شناسهٔ خبر: 51842534 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

گزارش خبری/

تحولات عراق از رایزنی ها تا قوت گرفتن تشکیل فراکسیون اکثریت به رهبری مقتدی صدر

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه بار دیگر از «جریان صدر» دعوت کرد که برای ائتلاف و تشکیل فراکسیون اکثریت مجلس با این چارچوب ائتلاف کند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)  دیروز جمعه عراق شاهد نشست‌ها و دیدارهایی بین جریان‌ها و گروه‌های سیاسی این کشور با یکدیگر به منظور دست یابی به توافق بر سر تشکیل کابینه و دولت جدید بود. نشستی روز گذشته در منزل نوری المالکی با حضور اعضای هیئت هماهنگی در خصوص بررسی موضوع ائتلاف با جریان صدر و قبل از جلسه روز یک شنبه پارلمان برگزار شد.

 

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه یا «بیت شیعی» که شامل همه نیروهای سیاسی شیعی به جز جریان صدر می‌شود، شب گذشته بعد از نشست این نیروها در منزل «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر سابق عراق بیانیه‌ای رسمی صادر کرد که در آن آمده است، در نشست دیروز جمعه اعضای این چارچوب موضوع فراکسیون اکثریت و آنچه در جلسه اول مجلس خواهد گذشت بررسی شد.

 

این بیانیه که جمعه شب (7 ژانویه) منتشر شده، تأکید شده است که اعضای چارچوب هماهنگی بر ضرورت پایبندی به چارچوب‌های قانونی تأکید کرده و از همه نمایندگان «بزرگ‌ترین طیف اجتماعی»، که منظور از آن شیعیان است، «به خصوص برادران تشکل صدری» دعوت شده که با یکدیگر فراکسیون اکثریت را تشکیل دهند.

 

در این بیانیه تأکید شده که این دعوت به منظور حفظ این حق  منصوص در قانون اساسی  و ثبات در روند سیاسی کشور است و از همه کسانی که از تفاهمات حمایت کرده و به سمت بحران نرفته‌اند قدردانی شده است.


از سوی دیگر برخی شخصیت‌ها نیز به نجف رفتند تا با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر ملاقات کرده و در خصوص نزدیکی دیدگاه‌های دو طرف (جریان صدر و هیئت هماهنگی) رایزنی کنند.


بر این اساس نشست‌ها ادامه خواهد یافت تا اینکه توافق نهایی اعلام شود، چرا که عدم تحقق آن به ضرر بیت شیعی است. چندی پیش «برهم صالح» رئیس جمهور عراق با صدور فرمانی موعد برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید این کشور را تعیین کرد.


برخی اخبار حاکی از حصول پیشرفت در مذاکرات میان هیئت هماهنگی شیعی با جریان صدر به رهبری مقتدی صدر، برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان هستند. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر توانست فراکسیون اکثریت را شامل ۱۸۰ نماینده تشکیل دهد.


در همین ارتباط، جنبش «عصائب اهل الحق» عراق اخیراً اعلام کرده است: «هیئت هماهنگی شیعی و مقتدی صدر به منظور تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان به نقاط مشترکی رسیده‌اند. امیدواریم که به زودی و به منظور نهایی کردن توافقات نشستی میان هیئت هماهنگی و مقتدی صدر در نجف برگزار شود».


«محمد الصیهود» عضو ائتلاف دولة القانون در پارلمان عراق نیز شامگاه جمعه  تاکید کرد که کمیته چارچوب هماهنگی قادر به تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر است، اما نمی‌خواهد در کنار جریان صدر نباشد.


الصیهود گفت: تنها دو روز به اولین جلسه پارلمان جدید باقی مانده است که قرار است  رئیس مجلس و رئیس جمهور انتخاب شود.


وی افزود: بر خلاف چیزی که شایعه شده، تا به الان مشکل  فقط از جانب گروه‌های شیعه نیست؛ بلکه گروه‌های اهل تسنن نیز هنوز بر سر ریاست مجلس به توافق نرسیده‌اند و کُردها هم هنوز بر سر ریاست جمهوری توافق نکردند.


عضو ائتلاف دولة القانون گفت: چارچوب هماهنگی با وجود توانایی در تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون اما هنوز تعداد کرسی‌ها را مشخص نکرده است، زیرا نمی‌خواهد بزرگ‌ترین فراکسیون را صرف نظر از جریان صدر تشکیل دهد.


 روز جمعه، مقتدی صدر در توئیتی با اشاره به احزاب سیاسی متحد خود برای تشکیل دولت نوشت: اراده مردم همان حکومت اکثریت ملی است و هیچ فشار خارجی ما را از آن منصرف نخواهد کرد و هر تهدیدی قاطعیت ما، عزم و پیشروی‌مان به سمت یک عراق اصیل، آزاد و دموکرات را بیشتر می‌کند.


در همین ارتباط، اخیراً پایگاه عرب زبان «عربی ۲۱» با انتشار مطلبی مدعی شد که هیئت هماهنگی شیعیان با مقتدی صدر در خصوص کنار گذاشتن ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی از فراکسیون اکثریت پارلمانی، به توافق رسیده است. این در حالی است که جنبش «عصائب اهل الحق» عراق خیلی زود اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب و اعلام کرد که هیئت هماهنگی شیعی به صورت منسجم به کار خود ادامه می‌دهد.


«حیدر اللامی» عضو ائتلاف دولت قانون در سخنانی تأکید کرد: «هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی یکپارچه و تفکیک ناپذیر است». بر اساس آنچه که گفته شد، فضاسازی‌ها در خصوص وجود انشقاق در صفوف هیئت هماهنگی شیعیان و توافق این هیئت با جریان صدر برای کنار گذاشتن نوری المالکی از فراکسیون اکثریت پارلمانی، با هدف ضربه وارد کردن به انسجام و یکپارچگی بیت شیعی صورت می‌پذیرد.


از سوی دیگر ائتلاف العزم، دومین ائتلاف بزرگ اهل سنت عراق که برای به دست آوردن کرسی ریاست پارلمان با ائتلاف "تقدم" به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس سابق پارلمان، رقابت می‌کند "محمود المشهدانی"، قدیمی‌ترین عضو آن را برای ریاست جلسه روز یکشنبه پارلمان معرفی کرد.


هیئت مشترک دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق با ریاست هوشیار زیباری از حزب دموکراتیک کردستان و عماد احمد از حزب اتحاد میهنی کردستان امروز (جمعه) به بغداد می‌روند تا با گروه‌های سیاسی شیعه و سنی قبل از برگزاری جلسه پارلمان جدید عراق درباره تشکیل دولت جدید مذاکره کنند.


به گفته منابع این هیئت در نشست‌ها و دیدارهای خود درباره موضوع تعیین رئیس جمهور، رئیس پارلمان و نخست وزیر و همچنین تشکیل دولت آتی صحبت خواهد کرد.


این هیئت همچنین درباره اختلافات و مسائل موجود میان اربیل و بغداد از جمله موضوع حقوق کارمندان و قانون نفت و گاز صحبت خواهد کرد. این مذاکرات تا یکشنبه ادامه خواهد داشت.


«هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، در دیدار با هیئت مذاکره‌کننده احزاب کُرد گفت که چارچوب هماهنگی معتقد است که چندپاره شدن کرسی‌های شیعیان به نفع کسی نیست.


در بیانیه رسمی ائتلاف فتح آمده که العامری در این دیدار تأکید کرد که همان‌طور که اهل سنت و کُردها با یکدیگر به توافق رسیدند و زیر چتر واحدی رفتند شیعیان هم باید همین کار را بکنند.


العامری افزوده که هر کاری لازم بوده برای رسیدن به توافق میان همه نیروهای سیاسی شیعی انجام داده و با جدیت برای رسیدن به این تفاهمات تلاش می‌کند «چون کشور در برابر چالش‌های بزرگی است».


رئیس ائتلاف فتح از احزاب کُرد بابت حمایت از تفاهمات درونی شیعیان و خودداری از نزدیک شدن به یک گروه در برابر گروه دیگر قدردانی کرده است.


این بیانیه افزوده که مذاکره‌کنندگان کرد نیز تأکید کرده‌اند که از آغاز موضعشان درباره حفظ فاصله برابر همه نیروهای سیاسی شیعه را اعلام کرده‌اند و خود را متحد هر دو گروه شیعی می‌دانند.


آنان افزوده‌اند که مسائلشان به موضوعات مورد اختلاف میان بغداد و اربیل مربوط می‌شود و برای پیگیری این مسائل به دوستی با هر دو طرف نیاز دارند و همیشه می‌کوشند که در جبهه حل مسائل و نه ایجاد مسائل باشند.


انتهای پیام/ع.غ

نظر شما