شناسهٔ خبر: 51547211 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه هنری | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم «روایت سعید»: سعید جباری از رویش های انقلاب است/ مسائل اقتصادی نباید ما را از فرهنگ غافل کند

صاحب‌خبر -

مراسم یادبود مجاهد انقلابی عرصه فرهنگ و رسانه «محمد سعید جباری» و اهدای نشان سال «سعید» چهارشنبه ۱ دی ماه با حضور مسؤولان کشوری و جمعی از چهره‌های رسانه‌ای در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، مراسم روایت سعید با رونمایی کتاب« دوم شخص مفرد» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان با حضور خانواده، حجت الاسلام محمدقمی» رئیس حوزه هنری، « وحید جلیلی» معاون قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در سالن سوره مهر حوزه هنری در روز چهارشنبه اول دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸ برگزار شد.

برنامه با تلاوت قرآن ، سرود جمهوری اسلامی ایران و بخشهایی از مستند زندگی «محمدسعید جباری» آغاز شد. در ادامه «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه سخنران قرار گرفت: توفیقی شد که در این جلسه و مراسم گرامی‌داشت برادر عزیز و مجاهد محمد سعید جباری حضور دارم. در این یک دهه اخير بعد از اتفاقاتی که در اواخر دهه هشتاد افتاد، یک جهاد تبلیغی و تبیینی در جریان انقلاب رشد کرد. عمدتا موضوعی که در آن فتنه تاریخی که روی آن تاکید شد بحث جنگ نرم بود. یک جریان انقلابی خودش آتش به اختیار از جوانان وارسته‌ای که هَم و غمشان اطاعت از اوامر ولی بود. در نظام امت و امامت نوع رابطه یک رابطه دلی و الهی و از روی ارادت است كه با جنس کارهای اداری رسمی بسیار متفاوت فرق می کند. آن چیزی که حاکمیت دینی را برجسته می کند این ویژگی است.

درادامه او به نيروهاي تربيت يافته قبل و بعد از انقلاب اشاره كرد و گفت: در دهه اول انقلاب اسلامی حضور در عرصه‌های دفاعی و نظامی مقدس یعنی از جامعه ایمانی ما را به منصه ظهور رسانید. جوانان پرشور انقلابی با نیت ادای تکلیف شرعی وارد میدان شدند. من به عنوان نوجوان که در آن ایام بودم به ياد دارم كه هیچ چیزی عامل شکل‌گیری این حماسه بزرگ نبود مگر عشق و علاقه به اسلام و مکتبی که امام برای آنها بازکرده بودند. شما می‌توانيد  در وصیت نامه شهدا ببینید و بخوانید. همه عناصری که برای ما اهیمت دارد به کنار اما عنصر اصلی عشق به ولایت، مسیر اسلام و اعتلای پرچم توحيد است. در دهه چهارم انقلاب احساس تکلیف در بین جوانان انقلابی در حوزه فرهنگ نمود بیشتری دارد كه همان روحیه به تعبیر رهبر انقلاب «اگر بیشتر از آن نسل جوشش نباشد کمتر هم نیست» . ارزش و خدمات ماندگاری را به اعتلای فرهنگ و نگاه غربی در نظام دینی کرد. این عزیز مجاهد ما از رویشه های نورانی این حرکت انقلابی بود. من امیدوارم خواوند متعال به برکت این مجاهدان عرصه فرهنگ شاهد اعتلای بیشتر فرهنگ دینی و قدرت‌مندی عرصه انقلاب در این جنگ گسترده رسانه‌ای فرهنگی باشیم .

وي به آسيب زدن دشمن از طريق فرهنگ اشاره كرده و گفت: درست است که مشکل اصلی کشور مسایل اقتصادی است اما دشمن همیشه از عرصه فرهنگی ضربه اصلی خود را وارد می کند. اگر تخریب‌های نظامی و اقتصادی وارد می‌شود از همین طریق است. امیدوارم بتوانیم رهرو آن عزیز مجاهد باشیم. به خانواده محترم او مجدد عرض تسلیت دارم.

پس از آن آقای «محمود حبیبی» یکی از شاعران حوزه هنری در وصف حضرت فاطمه(س) شعری خواند و ثواب آن را به روح مرحوم محمدسعید جباری تقدیم کرد. در ادامه مستندی از زندگی محمد سعید جباری به روایت خود، دوستان و خانواده اش در به میان برنامه پخش شد.

«وحید جلیلی» قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی گفت: من مانند سایر دوستان خیلی توفیق همکاری با این عزیز را نداشتم. البته دورادور فعالیت‌های او را دنبال می‌کردم. در این چند سال هم تعداد قابل توجهی از جوانان عرصه فرهنگی در قالب اردوهای جهادی بودند. مانند مرحوم حسین احمدی سخا که در سن بیست وچهارسالگی به رحمت خدا رفت. وقتی به زندگی مبارک آنها نگاه می‌کنیم داغ نبودن آنها را آسان‌تر می‌کند اگر چه در بین ما نیستند اما آنها در طول زندگی شان تاثیرات زیادی را در جامعه کنونی داشته اند، این از برکت انقلاب اسلامی است که نسلی را پرورش داد که برای آیندگان الگو شد. نسلی قبل از مبارزات انقلاب شکل گرفت، نسل دیگر در دوران دفاع مقدس بود اما بعد از جنگ همه تصور می کردند که این رویش‌های جوان‌های جدید برای خلق صحنه های حماسه کمرنگ‌تر شود ولی وجود سعید جباری عزیز، قدرت انقلاب اسلامی را نشان داد که با اين‌كه یک سال بعد از جنگ به دنیا آمد اما سبک زندگی و نگاه او تداعی یک جوان انقلابي است.

«حجت الاسلام محمد قمی» رئیس حوزه هنری از نويسنده اثر زندگي محمدسعيد جباري قدرداني كرد و افزود: ضمن تشکر از آقای شرفی برای نگارش این کتاب، زمانی شخصیتی را از دست می‌دهیم بعد از آن تازه به یاد او می افتیم و قدردانش می شویم. جنس محمدسعید جباری از جنس گره خوردن به محبت علی و زهرا (س) است. در زمان کنونی برای شناخت بین حق و باطل، بدون داشتن پشتوانه معنوی میسر نخواهد بود. نبرد اصلی همین جنگ رسانه‎ای و روانی است . به تعبیر آقا « قبضه افکار عمومی» است. وقتی یک نفر در این معرکه پیدا می شود تا با تمام امکانات خود به فعالیت بپردازد. که در آن اخلاص و دلدادگی عمیق به مبدا خوبی‌ها داشته باشد که اين از توفیقات الهی است.

در ادامه با دعوت مجري پس از قرائت متن «نشان سعيد»، از پدر مرحوم جباری، حجت الاسلام قمی، آقای جلیلی از« محمدرضا امامقلي» دوست و همراه محمد سعيد جباري براي دريافت «نشان سعید» دعوت كرد.

«محمدرضا امامقلی» پس از دریافت «نشان سعید»، گفت: در این جایگاه قرار گرفتن و صحبت کردن بسیار سخت است. ما هیچ وقت نتوانستیم دلمان را در این یک سال آرام کنیم. فکر می‌کنم دقیقا سعید در این مدت به چه چیزی فکر می کرده. امروز یادم است که در مسير بازگشت از مرکز «شهید باغبانی» در لحظه غروب خورشید به محمدسعيد گفتم: آخرش کجا ؟ منظورم را فهميد و گفت: بعد عراق، لبنان و آخرش قدس. این همت نظر سعید است که بار سنگین را از روی دوش من و امثال من برداشت. مهم‌ترين ویژگی سعید عرصه بین حق و باطل بود او از هیچ قضاوتی ابایی نداشت و حرف خود را می زند در اين ميان خانواده‌اش بیشتر آماج این زخمها بوده‌اند. پيشنهاد مي دهم كه در دوره‌های بعد منتقدین و داوران از سالهای بعد جستجو و دقت نظر بیشتری داشته باشند تا افرادی لایق‌تر از من را پیدا کرده و این نشان را به او بدهند.

در پايان با حضور مهمانان و خانواده مرحوم محمدسعید جباری از کتاب«دوم شخص مفرد» اثر محمدرضاشرفی خبوشان از نشر« صاد» رونمایی شد. مجری برنامه در مورد فصلهایی از کتاب كه به زندگي او پرداخته است توضیحاتی را داد. از خانواده هم تقدیر و تشكر شد.

«نشان سعيد» نشاني است كه هر سال به يكي از برگزيدگان عرصه فرهنگ و رسانه تقديم خواهد شد. متن آن به اين شرح است:

«  این نشان هر ساله در آخرین روزهای پاییز و هم‌زمان با سال‌روز عروج این مجاهد انقلابی، با نظر هیئت داوران به یکی از فعالین فرهنگی-رسانه‌ای موفق سال در محورهای

  1. مقابله با تهاجم رسانه‌ای دشمن
  2. راه‌اندازی رسانه‌های انقلابی مسئله‌محور
  3. ساماندهی هسته‌های فرهنگی-رسانه‌ای مردمی

با معیارهای مؤثر و جریان‌ساز، مسئله‌محور و مردمی، جوانانه و انقلابی، شجاعانه و جسورانه و خلاق و هنرمندانه، ادا خواهد شد.» .

انتهاي پيام/

 

نظر شما