شناسهٔ خبر: 51610943 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

یارانه جدید | زمان واریز یارانه | یارانه نقدی | کارت اعتباری معیشتی

واریز یارانه نیم میلیونی بحساب سرپرستان | یارانه 900 هزار تومامی فقط برای این خانوارها

دولت رئیسی درنظر دارد یارانه های جدید با مبالغ شکفت انگیز را برای برخی از خانوارهای کشور واریز کند

صاحب‌خبر -

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

جزئیات دقیق واریز یارانه جدید مشخص نشده است، دولت وعده داده که در دی ماه یارانه‌‌ها را دو برابر می‌کند. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز پیش‌بینی کرده که به یک خانواده چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت شود.

 البته به گفته محسن رضایی قرار بود که بخشی از این مبلغ به صورت بن خرید کالا تخصیص داده شود، اما آنطور که از تصمیم جدید دولت مشخص است پرداخت کارت اعتباری، بن کارت یا کوپن منتفی است و به نقدی واریز می‌شود.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که تاکنون ابلاغیه دولت برای پرداخت یارانه جدید به نهادهای مرتبط در کار واریز یارانه داده نشده، همچنین به احتمال زیاد یارانه جدید همزمان یارانه معیشتی بنزین پرداخت می‌شود.

 در خصوص یارانه جدید نیز که قرار است در به یارانه‌بگیران معیشتی داده شود، به ۳۰ میلیون نفر اول(شامل دهک‌های اول تا چهارم) مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و به ۳۰ میلیون نفر دوم (دهک‌های پنجم تا هفتم) مبلغ ۹۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مبلغ یارانه جدید برای یک خانواده چهار نفره ۵۰۴ هزار تومان است، این خانواده همچنین مبلغ ۱۷۳ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند. از آنجایی که گفته می‌شود قرار است یارانه جدید به صورت ادغام شده با یارانه معیشتی بنزین واریز شود، جمع این دو یارانه جدید و معیشتی بنزین حدود ۶۸۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

همانطور که گفته شد پیگیری‌ها نشان می‌دهد که احتمالا در پایان هفته همزمان با واریز یارانه بنزین، یارانه جدید نیز واریز شود. اگر دولت در این هفته تصمیم نهایی خود را برای واریز یارانه جدید اعلام کند، به یک خانواده چهار نفره در روز پنجشنبه بین ۵۳۵ تا ۶۸۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

اگر این خانواده چهار نفره در دهک‌های اول تا چهارم قرار داشته باشد، مبلغ ۶۸۰ هزار تومان و اگر جزو دهک‌های پنجم تا هفتم باشد مبلغ ۵۳۵ هزار تومان یارانه در پایان این هفته دریافت می‌کند.

مسلم است که این یارانه به کسانی که هیچ گونه یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند یا فقط یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی را می‌گیرند، پرداخت نمی‌شود./ایران جیب

یارانه

یارانه ۹۰۰ هزار تومانی برای کسانی که خودرو ندارند

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اکنون نرخ تمام‌شده بنزین ۱۵ هزار تومان است کسی که‌خودرو دارد در واقع ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، بنابراین عدالت اجتماعی حکم می‌کند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.

رضا پدیدار درباره سناریوهای تغییر نحوه توزیع بنزین سهمیه‌ای اظهارکرد: تغییر نحوه توزیع سوخت بیشتر به دلیل یارانه پنهانی است که در کشور ما به برخی داده می‌شود، ما قبلا در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی روی این موضوع کار کردیم و اخیرا هم گزارشی تهیه و به دولت ارائه دادیم بر این اساس که باتوجه به شرایطی که برای بنزین پیش آمده و روند شدید افزایشی مصرف باید وضعیت توزیع اصلاح شود.

وی افزود: میزان مصرف در ماه گذشته حدود ۹۳ میلیون لیتر در روز و میزان تولید ۱۰۶ میلیون لیتر بوده است، در حالی که سال گذشته در همین زمان میزان مصرف حدود ۷۶ میلیون لیتر و ظرفیت تولید ۱۲۰ میلیون لیتر بوده است و همین ناترازی در تولید و مصرف کشور را در تامین سوخت دچار چالش خواهد کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم مدیریت یارانه پنهان در کشور و اجرای طرح پایلوت در کیش و قشم گفت: در این طرح پایلوت به هر کس که کارت شهروندی کیش و قشم را دارد با کارت ملی سهمیه داده می‌شود که میزان آن ۳۰ لیتر در ماه است و کسی هم که خودرو ندارد این میزان سوخت را در اختیار متقاضیان و دارندگان خودرو قرار می‌دهد. شاید به این طریق بتوان یارانه پنهان را که به گروه زیادی داده می‌شود، ساماندهی کرد.

 وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر ۳۰ درصد از کل خودروهای موجود در کشور متعلق به کسانی است که بیش از یک خودرو دارند، بنابراین سوخت بیشتر و یا بعبارتی یارانه بیشتری هم دریافت می‌کنند.

پدیدار خاطرنشان کرد: اگر این شیوه از توزیع سوخت به درستی اجرا شود برای جامعه مثمرثمر خواهد بود یعنی جلوی یارانه پنهان را می‌گیریم و به واقعیت‌های جامعه خواهیم رسید.

وی یادآور شد: اجرای تغییر نحوه توزیع سوخت و سهمیه به معنای تغییر نرخ بنزین نیست زیرا هر اعمال تغییری باید در بودجه و مجلس بررسی شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه اگر قرار است دولت بنزین را با نرخ یارانه‌ای و نه با نرخ تمام‌شده توزیع کند همین مدل مناسب است، گفت: چرا باید کسی که خودرو دارد فقط از یارانه استفاده کند و افرادی که خودرو ندارند از این حق محروم باشند؟

وی توضیح داد: اکنون نرخ تمام‌شده بنزین ۱۵ هزار تومان است کسی که‌ خودرو دارد در واقع ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، بنابراین عدالت اجتماعی حکم می‌کند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.

پدیدار با بیان اینکه در دنیا یارانه‌ای بابت سوخت داده نمی‌شود، افزود: در هیچ کشوری توزیع سوخت به این شکل که ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان فروخته شود، نیست.

وی تاکید کرد: در هر حال تغییر در شیوه توزیع سوخت به شکلی که اکنون قرار است اجرا شود روی کاهش مصرف تاثیر ندارد زیرا برای صرفه‌جویی نیاز به انضباط شهری، زیست محیطی و اقتصادی است، اما از این حیث که انضباطی به‌وجود‌اید که یارانه پنهان تبدیل به یارانه آشکار شود، موثر است./ایلنا

وزیر تعاون با اشاره به برنامه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده گفت:بخشی از یارانه به سازمان‌های بیمه گر برای اختصاص به داروهای وارداتی داده خواهد شد و بخشی هم صرف تولید می‌شود.

یارانه نقدی

خبر وزیر از افزایش یارانه نقدی/یارانه نقدی این افراد اضافه می شود

عبدالملکی، وزیر تعاون و رفاه اجتماعی:بخشی از عواید حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شکل یارانه نقدی به مردم پرداخت خواهد شد.

بخش دیگر از این یارانه به سازمان‌های بیمه‌گر برای اختصاص به داروهای وارداتی داده خواهد شد و بخشی هم صرف تولید می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در طول سه ماه گذشته، حدود ۲۱۷ هزار فرصت شغلی جدید، ایجاد و در سامانه ”رصد“ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به برگزاری جلسه اخیر شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور و اعضای دولت، گفت: این جلسه ۱۳ مصوبه داشت؛ تحلیلی از وضعیت بازار کار و اشتغال و بیکاری کشور ارائه کردیم که این تحلیل، سیاست‌های خاصی را به عنوان خروجی‌های اصلی در اختیار ما قرار می‌داد.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه، مروری بر عملکرد بخش اشتغال دولت سیزدهم داشتیم، ادامه داد: نخستین اقدام دولت در این حوزه این بود که زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال کشور در دولت سیزدهم، رونمایی و تصویب شد.

عبدالملکی افزود: این زیست بوم، یک نظام واره است که نحوه تعامل بخش‌های مختلف کشور برای ایجاد اشتغال را نشان می‌دهد؛ در قالب دو گانه اشتغال و تولید، پنج عاملی که برای تولید نیروی انسانی لازم است در یک اکوسیستم و زیست بوم و یک نظام واره، کنار هم قرار می‌گیرند و همه این‌ها باید با هم حرکت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون این زیست بوم در حال فعالیت است و ۷۱ دستگاه دولتی، عمومی، غیر دولتی، نهادهای انقلابی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی که خارج از دستگاه‌های حاکمیتی هستند در حال ایفای نقش هستند و ماشین اشتغال دولت سیزدهم، حرکت خود را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه در طول سه ماه گذشته حدود ۲۱۷ هزار فرصت شغلی جدید در سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است، افزود: در ۶ ماه گذشته اش تقریباً ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ثبت شده بود.

عبدالملکی اضافه کرد: همه دستگاه‌هایی که در ارتباط با اشتغال، فعالیت می‌کنند به سامانه «رصد» دسترسی دارند و اطلاعات و فعالیت‌های اشتغال آفرینی خود را در آن جا ثبت می‌کنند و هر کدملی، فقط یک بار می‌تواند ثبت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با این حساب از ابتدای امسال تاکنون، ۴۱۷ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است و در سه ماهه آینده نیز پیش بینی می‌کنیم حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود که نشان دهنده این است که زیست بوم و ماشین اشتغال دولت سیزدهم، به آرامی در حال شتاب گرفتن است.

وی افزود: با ۲۶ دستگاه برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در طول ۱۸ ماه از شهریور سال ۱۴۰۰ تا اسفند سال ۱۴۰۱ توافق کردیم و بر اساس آن داریم عمل می‌کنیم.

عبدالملکی گفت: ۶۰۰ هزار فرصت شغلی را برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و یک میلیون و ۲۵۰ هزار فرصت شغلی را برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفتیم که تقسیمات استانی و بین دستگاهی و منابع آن‌ها مشخص شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خالص بیمه شده‌های سازمان تأمین اجتماعی، ۱۳۰ هزار نفر افزایش یافته است، افزود: خالص اشتغال امسال پس از آمارگیری مرکز آمار ایران در اواخر زمستان، اعلام می‌شود.

عبدالملکی گفت: حدود ۷ تا ۸ میلیون شغل غیر رسمی داریم که بیمه ندارند و اطلاعات درستی از وضعیت این شغل‌ها نداریم.

وی افزود: سامانه جامع اشتغال ایرانیان، به تازگی، کار خود را آغاز کرده و در حال تکمیل و پالایش این آمار است، اما هنوز کامل نشده است؛ تا آن زمان، اتکای ما برای تحلیل بازار کار به طرح‌های آمارگیری است که توسط مرکز آمار ایران انجام می‌شود.

 مبلغ یارانه نقدی در سال آینده اعلام شد

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و تخصیصی برای اعطاء این ارز در نظر گرفته نشده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اکنون نرخ تمام‌شده بنزین ۱۵ هزار تومان است کسی که‌خودرو دارد در واقع ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، بنابراین عدالت اجتماعی حکم می‌کند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.

رضا پدیدار درباره سناریوهای تغییر نحوه توزیع بنزین سهمیه‌ای اظهارکرد: تغییر نحوه توزیع سوخت بیشتر به دلیل یارانه پنهانی است که در کشور ما به برخی داده می‌شود، ما قبلا در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی روی این موضوع کار کردیم و اخیرا هم گزارشی تهیه و به دولت ارائه دادیم بر این اساس که باتوجه به شرایطی که برای بنزین پیش آمده و روند شدید افزایشی مصرف باید وضعیت توزیع اصلاح شود.

وی افزود: میزان مصرف در ماه گذشته حدود ۹۳ میلیون لیتر در روز و میزان تولید ۱۰۶ میلیون لیتر بوده است، در حالی که سال گذشته در همین زمان میزان مصرف حدود ۷۶ میلیون لیتر و ظرفیت تولید ۱۲۰ میلیون لیتر بوده است و همین ناترازی در تولید و مصرف کشور را در تامین سوخت دچار چالش خواهد کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم مدیریت یارانه پنهان در کشور و اجرای طرح پایلوت در کیش و قشم گفت: در این طرح پایلوت به هر کس که کارت شهروندی کیش و قشم را دارد با کارت ملی سهمیه داده می‌شود که میزان آن ۳۰ لیتر در ماه است و کسی هم که خودرو ندارد این میزان سوخت را در اختیار متقاضیان و دارندگان خودرو قرار می‌دهد. شاید به این طریق بتوان یارانه پنهان را که به گروه زیادی داده می‌شود، ساماندهی کرد.

وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر ۳۰ درصد از کل خودروهای موجود در کشور متعلق به کسانی است که بیش از یک خودرو دارند، بنابراین سوخت بیشتر و یا بعبارتی یارانه بیشتری هم دریافت می‌کنند.

پدیدار خاطرنشان کرد: اگر این شیوه از توزیع سوخت به درستی اجرا شود برای جامعه مثمرثمر خواهد بود یعنی جلوی یارانه پنهان را می‌گیریم و به واقعیت‌های جامعه خواهیم رسید.

وی یادآور شد: اجرای تغییر نحوه توزیع سوخت و سهمیه به معنای تغییر نرخ بنزین نیست زیرا هر اعمال تغییری باید در بودجه و مجلس بررسی شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه اگر قرار است دولت بنزین را با نرخ یارانه‌ای و نه با نرخ تمام‌شده توزیع کند همین مدل مناسب است، گفت: چرا باید کسی که خودرو دارد فقط از یارانه استفاده کند و افرادی که خودرو ندارند از این حق محروم باشند؟

وی توضیح داد: اکنون نرخ تمام‌شده بنزین ۱۵ هزار تومان است کسی که‌ خودرو دارد در واقع ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، بنابراین عدالت اجتماعی حکم می‌کند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.

پدیدار با بیان اینکه در دنیا یارانه‌ای بابت سوخت داده نمی‌شود، افزود: در هیچ کشوری توزیع سوخت به این شکل که ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان فروخته شود، نیست.

وی تاکید کرد: در هر حال تغییر در شیوه توزیع سوخت به شکلی که اکنون قرار است اجرا شود روی کاهش مصرف تاثیر ندارد زیرا برای صرفه‌جویی نیاز به انضباط شهری، زیست محیطی و اقتصادی است، اما از این حیث که انضباطی به‌وجود‌اید که یارانه پنهان تبدیل به یارانه آشکار شود، موثر است.

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۱ خبر داده و ادامه داد: در بودجه بندی سال آینده برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یک‌صد هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و تخصیصی برای اعطاء این ارز در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه گفت: با وجود حذف اعطاء این نوع تخصیص در بودجه‌بندی سال آینده از راهکار جایگزین، مبلغ یک صد هزار میلیارد تومان برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است که می‌تواند جایگزین مناسبی، برای حمایت از این اقشار باشد.

یارانه جدید دولت برای سال آینده

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در ازای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی پیشنهاد داده، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه جدید به مردم پرداخت شود.

سازمان برنامه و بودجه متن کامل لایحه بودجه 1401 را منتشر کرده که در تبصره 14 این لایحه در خصوص هدفمندی یارانه ها پیشنهاد پرداخت 100 هزار میلیارد تومان یارانه جدید در سال آینده به مردم در ازای اصلاح ارز 4200 تومانی و جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی ، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم آمده است.

کل یارانه پرداختی در سال آینده طبق این لایحه 336 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است که 73 هزار و 800 میلیارد تومان آن یارانه نقدی و معیشتی است.

 

نظر شما