شناسهٔ خبر: 51749394 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

الف مثل اتوبوس خوابی!

صاحب‌خبر -

به بهانه رواج پدیده این روزهای پایتخت

الف مثل اتوبوس خوابی!

گروه اجتماعی- گورخوابی، اجاره دادن پشت‌بام‌ها، کانکس‌ها و این بار پدیده‌ای به نام اتوبوس‌خوابی! تهران سال‌ها است که شهر عجایب شده است و شاهد انواع و اقسام اتفاقات ریز و درشت در کلانشهر تهران هستیم. چند سال پیش بود که خبر گورخوابی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد؛ اتفاقی که باورش برای بسیاری از کسانی که شب سرشان را بر بالش گرم و نرم خود می‌گذاردند، باورپذیر نبود. پس از آن پدیده اجاره دادن کانکس و پشت‌بام نُقل محافل شد و عکس‌هایی از آن به سرعت بین مردم دست‌به‌دست شد. این بار اما پدیده قابل تأمل و تأسف‌برانگیزتری به وقوع پیوسته است. پدیده‌ای به نام اتوبوس‌خوابی! اتوبوس‌خواب‌ها، بی‌خانمان‌هایی هستند که ترجیح می‌دهند به جای آن که شب را در گرمخانه‌های شهرداری تهران در کنار معتادان به صبح برسانند، به اتوبوس پناه ببرند.

واکنش شورای شهر تهران

در همین رابطه، محمدامین توکلی‌زاده؛ معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، در صحن شورای شهر تهران درباره معضل اتوبوس‌خوابی در تهران، اظهار کرد: در شهر تهران مشکل بی‌خانمانی و کارتن‌خوابی را داریم و همیشه یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده است و در دوره اخیر یکی از دغدغه‌های ما همین مسأله است و آقای زاکانی موظف کردند که به این مسأله ورود پیدا کنیم. همکاری خوبی با کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در بازدید‌ها داشتیم و اشکالات زیرساخت‌ها احصا شده است و مشکلات بعضاً رفع شده است. برای معضل بی‌خانمانی، سامان‌سرا‌ها و گرمخانه داریم که بیش از دو هزار نفر را پوشش می‌دهند و اطلاع‌رسانی هم کردیم اگر با بی‌خانمانی مواجه شدند با ۱۳۷ تماس بگیرند. یکی از مسائل دیگری که منجر به بی‌خانمانی می‌شود، مراجعه به مراکز درمانی تهران است و همراهان آن‌ها مکانی برای اقامت نداشتند، به همین دلیل نزدیک بیمارستان‌ها همراه‌سرا‌ها را توسعه دادیم و از مددکاران بیمارستان خواستیم مردم را راهنمایی کنند و تابلوهایی را نزدیک بیمارستان مستقر کردیم. افرادی هستند که نه از گرمخانه‌ها و نه همراه‌سرا‌ها استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل اتوبوس‌هایی را در ساعات پایانی شب به کار گرفتیم که در شب‌های سرد زمستان در میادین اصلی و محل‌های تجمعی این اتوبوس‌ها محلی برای بی‌خانمانان باشد. این به معنای اسکان نیست به معنای امداد موقت است تا شب را به صبح برسانند. در خود اتوبوس‌های بی‌آرتی قصد داریم پوسترهایی را نصب کنیم و این‌ محل‌ها را به افراد گوشزد کنیم که این امکان برایشان وجود دارد. آقای زاکانی گفتند اگر این زیرساخت‌ها جوابگو نبود از سالن‌های بحران استفاده کنیم و صحبت شده اگر تمام ظرفیت‌های ما تکمیل شود، امکانات لازم را در سالن‌های بحران فراهم شود.

رئیس شورا: این مبحث حاشیه‌ای است!

چمران؛ رئیس شورای شهر، در پاسخ به پرسشی درباره ماجرای اتوبوس‌خوابی در تهران، گفت: این مبحث حاشیه‌ای است. البته نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد ولی اگر کسی در اتوبوس خوابش برد را نمی‌توان کاری کرد. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اتوبوس‌خوابی در برخی از اتوبوس‌‌های خیابان میرداماد در پارکینگ، گفت: این قضیه مشترک به راهنمایی و رانندگی و شهرداری برمی‌گردد برخی از مردم از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و برای اینکه شب جای خواب داشته باشند در اتوبوس می‌خوابند که باید این قضیه ساماندهی شود.

اتوبوس‌خواب‌ها توان پرداخت کرایه ندارند

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، در مورد پدیده اتوبوس‌خوابی واکنش نشان داد و گفت: ما در ستاد سمن‌ها سعی داریم از توان سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه استفاده کنیم و از آن‌ها بخواهیم برای این پدیده که زائیده شرایط اقتصادی کشور است، فکری کنند. سیداحمد علوی؛ در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پدیده اتوبوس‌خوابی در بی‌ارتی، گفت: از گذشته شاهد بودیم که به‌خصوص در زمستان معتادان بدون مکان، برای خوابیدن سوار اتوبوس‌های خط شبانه شده و در طول مسیر می‌خوابیدند. وی با بیان اینکه اما حالا براساس گزارشات واصله شاهد آن هستیم که پدیده جدیدی در اتوبوس‌های بی‌آرتی که خط شبانه‌روزی هستند رخ داده و آن هم خوابیدن افراد غیرمعتاد در اتوبوس است، گفت: مسؤولان شهرداری اعلام کردند که این افراد ظاهر موجه‌ای داشته و معتاد نیستند و حتی شاغل هستند اما توان پرداخت کرایه‌خانه یا کرایه مهمان‌سرا را ندارند به همین دلیل اتوبوس را برای خوابیدن انتخاب می‌کنند، چراکه هم امنیت دارد و هم در این شب‌های سرد، گرم است. علوی؛ با اشاره به اقدامات شهرداری تهران، گفت: شهرداری تهران گرمخانه دارد که صرفاً مخصوص معتادان نیست اما این افراد مایل نیستند که از این گرمخانه بنا به دلایل مختلف از جمله هم‌نشینی با معتادان و مسیر طولانی استفاده کرده و در آنجا مستقر شوند.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما