شناسهٔ خبر: 52021109 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

شبهه‌افکنی مجدد سعید حجاریان درباره «عاشورا»

حجاریان چند سال قبل در اظهاراتی مدعی شد که عملکرد ائمه اطهار(س) پس از واقعه عاشورا عقلانی شد!

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیراً در لابه‌لای یک یادداشت سیاسی پیرامون الهیات انفعال و نگرش‌های دینی در دنیا نوشته است: آگوستین معتقد بود انسان‌ها فقط در سلطنت هزارساله مسیحی به رستگاری می‌رسند و این سلطنت در آسمان‌هاست و در زمین یک سفارت دارد و آن هم کلیساست و نتیجه می‌گرفت، ما باید دائماً با توسل به کلیسا قلعه عفاف و پاکدامنی خود را حفاظت کنیم، از گناهان بپرهیزیم تا از این زندان خاکدان توسط شهسوار الهی که همان مسیح باشد، نجات پیدا کنیم.

او سپس می‌افزاید:
"البته، ایده منجی‌گرایی به شیعه نیز منتقل شده و شیعیان معتقدند امام حسین (ع) با خون خود گناهان امت آن‌ها را خریده است و هرکس به‌خاطر وی شَدّ رحال کرده و به زیارت برود، یا بگرایند و بگرید و یا حتی خود را متأثر نشان دهد شامل رحمت حسین (ع) می‌شود و فرزندش، مهدی موعود از وی دست‌گیری خواهد کرد. لذا، وظیفه مؤمن جمع‌آوری چنین اندوخته‌هایی است نه تمرکز بر امور دنیوی"!

*دقت شود که این ترسایان هستند که معتقدند حضرت مسیح العیاذ بالله زجر تصلیب را به جان خرید تا بدین وسیله گناهان مسیحیان را به جان بخرد و ترسایان تا همیشه بخشوده‌اند!

در عین حال همه می‌دانیم که در تفکر شیعه، خون سیدالشهدا(ع) برای تشکیل حکومت اسلامی و منزّه‌سازی اسلام ناب بر زمین ریخت.

خون بر زمین ریخته‌ای که البته همچنان در مسیر تحقق حکومت اسلامی و منزّه‌سازی دین اسلام جوشش دارد.

همچنین است که در تفکر شیعه، انوار ائمه هدی(س) رافع گناهان افرادِ بدون توبه نیست.

خاصّه اگر این گناهان شامل امور مهمّه حق‌الناس نیز باشد؛ حتی با وجود توبه نیز بهره‌مندی از انوار و برکت اهلبیت(س) صرفا بسته به رفع مظلمه است.

به دیگر سخن اینکه در مکتب حسینی همانطور که شهید سلیمانی نیز تأکید داشت؛ بایستی شهید زیست تا شهید شد!

یعنی انتصاب به اهلبیت(س)، نماز، روزه و حتی مرگ در میدان جنگ، حاوی هیچ خیری نخواهد بود اگر فرد متّصف به این مقولات اهل پاک زیستن و اجتناب از گناه نبوده باشد.

به همین منوال، اثبات می‌شود که امداد از سوی امام عصر(عج) نیز همچنان که در احادیث مهدوی مشاهده می‌کنیم منوط به اجتناب از گناه در فضای فردی و اجتماعی است. و فی‌المثل دزدی که مال مردم را عالما عامدا پس نمی‌دهد و توبه هم نمی‌کند؛ اگر تا قیامت هم بر حسین(ع) بگرید؛ این گریه‌های او نه انتفاعی برای شخص او خواهد داشت و نه موجب دستگیری از سوی امام زمان(ع) خواهد شد.

گزاره انحرافی "وظیفه مؤمن تمرکز بر امور دنیوی نیست" هم صراحتا با عقل و با نصوص دینی شیعه در تناقض است و حجاریان به غلط چنین چیزی را به شیعیان منتسب کرده است.

چه اینکه شیعه دنیا را مزرعه آخرت می‌داند و معتقد است که برای ساختن آخرتی آباد باید تمرکزی عقلانی، حق‌طلب و ایجادکننده رفاه برای همه بر دنیا داشت.

حجاریان چند سال قبل نیز در اظهاراتی مدعی شد که عملکرد ائمه اطهار(س) پس از واقعه عاشورا عقلانی شد!

نظر شما