شناسهٔ خبر: 52105355 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

آغاز دور جدید مذاکرات آمریکا و روسیه + جزئیات

دور جدیدی از مذاکرات سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه روسیه و آمریکا امروز جمعه در ژنو آغاز شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از روسیا الیوم، لاوروف در این نشست که حول ابتکار عمل روسیه مبنی بر ارائه ضمانت‌های امنیتی به مسکو است خطاب به بلینکن گفت: ما از این نشست انتظار پیشرفتی نداریم، بلکه تنها منتظر پاسخی به پیشنهادات امنیتی خود داریم.

بلینکن نیز خطاب به لاوروف گفت: اگر روسیه تصمیم به حمله به اوکراین بگیرد، با واکنشی سریع، متحد و قاطع روبرو خواهد شد.

امروز و اندکی پیش از آغاز نشست، لاوروف در جمع خبرنگاران گفت روابط روسیه و آمریکا به دلیل سیاستی که واشنگتن در پیش گرفته است به نقطه حساس و خطرناکی رسیده است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره فعالیت‌های دیپلماتیک روسیه در سال ۲۰۲۱ افزود: رسیدن روابط روسیه و آمریکا به این نقطه موید نیاز فوری به گفت‌وگوی عینی و گام‌های جدی آمریکایی‌ها و متحدانشان است.

در مورد ارائه تضمین‌های امنیتی قابل اعتماد به روسیه هم وزیر امور خارجه این کشور گفت: ادامه فعالیت تهاجمی ناتو، اقدامات خصمانه علیه کشورمان از جمله تمرینات برنامه ریزی نشده، رویکردهای خطرناک، مانور هواپیماهای جنگی و حضور نظامی در خاک اوکراین مطلقا غیرقابل قبول است.

لاوروف تاکید کرد که "اکنون مهم است که روی بازسازی اعتماد کار کنیم و حداقل به حالت عادی برگردیم. به طور کلی، هیچ اختلاف آشتی ناپذیری بین روسیه و ایالات متحده وجود ندارد. اما شرکا باید اراده سیاسی نشان دهند. ما همیشه آماده گفتگوهای صمیمانه هستیم مگر در مورد موضوعاتی که تنها پاسخگوی خواسته‌های ایالات متحده است و نگرانی‌های مشروع ما را نادیده می‌گیرند."

وی گفت: آمریکایی‌ها باید برای اصلاح اشتباهات خود کار جدی انجام دهند، از تلاش‌های نافرجام خود برای دخالت در امور داخلی ما نتیجه‌گیری درستی بگیرند و رفتار خود را تا حد قابل توجهی اصلاح کنند. وقت آن است که از ادعای سلطه بر جهان دست برداریم.»

برچسب‌ها:

نظر شما