شناسهٔ خبر: 51498594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رییس سابق اطلاعات ارتش اسراییل: امکان نابودی کامل برنامه هسته ای ایران وجود ندارد

صاحب‌خبر -

شفقنا-حتی اگر سایت‌های هسته‌ای ایران نابود شوند، دانش هسته‌ای بومی، دانشمندان ایرانی را قادر می‌سازد تا برنامه هسته‌ای را به سرعت بازسازی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، دنی سیترینوویچ در شورای آتلانتیک گفت: من زمانی رییس شاخه اطلاعاتی ارتش اسراییل در حوزه ایران بودم. در این مقاله می گویم چرا برای اسراییل، امکان نابودی کامل برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

وی افزود: جدای از چالش های عملیاتی اجرای چنین حمله ای، بویژه با توجه به تقویت سامانه‌های هوایی ایران که متکی به اس ۳۰۰ روسی و سامانه های بومی باور ۳۷۳ و سوم خرداد است، اسراییل با چالش هایی راهبردی نیز دست به گریبان است.

از منظر دیگر، برخلاف عراق و سوریه که برنامه‌های هسته‌ای متکی بر راکتورهای هسته‌ای واحدی داشتند که اسرائیل به ترتیب در سال‌های 1981 و 2007 نابود کرد، برنامه ایران بر اساس دو تأسیسات غنی‌سازی بسیار محافظت شده و غیرمتمرکز است. علاوه بر این، در حالی که زیرساخت‌های هسته‌ای عراق توسط فرانسه و سوریه توسط کره شمالی ساخته شده است، ایران طی سال‌ها برای ساختن برنامه هسته‌ای خود بر اساس دانش دانشمندان هسته ای ایران تلاش کرده است. به عبارت دیگر، حتی اگر سایت‌های هسته‌ای ایران نابود شوند، دانش هسته‌ای بومی دانشمندان ایرانی را قادر می‌سازد تا برنامه هسته‌ای را به سرعت بازسازی کنند.

علاوه بر این، بر خلاف حملات اسرائیل به برنامه‌های هسته‌ای عراق و سوریه، که هیچ واکنشی در پی نداشت، ایران و نیروهای نیابتی منطقه‌ای آن به حمله به ایران پاسخ خواهند داد. به عبارت دیگر 1.5 میلیارد دلاری که به نیروهای دفاعی اسرائیل برای تدارک حمله نظامی احتمالی به ایران داده شده، تنها آغاز هزینه‌های اسرائیل است، چرا که پاسخ «محور مقاومت» عواقب سنگینی برای اسرائیل خواهد داشت.

به عبارت دیگر، سیاستمداران اسرائیلی روی یک حمله نظامی قمار می‌کنند که حداکثر برنامه هسته‌ای ایران را به تأخیر می‌اندازد – به جای تسریع در افزایش بیشتر قدرت هسته‌ای ایران بدون نظارت و محدودیت‌های بین‌المللی – و همچنین اسرائیل را در یک جنگ بسیار دشوار علیه ایران قرار می‌دهد.

در نهایت، اشتباه است که اسرائیل فکر کند از چنین اقدامی حمایت بین المللی خواهد داشت. جهان، از جمله ایالات متحده، از طریق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، به رسمیت شناخته اند که ایران می تواند اورانیوم را در خاک خود غنی‌سازی کند تا زمانی که زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد و برای اهداف صلح آمیز صورت گیرد. بنابراین، رویکرد اسرائیل برای غنی سازی صفر دیگر واقع بینانه نیست. تا زمانی که ایران بمب هسته‌ای نسازد و تا زمانی که این سایت‌ها تحت نظارت باشند، هیچ کشوری از حمله اسرائیل حمایت نخواهد کرد، حتی ایالات متحده.

نظر شما