شناسهٔ خبر: 52080367 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وعده حمایت تسلیحاتی آمریکا و انگلیس از اوکراین/ هشدار مسکو به غرب: تامین تسلیحات اوکراین را متوقف کنید

صاحب‌خبر -
وعده حمایت تسلیحاتی آمریکا و انگلیس از اوکراین/ هشدار مسکو به غرب: تامین تسلیحات اوکراین را متوقف کنید
خبرگزاری آریا- یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت در صورتی که تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف افزایش یابد، واشنگتن تسلیحات بیشتری به اوکراین خواهد داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت در صورتی که تنش‌های روسیه و اوکراین افزایش یابد، آمریکا تسلیحات دفاعی بیشتری به اوکراین خواهد داد.
این مقام آمریکایی اضافه کرد: «همانطور که می‌دانیم ما سال گذشته بیش از هر سال دیگری از 2014 تا کنون، کمک‌های امنیتی به اوکراین دادیم و من می‌توانم به شما اطمینان دهم که انتقال تسلیحات به اوکراین ادامه خواهد یافت و تسلیحات بیشتری برای هفته‌های آینده برنامه ریزی شده است».
وی افزود: «اگر روسیه اوکراین را مورد تهاجم قرار دهد، ما تجهیزات دفاعی بیشتری به اوکراینی‌ها خواهیم داد».
در راستای تلاش‌های کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و انگلیس برای تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز دوشنبه از عرضه تسلیحات ضدتانک به اوکراین خبر داد.

سفر مخفیانه رئیس سیا به اوکراین
یک شبکه آمریکایی نوشت، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا هفته گذشته و در میانه تنش‌های روسیه و غرب به اوکراین سفر کرده است.
«ویلیام بِرنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در بحبوحه تنش‌های روسیه و غرب، بدون سروصدا به اوکراین سفر کرده است.
به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن» به نقل از دو فرد مطلع، برنز هفته گذشته به اوکراین سفر داشته و با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز دیدار کرده است.
این شبکه آمریکایی نوشت، رئیس سیا در این سفر «با همتایان اطلاعاتی خود درباره نگرانی‌های موجود بر سر حمله روسیه به اوکراین رایزنی کرد».
سی‌اِن‌اِن افزود: «آن‌ها ارزیابی مخاطرات برای اوکراین را به بحث گذاشتند. او در این سفر فرصت گفت‌وگو با رئیس جمهور زلنسکی درباره اوضاع کنونی و تلاش‌ها برای کاهش تنش را پیدا کرد».
به نوشته این شبکه، روز دوشنبه هفته جاری نیز یک گروه فراحزبی متشکل از هفت سناتور آمریکایی در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرده و تنش‌های فعلی را به بحث گذاشتند.
این سفرها در حالی انجام می‌شود که از ماه گذشته رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند.

انگلستان: به اوکراین تسلیحات ضدتانک می‌دهیم
انگلستان می‌گوید برای تقویت اوکراین، به این کشور تسلیحات ضدتانک می‌دهد.
به نقل از رویترز، انگلستان اعلام کرد برنامه خود برای ارسال تسلیحات ضدتانک به اوکراین را آغاز کرده است تا کی‌یف بتواند در صورت وقوع هر گونه تهاجمی به این کشور از خود دفاع کند.
روسیه طی هفته‌های اخیر حدود یکصد هزار نیروی خود را در مرز اوکراین مستقر کرده است و غرب مدعی شده است که مسکو قصد دارد به این کشور حمله کند.
روسیه اتهام برنامه‌ریزی برای حمله را تکذیب کرده، اما در عین حال گفته است که می‌تواند دست به اقدام نظامی بزند مگر این‌که غرب با خواسته‌های آن، از جمله عدم پذیرش اوکراین در پیمان ناتو موافقت کند.
بن والاس، وزیر دفاع انگلستان، به پارلمان این کشور گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم تا سیستم‌های تسلیحات دفاعی سبک ضدزرهی به اوکراین بدهیم.»
وی در ادامه افزود که نخستین محموله تسلیحاتی نیز در همین روز به اوکراین تحویل داده شده و شماری از نیروهای انگلیسی در کوتاه مدت به نیروهای اوکراینی آموزش خواهند داد.
این مقام دولت انگلستان به تعداد و نوع این سلاح‌ها اشاره نکرد و تنها گفت که این سلاح‌ها استراتژیک نیستند و هیچ تهدیدی را متوجه روسیه نمی‌کنند، بلکه صرفا برای دفاع از خود هستند.
وزیر دفاع اوکراین نیز از اظهارات همتای انگلیسی خود استقبال کرد.

هشدار مسکو به غرب: تامین تسلیحات اوکراین را متوقف کنید
روسیه از کشورهای غربی خواست تامین و انتقال تسلیحات به اوکراین را متوقف کنند.
به گزارش رویترز، همزمان با افزایش تنش بین مسکو و کی‌یف، معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه، با هشدار در مورد به خطر افتادن «امنیت اروپا» گفت غرب باید تامین تسلیحات اوکراین را متوقف کند.
سرگئی ریابکوف، واشینگتن و ناتو را در بالا گرفتن بحران بین روسیه و اوکراین «مقصر» دانسته و غرب را متهم کرد که از اوکراین به‌ عنوان «اهرم فشار» بر روسیه استفاده می‌کند.
این سخنان در اوج نگرانی‌ها از استقرار حدود یک‌صد هزار نیروی نظامی روسیه در مرز اوکراین بیان می‌شود.
روسیه اتهام برنامه‌ریزی برای تهاجم جدید به اوکراین را رد کرده، اما در عین حال هشدار داده است که اگر غرب با خواسته‌های آن از جمله عدم پذیرش اوکراین در پیمان ناتو موافقت نکند، اقدامات نظامی در پیش می‌گیرد.
آمریکا و ناتو در مذاکرات هفته گذشته درخواست روسیه مبنی بر عدم پیوستن اوکراین به ناتو را رد کردند.
در همین حال، ولودومیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز چهارشنبه در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که به کی‌یف سفر کرده است، از واشینگتن به دلیل «حمایت» و «کمک نظامی فزاینده» در میانه تنش‌ها قدردانی کرد.
بلینکن پیشتر از اعطای 200 میلیون دلار از سوی ایالات متحده برای کمک به تامین امنیت کی‌یف خبر داده بود.



نظر شما