شناسهٔ خبر: 51512689 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل:

ايران به دنبال راه حل سياسي براي بحران سوريه است

صاحب‌خبر -
ايران به دنبال راه حل سياسي براي بحران سوريه است
خبرگزاری آریا- معاون نمایندگی دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: روند مذاکرات آستانه در این زمینه ادامه خواهد یافت و در این باره نشست کارشناسان ارشد کشور‌های ضامن روند آستانه در 21 و 22 دسامبر برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: مردم سوریه بیش از یک دهه است که از تهاجم تروریست ها و حامیان آنها رنج می برند و برای جلوگیری از ادامه مشکلات آنها و خطرات این درگیری برای صلح و امنیت منطقه، باید تلاش ها برای یافتن یک راه حل سیاسی به منظور توقف این بحران دو برابر شود.
زهرا ارشادی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: روند مذاکرات آستانه در این زمینه ادامه خواهد یافت و در این باره نشست کارشناسان ارشد کشور‌های ضامن روند آستانه در 21 و 22 دسامبر در نورسلطان برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: ما از تبادل اخیر ده نفر از سوری‌های بازداشت شده در نتیجه تلاش‌های کارگروه آزادی بازداشت شدگان، که از سوی روند آستانه تأسیس شده است، استقبال می‌کنیم. ایران به طور جدی به چنین تلاش‌هایی ادامه خواهد داد و از همه طرف‌ها می‌خواهد برای تحقق این تلاش نوع دوستانه همکاری کنند.
معاون نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد: رایزنی‌های اخیر آقای پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به برگزاری هرچه زودتر جلسه بعدی کمیته قانون اساسی سوریه کمک کند و این کمیته باید بدون هیچ گونه دخالت یا فشار خارجی یا تعیین هر گونه مهلت ساختگی برای کار آن یا شرایط مشابه دیگر به فعالیتش ادامه دهد.
زهرا ارشادی افزود: طبق گزارش دبیرکل درباره اجرای قطعنامه 2585، وضع بشردوستانه در سوریه رو به وخامت بوده، نیاز‌ها همچنان رو به افزایش است و «بخش قابل توجهی از زیرساخت‌ها از بین رفته و یا در حال فروپاشی‌اند».
وی گفت: این وضع نشان دهنده نیاز جدی به تشدید فعالیت‌های بشردوستانه، به ویژه از طریق اجرای مؤثر قطعنامه 2585 است؛ که در آن شورا از همه دولت‌ها خواسته نسبت به اتخاذ «گام‌های عملی برای رسیدگی به نیاز‌های فوری مردم سوریه» مبادرت کنند و تأکید کرده است چنین تلاش‌هایی باید شامل حمایت از «طرح‌های ترمیم سریع» نیز باشد.
ارشادی افزود: یکی از این گام‌های عملی می‌تواند لغو تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باشد که موجب طولانی شدن رنج مردم آن و تأثیر نامطلوب بر فعالیت سازمان‌های بین المللی و ملی بشردوستانه در این کشور شده است.
معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به به اظهارات دبیرکل گفت: طرح‌های ترمیم سریع در جلوگیری از افزایش تعداد افراد نیازمند و همچنین کاهش نیاز‌های فوری بشردوستانه و بنابراین کاهش وابستگی به کمک‌های خارجی حیاتی است.
ارشادی ادامه داد: با توجه به تلاش‌های انجام شده در زمینه طرح‌های ترمیم سریع، ما معتقدیم اقدمات انجام شده در این زمینه بسیار کمتر از نیاز‌های جاری بوده و در نتیجه از درخواست دبیرکل مبنی بر گسترش بیشتر این طرح‌ها به عنوان گامی اساسی برای موفقیت اقدامات بشردوستانه در سوریه حمایت می‌کنیم.
وی افزود: همچنین باید اطمینان حاصل شود کمک‌های وارد شده از خارج به سوریه به نیازمندان واقعی می‌رسد و به دست گروه‌های تروریستی نمی‌افتد. ما همچنین خواهان افزایش کمک‌های بشردوستانه به عملیات کمک رسانی از داخل سوریه هستیم و متأسفیم که با وجود همکاری دولت سوریه با سازمان ملل متحد برای ارائه کمک به نیازمندان در ادلب از داخل سوریه، به علت همکاری نکردن طرف‌های دیگر، تاکنون فقط دو کاروان کمک رسانی از داخل سوریه به مناطق خارج از کنترل دولت اعزام شده است که البته کمک‌ها هنوز هم بین مردم توزیع نشده‌اند.
وی گفت: ما خواهان تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه پناهندگان و آوارگان سوری هستیم و در عین حال نسبت به برخی تلاش‌ها برای دلسرد کردن آن‌ها از بازگشت به خانه و کاشانه خود، از جمله از طریق انتشار اطلاعات نادرست درباره شرایط کنونی در سوریه، هشدار می‌دهیم.
سفیر ایران در سازمان ملل افزود: ما همه تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه سوریه را محکوم می‌کنیم و بر حق ذاتی سوریه برای دفاع از خود و پاسخ دادن در زمان و مکانی که خود انتخاب می‌کند، تأکید می‌کنیم. شورای امنیت باید رژیم صهیونیستی را وادار کند به اشغال جولان سوریه پایان دهد و تجاوزات خود به سوریه را فوری متوقف کند.
وی ادامه داد: همچنین ادامه اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه توسط نیرو‌های خارجی که نقض آشکار حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل محسوب می‌شوند، باید پایان یابد و همه نیرو‌های خارجی اشغالگر و ناخوانده باید بدون هیچ پیش شرط یا تأخیر بیشتر از آن کشور خارج شوند.
ارشادی گفت: گزارش اخیر رسانه‌های آمریکا درباره کشته شدن ده‌ها غیرنظامی سوری، از سوی نیرو‌های آمریکا به شدت محکوم می‌کنیم و خروج فوری این نیرو‌ها از سوریه را مورد تأکید قرار می‌دهد.
وی افزود: ما فعالیت‌های جدایی طلبانه یا ابتکارات نامشروع خودگردانی در سوریه را رد و هرگونه تلاش برای حمایت از آن‌ها را محکوم می‌کنیم.
سفیر کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد: بحران سوریه باید بصورت مسالمت آمیز و طبق اصول حقوق بین الملل، بویژه احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی دولت‌ها حل و فصل شود.
خانم ارشادی گفت: جمهوری اسلامی ایران به حمایت از مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان ادامه خواهد داد.

نظر شما