شناسهٔ خبر: 51534791 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با اشاره به اوکراین؛

مسکو: واشنگتن واقعیت را تحریف می کند

محمدرضا الكائی

سفارت روسیه در آمریکا در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد که واشنگتن در حال تحریف واقعیت هاست و باید متعهد به کاهش تنش هایی شود که ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سفارت روسیه در آمریکا امروز چهارشنبه از واشنگتن خواست تا واقعیت را با مقصر دانستن مسکو جهت تشدید اوضاع در اوکراین، تحریف نکند.

سفارت روسیه در همین رابطه با انتشار توییتی نوشت: ما از وزارت خارجه آمریکا می‌خواهیم که واقعیت را تحریف نکند. به‌منظور کاهش تنش ها، ایالات متحده نباید سایت‌های نظامی برضد روسیه در نزدیکی مرزهای ما ایجاد کند.

همچنین در ادامه توییت این سفارت خانه آمده است: به ویژه، واشنگتن متعهد شود که از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق جلوگیری کند، از الحاق کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به ناتو خودداری کند، از زیرساخت های آنها برای هیچ گونه فعالیت نظامی استفاده نکند و همکاری نظامی دوجانبه را با آنها توسعه ندهد.

سفارت روسیه ابراز اطمینان کرد که این گام‌ ها موجب «کاهش تنش‌های خطرناک» در اروپا و انعقاد توافق‌نامه‌هایی در مورد تضمین امنیت برابر می شود.

پیام های فوق در پی اظهارات روز گذشته «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده اند.

وی دیروز بر خلاف اظهارات مسکو در این باره، مدعی شده بود که «روسیه و نیروهای نیابتی آن مسئول تشدید تنش ها در اوکراین هستند» نه کی یف یا واشنگتن.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز روز گذشته در همین رابطه اعلام کرده بود که مسبب تنش‌های فعلی در اروپا، آمریکا است.

پوتین در این باره نیز گفت: آنچه اکنون در حال رخ دادن است، تنشی که در اروپا در حال شکل گیری است، تقصیر آنها است. روسیه در هر مرحله مجبور شد به نحوی پاسخ دهد، در هر مرحله وضعیت دائماً بدتر و بدتر می‌شد و بیشتر تنزل پیدا می‌کرد. امروز در چنین شرایطی هستیم که آنها مجبور به تصمیم گیری هستند.

اشاره وی به دو متن پیشنهادات امنیتی مسکو به آمریکا و ناتو است که پیشتر و در روز جمعه، وزارت خارجه روسیه مفاد آنها را منتشر کرد.

پیشنهادات مذکور شامل عدم تعهد گسترش ناتو به شرق اروپا و عدم پذیرش عضویت کشورهایی در این سازمان است که پیشتر از اقمار شوروی سابق بوده اند مانند اوکراین و گرجستان.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز دیروز جمعه از آمریکا و ناتو خواست تا خواسته‌ها و پیشنهادات امنیتی مسکو را جدی بگیرند چرا که اوضاع بین المللی بسیار متشنج است.

نظر شما