شناسهٔ خبر: 52007608 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح کرد؛

ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان را به کمک می‌طلبیم

محمد آسیابانی

علی رمضانی در نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: اگر نهادهایی چون ستاد اجرایی فرمان امام، بهزیستی و بنیاد مستضعفان تامین اعتبارکنند، در مناطق کم برخوردار بن‌خرید کتاب می‌دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ با حضور علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس شرکت ملی پست ایران و حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات ایران در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در نمایشگاه مجازی اول از سه هزار نقطه روستایی کتاب خریداری شد

رمضانی در این نشست گفت:‌ نمایشگاه مجازی به وسعت کل کشور گسترده است و هر فردی در هر نقطه‌ای از کشور که اراده کند، می‌تواند به کتاب مورد نظر خود دسترسی پیدا کرده و آن را خریداری کند. این نمایشگاه توانست با حذف مسافت‌ها و محدودیت‌های زمانی و بدون صرف هزینه‌های معمولی که برای برگزاری نمایشگاه فیزیکی پرداخت می‌شود، خدمت قابل توجهی را به کتابخوانان ارائه کند. به همین دلیل برگزاری نمایشگاه مجازی به مطالبه بخش جدی صنعت نشر کشور تبدیل شده است.

وی افزود: ناشران امید داشتند که منشوراتشان را بدون دغدغه به مردم برسانند. ضلع دیگر این جریان مسئولانی هستند که قصد سیاست گذاری فرهنگی دارند. همه این اضلاع بر برگزاری نمایشگاه مجازی اتفاق نظر دارند. ما در نمایشگاه اول آدرس‌هایی داشتیم از روستاهای مختلف دورافتاده از مرکز که معلوم نیست آن خریدار آیا هیچگاه دستش به نمایشگاه کتاب تهران یا نمایشگاه‌های استانی می‌رسید یا خیر؟

رمضانی ادامه داد: یکی از وجوه عدالت فرهنگی، عدالت در دسترسی است. در نمایشگاه مجازی قبل سه هزار نقطه روستایی کتاب خریداری کردند و کتاب به دست‌شان رسید. هزار نقطه شهری را هم به این آمار اضافه کنید. در همه این نقاط هم‌وطنان توانستند بدون آنکه زحمتی متحمل شوند، کتاب خریداری کنند. از دیگر سو ناشران کشور نیز در یک امکان برابر بدون اینکه دغدغه‌ متراژ یا جای غرفه را داشته باشند، تولیدات خود را با یک تبلیغ خوب به مخاطبان سراسر ایران عرضه کنند. حرکت از نشر سنتی به ابزارهای نوین پخش کاری است که در نمایشگاه مجازی امکان پذیر شده است.

آمار ثبت‌نام ناشران در نمایشگاه مجازی دوم افزایش پیدا کرده است

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به علاقه ناشران به حضور در نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: برگزاری موفق نمایشگاه اول موجب شد تا ناشران انگیز و علاقه بسیاری برای حضور در نمایشگاه مجازی پیدا کنند و تاکنون ۲۰۱۴ ناشر در نمایشگاه دوم ثبت نام کرده‌اند که به نسبت سال گذشته که عدد ناشران ۱۸۴۷ بود، افزایش خوبی داشته است. در بخش بین‌الملل نیز از ۱۵ کشور اعم از اسپانیا، هند، ایتالیا، سوئد، هلند، آمریکا، بحرین، عراق، کویت، لبنان، سوریه، مصر و... ۲۰ هزار عنوان کتاب به مخاطبان ایرانی عرضه می‌شود که سال گذشته عدد این عناوین ۱۵ هزار عنوان بود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات اضافه کرد: فعالیت‌ها برای برگزاری نمایشگاه فیزیکی برای مردم و رسانه‌ها محسوس است و پشتیبانی‌ها از نمایشگاه مجازی شاید به چشم نیاید. آنچه در حال انجام است اگر بیش از برگزاری نمایشگاه فیزیکی نباشد قطعا کمتر از آن نیست. با نهادهای مختلف برای برگزاری بهتر نمایشگاه مکاتبه و گفت‌وگو شد از جمله با مجموعه بانک صادرات، شرکت پست، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تامین امنیت سامانه و سایت نمایشگاه و احتمالا برای برقراری ترافیک رایگان. همه این رایزنی‌ها باعث شد تا اقداماتی برای بهبود زیرساخت‌ها صورت گیرد.

رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در ادامه با اشاره به این نکته که نواقص نمایشگاه مجازی اول برطرف شده است، گفت: حدود ۸۰ مورد از نواقص نمایشگاه قبلی برطرف شد و دیگر به این نمایشگاه راه پیدا نخواهد کرد. کیفیت خدماتی که قرار است به مردم ارائه شود، بهتر شده و مردم راحت‌تر کتاب مورد نظرشان را پیدا خواهند کرد. با وزارت ارتباطات و مرکز ماهر که بحث امنیت را پیگیری می‌کنند، نیز مکاتباتی جدی صورت گرفته است. حتی فرآیند ثبت‌نام ناشران نیز تسریع شد.

رمضانی ادامه داد: در حوزه‌های حمایتی هم نسبت به سال گذشته در تعداد و و مبلغ افزایش پیدا کرده است. مبلغ بن کتاب دانشجویان و طلاب مبلغ ۲۵۰ هزار تومان با سهم مشارکت ۱۰۰ هزار تومانی از برگزارکنندگان، شده است. بن کتاب اعضای هیات علمی نیز به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان با سهم مشارکت ۲۵۰ هزار تومانی از سوی برگزار کنندگان، افزایش پیدا کرده است. ثبت‌نام برای تهیه بن نیز با استقبال چشمگیر مواجه شده است و من از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک صادرات تقاضای کمک دارم تا بتوانیم اعتبار بیشتری را به مخاطبان ارائه بدهیم.

در صورت تامین اعتبار به مناطق کم‌برخوردار نیز بن کتاب تعلق می‌گیرد

رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در بخش دیگری از سخنان خود به احتمال ارائه اعتبار خرید کتاب به مخاطبان مناطق کم برخوردار اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم حامیان مالی در سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و... پیدا کنیم، قصد داریم، اعتبار خرید کتاب را برای مناطق کم برخوردار فراهم کنیم. همچنین در مدت برگزاری نمایشگاه سرای اهل قلم هم به وسعت کل ایران پراکنده خواهد شد. ادارات کل ارشاد استان‌ها به کمک کتابفروشی‌ها و فرهنگسراهایی خواهند رفت که برنامه‌ها و نشست‌هایی در حوزه کتاب دارند. این نشست‌ها به صورت مستقیم و برخط منتشر خواهند شد.

وی افزود: در زمینه ارسال بسته‌ها نیز تعاملاتی با ناشران صورت گرفت و آموزش‌هایی برای بسته بندی مطلوب به آنها داده شد. همچنین در هماهنگی و تعامل با شرکت محترم پست، تلاش خواهیم کرد تا مدت زمان خرید تا ارسال و به دست مخاطب رسیدن بسته‌ها، کاهش پیدا کند. مجموعه اقدامات متعددی نیز برای اطلاع‌رسانی مطلوب و ترویجی نمایشگاه شکل گرفت و تیرزهای مختلفی تولید شدند. پوستر نمایشگاه نیز که امروز از آن رونمایی می‌شود، طراحی شده است. با سازمان‌های مختلفی از جمله شهرداری تهران نیز برای تبلیغات عمومی نمایشگاه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا در کنار رسانه ملی تبلیغات دیگری نیز برای نمایشگاه صورت گیرد.

رمضانی درباره نشست‌های جنبی نمایشگاه مجازی کتاب نیز اشاره کرد: در حوزه بین‌الملل نشست‌های برخط با موضوع ادبیات کودک و نوجوان خواهیم داشت. شرایطی برای تبادل رایت کتاب‌ها نیز فراهم شده است. به هر حال ارتقای سواد عمومی ارتباط با کسب و کارهای نوین در میان ناشران از جمله اهداف این نمایشگاه است. نمایشگاه مجازی بازارسازی نوین در کنار کتابفروشی‌های سنتی را تهیه و تدارک می‌بیند و این باعث دستاوردهایی برای صنعت نشر کشور شده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین با اشاره به این نکته که با در نظر گرفتن تمهیداتی سعی شده تا مدت زمان برگزاری نمایشگاه کتاب بیشتر شود گفت: سایت نمایشگاه از چهار روز پیش از شروع نمایشگاه باز شده و مردم و علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند با مراجعه به آن کتاب‌های مورد نظرشان را جست‌وجو کرده و در صفحه مربوط به خود ذخیره کنند و از روز اول برگزاری ثبت سفارش را انجام دهند. بنابراین می‌توان گفت که چهار روز به نمایشگاه اضافه شده است.

شرکت پست در نمایشگاه مجازی اول تجربه‌های مفیدی کسب کرد

رمضانعلی سبحانی‌فر نیز در این نشست گفت: سال گذشته دو هزار نفر از همکاران من به کرونا مبتلا شده و از این بین ۱۵ نفر نیز جان خود را از دست دادند، اما ما توانستیم خمدت خوبی را به مخاطبان ارائه بدهیم. ما توانستیم با توزیع موفق ۹۹/۵ درصدی در سال گذشته با میانگین سه و نیم روز توزیع، مرسولات را به ۸۵۰ هزار آدرس و بیش از ۱۷ هزار نقطه ارسال کنیم. این توفیق خوبی بود. امروز عنوان شد که آمار ناشران حاضر در نمایشگاه دوم به نسبت سال قبل بیشتر شده است. بنابراین امسال خرید افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: سال گذشته طعم شیرین فناوری را همه چشیدند. هزینه‌های برگزاری نمایشگاه فیزیکی از جمله اجاره مصلی، اجاره غرفه‌ها، هزینه‌های غرفه آرایی، هزینه‌های حمل و نقل و... دیگر وجود نداشت. خریداران نیز برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران باید برای سفر به تهران سفر و خطر می‌کردند و هزینه‌هایی را متحمل می‌شدند. همه این مشکلات در نمایشگاه مجازی برطرف شده است.

سبحانی فر ادامه داد: از طرف دیگر با برگزاری نمایشگاه مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانست به پایش محیطی خوبی هم برسد. مثلا اینکه ذائقه مردم هر منطقه به چه کتابی است و... این اطلاعات پایش شد و در اختیار وزارت خانه قرار گرفت و آنها می‌توانند از طریق همین اطلاعات به برنامه‌ریزی کلان خود فکر کنند.

رییس شرکت ملی پست ایران به زیرساخت‌ها و نیروی انسانی این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: فناوری دو بال دارد: یکی آی‌تی است و دیگری لجستیک خرده‌بار. امروز شرکت ملی پست ایران با هفت هزار نیروی موزع در سراسر کشور در خدمت مردم و فرهنگیان است. ما ۱۵۰۰ خطوط شهری و استانی داریم که در خدمت نمایشگاه قرار می‌گیرند. برای نمایشگاه دوم نیز تمهیدات ویژه‌ای گذاشته شده است بویژه در شهرهایی مانند تهران، قم و مشهد که ناشران تراکم بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: علاوه بر دفاتر در تهران، ۹ شعبه ثابت در مناطق پرترافیک ایجاد کردیم و ۹ شعبه سیار که به جمع آوری بسته‌ها از ناشران مشغول شوند. شرایط برای برگزاری یک نمایشگاه خوب و آبرومند مهیاست و ما با تمام توان آماده خدمت به مردم و اهالی فرهنگ و قلم هستیم. تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است. به محض خرید کد رهگیری ارسال شده که مخاطبان از طریق آن می‌توانند حتی شماره تماس موزع را هم داشته باشند و در جریان سیر مرسوله قرار بگیرند. امیدوارم ناشران نیز در بسته‌بندی مطلوب مرسوله‌ها با ما همکاری کنند تا کتاب‌های بدون هیچ آسیبی به دست مخاطبان برسد.

نظر شما