شناسهٔ خبر: 52038101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

افزایش اقدامات تندروها برای جلوگیری به ثمر نشستن مذاکرات وین

اقتصادنیوز: الیوت آبرامز مدعی شد که به نظر می رسد که آمریکا بزودی به توافقی دست می‌یابد که بر اساس آن ایران در ازای دریافت چندیدن میلیارد دلار به واسطه لغو تحریم‌ها، تنها اقدام به متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم تاسطح 60 درصد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، در شرایطی که از امروز دور هشتم مذاکرات احیای برجام در شهر وین در سطح مذاکره کنندگان ارشد از سر گرفته می‌شود، به نظر می‌رسد طرف های گفت‌وگو به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند که شانس دستیابی به توافق را به میزان قابل توجهی بالا برده است.

با شدت گرفتن انتشار اخبار و تحلیل‌هایی که حاکی از حل شدن برخی اختلافات و بسته شدن برخی پرانتزهای مورد مناقشه هستند، گروه‌های تندرو در ایالات متحده نیز بر دامنه فعالیت‌های خود و تردید در مطلوبیت توافق احتمالی در وین افزوده‌اند. در این شرایط، پایگاه خبری محافظه‌کار نشنال ریویو با انتشار همزمان دو یادداشت توافق احتمالی را به شدت مورد حمله قرار داده است. در یادداشتی با عنوان «بهانه‌جویی بایدن برای توافق با ایران» به قلم الیوت آبرامز، نماینده دولت دونالد ترامپ در امور ایران، این توافق «کم‌تر در برابر بیش‌تر» خوانده شده و ادعا شده دولت بایدن برای سرپوش بر این ماجرا قصد دارد طی هفته‌های آتی دولت ترامپ را مورد حمله قرار دهد. در یادداشت دیگری، نوشته متیو کانتینتی با عنوان «هفته افتضاح بایدن احتمالا با توافق وحشتناک با ایران تکمیل می‌شود» ادعا شده ناکامی‌های اخیر دولت بایدن او را به سمت توافق در وین و اعلام یک پیروزی در سیاست خارجه سوق داده است.

کم‌تر در ازای بیش‌تر؟

به ادعای آبرامز، درخواست‌های ارائه شده از سوی ایران به میزانی حداکثری بوده که حتی مذاکره‌کنندگان اروپایی و بایدن هم آن را نپذیرفتند؛ اما اکنون به طور روز افزونی به نظر می رسد که آمریکا بزودی به توافقی دست می‌یابد که بر اساس آن ایران در ازای دریافت چندیدن میلیارد دلار به واسطه لغو تحریم‌ها، تنها اقدام به متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم تاسطح 60 درصد می‌کند.

2019_0310-elliot-abrams

آبرامز مدعی شده سفر اخیر مقامات کره جنوبی به وین حاکی از آن است که در مرحله نخست هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد خواهد شد. در گام دوم هم احتمالا همه تحریم‌های نفتی ایران لغو و به این کشور اجازه داده می‌شود تا سریع فروش نفت خود را به چین و دیگر کشورهای آسیایی افزایش دهد. او حدس زده که در ازای توقف غنی‌سازی تا سطح 60 درصد توسط ایران، تقریبا همه تحریم‌های آمریکا لغو خواهد شد.

به نوشته آبرامز، توافق موقت معروف به «کم‌تر در برابر کم‌تر» برای غرب توافق وحشتناکی خواهد بود. به عقیده او  باید آن را «کم‌تر در ازای بیش‌تر» خواند، چرا که بر اساس آن ایران در قبال دادن امتیازی اندک، امتیاز زیادی کسب می‌کند. ضمن این‌که این توافق حساسیت چندانی نسبت به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد. آبرامز هم‌چنین مدعیست در این توافق به مسئله نسل جدید سانتریفوژهای ایران رسیدگی نمی‌شود و ایران اجازه خواهد داشت به غنی سازی با غنای بیشتر از 3.67 درصد ادامه دهد.

به نوشته آبرامز، دولت بایدن قصد دارد از این توافق از طریق حمله به دونالد ترامپ دفاع کند. همان گونه که هفته پیش نشریه پولیتیکو خبر داد کاخ سفید طی روزهای آتی قصد دارد حمله به ترامپ را به دلیل خروج از توافق برجام مورد سرزنش قرار دهد.

در پی جبران ناکامی‌های پی‌درپی

بایدن هفته بدی را پشت سر گذاشته است. لایحه اصلاح زیرساخت‌ها با بن‌بست مواجه شده است. لوایح انتخاباتی با وجود قانون فیلیباستر به جایی نمی‌رسد. تورم به بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر رسیده است. اومیکرون همه جا را درگیر کرده است. دادگاه عالی دستور الزام به واکسیناسیون توسط کارفرما را لغو کرد. دیپلماسی با روسیه شکست خورد. حمله به اوکراین قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد. بایدن کجا می توانسته آرامش داشته باشد؟

gettyimages-842213168-1024x1024

به نوشته کانتینتی، تنها پاسخی که برای این پرسش می‌توان یافت در وین است. اگر چه گفته شده در دور پیشین مذاکرات پیشرفت چندانی حاصل نشده و مطالبات ایران از نظر دولت بایدن حداکثری می‌نموده، اما نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها احتمالا در حال کوتاه آمدن هستند.

به ادعای کانتینتی، دو طرف ممکن است به زودی به توافقی برسند که مارک دوبوویتز از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها آن را توافق «کم‌تر در برابر بیش‌تر» نامیده است: ایران در ازای یک یا دو امتیاز هسته‌ای، کاهش تحریم‌ها و پیشرفت‌های فنی را در چند سال اخیر به دست آورده است. این در حالی است که برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه خواهد داشت و مسائل منطقه‌ای هم مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

کانتینتی معتقدست چنین توافقی برای آمریکا فاجعه‌آمیز خواهد بود. و موازنه قدرت منطقه‌ای را هم در جهت ایران تغییر خواهد داد. و در عوض آمریکا با وعده‌های توخالی دولت روبرو خواهد بود. با این حال، به باور کانتینتی، وعده های توخالی دقیقاً همان چیزی است که پرزیدنت بایدن می خواهد. او در حال حاضر مردی مستاصل و غیرمحبوب است. حال اقتصاد خراب است. سیاست کرونای او ناموفق از آب درآمده است و هم‌چنان لکه ننگ عقب‌نشینی از افغانستان را به دوش می کشد.

به ادعای کانتینتی، یک «پیروزی» در سیاست خارجی، هر چند ضعیف و نادرست، موضوع را تغییر خواهد داد. رسانه‌ها آن را پیروزی دیپلماسی بر جنگ می نامند. دموکرات‌ها این دستاورد مشکوک سیاست خارجی را تحسین خواهند کرد. باراک اوباما خوشحال خواهد شد و برای یک روز یا بیشتر، بایدن در صدر خواهد بود. به عقیده او هر چند بایدن هفته‌های افتضاح زیادی داشته، اما با ورود به یک توافق وحشتناک با ایران وضعیت برای او بدتر می‌شود.

نظر شما