شناسهٔ خبر: 52027637 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در حال به روز رسانی؛

تخلیه برخی روستاهای هرمزگان درپی بارش باران/دریچه سداستقلال بازشد

بندرعباس- بارش های گسترده باعث ایجاد وضعیت اضطراری در استان هرمزگان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، طی چند روز گذشته، بارش باران، استان هرمزگان را تحت تأثیر قرار داده است. بسیاری از روستاها در خطر محاصره سیلاب قرار دارند و وضعیت اضطراری در برخی از شهرها اعلام شده است.

طی هفته‌های اخیر جنوب کشور تحت تأثیر سامانه بارشی بود که منجر به وقوع سیلاب در بسیاری از شهرها و روستاها شد.

وضعیت اضطراری در هرمزگان/ برخی روستاها درپی بارش باران تخلیه شدند

وضعیت اضطراری در هرمزگان/ برخی روستاها درپی بارش باران تخلیه شدند

وضعیت اضطراری در هرمزگان/ برخی روستاها درپی بارش باران تخلیه شدند

اعلام تخلیه روستاهای پایین دست سد استقلال میناب

در پی بارندگی‌های روز گذشته در شهرستان‌های میناب و رودان در استان هرمزگان و شهرستان کهنوج در کرمان فرمانداری ویژه میناب خواستار تخلیه روستاهای پایین دست سد استقلال شد.

در پی بارندگی‌های روز گذشته در شهرستان‌های میناب و رودان در استان هرمزگان و شهرستان کهنوج در کرمان فرمانداری ویژه میناب خواستار تخلیه روستاها شد.

وضعیت بحرانی و تخلیه روستاهای میناب

در روستای مازغ پایین و مازغ بالا و تمبک، باران شدید در حال باریدن است و وضعیت خطرناک برای اهالی روستاها اعلام شد.

در پی بارش‌های شدید باران هم اکنون وضعیت خطرناک و بحرانی برای روستاهای مازغ پایین و مازغ بالا و تمبک در شهرستان میناب صادر شد. اهالی روستاها با کمک فرمانداری ویژه میناب و قرارگاه منطقه‌ای مدینه منوره نیروی زمینی سپاه و سپاه شهرستان میناب در حال انتقال به اماکن امن هستند.

تندباد و بارندگی سیل آسا در رودان

تندباد شدید و بارندگی سیل آسای نگران کننده در رودان از صبح دوشنبه باریدن گرفت.

از صبح دوشنبه تندباد شدید و بارندگی سیل آسا موجب وحشت مردم و اعلام اضطرار برای مردم شهرستان رودان شده است.

۳روستا در میناب تخلیه اضطراری شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از تخلیه اضطراری سه روستای تمبک، مازغ بالا و مازغ پایین در میناب خبر داد و گفت: ساکنان در حال انتقال به مناطق امن هستند.

مهرداد حسن زاده در جمع خبرنگاران بیان کرد: بارش‌های گسترده‌ای از شامگاه دوشنبه تا شامگاه فردا سه شنبه در کل استان به وقوع خواهد پیوست و ضرورت دارد از قرارگیری در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و ترددهای غیرضروری درون شهری و برون شهری به شدت پرهیز شود.

حسن زاده با اشاره به اینکه سامانه بارشی از شامگاه دوشنبه تقویت می‌شود، اظهار کرد: طی این مدت صعود به ارتفاعات نیز به‌دلیل وقوع تندباد لحظه‌ای بسیار خطرناک است.

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان همچنین به ساکنان روستاهای هم‌مرز با استان کرمان هشدار داد: با توجه به حجم سنگین بارش‌ها و اعلام هشدار سطح قرمز در استان هرمزگان، علی‌رغم شرایط مساعد جوی در برخی مناطق استان، امکان جاری شدن سیلاب ناشی از بارش‌ها در جنوب استان کرمان در روستاهای هم‌مرز وجود دارد و باید از تردد در رودخانه‌های فصلی به شدت پرهیز کرد.

دریچه‌های سد استقلال میناب باز شد

با شدت گرفتن بارندگی در مناطق جنوبی استان کرمان و سرریز شدن آب به استان هرمزگان، دریچه‌های سد استقلال میناب برای کنترل احتمالی سیلاب بازگشایی شد.

این کار برای کنترل احتمالی سیلاب انجام شده است.

سیلاب موجب قطع برق ۳۰ روستای هرمزگان شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: سامانه بارشی فعال کنونی و سیلاب موجب قطع برق ۳۰ روستا در این استان شد.

مهرداد حسن‌زاده بیان داشت: همچنین این سامانه موجب انسداد مسیر ۲۶ روستا و قطع آب ۶ روستا شد. آبگرفتگی منازل معابر عمومی میناب و بندرعباس از اثرهای دیگر این سامانه بارشی بوده که همچنین بر فراز هرمزگان فعال است و امشب از سمت غرب استان تقویت می‌شود.

وی اضافه کرد: سامانه تقویت شده روز آینده سراسر هرمزگان را در بر می‌گیرد و مردم و مسؤولان آمادگی آن را داشته باشند تا مشکلی به‌وجود نیاید.

سیل به چند روستای کوهشاه شمالی و جنوبی خسارت وارد کرد

رئیس شورای روستای چک چک از توابع دهستان کوهشاه شمالی شهرستان حاجی آباد از خسارات سیل در این منطقه خبر داد.

ضیا میرزاده اظهار کرد: بارش شدید باران در دهستان کوهشاه و روستاهای چک چک، بیدوییه، کجین احمداباد باعث بروز خسارات به تأسیسات زیربنایی و راه و برق و باغات و آب گرفتگی منازل و تخریب بیش از ۵۰ صندوق کندوعسل و آسیب به باغات نارنگی شده و در روستای چک چک موجب انسداد و تخریب راههای مواصلاتی کوهشاه شمالی به معدن آبدشت شد.

وی افزود: در بارش روز گذشته جاده‌های کوهشاه جنوبی به شهرستان فاریاب و مسیر احمداباد به روستای مازگرد و زیارتعلی مسدود شده است و نزدیک به ۳۰۰۰ مترلوله تأمین آب عشایر نیز تخریب شده است.

آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سازه آبخیزداری در هرمزگان

معاون آبخیزداری منابع طبیعی هرمزگان از آبگیری ۱۱۰ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری واقع در هرمزگان در پی سامانه بارشی اخیر خبرداد.

مجید پوربلیغی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آب باران در ۷۰۳ سازه آبخیزداری در سراسر استان هرمزگان استحصال شده است، که این میزان استحصال آب نقش بسیار مؤثری در کنترل سیل داشته است.

وی بیان داشت: این سازه‌های آبخیزداری با اهداف مختلف کنترل سیلاب، جمع آوری روانابهای سطحی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و مبارزه با پیامدهای خشکسالی و توسعه پوشش گیاهی احداث شده است.

نظر شما