شناسهٔ خبر: 51601033 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر پیگیری کرد؛

معضل سگ‌های بلاصاحب در لرستان/ توپ تقصیر در زمین کیست؟

خرم‌آباد- پرسه سگ‌های بلاصاحب در برخی شهرهای لرستان به یک معضل اساسی تبدیل شده و این در حالیست که مشخص نیست پیگیری این امر بر عهده کدام دستگاه اجرایی در استان است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پرسه سگ‌های بلاصاحب در برخی از شهرهای لرستان موجب انتقاد افکار عمومی از این موضوع شده است، موضوعی که هر کدام از دستگاه‌های اجرایی توپ تقصیر را در این زمینه به زمین دیگری می‌اندازد تا ادامه این روند سلامت مردم استان را با خطر مواجه کند.

بر اساس اعلام متولیان امر در دامپزشکی، شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، وارد شدن خسارت‌های زیاد به حیات وحش و همچنین بروز پدیده‌های اجتماعی نامناسب در جامعه از جمله مخاطرات پرسه سگ‌های بلاصاحب در شهرها خواهد بود.

ادارات از زیر بار مسئولیتشان شانه خالی کرده‌اند

سعید فتوحی شهردار خرم آباد در این خصوص به مهر گفت: طبق دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب که توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ابلاغ شده است، در کارگروه شهرستان کنترل جمعیت ناقل بیماری به انسان چند مدیر اجرایی شهرستان عضو هستند.

معضل سگ‌های بلاصاحب در لرستان/ توپ تقصیر در زمین کیست؟

وی بیان کرد: رئیس این کارگروه فرماندار شهرستان است، و دیگر نفرات آن شامل شهرداران، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان، رئیس مرکز بهداشت شهرستان، رئیس دامپزشکی، بخشدار، دهیار و نماینده انجمن حمایت از حیوانات است.

شهردار خرم آباد افزود: متأسفانه تمام اداراتی که مرتبط با موضوع هستند، به نوعی از زیر بار مسئولیت شأن شانه خالی کرده‌اند، و همه چیز بر دوش شهرداری افتاده است.

از شهرداری به تنهایی کاری ساخته نیست

فتوحی تصریح کرد: ما در حد توان برای ساماندهی پناه‌گاه نگهداری از سگ‌های بلاصاحب اقدام کرده‌ایم، هر چند که می‌دانیم با شرایط مطلوب فاصله داریم، اما از زیر بار مسئولیت مان شانه خالی نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: در بحث جمع آوری، جداسازی نر و ماده و اقامت گاه، شهرداری به تنهایی بیشتر از این کاری از دستش ساخته نیست، بقیه ادارات که عضو کارگروه هستند باید پای کار آمده و به مسئولیت قانونی خود عمل کنند.

معضل سگ‌های بلاصاحب در لرستان/ توپ تقصیر در زمین کیست؟

شهردار خرم آباد با اشاره به کلیپ منتشر شده از پناه گاه نگهداری از سگ‌های بلاصاحب متعلق به شهرداری در فضای مجازی گفت: اگر چه همنوع خواری در بیشتر گونه‌های حیوانی یک رفتار همیشگی نیست، اما بعضی از حیوانات گاه گداری رفتارهایی از این قبیل دارند، این رفتارها نتیجه عوامل محیطی ازدحام جمعیت و یا حتی ممکن است بر اساس غریزه بقا باشد.

تعداد سگ‌های بلاصاحب در لرستان رو به افزایش است

پیش از این مصطفی زبردست مدیرکل دامپزشکی لرستان در این رابطه گفت: در سنوات اخیر بنا به دلایل مختلف از جمله غیرفعال بودن کمیته ساماندهی سگ‌های بلا صاحب، تعداد سگ‌های مذکور به شدت رو به افزایش بوده که این مهم علاوه بر افزایش بی رویه تعداد سگ‌های بلا صاحب، موجب وارد شدن خسارت‌های زیادی به حیات وحش و همچنین بروز پدیده‌های اجتماعی نامناسب در جامعه شده است که از مهم‌ترین این موارد، اشاعه و شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی افزود: بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که از این بین بیش از ۱۰۰ مورد آنها از طریق سگ‌های ولگرد است.

معضل سگ‌های بلاصاحب در لرستان/ توپ تقصیر در زمین کیست؟

مدیرکل دامپزشکی لرستان یادآور شد: تنها راهکار مقابله با پدیده شوم سگ‌های بلا صاحب که به صورت گله‌ای در حاشیه روستاها و شهرها وجود دارند، برگزاری منظم جلسات ستاد ساماندهی حیوانات بلا صاحب و احداث پناهگاه‌هایی توسط شهرداری‌ها و انجمن‌های حمایت از حیوانات است.

زبردست افزود: از ابتدای سال تاکنون بیشتر از هفت هزار و ۶۰۰ قلاده انواع سگ نگهبان گله توسط این اداره کل واکسینه شده است.

نظر شما