شناسهٔ خبر: 51437929 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار از مذاکرات وین؛ دستیابی به متن مشترک برای ادامه مذاکرات/ احتمالاً گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد

صاحب‌خبر -

شفقنا- اعضای برجام به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافتند و معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد. طبق گفته دیپلمات‌های اروپایی سه کشور عضو برجام، مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی) دوباره از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش شفقنا، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، به ریاست «علی باقری» مذاکره ارشد ایران و «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز(جمعه) در هتل کوبورگ برگزار شد.

مورا: اعضای برجام به متن مشترک برای مذاکره دست یافته‌اند

معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست امروز (جمعه) کمیسیون مشترک برجام گفت که مشارکت کنندگان به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافته‌اند.

به گزارش شفقنا به نقل از منابع خبری، انریکه مورا در جمع خبرنگاران حاضر در وین، بیان داشت که این متن نظرات و پیشنهادات هیات‌های مختلف را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد که این متن مشترک به معنای دست یابی به توافق نیست ولی مبنای ادامه گفت‌وگوها خواهد بود.

این مقام اروپایی از حس اضطرار میان مذاکره‌کنندگان برای احیای توافق سال ۹۴ گفت و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد.

انگلیس، فرانسه و آلمان: پیشرفت های خوبی در مذاکرات وین داشتیم 

مذاکره کنندگان ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته پیشرفت های فنی در مذاکرات وین صورت گرفته است.

آنها اعلام کردند که پیشرفت‌های حاصل شده در ۲۴ ساعت گذشته، تنها روند مذاکرات را به جایی که گفت‌وگوها در دولت قبلی ایران در ماه ژوئن متوقف شده بود، نزدیک کرده است.

مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی گفتند که این سه کشور به همراه چین، روسیه و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، انتظار داشته‌اند که گفت‌وگوها در تاریخ 29 نوامبر (8 شهریور) بر اساس متن ماه ژوئن به عنوان اساسی برای مذاکرات از سرگرفته شود.

تروئیکای اروپایی گفتند که به تصمیم امروز «علی باقری کنی» رئیس تیم مذاکره کننده ایران برای بازگشت به تهران برای رایزنی احترام می‌گذارند اگر چه این موضوع «توقف ناامیدکننده‌ای» در مذاکرات به شمار می‌آید.

در این بیانیه آمده است: «به همراه شرکای چینی، روسیه و آمریکایی آماده ادامه گفت‌وگوها هستیم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما به همراه تیم‌های خود به طور کامل آماده تعامل در مذاکرات در تمامی جنبه‌های بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک هستیم. (ادامه) این مذاکرات روز به روز ضروری‌تر می‌شود».

اولیانوف: مذاکرات وین به زودی از سرگرفته خواهند شد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه پس از پایان یافتن دور هفتم مذاکرات وین، در توییتی نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام و همچنین دور هفتم مذاکرات وین تمام شد. مذاکرات به زودی ادامه خواهند یافت.

علی باقری: این هفته پیشرفت خوبی داشتیم

علی باقری کنی علی باقری کنی

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند اخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسم.

وی تصریح کرد که سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد.

«همه اعضای برجام دو پیش نویس ایران را قبول کردند»

«علی باقری کنی» رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین اتریش گفت که ایران و آمریکا بیش از هر زمان دیگر به توافق در زمینه رفع تحریم‌ها نزدیک هستند.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «تمامی طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات دو پیش نویسی که ایران در ابتدای این دور از مذاکرات ارائه داده، قبول کردند».

مذاکره کننده ارشد ایران در ادامه اضافه کرد: «دلیل تاخیر در رسیدن به توافق، مواضع طرف‌های اروپایی در خصوص موضوعات هسته‌ای است».

باقری گفت: «ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده بلکه از ابتدا بر اینکه لازم است بعد از رسیدن به پیش‌نویس توافق استراحت داشته باشیم موافقت کرده بودیم.»

رئیس تیم مذاکره کننده ایران ساعتی پیش نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین، گفت: «نکته مهم این است که طرف دیگر، با دیدگاه ما به عنوان اساسی برای دور جدید گفت‌وگوها موافقت نکرد اما گروه 1+4 پس از یک هفته مذاکرات فشرده، با دیدگاهی که ایران ضمن پیش‌نویس‌هایش مطرح کرده، موافقت کرد».

باقری در ادامه گفت: «در حال حاضر دو پیش نویس جدید وجود دارد که یکی درباره رفع تحریم‌ها و دیگری درباره اقدامات هسته‌ای است. دو پیش نویس (ارائه شده توسط ایران) اساس گفت‌وگوها در دور جدید مذاکرات خواهد بود».

علی باقری معاون سیاسی وزرات امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران صبح امروز در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: پس از رایزنی‌ها با دیگر هیئت‌ها، بعد از ظهر روز گذشته من و «انریکه مورا» برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش رو، دیدار کردیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه این هفته پیشرفت خوبی داشتیم، اعلام کرد: بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که گفت وگوها پس از وقفه‌ای حدود ۱۰ روزه از سر گرفته می شود. هیات مذاکره کننده ایران امشب به کشور باز می‌گردد.

دیپلمات‌های اروپایی سه کشور عضو برجام نیز از احتمال ادامه مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی) خبر دادند. مذاکره‌کننده ارشد چین نیز امروز اعلام کرد که مذاکرات «قبل از پایان سال» از سر گرفته خواهد شد.

گفتنی است مذاکرات ایران و ۱+۴ برای بررسی چگونگی بازگشت همه اعضا به برجام به علاوه آمریکا از ۸ آذر پس از یک وقفه سه ماه از سر گرفته شد. این مذاکرات  پس از یک هفته وقفه برای مشورت هیات‌ها با پایتخت‌هایشان مجددا در  ۱۸ آذر از سر گرفته شد و طی ۹ روز گذشته رایزنی ها در سطوح مختلف سیاسی و کارشناسی به طور دوجانبه، چند جانبه برگزار شد.

 

نظر شما