شناسهٔ خبر: 52038881 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بهروز افخمي:

فيلم‌هاي خوب اين دوره از جشنواره فجر به جوان‌ها تعلق دارد

كارگردان فيلم سينمايي «فرزند صبح» كه سال‌ها بعد از توليدش در جشنواره عمار به نمايش درآمد، در گفت‌و‌گويي ضمن تمجيد از آثار خوب و خوش‌ساخت كارگردان‌هاي جوان در اين دوره از جشنواره فيلم فجر از تصميمش براي خداحافظي از فيلمسازي در سينماي ايران به دليل ناتواني سينما از دوران‌سازي سخن گفته است.

صاحب‌خبر -

كارگردان فيلم سينمايي «فرزند صبح» كه سال‌ها بعد از توليدش در جشنواره عمار به نمايش درآمد، در گفت‌و‌گويي ضمن تمجيد از آثار خوب و خوش‌ساخت كارگردان‌هاي جوان در اين دوره از جشنواره فيلم فجر از تصميمش براي خداحافظي از فيلمسازي در سينماي ايران به دليل ناتواني سينما از دوران‌سازي سخن گفته است.
بهروز افخمي، كارگردان و نويسنده سينما و تلويزيون كشورمان كه عضو هيئت انتخاب جشنواره چهلم فجر بوده است و در كارنامه كاري‌اش فيلم‌هايي همچون «فرزند صبح»، «عروس» و «شوكران» و سريال‌هايی مثل سريال‌هاي «كوچك جنگلي» را دارد، در رابطه با كيفيت آثار حاضر در چهليمن دوره جشنواره فيلم فجر به ايسنا گفت: ما (اعضاي هيئت انتخاب) در روز اول آماده شده بوديم يك بيانيه بدهيم و بگوييم متأسفانه بيشتر از ۱۲فيلم براي بخش مسابقه جشنواره پيدا نشد، ولي چند روز كه گذشت به نظر رسيد اسم‌هايي (كارگردان‌هايي) كه ما نمي‌شناسيم يا حداكثر يك فيلم از آنها ديده‌ايم، كارهاي خوبي ساخته‌اند. از هفته دوم فكر كرديم در همين مرحله انتخاب ممكن است مجبور شويم به بعضي فيلم‌ها ظلم كنيم و نمي‌توانيم همه فيلم‌هاي خوب را در بين ۲۲ فيلم بگنجانيم!
وي همچنين درباره حواشي و اتفاقاتي كه در جريان توليد فيلم سينمايي پرحاشيه و جنجالي «فرزند صبح» برايش اتفاق افتاد، عنوان كرد: وقتي ۲۵سال قبل اولين بار پيشنهاد ساخت فيلمي درباره زندگي امام(ره) مطرح شد، همان موقع شرايط اوليه خود را گفتم، يعني تأكيد كردم كه درباره دوران حكومت امام فيلم نمي‌سازم و ممكن است درباره دوران تبعيد، يعني از زمان فوت آقاي بروجردي تا تبعيد امام- از اواخر سال ۳۹ تا اواسط سال ۴۳- يا در دوران كودكي كارهايي بكنم و عملاً در زمان فيلمنامه نوشتن دوران كودكي مسلط شد. كارگردان «فرزند صبح» در رابطه با سختي انتخاب بازيگران اين اثر اظهار مي‌دارد: به بسياري از بازيگراني كه پيشنهاد بازي را ارائه مي‌كرديم، اول موافقت ولي بعد از يك هفته عذرخواهي مي‌كردند. معلوم بود به شدت ترسانده شده‌اند. هديه تهراني هم وقتي براي بازي دعوت شد، بسيار تحت فشار قرار گرفت و او را تهديد كردند، ولي زير بار نرفت و اصلاً نترسيد. اتفاقاً جمشيد هاشم‌پور دوست داشت اين نقش را بازي كند اما تست گريمش اصلاً خوب نشد.
افخمي در رابطه با چگونگي اكران اين فيلم در جشنواره عمار به رغم نداشتن مجوز اكران و نمايش اظهار مي‌دارد: نمايش فيلم در جشنواره عمار كاملاً اتفاقي پيش آمد. در جايي آقاي وحيد جليلي را ديدم و خواست فيلم را ببيند. من هم به او نشان دادم و بعد پرسيد آيا امكانش وجود دارد كه فيلم در افتتاحيه جشنواره عمار باشد؟ من هم موافقت كردم.
وي در حالي كه بعد از ساختن «فرزند صبح» چندين فيلم سينمايي از جمله «روباه»، «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» و «سن پترزبورگ» را ساخته مي‌گويد: فكر هم مي‌كنم «فرزند صبح» بهترين فيلمي است كه ساخته‌ام و دوست دارم اين آخرين فيلم من به عنوان كارگردان سينما در ايران باشد. شايد اگر عمري بود در خارج از كشور فيلم سينمايي براي پخش جهاني و عرضه در پلت‌فرم‌ها بسازم و فكرهايي هم از اين بابت دارم، اما در سينماي ايران دوست دارم با همين «فرزند صبح» كارگرداني را تمام كرده باشم!
كارگردان فيلم «عروس» در مورد انتخاب فرهاد مهراد براي آهنگسازي اين اثر با اشاره به اينكه از همان ابتدا كه فيلمنامه را مي‌نوشتم به فرهاد مهراد فكر مي‌كردم، مي‌افزايد: پس از شنيدن اين آلبوم اولين و البته آخرين باري كه با فرهاد تماس گرفتم، همان زمان ساخت «شوكران» بود و به او زنگ زدم و گفتم مي‌خواهم فيلمي بسازم و خواستم كه او براي فيلم موسيقي بسازد. گفت، پس حالا نه به دار است و نه به بار. بايد اول سناريو را بخوانم و فيلم را ببينم كه متأسفانه كار ما آنقدر طول كشيد كه فرهاد از دنيا رفت.

نظر شما