شفقنا اقتصادی – سرانجام بعد از یک دهه بررسی، وزارت آموزش و پرورش موظف به تدوین آییننامه رتبهبندی معلمان شد.
به گزارش شفقنا، کارشناسان معتقد هستند اجرای این لایحه سبب ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش میشود در حالیکه به بدترین شکل ممکن تصویب شده است.
در ادامه واکنش کارشناسان به تصویب این لایحه را میخوانید:
پرسش روزنامه اعتماد از فرج کمیجانی : آيا ميتوان تصويب اين لايحه را به معناي پاسخگويي دستكم بخشي از مطالبات معيشتي فرهنگيان دانست؟
نكته اتفاقا همين است؛ رتبهبندي معلمان و مطالبات معيشتي و اوضاع دشواري كه فرهنگيان از اين حيث با آن سروكار دارند، دو مقوله جدا و متفاوت است. درواقع معيشت معلمان و اصولا مباحث آموزشوپرورش و فرهنگيان بهدليل كمكاري دولتهاي گذشته در اين 43 سال در اولويت نبوده و همين باعث شده كه حقوق معلمان كمترين حقوق در ميان كاركنان دولت باشد. اما رتبهبندي بحثي متفاوت و ناظر بر كيفيت آموزشي و تلاش براي ارتقاي سطح كيفي آموزشوپرورش است. به اين ترتيب اين لايحه با در نظر گرفتن امتيازهايي براي فرهنگيان و معلمان در پي آن است كه ازسويي انگيزه عموم شهروندان براي ورود به آموزشوپرورش و انتخاب شغل معلمي افزايش يابد و از ديگر سو، انگيزه معلمان و فرهنگيان براي تدريس بهتر و ارايه خدمات با كيفيتتر آموزشي ارتقا يابد. درواقع رتبهبندي با اين هدف در دستوركار قرار گرفته كه با ايجاد انگيزه براي معلمان، زمينهساز بهبود كيفي نظام آموزشي كشور شده و معلمان سعي كنند با رويكردي خلاقتر و با كوشش بيشتر نسبت به انتقال دانش و آموزش اقدام كنند. اين درحالي است كه معلمان به موجب قوانين موضوعه مستحق دريافت دو نوع حقوق و دريافتي هستند؛ يك دريافتي، حقوق معمول معلمان است كه بايد همچون ساير كاركنان دولت مطابق قانون خدمات كشوري به آنها پرداخت شود، يك دريافتي هم بحث رتبهبندي است كه 10 سال به تعويق افتاد و بالاخره امروز به تصويب رسيد. البته حتما بايد بگوييم كه آنچه بالاخره به تصويب مجلس رسيد، حداقلي بوده و درواقع اين لايحه به بدترين شكل ممكن به تصويب رسيد
پرسش روزنامه جوان از دکتر مسعود سعادتی،: هدف اصلی طرح رتبهبندی ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت است. این مهم چگونه محقق خواهد شد؟
درباره ارتقای تعلیم و تربیت بستگی به تلقی ما از طرح رتبهبندی دارد. کارشناسان به ویژه کارشناسانی که در بدنه کارشناسی این طرح هستند، نگاه تخصصی از باب ارتقای تعلیم و تربیت در طرح دارند. مطالبه معلمان درباره نظام پرداخت حقوق مطالبهای بحق است. چنانچه خود رئیسجمهور هم تأکید داشتهاند پرداخت حقوق و مزایا به دستگاهها و مجموعههای زیر نظر دولت باید از چارچوب عادلانه و منطقی باشد و نباید تفاوت فاحشی داشته باشد، اما گره خوردن این ماجرا به رتبهبندی به دلیل آن است که بیشتر در این طرح بحثهای مالی مطرحشده و معلمان به این طرح به عنوان ابزاری برای جبران بخشی از این ناعدالتی نگاه میکنند، اما هدف سند تحول آموزش و پرورش از رتبهبندی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است. ما در یک رقابت جهانی هستیم و رتبهبندی اهداف عالیه تعلیم و تربیتی دارد. اگر چه ما هم معتقدیم باید عدالت در پرداختیها رعایت شود، اما با اجرای رتبهبندی باید یک برونداد و تحولی در حوزه آموزش کشور اتفاق بیفتد، در غیر این صورت این همه انرژی و زحمت به هدر میرود و در این میان هم معلم و هم آموزش و پرورش متضرر میشود. مسئله عدالت آموزشی هم یکی از چالشهای نظام آموزش و پرورش در کشور است، آیا رتبهبندی این موضوع را هم در دل خود جای دادهاست؟
علی بهشتی نیا، معلم و کارشناس آموزشی در این باره به آفتاب یزد گفت: «من از همان ابتدا هم گفتم که این مصوبه انتظارات را برآورده نمیکند زیرا به نظر من اولا باید همسانسازی و هماهنگی حقوقها اتفاق میافتاد بعد چنین قانونی اضافه میکردند. ضمن اینکه حتی اگر بودجه 25000میلیارد تومان بود بازهم انتظارات معلمان برآورده نمیشد.انتظارات معلمان تنها مسئله خودشان نبود زیرا در نظام آموزشی ایرادات و مسائل آموزشی از جمله کیفیت کلاسها و… وجود دارد.اگر بخواهیم به طور خاص درباره حقوق و معیشت معلمان صحبت کنیم این مصوبه به هیچ عنوان پاسخگو نخواهد بود و متاسفانه اتفاقات آتی در آینده هم خوشایند نخواهند بود.به این دلیل که با این وضعیت تورم پیشرو و بودجه تصویب شده این مصوبه نه تنها پاسخگو نخواهد بود بلکه هر نوع اعتراضی از جانب معلمان مطرح شود مورد برخورد دولتی قرار میگیرد و مردم هم فکر میکنند معلمان زیاده خواه هستند.این مصوبه به این مسائل دامن میزند یعنی نه تنها معیشت آنها بهتر نمیشود بلکه جایگاه آنها هم تنزل پیدا میکند