شناسهٔ خبر: 51709010 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

پس از رزمایش سپاه، پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ جدیدترین اقدام ایران در عرصه دفاعی-فناوری است

قدرت در آسمان

حرکت روبه‌جلو و مقتدرانه ایران در عرصه دفاعی-فناوری در هفته‌های گذشته شکل تازه‌تری به خود گرفته و باعث شده است نگاه متفاوتی به رویکرد ایران در پیشروی‌های دفاعی-علمی ترسیم شود. اگرچه در سال‌های گذشته به‌دلیل بستن با کدخدا و به‌اصطلاح تنش‌زدایی با دنیا از اقدامات فضایی جلوگیری و رزمایش‌های موشکی عامل برهم‌زننده سازش با جهان معرفی می‌شد، اما در روزهای اخیر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سیمرغ و غرش 16گانه بالستیک‌های سپاه همزمان با مذاکرات در وین نشان‌دهنده تغییر رویکردی جدی است.در این راستا، سیداحمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز پنجشنبه از پرتاب موفق سه محموله تحقیقاتی با ماهواره‌بر سیمرغ خبر داد. پس از دستیابی کشور به توانمندی بومی- فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره‌های کوچک با ماهواره‌برهای سفیر و قاصد، توسعه پرتابگرهای با قابلیت بالاتر مدنظر قرار گرفت و در همین راستا، طراحی و توسعه پایگاه فضایی حضرت امام‌خمینی(ره) و ماهواره‌بر سیمرغ در برنامه صنعت فضایی کشور قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

 ماهواره‌بر سیمرغ؛ از 88 تا 98
البته سیمرغ در سال‌های گذشته بارها مورداستفاده قرار گرفته است و در روز پنجشنبه ماموریت مهمی را به سرانجام رساند. 20بهمن‌ماه سال98 نیز قرار بود تا جدیدترین ماهواره ایرانی با نام ظفر به‌وسیله ماهواره‌بر سیمرغ به مدار 500کیلومتری تزریق شود. ایران دو دهه است که برنامه‌های فضایی را در دستورکار دارد که در دولت‌های مختلف با فرازوفرودهایی همراه شده است. تا پیش از سیمرغ، تمام بار پرتاب ماهواره‌های ایرانی برعهده سفیر-1 بود. در سال1393 که آخرین ماموریت موفق این ماهواره‌بر انجام شد، «ماهواره فجر» مسافر سفیر-1 بود.ماهواره‌بر سفیر-1 نهایتا ماهواره‌های تا وزن حدود 50کیلوگرم را می‌توانستند حمل کنند و این موضوع پاسخگوی نیازهای ایران نبود؛ زیرا چندین ماهواره در رده وزنی 80 تا 100کیلوگرم مانند طلوع، پیام و ظفر را در دستورکار داشت؛ ازاین‌رو ساخت ماهواره‌بر سیمرغ در دهه80 در دستورکار قرار گرفت و موتور مرحله اول و ماکت مقیاس واقعی خود ماهواره‌بر در 14بهمن 1388 رونمایی شد.ماهواره‌بر سیمرغ دارای طول کلی 25.97متر است که 17.81متر مربوط‌به مرحله اول و 8.15متر نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این ماهواره‌بر برابر 2.4متر و قطر مرحله دوم برابر 1.5متر است. همچنین در زمان رونمایی، رانش مرحله اول 144 و مرحله دوم نیز 7.2تن-نیرو اعلام شد. اما تا سال95 هیچ خبری از این ماهواره‌بر نبود و در بهار این سال علی‌رغم خودداری از اعلام رسمی، پرتاب آزمایشی موفقی داشت.سیمرغ 80تن وزن دارد که طبق اعلام رسمی محموله 250کیلوگرم را در مدار 500کیلومتری تزریق می‌کند؛ البته در برخی منابع خارجی توان حمل محموله 350کیلوگرم برای سیمرغ درج شده است. ماهواره‌بر سیمرغ یک دستاورد فنی بزرگ برای صنعت فضایی کشور است. در مرداد سال96 نیز سیمرغ آزمایش شد و ماهواره حدودا 80کیلوگرمی طلوع-1 را حمل می‌کرد.
  فراموشی سیمرغ در سال 99
 ماهواره‌بر سیمرغ در سال97 نیز با حمل ماهواره حدود 100کیلوگرمی «پیام» یک‌بار دیگر در جهت به‌ثمرنشاندن، دانشمندان ایرانی در فضا گام برداشت. طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماهواره‌بر در چند ثانیه پایانی عملکرد خود، موفق به رساندن ماهواره به‌ سرعت کافی نشد و ماهواره نیز پس از چند ساعت به‌دلیل نداشتن سرعت کافی دچار افت ارتفاع شده و در اقیانوس سقوط کرد.البته دانشمندان ایرانی ناامید نشدند و در سال98 نیز این مسیر را ادامه دادند. پرتاب ظفر که وزنی حدود 113کیلوگرم داشت با سیمرغ در ساعات ابتدایی شب در 20بهمن 1398 انجام شد و به گفته مسوولان امر، 30تیم مختلف در پایگاه پرتاب امام‌خمینی(ره) برای آماده‌سازی ماهواره، ماهواره‌بر و تجهیزات پرتاب فعالیت کردند. اگرچه تا ثانیه‌های پایانی همه‌چیز به‌خوبی پیش رفت اما درنهایت این‌بار نیز از دستیابی به هدف بازماند. در حدود 12ثانیه به انتهای مسیر، ماهواره‌بر به‌علت اشکالی در موتور خود، به‌سرعت موردنیاز جهت تزریق ماهواره در مدار موردنظر نرسید.هرچند گمانه‌زنی‌های مختلفی درخصوص عدم موفقیت ماهواره‌بر سیمرغ در سال98 می‌شد اما محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در این رابطه گفت: در پرتاب ماهواره «پیام» دلیل ناموفق بودن آن مدار الکترونیک بوده است ولی در ماهواره ظفر اشکال از موتور ماهواره‌بر بوده است. این امر موجب شد که ماهواره دچار افت سرعت شود و درنتیجه در مدار قرار نگیرد و در اقیانوس هند سقوط کرد.از سوی دیگر و پس از اتفاق سال98 قرار بود در سال99 نیز این مسیر پی گرفته شود که درنهایت نه‌تنها پرتابی انجام نشد، بلکه شواهد و قرائن نشان‌دهنده عدم جدیت مسوولان در به‌سرانجام‌رساندن این موضوع بودند. حالا در سال1400 و همزمان با دور هشتم مذاکرات وین، ماهواره‌بر سیمرغ افتخارآفرین می‌شود و قدرت ایران را بیش‌ازپیش به رخ جهانیان می‌کشد.

پرتاب موفقیت‌آمیز سه محموله به فضا
 در این راستا، سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در روز پنجشنبه، گفت: در این پرتاب عملکرد اجزای پایگاه فضایی و عملکرد مراحل ماهواره‌بر به‌درستی انجام و درنهایت اهداف تحقیقاتی مدنظر از این پرتاب محقق شد. وی خاطرنشان کرد: در این ماموریت تحقیقاتی-فضایی، برای نخستین‌بار سه محموله تحقیقاتی به‌صورت همزمان به ارتفاع 470کیلومتری و با سرعت 7350متر بر ثانیه پرتاب و محقق شد.وی با بیان اینکه در این پرتاب داده‌های تله‌متری از فرایند پرتاب به‌طور کامل احصا شد، افزود: با تطبیق داده‌ها و تطبیق عملکردها، برنامه‌ریزی لازم جهت پرتاب عملیاتی انجام خواهد شد. هرچند در سال‌های گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره پرتاب همزمان چند محموله ازسوی ماهواره‌بر سیمرغ در رسانه‌ها وجود داشت اما حالا این موضوع نه‌تنها محقق شده است، بلکه دستاورد  بزرگی برای کشور به‌حساب می‌آید.
 سردار سید مهدی فرحی به بیان جزئیاتی از محموله اخیر ارسالی ازسوی وزارت دفاع به فضا پرداخت و گفت: خوشبختانه با طی کردن موفق فرایند پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ۶ که حامل ماهواره‌ ققنوس و دو کیوب‌ست(ماهواره مکعبی) بود، در حوزه فضایی تقریبا دو گام جلو آمدیم.
وی افزود: این افتخاری بزرگ است و اهل‌فن می‌دانند که ایران گام بسیار بزرگی درجهت توسعه و بلوغ فناوری‌های ماهواره‌بر و پرتاب ماهواره‌های چندگانه برداشته است. جانشین 
وزیر دفاع با بیان اینکه «موضوع پرتاب ماهواره مسیر بلوغی دارد»، خاطرنشان کرد: ما از ماهواره‌بر جدید سیمرغ۶ استفاده می‌کنیم و این ماهواره‌بر مولفه‌های فناورانه برتری دارد که ما گام‌به‌گام آن را طی می‌کنیم.سردار فرحی همچنین درباره برنامه وزارت دفاع در زمینه پرتاب ماهواره‌بر گفت: تا پایان سال جاری و همچنین به مناسبت دهه فجر شاهد پرتاب‌های دیگری خواهیم بود؛ البته با وجود اعلام پرتاب‌های دیگری در آینده نزدیک، غربی‌ها و به‌ویژه آمریکایی‌ها بار دیگر سعی کردند تا با مواضع غیردقیق خود، اتهاماتی را متوجه ایران کنند که در سال‌های گذشته نیز جریان داشته است.
 
فرافکنی‌های آمریکا، فرانسه و آلمان
 در این راستا، تارنمای آمریکایی هیل گزارش داد که سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در تداوم هراس‌های واشنگتن از پیشرفت‌های ایران مدعی شد: آمریکا نگران توسعه موشک‌های مورداستفاده در پرتاب‌های فضایی ایران است.
براساس این گزارش، این سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در تداوم هراس کشورش از پیشرفت‌های برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در پی نقض برجام ازسوی واشنگتن و نیز پیشرفت‌های برنامه دفاعی بازدارندگی ایران، با ارتباط دادن موضوع پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به این موضوعات مدعی شد که این پرتاب‌ها خطر جدی توسعه برنامه موشک بالستیک تهران را به‌دنبال دارد و از این موشک‌ها می‌توان در آینده برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده کرد.وزارت خارجه آلمان نیز با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس، از پرتاب موشک ماهواره‌بر ازسوی ایران ابراز نگرانی کرد. یک دیپلمات آلمانی با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سیمرغ، مدعی شد که این اقدام نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است. وی افزود که برلین از ایران خواسته است تا از پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر خودداری کند. وزارت خارجه فرانسه نیز با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده این آزمایش را محکوم کرد و مدعی شد که اقدام ایران برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است.این اتهام‌پراکنی‌های مقام آمریکایی در حالی است که مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل ۲۴آذرماه در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: ما بار دیگر قویا هرگونه تلاش برای ارائه تفسیر دلخواه و تحریف‌شده از بند۳ ضمیمه(ب) قطعنامه۲۲۳۱ را با هدف ارتباط دادن آن به پرتاب موشک بالستیک و ماهواره‌برها ازسوی جمهوری اسلامی ایران رد می‌کنیم.
 
چرایی هراس از برنامه فضایی ایران؟
 ماهواره‌بر سیمرغ با بهره بردن از فناوری موشکی و رسیدن به هدف این پیام را مخابره می‌کند که ایران در توسعه فناوری‌های موشکی خود گام‌های بلندی را برداشته و این موضوع همواره دشمنان ایران را نگران کرده است؛ آمریکا و
 رژیم اسراییل که همواره تلاش کرده‌ تا جلوی توسعه موشک‌های بالستیک ایران را بگیرند، حالا در شرایط جدی قرار گرفته‌اند.بهره‌گیری از دانش بومی ساخت موشک ماهواره‌بر با خرید آن تفاوت‌های بسیاری دارد. موفقیت در پرتاب سیمرغ، می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات بزرگی باشد. ایران حالا می‌تواند ماهواره نظامی خود را در مدار زمین قرار دهد و این زمینه را فراهم کند که ایران مانند دیگر کشورهایی که ماهواره‌های نظامی در اختیار دارند کره زمین را از فضا رصد کند و هرگونه تهدیدی را قبل از اینکه به ایران برسد، خنثی کند.
همچنین جمهوری اسلامی با تجربه پرتاب ماهواره و قراردادن آن در مدار زمین موفق شده به فناوری پرتاب موشک‌های بالستیک که می‌تواند از جو زمین خارج شوند برسد، معمولا این فناوری اجازه می‌دهد که کشورها با استفاده از فناوری‌های همراه با گردش زمین موشک‌های خود را به مقاصدی بسیار دور با فاصله چند هزار کیلومتری برسانند و بر همین اساس می‌توان گفت ایران امروزه به کلاپ کشورهای انگشت‌شمار دارای این فناوری پیوسته است.موفقیت در شلیک موشک و قراردادن ماهواره در مدار زمین، به معنای آن است که ایران می‌تواند موشک قاره‌پیما تولید کند؛ زیرا موشک‌های قاره‌پیما، به‌طورمعمول از جو زمین خارج می‌شوند و سپس به‌طرف هدف حرکت می‌کنند. روند كنونی تحولات فضایی نشان می‌دهد که فضا به ابزاری برای توانمندتر شدن خدمات زمینی در جهان تبدیل شده است و کشورهایی که از این امکان برخوردار نباشند تحت‌فشار قرار خواهند گرفت.بنابراین كشورهای پیشرو در صنعت فضایی، از این ابزار برای فشار به دیگر كشورها استفاده می‌كنند و این مساله، رقابت میان كشورهای فعال را برای عقب نماندن از این بخش تاثیرگذار در تحولات اقتصادی، سیاسی، نظامی و ... جهان، دوچندان كرده است. ایران نیز با پی بردن به اهمیت این موضوع در دو دهه اخیر قدم‌های تاثیرگذاری برداشته است که نتیجه عملی آن را می‌توان در پرتاب موفقیت‌آمیز اخیر ماهواره‌بر سیمرغ دید.
 
دست برتر ایران در وین
 پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سیمرغ و رزمایش
 موشکی سپاه ابزارهای مهمی را در اختیار تیم مذاکره‌کننده در وین قرار داده است؛ همزمانی این رویدادها با دور هشتم مذاکرات نه‌تنها باعث تضعیف تیم مذاکره‌کننده نمی‌شود، بلکه کمک قابل‌توجهی به آن‌ها محسوب می‌شود و مذاکره‌کنندگان ایرانی در ماه‌های اخیر نه‌تنها مخالفتی با این اقدامات تحسین‌برانگیز ندارند، بلکه با بهره بردن از قدرت و بازدارندگی تولیدشده، دستیابی به منافع ملی کشور را در دستورکار دارند.پیام واضح اقدامات اخیر تهران به غربی‌ها، ایستادگی بر مواضع اصولی و دفاع از منافع و حقوق علمی و دانشی مردم ایران است؛ حقوقی که علی‌رغم فشارهای سال‌های گذشته نه‌تنها رها نشده، بلکه با قدرت پیگیری شده است. همزمانی پرتاب سیمرغ و رزمایش موشکی سپاه با دور هشتم مذاکرات وین، به غربی‌ها فهمانده است که نباید با فرافکنی و اقدامات غیرسازنده، مسیر اشتباه گذشته را ادامه بدهند.علی‌رغم هجمه‌ها و تهدیدها در هفته‌های گذشته نیز نه‌تنها اقدامی صورت نگرفت، بلکه درنهایت 
رژیم  اسراییل و آمریکا مجبور به عقب‌نشینی شدند. در این راستا، سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیش خطبه نماز جمعه روز گذشته تهران، تاکید کرد: درحال‌حاضر دشمن برای مقابله با ما دچار استیصال شده است. چند هفته پیش صهیونیست‌ها به پشتوانه آمریکا اراجیف می‌گفتند، اما بعد از رزمایش ما، نخست‌وزیر صهیونیست‌ها به‌صورت کتبی به آن‌ها اعلام کرد که دیگر کسی درباره ایران این حرف‌ها را نزند.وی ادامه داد: این خیلی برای آن‌ها مایه ننگ است که اعلام شود کسی درباره اقدامات نظامی ایران صحبت نکند. آمریکا در طول ۴۳سال از پیروزی انقلاب اسلامی نتوانسته هیچ غلطی کند و مانند ضعیفان به روش‌هایی مانند تحریم روی آورده است. حالا نه‌تنها حمله به ایران در ذهن و عمل مقامات غربی و متحدان منطقه‌ای‌شان جایی ندارد، بلکه باید با پیشرفت‌های ایران در عرصه فضایی و موشکی نیز کنار بیایند و دست از زیاده‌خواهی‌ها و باج گرفتن‌ها بردارند.

اتهام پراکنی های غربی ها در حالی است که مجید تخت روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل ۲۴ آذر ماه در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده بود: هرگونه تلاش برای ارائه تفسیر دلخواه و تحریف شده از بند ۳ ضمیمه (ب) قطعنامه ۲۲۳۱ را با هدف ارتباط دادن آن به پرتاب موشک بالستیک و ماهواره برها توسط جمهوری اسلامی ایران را رد می‌کنیم

نظر شما