شناسهٔ خبر: 52094517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

متکی:

نباید در مذاکرات قابل پیش‌بینی باشیم/ حمایت احزاب از حق غنی‌سازی

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب گفت: در مذاکرات نباید قابل پیش‌بینی باشیم. طرف مقابل باید بداند که گزینه‌های مختلفی داریم و این همان مسئله‌ای بود که هربار به آن توجه نکردیم دچار مشکل شدیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب در همایش خانه احزاب با بیان اینکه برای پروژه‌های بزرگ مثل مذاکرات وین احزاب ظرفیت خوبی دارند، گفت: اولین مصوبه مجلس هفتم که این بود که حمایت از دولت در بحث هسته‌ای و ضرورت فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای را قاطعانه اعلام کنیم، در همین راستا یکی از روزهای تاریخی مجلس رقم خورد و امضای قابل توجهی از نمایندگان با گرایش‌های مختلف سیاسی حمایت از دولت را امضا کردند.

وی با بیان اینکه با مصوبه مجلس یکپارچگی ایران در به رسمیت شناختن فعالیت هسته‌ای کشور اعلام شد، بیان کرد: همواره تأکید داشته‌ایم که بحث هسته‌ای، موضوعی ملی است که حمایت همه مردم و همچنین احزاب و تشکل‌های سیاسی را می‌طلبد، چراکه این‌ها پشتوانه ما در مسیر تحقق منافع ملی در این حوزه هستند.

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب با تأکید بر اینکه دشمن طراحی دقیقی برای پرونده هسته‌ای ایران داشته و دارد، اظهار کرد: متأسفانه ما طراحی واحدی در این حوزه نداشتیم. در برهه‌ای به امید تأمین منافع ملی حُسن‌نیت نشان دادیم و فعالیت‌های هسته‌ای را تعلیق کردیم، اگر چنین نمی‌کردیم، آیندگان می‌گفتند شاید با پذیرش تعلیق، تحریم‌ها به شکل کامل لغو می‌شد.

متکی ادامه داد: اروپایی‌ها در بسته‌ای پاسخ حُسن‌نیت ایران را دادند و در این پاسخ همه چیز بود، جز به رسمیت شناختن حق فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، بنابراین در ماه‌های پایانی دولت اصلاحات، فک پلمب از تأسیسات هسته‌ای مطرح و اجرایی شد.

وی عنوان کرد: غربی‌ها اعلام کردند اگر تعلیق را بشکنید، پرونده ایران را به شورای امنیت می‌بریم؛ ایران به درستی زیر بار تهدیدات زورگویانه نرفت و این روند باعث شد در زمان آغاز به کار دولت نهم، درگیری با غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای بیشتر شود، بنابراین همواره باید گوشه ذهن داشته باشیم که آمریکا و غرب به درازا کشیدن پرونده هسته‌ای را برای اهداف دیگری در نظر دارند.

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب ادامه داد: مهمترین دستاورد برجام، لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بر روی کاغذ بود؛ اما لغو تحریم‌ها بدون اجرایی شدن برای ما تفاوتی نداشت.

وزیر اسبق امور خارجه تصریح کرد: در دوره‌های مختلف مذاکرات هسته‌ای دریافتیم که باید استراتژی طرف مقابل را بدانیم و جهت‌گیری مشخصی داشته باشیم، از سال ۸۲ دولت‌ها به دنبال حل مسئله هسته‌ای و تحقق منافع ملی در این مسئله بودند اما جهت‌گیری‌های متفاوتی داشتند که ناشی از تفاوت دیدگاه سیاسی آن‌ها بود.

متکی افزود: کشورها اگر احساس کنند که دولتی مقابلشان قابل پیش‌بینی نیست، از آن کشور به عنوان کشور یاغی یاد و تصور می‌کنند به قوانین پایبند نخواهد بود، اما در مذاکرات نباید قابل پیش‌بینی باشیم، طرف مقابل باید بداند که گزینه‌های مختلفی داریم و این همان مسئله‌ای بود که هر بار به آن توجه نکردیم، دچار مشکل شدیم.

وی ادامه داد: همین اشتباه موجب شد تا تحمیل تحریم‌های جدیدی در دوره اوباما و پس از انعقاد برجام شروع شود؛ نه در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ.

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب تأکید کرد: امروز مذاکرات در فضای متفاوتی در جریان است و کسی از ریز مذاکرات خبر ندارد، این نکته مثبتی است، چرا که امورات کشور به ویژه مسائل اقتصادی را به مذاکرات گره نزده‌ایم؛ مسئله‌ای که رهبری نیز در این سال‌ها بیان کردند که نباید اقتصاد کشور را شرطی کرد، دولت سیزدهم این نکته کلیدی را مورد توجه قرار داده است.

متکی با اشاره به اینکه امروز مذاکرات همراه با مناعت طبع در حال پیشروی است، عنوان کرد: دو نتیجه مطرح است که یا به نتیجه خواهد رسید و یا نخواهد رسید، اما نشانه‌ها به ما می‌گویند شرایط خوب است، در صورت یکپارچگی احزاب و تشکل‌های سیاسی در ایران و تأکید آن‌ها بر حق مسلم ایران برای غنی‌سازی صلح‌آمیز هسته‌ای، می‌توان به لغو تحریم‌ها نیز امیدوار بود.

منصوری: باید در سیاست خارجه اجماع ملی داشته باشیم

همچنین آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت نیز در ادامه این همایش به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و با اشاره به اینکه در سیاست خارجی جهان امروز ارتباط مستقیم و متقابل میان این کشورها ضروری است، گفت: در غیاب حکمرانی خوب و کارآمد نمی‌توان انتظار تحقق سیاست خارجی موفق را داشت. سیاست خارجه در امتداد سیاست داخلی است و زمانی با توفیق همراه می‌شود که اجماع ملی را به همراه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه اجماع ملی امری توافقی است اظهار کرد: حکومت باید بر شکل‌گیری اجماع ملی توجه و اهتمام داشته باشد. اجماع ملی به صورت دستوری و از بالا به پایین اتفاق نخواهد افتاد و عبارت از تمامیت ارضی، وحدت ارضی و وحدت ملی است.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ادامه داد: دنیای امروز دنیای تبادل و تعامل است و بدون این‌ها رشد اقتصادی و رفاه شهروندی ممکن خواهد بود. مسائل اقتصادی و رفاهی کشور منوط به سیاست خارجی و روابط صلح‌طلبانه است.

منصوری عنوان کرد: اگر چه در حال حاضر امکان اجماع ملی حول حوزه سیاست خارجی کشور ممکن است مشکل به نظر برسد اما در گام نخست می‌توانیم در مسائل تعیین‌کننده و اثرگذار بر آن اجماع داشته باشیم.

وی افزود: در شرایط فعلی واقع‌گرایی مبنای روابط بین کشورهاست. هیچ کشوری را نباید دوست دائم یا دشمن دائم کشور خود بدانیم و نباید بگذاریم منغعت‌طلبان میدان را در دست بگیرند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: از هر گامی که در جهت تنش‌زدایی در سیاست خارجی و حل و فصل مسائل موجود بر برداشته شود و هر اقدامی که موجب رفع تحریم‌ها و کاهش رنج مردم شود دفاع می‌کنیم؛ اما تأکید داریم برای تحقق اجماع ملی و تأمین منافع ملی در مذاکرات بدون توجه به مسائل داخلی نمی‌توان دست بالا را در مذاکرات داشت.

نظر شما