شناسهٔ خبر: 51414390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

«فردا» گزارش می‌دهد

چه خبر از وین؟

با آژانس توافق کرده‌ایم و منابع خبری از احتمال برگزاری کمیسیون مشترک در روز جمعه می‌گویند. علی باقری نیز در توییتر خود از امکان پیشرفت نوشته است. همچنین شنیده شده که هیات آمریکایی امروز وین را ترک می‌کند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - تقریبا یک هفته از شروع دور هشتم مذاکرات برجامی در وین گذشت تا بالاخره خبری برسد که بتوان به آن امیدوار شد. حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان دیروز از توافق خوبی که ایران با آژانس کرده است، گفت. بعد هم رسانه‌ها درباره جزئیات این توافق نوشته و معلوم شد که قرار است دوربین های آژانس در سایت کرج شروع به کار کنند. این به معنی آن نیست که فیلم ها تحویل داده می شود لذا نگرانی از بابت لغو مصوبه مجلس وجود ندارد. 

این اقدام تهران با واکنش‌ها مختلفی همراه شد. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آن را اقدامی سازنده خواندند و امیدوار شدند که به زودی شاهد آثار این اقدام در روند مذاکرات وین باشیم. توییت نماینده روسیه در مذاکرات که نوشته بود موضوع آزادهنده کرج از پیش روی مذاکرات برداشته شد را هم باید در همین راستا دید. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق با ایران در خصوص تعویض دوربین‌های نظارتی در تاسیسات کرج پیشرفت بزرگی در "فعالیت‌های و نظارتی و راستی‌آزمایی در ایران" محسوب می‌شود. در این بیانیه، آمده است: این توافق به ما اجازه می‌دهد که پیوستگی اطلاعات لازم در این تاسیسات را حفظ کنیم.

البته در داخل ایران شاهد انتقاداتی هم بودیم. مثلا کیهان امروز این اقدام را سوال برانگیز و لازم خواند. حسین شریعتمداری نیز در یادداشتی با عنوان «پنجره باز نماند» از اینکه در سخنان مقامات به جای لغو همه تحریم ها از لغو تحریم های برجامی یاد می شود، انتقاد کرد و هشدارهایی داد.

در مجموع اما به نظر می‌رسد که وضعیت مذاکرات برجامی رو به بهبود است. به خصوص که منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات در وین، روند گفت‌وگوها را "آرام" و "رو به جلو" ارزیابی کرده و اعلام کردند که مذاکرات در مسیر درست ادامه دارد.

علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران دیروز دیداری با روسای هیات های دیپلماتیک سه کشور اروپایی و نیز نماینده اتحادیه اروپا داشت و همچنین به رایزنی با روسای هیات های چین و روسیه پرداخت. او در صفحه توییتر خود نیز از وجود امکان پیشرفت در مذاکرات نوشت. 

علاوه بر این کارگروه های سه گانه لغو تحریم ها، اقدامات هسته‌ای و نیز زمان بندی اجرای توافق تشکیل شد.

آنطور که ایسنا نوشته، بر خلاف فضاسازی رسانه های غربی روند مذاکرات و در پشت درهای بسته آرام، اما رو به جلو پیش می رود. همچنین احتمالا روز جمعه هفته جاری کمیسیون مشترک برجام در سطح معاون و مدیران کل سیاسی وزیران خارجه ایران و ۱+۴ در وین برای جمع بندی این دور از مذاکرات برگزار شود. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که هیات‌های کارشناسی دو طرف برای ادامه بررسی‌ها در قالب کارگروه‌های سه گانه هفته آینده نیز در وین بمانند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که هیات آمریکایی روز پنجشنبه وین را ترک خواهد کرد.

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما