شناسهٔ خبر: 52055500 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در جلسه دانشگاه آزاد مصوب شد؛

تشکیل کمیته برنامه‌ریزی و هماهنگی سراهای نوآوری

در جلسه شورای مدیریت اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی مصوباتی در حوزه سراهای نوآوری و شتابدهنده های این دانشگاه به تصویب رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه بر لزوم تشکیل کمیته برنامه ریزی و هماهنگی سراهای نوآوری تأکید کرد و گفت: این کمیته پس از تشکیل می تواند ارزیابی درستی از سراهای پیشنهادی داشته و گزارش خود را به شورا ارائه تا مجوزهای لازم از شورا اخذ شود.

وی با بیان اینکه شتابدهی یک فناوری و تکنولوژی است، تصریح کرد: مفهوم مرکز رشد ۱۰ سال پیش مطرح شد و خوشبختانه امروز در بین واحدهای دانشگاهی کاملاً تبیین شده است، اما مفهوم و کارایی شتابدهی هنوز در بین واحدها جا نیفتاده است. نکته حائز اهمیت این است که واحدهای دانشگاهی نیاز به انتقال تکنولوژی دارند که این مهم از طریق بهره‌گیری از ظرفیت های مراکز شتابدهی کاملاً در دسترس است.

در ادامه این جلسه دکتر وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر و تحولات صورت گرفته در این معاونت، خاطرنشان کرد: ادغام پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی با معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری سبب شد تا ۸ اداره کل به ۴ اداره کل چابک با وظایف مدون تبدیل شود و در همین راستا حرکت به سوی اهداف مدنظر با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

دکتر قباد بهزادی پور مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در این جلسه گفت: در دوسال اخیر ۴۸ سرای نوآوری مجوز اصولی دریافت کرده اند و این موافقت اصولی باید به مجوز موقت یکساله و از یکساله به دائم تبدیل شوند.

وی با اشاره به داوری ۸ طرح توجیهی و ارائه آن به واحدها بر لزوم ایجاد کمیته برنامه ریزی و هماهنگی سراهای نوآوری تأکید کرد و افزود: این کمیته ورودی محتوای جلسات شورای اقتصاد دانش بنیان را مدیریت می کند. ضروری است کمیته ارزیابی ذیل سراهای نوآوری تعریف شود تا ارزیابی و پایش لازم را در این خصوص داشته باشند. همچنین برخی بخشنامه ها لازم است در کمیته نوشته شود سپس جهت ارزیابی نهایی و تصویب سرا به شورا بیاید.

دکتر بهزادی پور از رشد ۲۰۰ درصدی مراکز رشد طی دوسال اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: در دوسال گذشته فقط ۵۰۵ هسته و واحد فناور داشتیم که این عدد امروز به ۱۵۰۰ مورد افزایش پیدا کرده است. ما مراکز رشد کشور را به ۱۰ منطقه تقسیم بندی کردیم و برای هر منطقه یک رئیس منصوب و به انضمام آن کارگروه هایی ایجاد شده است.

مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی همچنین بر لزوم تدوین دستورالعمل تأسیس و راه اندازی مراکز امور شتابدهی در واحدهای دانشگاهی تأکید کرد و افزود: یک برنامه آموزشی مدون لازم است در واحدهای دانشگاهی عملیاتی شود تا توانمندسازی های لازم ایجاد شود. بعد از راه اندازی مراکز شتابدهی نیز، سطح بندی براساس شاخصه های تدوین شده انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: شتابدهنده ها می توانند در امور آموزشی، سرمایه گذاری و تمام مراحل پیشرفت هسته همکاری لازم را به عمل آورند. در حال حاضر ۱۸ شتابدهنده با واحدها همکاری می کند.

دکتر سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری را موتور پیشران دانشگاه آزاد اسلامی دانست و افزود: اقدامات این معاونت در مسیر حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سوی نقطه مطلوب بسیار مؤثر است.

وی با تأکید بر بهره گیری از ظرفیت های فناورانه اقتصادی مناطق استانی، خاطرنشان کرد: تدوین خوشه علمی، فناوری و حل مسأله را در دستور کار داریم و تأسیس دانشکده های موضوعی همچون مهارتی و فناوری را با هدف رونق اقتصاد جامعه و دانشگاه و پایداری آن پیشنهاد داده ایم.

دکتر آزادیان بر تأسیس دانشکده فناوری و بهره گیری از آموزش های نوین تأکید کرد و افزود: توسعه حوزه دانش بنیان درون زیست بوم آموزش عالی محقق خواهد شد و اگر معاونت علمی ریاست جمهوری درون حوزه آموزش شکل می گرفت و با آموزش عالی درهم تنیده می شد، می توانست منشا ثمرات بیشتری باشد.

دکتر حسین جوادی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه از رویکرد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در راستای تحقق اهداف سند تحول دانشگاه آزاد قدردانی کرد و گفت: معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری از اولین معاونت های دانشگاه است که در مسیر عملیاتی کردن سند تحول، کار عملیاتی انجام می دهد و گام های جدیدی در راستای بهره گیری از ظرفیت های دانشگاه برداشته است.

وی بر لزوم درآمدزایی غیرشهریه ای در دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد و افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به توانمندسازی نیرو و ارائه آموزش های لازم داریم. برهمین اساس سطح بندی شتاب دهنده ها و سوق دادن آن ها به سوی سرمایه گذاری اقدامی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

لازم به ذکر است در پایان این جلسه شکل گیری کمیته ارزیابی و هماهنگی سراهای نوآوری و دستورالعمل راه اندازی مراکز شتابدهی سراهای نوآوری مورد تصویب اعضای شورا قرار گرفت و مقرر شد، اقدامات لازم برای تدوین کامل و جامع جزئیات این مصوبات صورت گیرد.

در این جلسه همچنین دکتر لاله ملک نیا مدیر کل کانون‌های دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عبداله محمدی مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی، مهندس غلامزاده مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر نوروزیان مشاور معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری و نمایندگان بخش های حقوقی، مالی و بازرسی دانشگاه نیز حضور داشتند.

نظر شما