شناسهٔ خبر: 52101435 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

افزایش ۴۳ درصدی موارد اُمیکرون

سوت پیک ششم زده شد

صاحب‌خبر - اُمیکرون در حال تبدیل شدن به سویه غالب است و همانطور که اروپا و آمریکا درگیر آن شده‌اند، کشور ما نیز کم کم به سمت افزایش موارد اُمیکرون می‌رود و این روند می‌تواند زنگ خطری برای پیک ششم باشد.
به گزارش مهر، هشدارهای متخصصان علوم پزشکی در کشور جدی شده و سویه اُمیکرون به آرامی در حال جابجایی با دلتا است. آن طور که از آمارهای روزانه وزارت بهداشت می‌توان برداشت کرد، موارد ابتلاء به اُمیکرون به سرعت در حال افزایش است و این در حالی است که رعایت پروتکل‌ها در هفته‌های اخیر، روند نزولی به خود گرفته و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی نیز برداشته شده است.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر به طور میانگین میزان رعایت پروتکل‌ها به ۶۰ درصد رسیده و میزان استفاده از ماسک در نانوایی‌ها ۵۱.۱۷ درصد بوده است. همچنین استفاده از تهویه در باشگاه‌های ورزشی سرپوشیده ۵۶.۹۳ درصد بوده است.
این آمارها می‌تواند نشانه‌های خطر گردش ویروس در جامعه باشد. به خصوص سویه اُمیکرون که گفته می‌شود از سرعت انتقال بالاتری نسبت به دلتا برخوردار است.
مسعود یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که سویه اُمیکرون احتمالاً این هفته سویه غالب در کشور خواهد شد، گفت: این هفته میزان غالب بودن این سویه در برخی استان‌ها به صد در صد نزدیک خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که وزارت بهداشت درصدی از موارد مثبت ابتلاء به اُمیکرون را برای تعیین نوع سویه آزمایش می‌کند، افزود: بررسی موارد آزمایش شده نشان می‌دهد از چهار هفته پیش که نخستین موارد ابتلاء به اُمیکرون در کشور شناسایی شد، هر هفته به طور متوسط ۱۰ درصد به نسبت ابتلاء به اُمیکرون در برابر ابتلاء به دلتا افزوده شده است.
یونسیان گفت: در هفته اول نسبت ابتلاء به اُمیکرون به ۸ درصد رسید، در هفته دوم این نسبت به ۱۸ درصد رسید، در هفته سوم حدود ۳۳ درصد شد و هفته گذشته نسبت ابتلاء به اُمیکرون به ۴۳ درصد رسیده است.
در همین حال، پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، از افزایش ۲۰ درصدی مراجعات سرپایی به علت کرونا در هفته گذشته خبر داد و گفت: با توجه به ورود اُمیکرون به کشور، احتمال وقوع پیک جدید وجود دارد، اما زمان آغاز آن بستگی به میزان تزریق دز سوم واکسن کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره علت پایین بودن آمار واکسیناسیون دز سوم تصریح کرد: تزریق دز سوم واکسن کرونا به دو علت می‌تواند پایین باشد؛ اول آنکه بیشتر افراد در ماه‌های اخیر واکسینه شده‌اند و هنوز سه ماه از تزریق نوبت دوم آنها نگذشته است و علت دیگر نیز این است که به دلیل فروکش کردن کرونا مردم احساس می‌کنند که نیازی به تزریق دز سوم وجود ندارد، در حالی که این تصور اشتباه است.
وی تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که الان بهترین زمان برای تزریق دز سوم واکسن کرونا است، زیرا واکسیناسیون قبل از آغاز پیک جدید کرونا با اُمیکرون، اثربخشی بهتری خواهد داشت.
عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با بیان اینکه مطالعات نشان داده که تزریق دز سوم واکسن کرونا باعث افزایش سطح ایمنی در مقابل اُمیکرون می‌شود، افزود: افرادی که دو دز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند ممکن است با درصد بیشتری به اُمیکرون مبتلا شوند، اما تزریق دز سوم واکسن کرونا می‌تواند از ابتلاء و بستری جلوگیری کند.

برچسب‌ها:

نظر شما