شناسهٔ خبر: 51393083 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارش شفقنا از پنجمین اجلاسیه «آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی» از تأکید بر هم افزایی فرهنگی بین آستان های مقدس تا تلاش بر احیای سنت های اصیل فراموش شده

صاحب‌خبر -

شفقنا- پنجمبن اجلاسیه «آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی» با حضور جمعی از تولیت‌های اعتاب مقدسه و بقاع متبرکه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شفقنا، آیت الله ری شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، حجت الاسلام و المسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س)، حجت الاسلام والمسلمین کلانتری تولیت آستان حضرت احمد بن موسی الکاظم(شاهچراغ)، حجت الاسلام و المسلمین نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و حجت الاسلام و المسلمین خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه از مهمانان ویژه این اجلاسیه هستند.

آیت الله ری شهری: به دنبال هم افزایی فرهنگی هستیم

آيت الله محمد محمدي ري شهري در پنجمين اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرک ایران اسلامی، اظهار داشت: برگزاری این اجلاسیه ها باید مقدمه ای برای رسیدن به رهنمودهای راهگشای فرهنگی و اجتماعی رهبر معظم انقلاب در حوزه هم افزایی بیشتر آستان های مقدس کشور باشد.

وی با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن نظرات رهبر معظم انقلاب اجلاسیه های آستان های مقدس و بقاع متبرک به اهداف اصلی خود نخواهد رسید، عنوان کرد: ایشان نقطه نظرهای وسیع و دقیقی در این حوزه ها دارند که باید چراغ راه همه ما شود.

ری شهری اضافه کرد: استفاده از نظرات رهبر معظم انقلاب علاوه بر افزایش هم افزایی آستان های مقدس کشور موجب هماهنگی بیشتر و توسعه همکاری ها نیز می شود.

وی با استفاده از نظرات رهبر معظم انقلاب را در پیش برد اهداف آستان ها مقدس و بقاع متبرک نه تنها مستحب بلکه واجب دانست و افزود: تولیت های آستان های مقدس کشور باید از ایشان درخواست دیدار و جلسه اس ویژه برای پیش برد برنامه هایشان داشته باشند.

ری شهری ادامه داد: بیان نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب در خصوص عملکرد بقاع متبرکه و رهنمودهای کار ساز ایشان باید به عنوان منشور ولایت قرار گیرد تا شاهد تحول در حوزه هم افزایی آستان ها و بقاع متبرک باشیم.

وی با تاکید براینکه امروز ما در توسعه بقاع متبرک و امامزادگان واجب التعظیم باید از دوران صفویه پیشی بگیریم، گفت: خوشبختانه ملت ایران در طول تاریخ ارادت و علاقه خود را نسبت به اهل بیت(ع) به خوبی نمایش داده اند.

ری شهری یادآور شد: امروز ما به عنوان تولیت های آستان های مقدس و بقاع متبرک کشور وظیفه داریم علاقه مندی مردم به اهل بیت(ع) را به سمت اهداف متبرك از پيش تعيين شده هدايت كنيم.

وي ابراز كرد: استفاده از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب موجب از بين رفتن اختلافات، هم افزايي بيشتر و ضمانت اجرا داشتن تصميمات اجلاسيه ها مي شود.

ري شهري در پايان از تمامي شركت كنندگان در پنجمين اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرک ایران اسلامی در خصوص برنامه ريزي براي ديدار با رهبر معظم انقلاب نظر خواهي كرد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی: به شبهات مطرح شده در سخنان امام جمعه آزاد شهر با حفظ وحدت پاسخ داده شود 

به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی ظهر امروز در پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرک ایران اسلامی با اشاره به سخنان اهانت یکی از ائمه جمعه اهل سنت، اظهار کرد: پیشنهاد می شود در بیانیه اجلاس آستان های مقدس به طور منطقی، مدبرانه و با حفظ اصل وحدت آنچه که به‌عنوان‌ شبهه ایراد شده، پاسخ داده شده و عزتمندانه از مواضع شیعه یاد شود.

وی گفت: به نظر می رسد با توجه به سخنانی که از ائمه اطهار علیهم السلام در خصوص شهر مقدس قم یاد شده است، این اجلاسیه می تواند نسبت به ویژگی شهر مقدس قم موضع‌گیری کند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) بیان کرد: بنابراین این مهم بایستی در بیانیه اجلاس رسما اعلام شود، تا شهر مقدس قم به عنوان شهر مورد عنایت اهل بیت، مرکز انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه حفظ شده و آنچه که مورد خدشه دشمن واقع شده، بازگردد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات دولت در راستای تحقق منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، افزود: در این راستا باید گام های بلندی در راه احیای آستان های مقدس برداشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی: آستان ها در احیای سنت‌های اصیل فراموش شده تلاش کنند

حجت الاسلام والمسلمین مروی امروز در پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرک ایران اسلامی بیان کرد: سخنان تفرقه انگیزی که در خلال یکی از نمازهای جمعه توسط یک امام جمعه اهل سنت بیان شد را محکوم می‌کنم. در این شرایط و موقعیت بیان سخنان تحریک آمیز و سخیف و بر خلاف اصول دین و آیات قرآن شریف ذهن هر انسان آگاهی را به این سمت می‌کشاند این است که این آتش پراکنی ها از سوی دشمن ساخته است و آنها هر سو به دنبال تفرقه در جامعه اسلامی هستند. به خصوص دولت استعمارگر انگلیس که بین ایجاد فرقه‌های اسلامی دارای تجربیاتی است و از بین همه تجربیاتش برای دشمنان دین قابل استفاده شده است. از علمای روشن بین و واقع بین و متعهد اهل سنت که این سخنان سخیف را محکوم کردند، تشکر کنم.

وی با اشاره به آیه قرآن «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» بیان کرد: هیچ شکی در آن نیست و دستور خدا به پیامبرش است. بالاخره این سخنان به صراحت است و غصه ما در ایام فاطمیه را دو چندان کرده است.

مروی گفت: گزارشات خوبی ارائه شد و بقاع متبرکه و امامزاده‌هایی که در کشور داریم به تعبیر رهبر انقلاب بوده مورد عنایت اهل بیت و انوار ملکوتی برای هدایت جامعه استفاده خواهیم کرد همانطور که امامان ما و عظیم الشان در زمان حیات ظاهری منشأ نور و هدایت و برکت و آرامش جامعه به سوی سعادت بودند اکنون هم از جهاتی باید چنین چیزی باشد چرا که آنها زنده هستند و حیات دارند و ما از فیض وجودشان محروم هستیم.

وی با به خدمت رهبری برای مسأله‌ای که در آستان پیش آمده بود رفتیم پاسخی گفتند که برای بسیاری از مشکلات راهگشا بود و فرمودند اگر خود حضرت بودند چیکار می‌کردند و ما برای بارها از این فرموده استفاده کردیم.

مروی ادامه داد: آستان ها می‌توانند در احیای سنت‌های اصیل فراموش شده و یا کمرنگ شده تلاش کنند و سنت‌های خوب و بسیار ارزشمندی مانند جلسات قرائت قرآن خانگی انجمن قرآن‌های مختلف را پیگیری کنند. در گذشته هر هفته یک جلسه قرآن چقدر برکات داشت. یک رقابت صمیمی و دینی را رقم می زد که مقداری متأسفانه کمرنگ شده است. روضه‌های خانگی امری بسیار ارزشمند بود که اگر تعطیل شود جایشان را اموری دیگر خواهد گرفت. اگر ما نتوانیم با دوره‌های قرآن این نیاز مردم را برطرف کنیم جشن تولدها و جشن‌های غربی که بار دینی و اسلامی ندارد آن را پر می‌کند و ما می‌توانیم به برکت آستان ها این کار را انجام دهیم.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف آستان های مقدس در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و انقلابی وحدت رویه و هماهنگی داشته باشند. که مصداقش در زمان کرونا اتفاق افتاد و من خبر دارم از جلساتی که بین تولیت‌ها در شیوع کرونا رقم خورد. در آن زمان هماهنگی‌های زیادی انجام شد و تجربه خوبی بود و می‌توانیم در حوزه‌های دیگر باید وحدت‌ها رویه در حوزه‌های دیگر را ادامه دهیم. این امر می‌تواند در حوزه‌های مختلف مثل تحویل سال نو در آستان ها باشد و آنها با هماهنگی کار مشترک نو و جذابی همراه با معنویت را انجام دهند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: ما به عنوان تولیت آستان ها در حوزه مجاورین کم کاری و از آن غفلت کردیم و باید برای آنها برنامه ریزی کنیم. در مشهد در خانواده‌ها هفت الی هشت ماه به حرم نمی آیند و بیشتر سرمایه گذاری و فکر در حوزه‌های زائرین انجام داده ایم. حال آنکه اگر بخواهیم زائر را تحت تأثیر فرهنگ ائمه قرار دهیم اول باید مجاورین را تحت تأثیر فرهنگ ائمه تربیت کنیم.

مروی گفت: در حوزه‌های اجتماعی باید فعال شویم و اگر بخواهیم به لحاظ فرهنگی در جامعه تحت تأثیر قرار دهیم باید در حوزه اجتماعی فعال باشیم. مسیحیت در هر حوزه‌ای که تأثیر داشته فعالیت خود را با ابزار خدماتی و اجتماعی حضور پیدا کرده و مسیحیت را تبلیغ کرده و ما باید در این زمینه فعال باشیم تأسیس بیمارستان آزادی زندانیان و دیگر فعالیت‌هایی از این قشر باید از سمت آستان ها توسعه پیدا کند. اگر از ظرفیت این آستان های شریف اگر استفاده کنیم دادگستری‌ها باید تعطیل شود. و به برکت این انوار الهی بسیار از مسائل اجتماعی را حل کنیم. و بقیه حوزه‌ها را هم می‌توانیم در این موارد برنامه ریزی کنند.

سرپرست حجاج ایرانی: اعزام زائر به حج عمره بعید است

به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح  نواب امروز در پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرک ایران اسلامی گفت: در سال گذشته تا کنون حج و عمره و عتبات و سوریه تعطیل بوده است اما این معنایش این نبوده که ما فعالیتی نداشتیم. ما برای زایرانی که سال ۹۹ ثبت نام کردند سرمایه گذاری کردیم، آموزش هایی داده و برنامه هایی انجام شده است و اگر حج در سال ۱۴۰۱ انجام شود باید برخی از این این برنامه ها دوباره انجام شود. متاسفانه در دوران کرونا ما روحانیونی را در کاروان ها از دست دادیم.

وی ادامه داد: ما محور جلسات خود را انس با قرآن قرار دادیم و خصوصا در استان های بزرگ برنامه تجدید الصلاه و انس با قران انجام شده یا قرار است انجام شود.

وی بیان کرد: پس از فروکش کردن کرونا ۴ هزار زائر مشرف شدند. تعدادی سالن در کربلا و نجف ایجاد شده و مقدمات سخنرانی در حرم امام حسین(ع) انجام شده و می خواهیم این مقدمات را در حرم حضرت عباس(ع) نیز فراهم کنیم.

نواب افزود: یکی از برنامه ها که قرار است در حرم امام حسین(ع) انجام شود قرائت سوره فجر است. می خواهیم پیام های این سوره را نیز برای مردم بیان کنیم. درباره کمیته فرهنگی اربعین نیز برنامه خاص قران برای کسانی که جزء زائران پیاده روی اربعین بودند، انجام شد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه زمینه سفر زمینی به عتبات عالیات فراهم خواهد شد، گفت: دولت عراق در این زمینه سختگیری هایی می کرد. راه اندازی سفر حرمین سوریه در دست انجام است. درخواست سفر عمره را هم تقدیم کردیم اما با توجه به منابع ارزی کشور بعید می دانم این انجام شود در حالی که حدود ۵ میلیون و هشتصد و پنج هزار نفر فیش عمره دارند.

نواب گفت: اماکن زیارتی کارکردهای بسیار زیادی دارند که یکی از این کارکردها صلح افراد و آزاد کردن زندانیان است‌. برای کارکردهای تبلیغی می توان از شیوه های دیگر استفاده کرد. در مسجد نبی سالن هایی مانند اسماء الحسنی وجود دارد که برای کار های فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد، تمام اسماء خداوند بیان شده و برای آن فیلم قرار داده شده است. برخی اماکن زیارتی ما می توانند از این برنامه استفاده کنند. یکی از این سالن ها سید الرسل است که تمام زندگی حضرت را بیان می کند. در حرم حضرت امام رضا(ع) در رابطه با هفت شهر عشق مقدمات برنامه انجام شده و قرار است سالنی به آن اختصاص دهند. این هفت شهر عشق توصیحاتی درباره سامرا و نجف و کربلا و … دارد.

سردار جلالی مطرح کرد: لزوم ایجاد ساختار پدافند غیرعامل در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه

در ادامه این اجلاسیه، سردار غلامرضا جلالی اظهار داشت: در موضوع پدافند غیرعامل، مقام معظم رهبری همواره به این موارد تاکید جدی دارند که هرچه می‌گذرد بر اهمیت موضوع پدافند غیرعامل و پیچیدگی تهدیدات اضافه می‎شود که این امر اتخاذ یک رویکرد علمی و دانشی را در مواجهه با این تهدیدات می‌طلبد. نکته دیگر مورد تاکید ایشان این است که موضوع پدافند غیرعامل باید در همه مراکز کشور چه نظامی و چه غیرنظامی مورد توجه جدی قرار گیرد.

وظیفه سازمان پدافند غیرعامل؛ حصول اطمینان از آمادگی کشور در برابر تهدیدات

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در موضوع پدافند غیرعامل با مولفه‌هایی همچون حفاظت از دارایی‌ها، مقابله با تهدیدات، احصای آسیب پذیری‌ها و مخاطرات و پیش بینی آمادگی برای مقابله و مواجهه با بحرانها و شرایط سروکار داریم، تصریح کرد: از همین یکی از مواردی که مقام معظم رهبری به ما در سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرده‌اند حصول اطمینان از آمادگی کشور در برابر تهدیدات است.

وی با بیان اینکه دارایی‎ها نیز به دو دسته فیزیکی مانند اماکن، تاسیسات و تجهیزات و معنوی همچون منابع انسانی، باورها، اعتقادات، نمادها، پرستیژ ملی و … تقسیم می‌شوند، توضیح داد: بخشی از این دارایی‌ها نیز مانند پول، جزو دارایی‌های فیزیکی بوده که به سایبری تبدیل شده اند. یک سری از دارایی نیز دارایی های ترکیبی است.

سردار جلالی ادامه داد: ما در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه نیز دو دسته دارایی داریم. یکی دارایی های فیزیکی مانند ابنیه که هم فیزیکی است و هم ارزش معنوی دارد و دیگری دارایی معنوی که زوار و مردمی هستند که برای زیارت به این اماکن مقدس مشرف می شوند.

استراتژی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در بحث تهدیدات نیز باید گفت که آمریکا و رژیم صهیونیستی یک استراتژی و تقسیم کار مشترک را علیه ایران اسلامی در دستور کار قرار داده‌اند، تصریح کرد: این استراتژی در سه کلمه؛ فشار همه جانبه ، فشار حداکثری و فشار مادون جنگ نظامی خلاصه می شود. همه جانبه بودن تهدیدات یعنی دشمن در همه عرصه‌ها که قابلیت دارد، علیه کشور ما اقدام می‌کند. حداکثری یعنی هرچه توان دارد به کار می‌گیرد. مادون جنگ هم به قدرت بازدارندگی ما برمی‌گردد چرا که سبب شده دشمن در حوزه جنگ نظامی از اقدام علیه ما بپرهیزد.

سردار جلالی ادامه داد: این استراتژی با خود جنگی پیچیده و ترکیبی را به همراه دارد که مبتنی بر مولفه‌هایی است که در آن دشمن از قابلیت‌ها و برتری‌های خود علیه نقاط ضعف و آسیب پذیری‌های ما بهره می برد. در این جنگ ترکیبی؛ نخستین محور، مردم هستند. به عبارتی دشمن از ابزارهای خود برای اثرگذاری بر مردم استفاده می‌‎کند تا با روش‌های پیچیده و شناختی، آنها را دچار یاس و ناامیدی و سرخوردگی کند. سایر مولفه های این جنگ نیز همچون هدف قراردادن زیرساختهای حساس، حیاتی و مهم (با هدف اختلال در ارائه خدمات)، رسانه و فضای سایبری نیز هر کدام اهداف خود را به نوعی برای اثرگذاری بر مردم، تنظیم کرده‌اند. تا از این طریق با کمترین هزینه، بیشتر پیروزی نصیب دشمن شود. برای نمونه در مسئله حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت، سناریوی دشمن دقیقا بر همین اساس برنامه‌ریزی شده بود که خوشبختانه با اقدام سریع و به موقع دستگاه های اجرایی و هوشیاری مردم و اقدام خوب رسانه ملی، این تهدید خنثی شد.

لزوم ایجاد ساختار پدافند غیرعامل در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در مراکز مذهبی و مترکه نیز شاهد برخی آسیب پذیری‌ها هستیم، متذکر شد: مهمترین اقدامات در این زمینه باید مبتنی بر صیانت از مردم در برابر زمینه‎های مختلف تهدید از جمله تهدیدات زیستی و بیولوژیک باشد که نمونه بارز آن را در مسئله شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم.
سردار جلالی با بیان اینکه بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری و همچنین قانون، همه دستگاه ها باید از یک ساختار پدافند غیرعامل برخوردار باشند تصریح کرد: با توجه به آنچه در شرح تهدیدات گفته شد، آستان های مقدس و بقاع متبرکه نیز از این امر مستثنی نیستند. کما اینکه در آستان قدس رضوی این اقدام انجام شده و ثمرات و نتایج بسیار خوبی را نیز در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: وظیفه ساختارهای پدافند غیرعامل در آستان های مقدس و بقاع متبرکه، بررسی و احصا تهدیدات، آسیب پذیری‌ها، مخاطرات و ریسک آنها نسبت به مردم و زائران و انجام اقدامات لازم جهت برطرف کردن آن است. از همین رو اماکن مقدس باید دو دسته برنامه داشته باشند. یکی زیرساختی از جنس پیشگیری، توسعه و اصلاح برنامه‌ها و دیگری عملیاتی برای انجام اقدامات در حین بروز حادثه و تهدید. در واقع هر یک از این اماکن مقدس نیازمند فرمانده میدانی است تا در صورت بروز حوادث نسبت به مدیریت، کنترل و هدایت اقدامات، تدابیر لازم را اتخاذ کند.

اهمیت بکارگیری نظام پدافند زیستی در اماکن مقدس

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: اماکن مقدس باید مجهز به نظامات بهداشتی و پدافند زیستی مخصوص به خود به منظور کنترل، پایش و نظارت بر امور بهداشتی در مورد اماکن و زائران باشند. تا ضمن انجام اقدامات مقتضی، تدابیر لازم را برای برطرف کردن اشکالات، آموزش کارکنان، زائران و … انجام دهند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر، در نظر گرفتن چند منظورگی کارکرد در طرح‌های توسعه آستان های مقدس و بقاع متبرکه است. چرا که این اماکن در هنگام بروز حوادث و تهدیدات و شرایط اضطراری ملجا مردم هستند و بنابراین باید از قابلیت و ظرفیت برای اسکان و نگهداری مردم در چنین شرایطی، برخوردار باشند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: در کنار تشکیل ساختار پدافند غیرعامل در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، باید سالی یک یا دو مرتبه، نسبت به برگزاری رزمایش برای تمرین اقدامات مبتنی بر پدافند غیرعامل اقدام شود.

وی متذکر شد: با توجه به نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات، سازمان پدافند غیرعامل کشور، آمادگی دارد در زمینه برگزاری رزمایش های پدافند غیرعامل با آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه نهایت همکاری و مشارکت را داشته باشد.

معاون بین الملل سازمان علمی فرهنگی آستان قدس: پیشبرد برنامه ها بدون افزایش هزینه ها

حجت الاسلام دکتر ذوالفقاری معاون بین الملل سازمان علمی فرهنگی آستان قدس بیان کرد: در پنج سال گذشته تجارت بسیار ارزشمندی نصیب دبیرخانه شد و چهار کارگروه شامل امر به معروف و نهی از منکر، مهدویت، فرهنگی و سند زیارت داریم.

وی ادامه داد: امروز یه اینجا رسیدیم که باید ساختار دبیرخانه تحول پیدا کند به همین کارگروه های فعال و پاسخگو حفظ شدند و کارگروه های غیر فعال منحل شدند.

وی تاکید کرد که مسایل آستان های مقدس را مدنظر قرار خواهیم داد. جلسات مهم هستند اما برای ما نتیجه کارها مهم است.

ذوالفقاری گفت: نقاط قوت فعالیت های ما رویکرد مالی بود، با توجه به محدودیت های منابع نمی توانستیم پروژه هایی با بودجه های جداگانه ای تعریف کنیم. آستان ها برنامه ها را به گونه ای اجرا کردند که هزینه مالی مضاعف نشد.

وی‌ اظهار کرد: تغییر در ساختار و رویکرد مالی و نتیجه محور بودن یکی از قله های ترقی ما در سال گذشته بود و امسال افق های جدیدی را در بهره‌وری مالی از موقوفات خواهیم داشت.

معاون قوه قضاییه: جامعه ما دچار تنش های بسیاری شده است

در ادامه این اجلاسیه، حجت الاسلام والمسلمین صادقی، معاون قوه قضاییه طی سخنانی اظهار کرد: بخشی از آثار و برکات اعتاب مقدسه کشور در حوزه اجتماعی قرار دارد. این اماکن متبرکه به دلیل وجود امام معصوم یا امامزادگان و بزرگان نقش معنوی و آثار روحی فراوانی در بین مردم ایجاد می کند.

وی افزود: در فرهنگ ما پیوند حول محور ولایت بسیار برجسته است و اولیای خدا همیشه نقطه اتصال مردم با خدا و پیوند خود مومنان با یکدیگر ونیز نقطه وحدت و گردهم امدن مومنان با هم بوده اند.

صادقی با بیان اینکه این مسئله هم در حال حیات و هم در حال ممات اولیای الهی مشاهده می شود، گفت: افرادی که متولیان امور بقاع متبرکه هستند می توانند این نقش را به فعلیت بیشتری برسانند. متولیان این امر می توانند با برنامه هایی که در اعتاب مقدسه دارند، پیوند خوبی میان افرادی که پیوندشان گسسته و یا سست شده است ایجاد کنند.

صادقی بیان کرد: جامعه ما دچار تنش های زیادی شده است که موجبات ایجاد گسست میان مردم را ایجاد می کند و واقعیت این است که هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت بقاع متبرکه در این زمینه استفاده کنیم.

معاون قوه قضاییه ادامه داد: در این راستا مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه اولین تفاهم خود با را با استان قدس رضوی منعقد کرد تا بتوان از این ظرفیت عظیم برای حل اختلافات مردم استقاده کرد.

وی افزود: همچنین، آستان های دیگر نیز می توانند از این تفاهم نامه استفاده کرده و چنین برنامه هایی را در دستور کار خود قزار دهند. در این راستا خادمانی تعریف می شوند که ماموریت اصلی ان ها ایجاد صلح و سازش میان مردم است. ما باید بتوانیم زیر چتر ولایت اهل بیت(ع) مردم را به هم پیوند دهیم.

تولیت آستان قدس شاهچراغ: با شبیخون و ناتوی فرهنگی مواجه هستیم

کلانتری تولیت آستان قدس شاهچراغ در این اجلاسیه گفت: وجود عتبات عالیات جزو منابع قدرت در کشور و برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و باید از این منابع قدرت به نحو احسن و متناسب با زمان بهره ببریم.

تولیت آستان قدس شاهچراغ افزود: امروز گرفتار یک جنگ نرم و هجمه فرهنگی به تمام معنا هستیم و با شبیخون و ناتوی فرهنگی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه عرصه مقابله و معارضه کاملا تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: طبق هشدار رهبر معظم انقلاب، تمام مظاهر هجمه ها و بمباران فکری ابتدا متوجه اندیشه فرزندان کشور و دوم متوجه دل و احساسات آنها است.

وی گفت: دشمن در صدد است اندیشه را متزلزل و ایمان را نابود کرده و باورهای جوانان را بشکند و اگر نشد، روی احساسات، رفتار و سبک زندگی تاثیر بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری درخصوص وظیفه و رویکرد اعتاب در چنین شرایطی گفت: باید در راستای تقویت اندیشه و توجه به احساسات پاک مخاطبان برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب توسعه حرم ها ۱۰ برابر افزایش داشته است، گفت: امروز باید به تناسب ناتوی فرهنگی، رویکرد ما تغییر یابد و توسعه فیزیکی را کاهش داده و با همه وجود به اندیشه و دل مخاطب بپردازیم.

وی با اشاره به حضور میلیونی مردم در اعتاب متبرکه گفت: باید از این فرصت ها نهایت استفاده را برای فرهنگ سازی و تاثیرگذاری داشته باشیم.

کلانتری با اشاره به حکم اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این حکم بیانگر آن است که باید یک تحول عظیم فرهنگی در ساختار و ماموریت های شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: به تعبیر رهبری امروز باید در عرصه جهاد فرهنگی فعال تر وارد شویم بنابراین اعتاب می توانند حرکت بزرگ و تحولی در سراسر کشور ایجاد کنند.

تولیت مسجد مقدس جمکران: بهترین پایگاه برای تحکیم و ترویج مبانی دینی و مسائل اخلاقی اماکن متبرکه هستند

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران در پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و اعتاب متبرکه اظهار کرد: در شرایط حساس فعلی دشمن بر دو محور اقتصاد و معیشت مردم و فرهنگ متمرکز شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان با بیان اينکه به نظر می رسد در این وضعیت، اعتاب و مراکز دینی می توانند بالاترین نقش را در عرصه فرهنگی کشور ایفا کنند ، گفت: من دو پیشنهاد در راستای عمل به رهنمودهای اسلام ناب دارم یکی بهره گیری از ظرفیت قرآن و دیگری عترت اهل بیت ع است.

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به انجام فعالیت های مناسب در زمینه قرآن گفت: در مساله حفظ قرآن در سال های گذشته اقداماتی انجام شده است اما انتظار می رفت در این زمینه به عدد میلیونی برسیم اما متاسفانه به این میزان نرسیده ایم.

وی افزود: برای فراگیر شدن مساله حفط قرآن باید تمرکزمان روی آیات منتخب با دو ویژگی آیاتی که برای عموم از نظر معنا و مفهوم قابل درک هستند و آیاتی که در زندگی روزمره از باب بایدها و نبایدها و اصول فقهی کارکرد دارند، باشد.

رحیمیان تصریح کرد: با این‌شیوه می توانیم به جای پرورش ۲ یا ۳ هزار نفر که فقط آیات قرآن را حفظ کرده اند و از آن ها در زندگی شان بهره ای نبرده اند، میلیون ها انسان را پرورش دهیم که می توانند علاوه بر حفط آیات قرآنی از رهنمودهای آن در زندگی خود و دیگران استفاده می کنند.

تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: در خصوص زیارت اعتاب مقدسه کارهای بسیاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه مساله زیارت یکی از راهبردهای موثر در تبیین عقاید دینی و مذهبی است افزود: هم در مسجد جمکران و حرم امام رضا ع و اماکن متبرکه به دلیل جاذبه ای که اهل بیت دارند، هر سال حضور مردم و تراکم جمعیت در زیارت ائمه رو به ازدیاد است و این از معجزات این بزرگان است.

رحیمیان گفت:حضور در این فضاها زمینه را برای تربیت و ترویج فرهنگ اهل بیت فراهم می کند و هیچ جا این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: بهترین پایگاه و جایگاه برای تحکیم و ترویج مبانی دینی و مسائل اخلاقی اماکن متبرکه هستند.

رحیمیان تصریح کرد:در سال صدها میلیون دلار در جهان تحت عنوان توریسم صرف مراکز فحشا می شود.چرا در این شرایط ما از ظرفیت های موجود برای حصور مردم در اماکن مذهبی استفاده نمی کنیم؟، در حالی که ما صدها میلیون عاشق اهل بیت داریم. باید ببینیم که چرا بر موصوع توریسم مذهبی تمرکز نشده است که بالاترین نقش را در تحکیم مبانی دینی دارد.

بیانیه پایانی پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی 

حجت الاسلام دکتر ذوالفقاری معاون بین الملل سازمان علمی فرهنگی آستان قدس بیانیه پایانی پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی را قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار شفقنا، در بیانیه پایانی این اجلاسیه آمده است:

اینک که با الطاف خداوند متعال و توجهات حضرت بقیةالله‌الاعظم ارواحنا له ‌الفداء پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در جوار بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی (سلام الله علیه) پایان می‌یابد، تولیت‌های آستان‌های مقدس ایران اسلامی، مسجد مقدس جمکران و نمایندگان ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران و امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در بیاینه‌ی پایانی اجلاسیه بر محورهای ذیل تأکید می‌کنند:

۱. اعضاء اجلاسیه از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) استدعا می نمایند که دیداری با ایشان داشته باشند و معظم له در آن دیدار نقطه نظرهای خود را در رابطه با مأموریت هویت جمعی آستان های مقدس و بقاع متبرکه و نمایندگان ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه و امور حج و زیارت ذیل اجلاسیه بیان فرمایند تا به عنوان منشور هم افزایی ملاک عمل قرار گیرد.

۲. شاخص فعالیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه همواره تمسک به قول رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله در حدیت شریف ثقلین است که فرمودند: إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ. بر این اساس و به منظور ترویج معارف قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام تمامی اقدامات بر این رکن استوار است.

۳. تبیین، توسعه و صیانت از فرهنگ اسلامی در کنار مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان مستلزم رصد، تحلیل، برنامه ریزی، اقدام و ارزیابی مستمر فعالیت‌های فرهنگی است. بخش‌های فرهنگی آستان‌ها و بقاع متبركه با لحاظ ویژگی‌های‌ خاص خود، با نصب‌العین قرار دادن شرع مقدس، فرمایشات امام راحل عظیم الشأن و منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با اتخاذ اهداف مشترک و وحدت رویه، ذیل گفتمان انقلاب اسلامی، احیای تمدن نوین اسلامی و ترویج

سبک زندگی اسلامی اقداماتی را برای تاثیرگذاری عمیق و پایدار در فضای عمومی کشور و جهان اسلام داشته باشند.

۴. بهره‌گیری جامع و نظام‌مند از ظرفيت آستان‌ها و بقاع متبرکه در بستر سامانه‌ی فعال و جاری زیارت، در جهت ارتقای سطح معنویت، اخلاق، دین‌داری و ترویج فرهنگ اسلامی در فضای عمومی جامعه مستلزم سیاست‌گذاری و بهرمندی از محمل‌های قانونی است؛ این مهم با تدوین سند ملی زیارت تسهیل می‌گردد. با توجه به این نکته تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ضمن اعلام آمادگی در تدوین این سند، از ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست می‌کنند تدوین این سند راهبردی را در دستور کار شورا قرار دهند.

۵. مراقد و مزارات اهل بیت رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله همچون ذوات نورانی آنها و بنا به فرمايش امام عسکری علیه‌السلام‌ که فرمودند: نحنُ کهفُ مَن اِلتَجَأ اِلینا و نورٌ لِمَن اِستَضاءَ بِنا و عِصمةٌ لِمن إِعتَصَم بِنا. همواره پناهگاه تمامی انسان‌ها بوده است. این آستان‌های نورانی مصداق آیه مبارکه: فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ، هستند. که مردم به آن‌ها پناهنده می‌شوند و خداوند متعال را بندگی می‌کنند. تولیت‌های آستان‌ها و بقاع متبرکه همچون گذشته و کارنامه‌ی روشن خود در این زمینه، خود را ملزم می‌دانند با توسعه خدمات اجتماعی و بسیج امکانات و ظرفیت‌های مادی و معنوی در راستای محرومیت زدایی از نیازمندان مجاور و زائر قدم برداشته و در حد توان یار و یاور مستضعفان و مستمندان باشند

۶. با عنایت به مزین شدن پایان سال به مناسبت نیمه شعبان و میلاد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

و تاکید مصوبه اجلاسیه چهارم، آستان‌ها و بقاع متبرکه بر خود لازم می‌دانند تا با استفاده از ظرفیت‌های در اختیار در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، علمی و اجتماعی در حوزه مهدویت، در جهت مأموریت و رسالت ذاتی خود به منظور ترویج فرهنگ انتظار موعود منتظر در راستای همدلی برای ظهور و استغاثه جهانی به حضرت حجت عجل‌الله‌فرجه همت گمارند.

۷. ضمن تأکید بر حرمت توهین و اسائه ادب به مقدسات مذاهب اسلامی، هر اقدام مخرب و توهین آمیز به مقدسات رفیع اسلامی از سوی افراد کوته بین که خواسته یا ناخواسته ابزار دست استکبار قرار میگیرند را محکوم می کنیم.

۸. اجلاسیه پنجم بر پیگیری و تحقق کامل مصوبات این اجلاسیه و اجلاسیه‌های پیشین تأکید و دبیرخانه را ملزم به پیگیری و تحقق طرح‌های ذیل می‌نماید:

استمرار اجرای مرحله دوم طرح نهضت آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه با عنوان «من قرآن را دوست دارم».

تداوم اهتمام به اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد اصلاح آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی با به کارگیری شیوه‌های نوین.

توجه به تدوین سند ملی پدافند غیر عامل آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه و برنامه ریزی و تدارک الزامات اجرائی آن.

اهتمام جدی به ایجاد زمینه گره گشائی از مشکلات زائر و مجاور با استفاده از ظرفیت‌های موجود و جلب مشارکت خیرین.

پیگیری تفاهم نامه بهینه سازی و توسعه سرمایه گذاری موقوفات و مستغلات میان آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه کشور.

پیگیری و همکاری در تدوین سند ملی زیارت توسط دبیرخانه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه .

در پایان اجلاسیه پنجم، آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، ضمن بیعت مجدد با رهبر معظم انقلاب مد ظه العالی و تجدید پیمان با آرمان‌های حضرت امام خمینی رحمة الله علیه، یاد و خاطره آن امام راحل و شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، مدافعان حرم، جهادگران و مدافعان عرصه سلامت را گرامی می‌داریم و از خداوند متعال برای آنان علوّ درجات و برای رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران اسلامی، سلامتی و توفیق روزافزون را مسئلت داریم.

نظر شما