شناسهٔ خبر: 51712403 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

حذف شرط تزریق واکسن یا تست پی‌سی‌آر!؟

صاحب‌خبر -

معاون بهداشت وزارت بهداشت: مصوبه‌ای مبنی بر حذف شرط تزریق واکسن و تست منفی کرونا برای حضور دانش‌آموزان در مدارس ابلاغ نشده است
یاسر مختاری
در روزهای اخیر وزیر آموزش و پرورش از حذف الزام به واکسن و یا آزمایش پی‌سی‌آر منفی دانش‌آموزان واکسن نزده برای حضور در مدارس خبر داد. این موضوع با توجه به تهدید بالای اومیکرون برای دانش‌آموزان و خطر گسترش سریع آن در جامعه به برخی از نگرانی‌ها دامن زده است. این در حالی است که وزارت بهداشت بر خلاف نظر وزارت آموزش و پرورش همچنان آزمایش پی‌سی‌آر منفی دانش‌آموزان را یکی از شروط حضور دانش‌آموزان واکسن نزده می‌داند.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شرط تزریق واکسن و ارائه آزمایش منفی کرونا برای حضور دانش‌آموزان در مدارس از سوی ستاد ملی کرونا، حذف شده است، گفت: «ستاد ملی کرونا الزام دانش‌آموزان به تزریق واکسن را برداشت اما تاکید بر این است دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال حتماً واکسن را تزریق کنند.»
وی افزود: «الزام به تزریق واکسن کرونا یا داشتن آزمایش منفی پی‌سی‌آر برای دانش‌آموزان در نامه معاون وزیر بهداشت تاکید شده بود که این موضوع را مطرح کردیم و گفتند براساس مصوبه ستاد ملی کرونا نبوده است. دانش‌آموزان تا زمانی که علائمی نداشته باشند می‌توانند در مدارس حضور داشته باشند.»
شرط وزارت بهداشت همچنان باقی است
گفته‌های وزیر آموزش و پرورش، واکنش کمال حیدری معاون وزیر بهداشت را در پی داشت. حیدری در این رابطه اظهار کرد: «یکی از موضوعاتی که همواره در جلسات متعددی که با عزیزان آموزش و پرورش و متولیان امر برگزار شده است این بوده که اگر نظام مراقبت در مدارس اجرایی شود دغدغه وزارت بهداشت برای مدیریت و کاهش سویه بیماری در بین دانش‌آموزان در مدارس کمتر خواهد شد.»
وی ادامه داد: «با توجه به اینکه هنوز این امر محقق نشده است لذا نسخه صفر هفت ابلاغی همچنان باقی است و داشتن آزمایش منفی پی‌سی‌آر برای افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند جهت حضور در مکان‌هایی همچون مدرسه الزامی است.»
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: «حضور مجازی و یا حضور در ساعاتی غیر از زمانی که افراد واکسینه شده در مدارس حضور دارند، یکی از موضوعاتی بود که در جلسات متعدد با عزیزان آموزش و پرورش مطرح شده است.»
حیدری تصریح کرد: «تاکنون مصوبه‌ای ابلاغی از ستاد ملی کرونا مبنی بر عدم الزام داشتن آزمایش پی‌سی‌آر نداشته‌ایم هرچند تاکید شده است اگر راهکاری وجود دارد، دنبال شود. موضوع در کمیته تخصصی ستاد کرونا مطرح شده و همچنان منتظر مصوبه هستیم.»
وی ادامه داد: «از سوی دیگر، وزارت کشور هم در نامه‌ای به وزارت بهداشت اعلام کرده است باتوجه اینکه سامانه امید ابلاغ شده برای آنکه در تمام سازمان‌ها و نهادها ‌و جامعه به صورت هوشمندانه رفع محدودیت‌ها را داشته باشیم، آزمایش پی‌سی‌آر الزامی نیست که این موضوع هم به جا است، هرچند با توجه به عدم استقرار کامل این سامانه در همه مدارس باز هم باید با وسواس این موضوع را دنبال کرد تا ان شاءالله مسئولان مدارس نسبت به ورود این عزیزان دقت لازم را داشته باشند.»
وی درباره غیرحضوری شدن مدارس تصریح کرد: «تصمیمی درباره غیرحضوری شدن مدارس گرفته نشده و فعالیت مدارس همچنان حضوری است.»
از سوی دیگر گفته‌های وزیر آموزش و پرورش در حالی مطرح می‌شود که چند روز قبل از آن عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران تزریق دو دوز واکسن کرونا و یا آزمایش پی‌سی‌آر منفی را هر دو هفته یکبار برای حضور دانش‌آموزان 12 سال به بالا در مدارس و جلسات امتحان الزامی دانسته بود.
آموزش و پروش در انتظار تصمیم ستاد ملی کرونا
این اظهار نظرها در رابطه با الزام واکسن در مدارس و یا آزمایش پی‌سی‌آر منفی برای دانش‌آموزان واکسن نزده در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته مقامات وزارت بهداشت از وضعیت نامناسب رعایت پروتکل‌های بهداشتی همزمان با شیوع اومیکرون ابراز نگرانی کرده بودند و حتی معاون وزیر بهداشت از احتمال تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا در رابطه با تعطیلی مدارس سخن گفته بود.
همچنین رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز روز گذشته در کرمانشاه گفت که این وزارت‌خانه در انتظار تصمیم ستاد ملی کرونا برای تعطیلی مدارس و یا استمرار آموزش حضوری است.
حکیم‌زاده در این رابطه اظهار کرد: « تا زمانی که ستاد ملی کرونا تصمیم جدیدی در مورد نحوه فعالیت مدارس نگیرد، آموزش حضوری مدارس تداوم پیدا خواهد کرد. با تمهیدات اندیشیده شده، در پی پررنگ‌تر کردن حضور دانش‌آموزان در مدارس با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و پروتکل‌های بهداشتی هستیم.»
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بعد از بازگشایی مدارس مشکل خاصی از حیث شیوع بیماری کرونا نداشته‌ایم، گفت: «آموزش تلفیقی در شرایط کرونایی می‌تواند در بالا بردن یادگیری دانش‌آموزان تاثیرگذار باشد.»
علی‌رغم گفته‌های حکیم‌زاده مبنی بر عدم شیوع کرونا در مدارس، گزارش‌های مختلفی از ابتلای گسترده دانش‌آموزان به کرونا در مدارس استان‌های تهران، البرز، یزد، قم و اصفهان منتشر و حتی در برخی نقاط نیز به دلیل افزایش دانش‌آموزان برخی مدارس تعطیل شدند. از سوی دیگر چندی قبل با تایید ورود اومیکرون به ایران اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا خواهان تعطیلی دوباره مدارس شدند که علی‌رغم گذشت دو هفته نه تنها این اتفاق رخ نداده که حتی وزیر آموزش و پرورش از عدم الزام‌آور بودن واکسن و یا آزمایش پی‌سی‌آر منفی سخن می‌گوید.
راهکار محافظت از دانش‌آموزان
حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با سپید در رابطه با این موضوع و راهکار مناسب فعالیت مدارس با توجه به شیوع اومیکرون اظهار کرد: «در حال حاضر شرایط پیچیده است، از یک سو واکسن‌هایی که برای دانش‌آموزان زیر 12 سال مناسب باشند موجود نبوده و از سوی دیگر اومیکرون علی‌رغم خفیف بودن علائم، نگران‌کننده است.»
وی افزود: «از سوی دیگر اخذ آزمایش پی‌سی‌آر منفی هم از دانش‌آموزان هزینه زیادی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند. به طور متوسط هر دانش‌آموزی بخواهد هر دو هفته‌ای آزمایش بدهد خانواده او باید ماهی یک میلیون تومان را برای آزمایش هزینه کند. در مجموع هم هزینه هفتگی آزمایش پی‌سی‌آر برای گروهی که نیازمند این آزمایش‌ها هستند، هزار و 200 میلیارد تومان است که با وضعیت اقتصادی موجود این آزمایش‌های هفتگی ناممکن است. اگر هم این موضوع را بپذیریم این اقدام به صرفه نیست و می‌توان این بودجه را صرف اقدامات دیگر کرده و از آن بهره برد.»
سوری اظهار کرد: «نباید از یاد برد که هر دو هفته یکبار آزمایش گرفتن از کودکان می‌تواند عوارض دیگری به دنبال باشد. اگر این اقدام برای استقبال خانواده‌ها است که می‌توان توجه خانواده‌ها را به واکسیناسیون کودکان جلب کرد.»
این اپیدمیولوژیست در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر مستندی که هزینه فایده انجام آزمایش‌های پی‌در پی پی‌سی‌آر منفی برای دانش‌آموزان را تایید کند وجود ندارد، گفت: «در حال حاضر بهترین گزینه ورود واکسن‌های مورد تایید برای کودکان است.از سوی دیگر باید محافظت از کودکان را افزایش داد.»
وی با بیان اینکه الان دیگر زمان مناسبی برای تعطیلی مدارس نیست، گفت: « در جاهایی که خطر بالا است می‌توان تعطیلی مدارس را به عنوان یکی از گزینه‌ها در آن مناطق در نظر گرفت، اما به صورت کلی تعطیلی مدارس راهکار مناسبی نیست. ما باید ارزیابی خطر داشته و میزان ابتلا را در مدارس و مناطق مختلف سنجیده و بر اساس این ارزیابی تصمیم‌گیری کنیم.»
سوری ادامه داد: «ارزیابی خطر می‌تواند شامل یکسری تصمیمات مانند بازگشایی کامل یک مدرسه، یک شهر یا یک استان باشد و یا اینکه چه محدودیتی را برای چه گروهی؟ در چه سنی و در کجا در نظر بگیریم. ما نیازمند مطالعات دقیقی بومی برای اخذ تصمیمات صحیح هستیم. وقتی چنین اتفاقی رخ ندهد بر حسب باورها، اعتقادات و تجربیات خام تصمیم‌ خواهیم گرفت که طبیعتا تصمیم درستی نخواهد بود.»
وی افزود: «اگرچه باید بدانیم که کشورهای دیگر چه تصیماتی اخذ کرده‌اند اما الزاما نباید آن تصمیمات را کپی کرد. ماهیت این بیماری در هر کشوری تابع شرایط و روند اپیدمیولوژیکی بیماری در آن منطقه است.»
علاوه بر سوری علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز بر واردات واکسن‌های تایید شده کودکان تاکید کرد و در اینستاگرام خود نوشت: « ما مگر نتایج واکسن‌هایمان در فاز نهایی منتشر شده است که اکنون برای کودکان فراخوان می‌دهیم. واکسن های مناسب وارد کنید تا قدم‌های بعدی برداشته شود.»

نظر شما