شناسهٔ خبر: 51952128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آیت الله اعرافی: دروس حوزه باید با روش اجتهادی جدید به نیازها پاسخ دهد

صاحب‌خبر -

شفقنا- مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه بلاد باید به سمت دروس خارج درست و متقن حرکت کنند، گفت: دروس حوزه باید با روش اجتهادی جدید به طیف وسیع سئوالات و نیازها پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار شفقنا، آیت الله علیرضا اعرافی در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که صبح پنجشنبه در پژوهشگاه علوم و معارف قرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: پدیده انقلاب اسلامی با این ابعاد، پدیده ای کم نظیر و بسیار بزرگ در تاریخ بشریت است. انقلاب اسلامی برآمده از دین و اسلام و حوزه بود و به همین دلیل به همه قلمروهای زندگی بشری توجه داشت و این ناشی از فراساحتی بودن آن است.

او ادامه داد: هرقشر و نهادی در برابر این پدیده افتخارآفرین وظیفه دارد اما وقتی سخن از حوزه و روحانیت و نهاد دین به میان می آید، به جز وظایف عامی که برای همه جامعه است، وظایف خاص و ویژه ای داریم.

مدیر حوزه های علمیه، تولید اندیشه و دانش و نظریه پردازی را یکی از مهم ترین ماموریت های حوزه در قبال انقلاب اسلامی دانست و یادآورشد: حوزه ما باید پیشگام در سیاست، دارای مواضع روشن در حمایت از انقلاب اسلامی باشد و در عین حال باید به نیازهای گوناگون پاسخ دهد. وقتی خورشید انقلاب اسلامی بر ایران تابید و بر مقاومت جلوه گر شد، باید بدانیم که صدها پاسخ متوجه آن می شود.

او افزود: انقلاب اسلامی با همین تولیدات حوزه شکل گرفت و امروز هم در تداوم آن نیاز به اندیشه و تولید فکری دارد، ما به عنوان حوزه مسؤولیت سنگین داریم، رسالت شورای عالی و مدیریت حوزه ها بسیار سنگین است.

آیت الله اعرافی، گسترش مرزهای علوم اسلامی به سمت پرسش های نو و نظام های جدید با تکیه بر منهج اجتهادی را امری بسیار مهم دانست و گفت: گاهی عده ای حرف های سبک و حرف های غیر علمی می زنند، گاهی هم عده ای وارد می شوند و حرف های غیر دقیق و غیر اجتهادی می زنند، فقه ما جواهری و ریشه دار است که پای آن بزرگانی کم نظیر ایستاده اند.

او اضافه کرد: در حوزه مباحث کلامی و عقلی قطعا باید با تکیه بر منابع کتاب و سنت گسترش کمی و کیفی داشته باشید، نمی شود بدون علوم عقلی دقیق در برابر برخی شبهات قد علم کرد.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر ورود عالمانه به مسائل، نظام سازی و حضور اندیشه دینی در ساحت های تقنین را نیازمند برنامه ریزی و البته ماموریت حوزه دانست و گفت: با هدایت های رهبر انقلاب، مراجع تقلید و شورای عالی در این حوزه کم و بیش اقداماتی انجام شده است.

او اضافه کرد: حوزه نمی تواند نسبت به کادرسازی برای نظام بی توجه باشد و چشم و گوش بر نیازها ببندد، در طرح امایش حوزه‌های علمیه بیش از هفتاد عنوان کارویژه برای حوزه شناسایی شده، برای هر کدام نیز نیازمند به تربیت نیرو و کادر هستیم.

آیت الله اعرافی، خروجی هدفمند حوزه را ناظر به نیازهای نظام دانست و با بیان این که در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است، گفت: در حوزه دو خط را به موازات هم باید دنبال کنیم، نخست، خروجی هدفمند برای پاسخگویی به ساحت های مختلف نیاز حاکمیت، و دوم صیانت و حمایت از استعدادهای برتر و ممتازان حوزه که در این زمینه با کمک نهادهای مختلف حوزوی طرح هایی شروع شده است.

او اقدامات انجام شده در راستای تحقق ماموریت‌های حوزه را ناکافی خواند و عنوان داشت: کار ویژه دیگر حوزه در قبال انقلاب اسلامی تولید گفتمان و جهاد تبیین است؛ ما نیازمند آن هستیم که اتصال ما با طبقات مختلف برای تبیین اندیشه انقلاب و نشان دادن راه و روش اسلام وجود داشته باشد. در این زمینه نمایندگان ولی فقیه، علمای بلاد، ائمه جمعه این رسالت را داشته اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، نسبت حوزه با انقلاب اسلامی را حمایت و نصح خیرخواهانه دانست و داشتن مواضع روشن و حضور در عرصه‌های سیاسی متناسب با جایگاه حوزه را ماموریت دیگر حوزه های علمیه و روحانیت ذکر کرد.

او سیاست مرکز مدیریت حوزه های علمیه و شورای عالی را واسپاری بیشتر اختیارات به مراکز استانی دانست و یادآورشد: انتظار می رود که متناسب با این مساله کیفیت برنامه ها نیز در کنار تقویت مباحث علمی و اخلاقی مدنظر باشد. حرکت به سمت درس های خارج دقیق و متقن شروع شده و الان پنجاه درس خارج رسمیت یافته که البته میزان آن کم است.

آیت الله اعرافی، تاسیس رشته های متناسب با نیاز استان‌ها را در دستور کار مرکز مدیریت دانست و همچنین دیگر رویکردهای مدیریت حوزه را برای تقویت و توسعه استان‌ها تشریح کرد.

نظر شما