شناسهٔ خبر: 51709069 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

« صبح نو» از سیزدهمین سفر استانی دولت سیزدهم گزارش می دهد

رییس‌جمهور در قم

رییس‌جمهور در سیزدهمین سفر استانی خود روز پنجشنبه وارد استان قم شد و در بدو ورود در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) ازسوی مسوولان استانی مورد استقبال قرار گرفت. بازدید از پروژه‌های استان، دیدار با علما، نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رییس‌جمهور به استان قم بود.

صاحب‌خبر -

سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور در بدو ورود به شهر مقدس قم، گفت: در چند روز گذشته، تیمی از طرف دولت مشکلات را بررسی کردند و خدمت بزرگان و مسوولان رسیدند. رئیسی گفت: خدمت علما و حوزه علمیه قم خواهیم بود و امیدوارم مردم قم احساس کنند که مشکلات‌شان حل خواهد شد.بخش مهم سفر مقامات به استان قم دیدار با مراجع و آیات عظام است. به همین منظور بخش اعظم دومین روز سفر رییس‌جمهور به دیدار با مراجع اختصاص یافت.
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: برای اصلاح نظام بانکی
 فکری اساسی شود
 آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار با رییس‌جمهور ایجاد امید در جامعه را مهم‌ترین مساله در پیشرفت کشور دانست و گفت: مردم نسبت‌به اقدامات شما و دولت امیدوار هستند. مرجع تقلید شیعیان بر ضرورت حل ریشه‌ای و اساسی مشکل گرانی در کشور اشاره کرد و افزود: بعضی از شرکت‌های دولتی خود باعث گرانی هستند؛ البته برخی کاسبان نااهل نیز به گرانی دامن می‌زنند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی به گلایه شدید مردم از نظام بانکی کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه بانک‌ها به مصوبات دولتی هم توجه نمی‌کنند که باید نسبت‌به اصلاح نظام بانکی کشور فکری اساسی صورت گیرد.رییس‌جمهور نیز در این دیدار با بیان اینکه با تلاش دولت، برخلاف گذشته استقراض از بانک مرکزی انجام نمی‌شود، اظهار داشت: دولت در دو جبهه خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها فعالیت می‌کند و با فعال‌سازی ظرفیت‌های کشور امکان رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد وجود دارد.
 
آیت‌الله علوی‌گرگانی: شاهد عدم مدیریت صحیح منابع آب در کشور هستیم
 آیت‌الله علوی‌گرگانی نیز در دیدار با رییس‌جمهور با بیان اینکه دیدارهای رودررو و اطلاع از مشکلات مردم عملی بسیار پسندیده و شایسته است، اظهار داشت: حضور شما در میان مردم موجب می‌شود بهتر از مشکلات مردم اطلاع کسب کنید. این مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر وجود کمبودها در جامعه و توجه به آن‌ها، بیان کرد: هرچقدر کمبودها جبران شود شایسته است. نباید طرح جدید عمرانی آغاز شود و در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اولویت‌ها را مدنظر قرار دهید. آیت‌الله علوی‌گرگانی تصریح کرد: موضوع آب و مدیریت منابع آبی کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ لذا ما در برخی مناطق که مشکل کمبود آب هم ندارند، باز شاهد عدم مدیریت صحیح هستیم که لازم است حساسیت نشان دهید.
 
آیت‌الله ‌جوادی‌آملی: مسوولان باید همت بلند داشته باشند
 آیت‌الله ‌جوادی‌آملی نیز در دیدار رئیسی تاکید داشت‌: مسوولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند. وی با تاکید بر لزوم خودکفایی کشور در عرصه‌های مختلف ابراز داشتند: ما هرگز در را به روی خود نمی‌بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می‌کنیم. آن‌ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند اما ما پس از دست دادن با آن‌ها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است. رئیسی نیز در این دیدار گزارشی از اقدامات دولت به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی و نیز اقدامات صورت‌گرفته در سفر استانی به شهر مقدس قم، محضر معظم له ارائه کرد. رییس‌جمهور در این دیدار با بیان اینکه دولت از ابتدا اصل را بر تعامل با دنیا به‌ویژه همسایگان گذاشته است، گفت: در همین چندماه کار دولت جدید بین 30 تا 40درصد صادرات به کشور‌های همسایه افزایش یافته است؛ چراکه کشور‌های همسایه طالب محصولات کشاورزی و صنعتی ایران هستند و فقط باید درست ارائه شود.
 
آیت‌الله نوری‌همدانی: دولت وضعیت اقتصادی را 
سامان دهد
 آیت‌الله نوری‌همدانی در دیدار رییس‌جمهوری با بیان این مطلب گفت: گرانی‌ها و محرومیت‌هایی برای مردم وجود دارد که اولین کار دولت باید ساماندهی این وضعیت باشد. وی با تاکید به توجه بیشتر دولتمردان به مردم گفت: همه مردم به دولت سیزدهم امیدوارند و منتظر گام‌های مثبت این دولت هستند. آیت‌الله نوری‌همدانی همچنین به نظارت بیشتر بر بانک‌ها و فعالیت‌های آنان تاکید کرد و گفت: دیرکرد یک نوع ربا و حرام است اما در بانک‌ها اعمال شده و از مردم اخذ می‌شود. رییس‌جمهور نیز در این دیدار با بیان اینکه گرانی و تورم به‌زودی متوقف می‌شود، گفت: گرانی‌های اخیر نتیجه تصمیمات نادرست گذشته است و آثار تصمیمات ما در ماه‌های آینده روشن می‌شود. دولت سیزدهم برای کنترل تورم اقداماتی انجام داده و همچنین برخی فعالیت‌های تورم‌زا را متوقف کرده و براساس همین تصمیم‌ها شاهد روند کاهشی تورم هستیم.
 
آیت‌الله بوشهری: دولت برای وضعیت اقتصادی فکری کند
 رییس‌جمهور همچنین عصر دیروز با رییس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله حسینی بوشهری در این دیدار گفت: تمامی دستگاه‌ها باید برای بهبود سطح فرهنگ جامعه همکاری کنند و جامعه مدرسین حوزه علمیه نیز آماده هرگونه همکاری و همراهی در این زمینه است. وی همچنین بر ریل‌گذاری سیاست‌های درست اقتصادی در کشور تاکید کرد و گفت: اگر ریل‌گذاری‌ها به‌درستی در حوزه اقتصاد صورت گیرد تغییر دولت‌ها باعث آسیب به برنامه‌ها نمی‌شود. آیت‌الله حسینی بوشهری به برخی کمبود‌ها و مشکلات در جامعه پرداخت و گفت: دولت باید فکری برای معیشت، وضعیت اقتصادی و زندگی روزمره مردم انجام دهد.
 
دیدارهای مردمی
 رییس‌جمهور در کنار دیدارهای رسمی از حضور در میان مردم به‌ویژه مناطق محروم غافل نشد و یکی از برنامه‌های اصلی‌اش را حضور در منطقه محروم شهر قائم قم قرار داد و ضمن دیدار با مردم این منطقه به سخنان، کمبودها و درددل‌های آن‌ها گوش داد. رئیسی در این بازدید ضمن گفت‌وگوی رودررو با مردم، دستور رفع برخی مشکلات مردم منطقه را صادر کرد و از مسوولان خواست فورا به این منطقه رسیدگی کنند. در این نشست صمیمانه، اقشار مختلف مردم مسائل و مشکلات خود را به سمع و نظر حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی رساندند.
 

نظر شما