شناسهٔ خبر: 51995949 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد

افزایش درآمدهای کشور از محل کاهش فرارهای مالیاتی

خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی گفت: بخش اعظم رشد درآمدهای مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۱ از محل کاهش فرارهای مالیاتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه نشست امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و در جمع خبرنگاران تصریح کرد: بخش زیادی از درآمدهای دولت در بودجه سال آینده از محل درآمدهای مالیاتی و گمرکی و همچنین فروش اموال و اوراق دولت تامین می‌شود.

وی افزود: امیدواریم در جمع بندی نهایی کمیسیون تلفیق شاهد بودجه‌ای با اعداد و ارقام واقع بینانه باشیم.

خاندوزی یادآور شد: تلاش وزارت اقتصاد و دارایی بر این است که در بودجه سال آینده کسری تراز عملیاتی بودجه - یعنی فاصله بین هزینه جاری دولت با میزان درآمدهای جاری (نه درآمدهای نفتی و استقراض) - که مهمترین شاخص کسری بودجه و عامل فشار به سفره مردم و افزایش تورم است، سال آینده بسیار کمتر از سال گذشته شود.

وی ادامه داد: وضعیت مطلوب نیست، اما به اندازه گام اول در نخستین بودجه دولت سیزدهم تلاش کردیم تا کسری بودجه و فشار و تورم را مهار کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی همچنین درباره میزان تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده نیز گفت: بخشی از این درآمدها مربوط به تغییر نحوه محاسبه مثلا در بخش حقوق گمرکی یا درآمدهای ناشی از واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی است، اما بخش دیگری به کوشش و تلاش مالیاتی دولت باز می‌گردد.

خاندوزی افزود: ما پیشنهاد کاهش ۵ درصد نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی را ارائه کردیم، یک درصد هم سهم دولت در ارزش افزوده کاهش یافته، لذا در این میان باید هنر ما در وزارت اقتصاد و دارایی این باشد که بدون فشار بیشتر بر اقشار تولید کننده، حقوق بگیران، اصناف، کسبه و گروه‌های که شفاف مالیات خود را می‌پردازند، به سراغ اقلیتی دارای فرارهای مالیاتی برویم.

نظر شما