صاحبخبر - فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر سرانجام شب گذشته اعلام شدند؛ فیلمهایی کنجکاویبرانگیز که باید دید کدام یک دست پر از این رویداد برمیگردند و کدام دست خالی میمانند.
به گزارش مهر، این حالا اصلیترین و مهمترین آزمون محمد خزاعی در دولت جدید به شمار میرود که از همان ابتدای ورودش به سازمان سینمایی و تکیه بر مسند ریاستش، برایش برنامه میریخت و از همان ابتدا سخن از اعمال تغییرات جدی در آن به میان میآورد؛ از جشنواره فیلم فجر میگویم که خزاعی و روسای ادوار مختلف این سازمان تمام توان و تلاششان را گذاشتهاند تا آن را به بهترین نحو از منظر خودشان برگزار کنند، که البته این رویداد در هیچ دورهای از تیغ برنده انتقاد در امان نمانده است. چهلمین برش از این اتفاق هم به مانند دورههای گذشته تا همین جا هم از نقد و جنجال به دور نبوده است. حتماً در طول چند روز گذشته خبرهایی از «قاتل و وحشی» و پیغام و پسغامهای هیات انتخاب دو دوره قبلی و دبیرخانه رویداد چهلم شنیده و خواندهاید که هر بار یکدیگر را به «ناراستی» متهم میکنند تا حاشیههایی تازه برای این جشنواره رقم بزنند.
تغییر و تحول مدام و نداشتن یک رویکرد ثابت، حالا ثابت ترین ویژگی این جشنواره چهل ساله است که در هر دوره یا بخشی به آن اضافه و یا قسمتی از آن حذف میشود، حذف هیات انتخاب هم رویکردی بود که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دنبال شد و تصور میشد ادامه دار خواهد بود اما همین مقدار تغییر هم ثابت نماند و این بار بهروز افخمی نویسنده و کارگردان، اسماعیل بنیاردلان استاد دانشگاه، پوران درخشنده نویسنده، تهیهکننده و کارگردان، حسین زندباف تدوینگر، تهیهکننده و کارگردان، مجید شاهحسینی مدیر فرهنگی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، اسفندیار شهیدی مدیر فیلمبرداری، کارگردان و استاد دانشگاه و محمدحسین نیرومند مدیر فرهنگی عهده دار انتخاب آثار شدند.
جای باسابقهها خالی است
جشنواره فیلم فجر اساساً اعتبارش را از چهرههای پیشکسوت میگیرد؛ نسلی برآمده از دهه شصت و روزهای ابتدایی این رویداد که گرچه در سالهای اخیر آثارشان عمدتاً با انتقادهایی هم از سوی مخاطبان و هم از سوی منتقدان مواجه شده اما هنوز هم که هنوز است حضورشان در این جشنواره محل بحث و البته قابل رصد است. با آنکه در دورههای پیش این رویداد ویترینی از فیلمهای پیشکسوتان و صاحب نامان را در کنار جوانان به خود میدید اما امسال فهرست نهایی فجر شاهد دست چین شدن و حضور حداقلی آنهاست. اگر نگاهی اجمالی به این لیست بیندازید حتماً به سختی نامهایی از نسل دوم و سوم سینمای ایران و همنسلان رضا میرکریمی میتوانید پیدا کنید؛ نکتهای که همزمان با انتشار اسامی فیلمهای راه یافته به بخش سودای سیمرغ در گروههای مجازی سینماگران و اصحاب رسانه را به واکنش واداشت.
در این میان اما نام چند چهره سینمایی به چشم میخورد که یادآور سالهای ابتدایی برگزاری جشنواره فجر هستند.
مسعود کیمیایی از همین دسته است که «خون شد» متاخرترین حضور او در ویترین فجر بوده است. این فیلم در سال ۹۸ در این جشنواره حضور پیدا کرد، رویدادی که در آن سال مورد قهر او بود اما سرانجام تهیه کنندهاش خطی بر این گفتار کشید، سرانجام فیلم به نمایش درآمد اما نتوانست نظر پروپاقرصترین هوادارانش را هم به خود جلب کند؛ مسعود کیمیایی اساساً کارگردانی است که دل ندارد از آزمودههایش در همان سالهای پیش و بعد از انقلاب دست بردارد؛ حتی تازهترین ساختههایش هم نشانی از آن سبک فیلمسازی و برتر از آن محتوای آن دوران را دارد. «خون شد» هم از این قاعده مستثنی نیست و با آنکه جزو پیشروان فیلمهای اکران شده در روزهای کرونایی بود اما اقبالی از این فیلم نشد. او حالا با «خائن کشی» پا به فجر گذاشته است؛ فیلمی که از بهمن ماه سال گذشته مراحل ساختش طی شد و به نظر میرسد هم سو با دیگر ساختههای او باشد.
غایبان جشنواره؛ شانس تماشا، شاید وقتی دیگر
از چند ماه پیش و بر اساس اخبار مرتبط با چرخه تولید فیلمهای سینمایی، رسانهها اقدام به گمانهزنی درباره ترکیب فیلمهای احتمالی چهلمین جشنواره فیلم فجر کردند. فهرستهای متنوع و البته پرتعدادی که از همان زمان هم مشخص بود همه آنها نمیتوانند به ویترین جشنواره چهلم راه پیدا کنند. در میان فیلمهای در حال تولید و اما فیلمسازان نام آشنایی بودند که بیشتر جلب توجه میکردند و حضورشان در جشنواره میتوانست کنجکاویبرانگیز باشد.
با اعلام فهرست نهایی بخش «سودای سیمرغ» اما حالا میتوان از غایبان جشنواره هم سخن گفت. فیلمهایی که هر یک به دلیلی به جشنواره نرسیدند و فرصت رونمایی در فجر چهلم را از دست دادند؛ «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمتالله که برای سومین سال پیاپی برای حضور در «فجر» دورخیز کرده بود، از همان مرحله پیش از هیات انتخاب و بهواسطه اعمال شرایط آییننامه از سوی دبیرخانه از چرخه بررسی کنار گذاشته شد. فیلم به دلیل «بازبینی» از سوی هیات انتخاب جشنواره سیوهشتم شانس حضور در جشنواره چهلم را از دست داد تا یکی از متفاوتترین فیلمهای حمید نعمتالله همچنان نادیده باقی بماند.
«برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی هم میتوانست از فیلمهای پرسروصدای جشنواره امسال باشد اما به دلیل آنچه از سوی عوامل طولانی شدن فرآیند تولید اعلام شد، نتوانست برای رونمایی در جشنواره آماده شود. سعید روستایی از فیلمسازانی است که دو فیلم قبلیاش یعنی «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» در جشنواره فیلم فجر قدر دیده بود اما سومین فیلمش را به جشنواره نرساند
«تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی با بازی نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی هم دیگر فیلم مهم تولید امسال است که به دلیل «آماده نمایش نبودن» نتوانست در جشنواره امسال حضور داشته باشد. مانی حقیقی آخرین بار در سال ۹۳ و با فیلم «اژدها وارد میشود» حضور در فجر را بهعنوان کارگردان تجربه کرد.
نوید محمدزاده علاوهبر «تفریق»، در فیلم مهم دیگری هم نقشآفرینی کرد که میتوانست در جشنواره امسال موردتوجه قرار گیرد؛ «شب، داخلی، دیوار» را وحید جلیلوند کارگردانی کرده است و به دلایلی که هنوز مشخص نیست، در جشنواره چهلم غایب است. جلیلوند با این فیلم پس از «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» و «بدون تاریخ، بدون امضا» میتوانست سومین حضور موفق خود در «فجر» را تجربه کند.
«جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی هم دیگر غایب جشنواره چهلم محسوب میشود. فیلمی که برای اولین بار با سرمایهگذاری مستقیم یکی از پلتفرمهای عرضه اینترنتی محصولات نمایشی مقابل دوربین رفت و با توجه به کارنامه سیدی میتوانست در جشنواره چهلم موردتوجه قرار بگیرد. محسن تنابنده بازیگر اصلی فیلم هومن سیدی است. هنوز عوامل «جنگ جهانی سوم» درباره دلیل نرسیدن این فیلم به جشنواره اطلاعرسانی نکردهاند.
«مسیح، پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی هم تازهترین محصول سازمان سینمایی اوج است که از ابتدا اعلام شد برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر تولید میشود اما در فهرست نهایی هیات انتخاب غایب بود. فیلم درامی اجتماعی است که داستان آن در دهه ۵۰ روایت میشود و مشخص نیست دلیل عدم پذیرش آن در جشنواره چه بوده است.∎
نظر شما