در درگیری‌ در اطراف زندانی به هلاکت رسانده است.

در همین ارتباط، «زیدان العاصی»، رئیس مشترک دفتر دفاعی اداره خودمختار کُرد پیشتر از تسبط کامل بر زندان و محله غویران خبر داده بود.

العاصی از جامعه جهانی خواسته بود تا گام های موثرتری در حمایت از قسد و نابودسازی داعش بردارند؛ گروهی که در تلاش برای بازیابی فعالیت خود در سوریه و عراق است.

پس از حمله عناصر داعش با خودروهای بمب گذاری شده به ورودی زندان الصناعه، صدها زندانی داعشی شامگاه پنجشنبه گذشته دست به شورش زده و توانستند خود را به یکی از انبارهای سلاخ برسانند و با درگیری با زندانبانان موفق به گروگان گرفتن کارمندان و نیروهای قسد و فرار از زندان شوند.

شدیدترین و بزرگترین حمله داعش از مارس 2019

زندان الصناعه در نزدیکی منطقه غویران قرار دارد و یکی از زندان‌هایی است که قسد در آنها هزاران بازداشتی منتسب به داعش از 50 کشور مختلف را نگه می دارد.

این حمله داعش به زندان الصناعه یکی از شدیدترین و خشونت‌آمیز ترین حملات از زمان اعلام نابودسازی این گروه تروریستی در مارس 2019 میلادی است.

از سوی دیگر، «اولیگ گورافلیوف»، معاون مدیر مرکز آشتی روسیه در فرودگاه حمیمیم اعلام کرد دخالت نیروهای امریکایی در دستگیری و از پای درآوردن عناصر فراری داعش منجر به کشته شدن غیر نظامیان خواهد شد.

وی گفت: حملات هوایی امریکا به احتمال زیاد به تخریب زیرساخت‌ها و کشته شدن اهالی بی گناه شهر منجر خواهد شد.

این مقام روس اوضاع در شمال شرق سوریه را بسیار نگران کننده توصیف کرد و از قسد خواست تا از مقابله با نظام سوریه دست بردارد و امنیت ساکنان منطقه و تاسیسات و زیرساخت های این منطقه را تضمین کنند.

از سوی دیگر، «لقمان احمی»، سخنگوی رسمی اداره خودمختار کُرد اظهار داشت: حمله زندان الثانویه الصناعیه «عملیاتی پیچیده و با مشارکت چند طرف انجام شده و هدف از آن به شکست کشاندن این اداره است.

احمی در سخنانی اظهار داشت: «طرف نخست، هسته های خفته داعش است که تلاش دارد عناصر زندانی خود را آزاد کند، همچنین دولت سوریه هم این گروه‌های تروریستی را مجموعه های مقاومت مردمی توصیف می کند از آنها حمایت رسانه‌ای و لجستیکی به عمل می آورد و طرف دیگر، نظام ترکیه و مزدوران آن قرار دارد.»

پشت پرده فرار عناصر داعشی

در همین رابطه، «سامر الاحمد»، قسد را به تبانی یا دستکم چشم‌پوشی از حمله داعش به زندان متهم کرد با این هدف که دوباره توجه‌ها به خطر داعش جلب شود و حضور نیروهای امریکایی در منطقه به عنوان حامی اصلی آنها تداوم پیدا کند چرا که گمان می‌رود دولت امریکا در فکر خارج کردن یا کاهش شمار نیروهای خود در مناطق شرقی سوریه است.

الاحمد به العربی الجدید گفت: در این باره این سوال مهم مطرح می‌شود که عناصر داعش چگونه توانسته‌اند این عملیات بزرگ و هماهنگ شده با زندانیان داعشی در درون زندان و خارج از آن را اجرایی کنند؟ این عملیات بدون همکاری یا تبانی مسولان قسد امکان نداشت.

وی در پایان گفت: داعش چگونه توانسته خودروهای بمب گذاری شده را به این منطقه حساس امنیتی وارد کند؟ بدون اینکه عناصر قسد متوجه این مساله و هماهنگی موجود میان داعشی‌ها در داخل و خارج از زندان شود.

این خبر را در العربی الجدید ببینید.

نظر شما